1 eller 2 hundar?????

O

Orzon

Jag hade planerat att vänta 3-4 år innan jag skaffade en hund till. Helst av allt ville jag ha en valp om några år som är barnbarn till min tik.
Men nu efter att ha haft en urmysig hanhund hemma i två veckor har jag börjat inse att jag kanske ska ha en hund till redan nu. Helst då en dotter till min hund som hon förhoppningsvis kommer att föda efter denna parningen. :bow:
Jag funderar lite fram och tillbaka och har spaltat upp alla fördelar och naktdelar med att skaffa en hund till just nu.

Fördelar:
*Colan (min urgulliga hund) skulle bli jätteglad om hon fick en polare.
*Pappan till dom eventuella valparna är jätte trevlig så valparna blir nog exakt vad jag vill ha.
*När jag skaffade Colan ville jag INTE träna lydnad mm. Hon är väluppfostrad och fungerar väldigt bra i vardagen men kanske lite för gammal nu för att börja träna med……och nu vill jag träna hund!

Naktdelar:
*Svårare att passa hundvakt till två hundar än till en.
*Två hundar kräver lite mer jobb än en hund
*Att ta med sej en hund till vänner mm går oftast bra. Två hundar kan vara lite stökigare.
*jobbigare att gå med två hundar i koppel.

Det finns mycke mer att fylla på listorna med.
Kan ni hjälpa mej????

Sv: 1 eller 2 hundar?????

Två hundar aktiverar också varandra och dom har sällskap av varandra när man är på jobbet.

Om man är två så har man var sin vovve att gossa med när man har två hundar och man behöver inte vänta på sin tur...

Hundar lär sig, efter ett tag är det vardag att vara två...

:banana: från en som just nu passar en schäfer utöver sin egen och hemskt gärna vill att den blir kvar :banana:

hur gammal är den blivande modern? för gamla är de aldrig, jag började träna och tävla med min tant när hon var 6 och nu ska vi börja tävla agility (schäfer, 7 år nu). men vill man nå den absoluta toppen bör de inte vara allt för gamla.

jag tycker att det går jättebra att ha två hundar. visst, det är mer jobb än 1 + 1 hund i många avseenden, men å andra sidan har de så mycket glädje i varandra och jag lär mig massor bara av att titta på dem. dessutom är de som natt och dag och kompletterar varandra mkt väl. och när man får ett lathetsryck kan de leka av sig på varandra.

Hon är 5 år.
Och kanske kan man träna henne till en del saker. Men inte riktigt så som jag vill. Hon är en av dom få hundar jag vet som ALLTID kommer direkt när man kallar in henne, stannar på kommando även om hon är långt borta och är jätteduktig på det jag bestämde mej för att lära henne som unghund.
Men hon kan varken sitt eller ligg :D (för det såg jag inget behov av att lära henne)

min kunde väldigt lite kommandoord och hade dessutom obehagliga minnen från lydnadsträningen hos tidigare ägare. men det går ändå. det är faktiskt inte svårare att lära en äldre hund att sitta än en lung. kanske t o m lättare eftersom de har lärt sig konsten att koncentrera sig.

men man kan inte göra allt med en hund och vill du träna mer än den nuvarande orkar så behöver du faktiskt en hund till. nuvarande hund är ju tillräckligt gammal och verkar lydig så nu är egentligen bästa tiden (enligt mig) att skaffa hund nr 2. en del gamla hundar kan tycka att valpar är ganska påfrestande.

har man en så kan man lika gärna ha två för då märks inet den tredje( Frida-oskar Hedlund)

Thina-som skall ha tre snart

Ha ha den var bra!

Nu ska sambon få höra att man visst kan ha 3. :D

Nä, 3 har jag faktiskt bestämt mig för att inte ha. Då måste jag dra ner på så mkt på mina bortskämda hundar och det vill jag inte.

Tex så anser inte vänner och bekanta att 3 är lika roliga att ha hemma hos sig som att ha en eller två. Så när man ska på middag, innebär det att de måste stanna hemma.

I bilen ryms bara 2 och då innebär det att man hela tiden måste lämna dem hemma eller bara ta med någon.

Vi får bara plats 4 st i soffan, vilket innebär att en tredje hund får ligga på golvet. Inte rättvist. :smirk:

Nä, det vore taskigt. Jag får nöja mig med 2 st.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 736
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar