Samma här, ändå bor jag nästan i 08 land.Det blir bara så kallt på vintern, been there
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här, ändå bor jag nästan i 08 land.Det blir bara så kallt på vintern, been there
Min mormor eller farmor led inte av att vara utan internet. Men dom betalade allt dom handlade på affären med sina kort. Min mormor var född 1928 och farmor 1920.
Alla 1,5 miljoner svenskar som inte har tillgång till internet lider inte av det.
Kanske det. Men inlärning blir svårare ju äldre människor blir. Och det finns ett antal människor som inte är uppenbart dementa men som faktiskt har väldigt svårt för att lära sig nya instruktioner.
Att din mormor är 88 och fixar det är bra. Min farmor är 92 och gör det inte.
Det gör de kriminella gängen också.
Det är ju lätt även för dem.
Nej men jag menar att äldre är en (stor och heterogen) grupp som har större svårigheter att använda internet och swish och liknande, jämfört med yngre människor. Och att det därför har fördelar att kontanter är ett giltigt betalningsmedel.Menar du att internet har försvårat för dom äldre att sköta sina bankärenden?
"Tillgång till internet" betyder det att alla ska ha den tillgången hemma i soffan/köket eller betyder tillgång till internet att det finns inom rimligt avstånd tex bibliotek (om vi pratar mänskliga rättigheter)?
I ett tidigare inlägg så kom frågan upp (och svaret)Vad har internet med mänskliga rättigheter att göra?
Finns redan.
ICA är en bank också, faktiskt.
Så alla som har en ICA inom rimligt avstånd har en bank nära sig.
Med ett kontor som har fantastiska öppettider.
https://www.icabanken.se/
Bristen på internet är ett stort landsbygdsproblem men har inget med kontanter att göra.
Funkar det med kontantkort också? Här finns förresten, än en gång, ingen täckning för mobilen...Man köper en SMS-biljett med sin telefon.
SMS går på GSM-nätet och det är oerhört sällan som det inte fungerar.
Och när det inte fungerar så är det i alla fall så inom SL-område att man får åka med i alla fall.
För att personen ska kunna betala med telefonen så måste den ju ha en telefon, det är väl inte alla som har? Det borde väl dock de flesta kunna skaffa.
Funkar det med kontantkort också?
Det räknas inom SL som "fel på nätet" och man får åka med ändå.Här finns förresten, än en gång, ingen täckning för mobilen...
Det är ju ett problem.Och så finns det de som inte har nättäckning vilket innebär att de (vi) inte kan använda mobilen till att köpa SMS-biljett där vi bor.
Då så kan man köpa en bankväxel i förväg.Men om jag hört till dem som varken kan få tillgång till internet eller mobiltelefon, så hade det inte fungerat.
Jag tror inte att du har rätt där.Nej men jag menar att äldre är en (stor och heterogen) grupp som har större svårigheter att använda internet och swish och liknande, jämfört med yngre människor. Och att det därför har fördelar att kontanter är ett giltigt betalningsmedel.
Det finns fortfarande tillräckligt med kontanter för det.Visst finns det kriminella gang ... men det gor det i Sverige ocksa, och dar stiger kriminaliteten starkt trots att det ar ett sa automatiserat samhalle.
Men du kan väl ändå inte på allvar påstå att Amerikanska banker är mindre vinstdrivna än Svenska?Har ar konkurrensen mellan bankerna betydligt storre och darfor ar ocksa 'customer service' betydligt viktigare och man har inget emot att ha bade kontanter och checkar.
Jag menade till SJV och andra som kräver omedelbar uppdatering.Modem tjänsterna är nerlagda sedan något år, åtminstone hos Telia.
Jaktradio?Vi, här i bygden, skulle gärna vilja ha en fungerande mobiltäckning. När någon är ute med motorsågen röjsågen, eller för den delen unghästen, i skogen ensam, så vore det bra skönt att kunna stämma av om vederbörande mår bra...
Man måste väl ändå åka och handla ibland?Härifrån är det nästan fyra mil till närmsta ICA.
Härifrån är det nästan fyra mil till närmsta ICA.
Jag vet, jag var med och tog fram de allra första tjänsterna...Jag menade till SJV och andra som kräver omedelbar uppdatering.
Inte hos själva Telia.
De första "betala hemma på dator" tjänsterna var modem som ringde upp SEB där det fanns en modempol som svarade och kopplade in på SEBs dator.