1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

För att ta bussen, som man inte får betala kontant utan skulle ha förköpt biljetter via internet, som man inte har tillgång till av tekniska skäl. Så bussen får man inte åka med.
Man köper en SMS-biljett med sin telefon.
SMS går på GSM-nätet och det är oerhört sällan som det inte fungerar.
Och när det inte fungerar så är det i alla fall så inom SL-område att man får åka med i alla fall.

Ojdå!
Vad säger de andra operatörerna?

Att det kan kosta litet får man nog räkna med men det där med tillståndspliktig utrustning verkar litet väl kraftigt kanske.
De andra operatörerna är inget alternativ, den enda operatören som har åtminstone liiite mottagning här, är Telia.
Jag får fortsätta att prata utomhus, hängandes i krokig arm i något närbeläget träd...

Hur många använder internet bara till att betala räkningar en gång i månaden? Igen: det handlar inte om några utdöende teknikrädda gamlingar utan människor som vill eller behöver (ex vis lantbrukare) bo utanför tätbebyggda områden.

Har du inte tänkt på att utan uppkoppling kan du varken läsa eller skicka mejl?
Frågan är hur många i Sverige inte har tillgång till internet öht?

För lantbrukare är bristen självklart ett problem.

För min egen del, känner jag att det är självvalt att bo där jag gör om jag hade velat ha bättre uppkoppling då hade jag inte bosatt mig här.

Inte i min.
Det är skurkar som gör att det blir galet oavsett var det blir galet.
Och skurk som skurk liksom.
Nu ska vi inte kapa tråden för att diskutera (national-)ekonomi, men det finns ett flertal ekonomer, som anser att det skapas (fiktiva) värden av banker och andra finansiella institut, genom att genomföra och bidra till olika sorts transaktioner, som skapar värden i form av finansiella instrument av olika slag.
Alltså inte genom att trycka sedlar, utan just genom att skapa elektroniska värden.

Men den diskussionen hör nog mera hemma i annan tråd...

Det tycker jag också på ett vis men jag tycker också att det blir någon form av kollektiv bestraffning och det ogillar jag.

Jag är liksom inte riktigt överens med mig själv om vad jag tycker eftersom mina åsikter går emot varandra.
Jag ser det inte som en bestraffning.
Min integritet är inte viktig för mig.
Däremot så tycker jag att det är skönt att veta att det går att spåra var jag har varit och vad jag har gjort via mina betalkort.
Det ger en viss trygghet.
Så jag är noga med att alltid använda kort som betalningsmedel.

Genom att det måste finnas just internet.
I dag så finns det ännu inte och det är ju ett problem som måste lösas.
Kontanterna är ju dessutom kvar ett tag till.

På bussarna finns betalterminaler som går på GSM.
Har ni det?
Vi har flera mil till närmaste busshållplats, så jag har inte åkt buss på många år... Där går det en buss tidigt på morgonen, till närmaste tätort ytterligare några mil bort, varifrån det går en buss tillbaka på eftermiddagen. Bussen används huvudsakligen av ungdomar som går i högstadiet eller gymnasiet. Ifrån närmsta tätort kan byta till bussar som går till andra städer/orter i länet.

Så svaret är "jag vet inte", garderar med "jag är säker på att det finns något slags sms-biljett eller motsvarande".

men det finns ett flertal ekonomer, som anser att det skapas (fiktiva) värden av banker och andra finansiella institut, genom att genomföra och bidra till olika sorts transaktioner, som skapar värden i form av finansiella instrument av olika slag.
Alltså inte genom att trycka sedlar, utan just genom att skapa elektroniska värden.
Men kontanternas varande hjälper ju inte mot det.
Det är ju inte så att vi kan kasta kontanter på de skurkarna så dör de.
Utan det problemet är ett annat som redan fanns före internet.
Krüger-Kraschen är ett exempel.
När staten tokade till det var Tyskland i mellankrigstiden.

Det hör hit på så sätt att det handlar om fiktiva pengar, som BitCoin och aktievärde ungefär.
Något som kontantförespråkarna tror att kontanter skall skydda emot, vilket de inte gör.

Jag ser det inte som en bestraffning.
Min integritet är inte viktig för mig.
Däremot så tycker jag att det är skönt att veta att det går att spåra var jag har varit och vad jag har gjort via mina betalkort.
Det ger en viss trygghet.
Så jag är noga med att alltid använda kort som betalningsmedel.

Alltså för mig personligen ser jag inga större problem med ett kontantlöst samhälle eller att det går att spåra vad jag handlar jag tycker dock inte min egen situation eller hur det påverkar mig är så relevant i sammanhanget. Det som känns viktigast är hur samhället som helhet snurrar på och om tex brottsligheten skulle minska mycket av att ta bort kontanter så ska dom absolut bort tycker jag. Men det låter lite väl enkelt tycker jag att en massa brottslighet skulle försvinna/ minska för att kontanter försvinner men jag har inte alls koll på den frågan så om det är så enkelt så är det ju toppen.

Man köper en SMS-biljett med sin telefon.
SMS går på GSM-nätet och det är oerhört sällan som det inte fungerar.
Och när det inte fungerar så är det i alla fall så inom SL-område att man får åka med i alla fall.

För att personen ska kunna betala med telefonen så måste den ju ha en telefon, det är väl inte alla som har? Det borde väl dock de flesta kunna skaffa.

För övrigt tycker jag om de här tråden jag lär mig saker av den och reflekterar kring mina åsikter i frågan:love:.

Det är intressant att den "Tillfälliga Flugan" internet så snabbt blev en samhällelig nödvändighet.
Jag minns hur svårt det var att få gehör för nyttan av det.

Jag fixade Swish för ett tag sedan och OMFG vad smidigt det är! Vill föra över pengar till alla hela tiden pga så JÄVLA enkelt!!

Jag når taket hela tiden och blir gaaaaalen! Kaozzzzz... :banghead:
För övrigt älskar jag Swish!
Det gör nog inte Skatteverket! :angel:

Telefon och modem?

Modem tjänsterna är nerlagda sedan något år, åtminstone hos Telia.

Vi använder Net1 för internetåtkomst, och är nöjda med det. Det fungerar ju t.o.m. att streama film om vi vill det.

Vi är också lyckligt lottade, såtillvida att kopparnätet för fast telefoni finns kvar, än så länge är det ohotat, så vill vi prata i telefon inomhus så går det utmärkt, vi har flera telefoner, både bordstelefon och bärbara. Men om någon försöker ringa på mobilen, när vi är inomhus, ute i djurstallarna, ute på gårdsplanen eller i någon hage, så går i bästa fall ringsignalen fram, men prata, icke sa nicke.

Den bristande mobiltäckningen kan vi se som ett arbetsmiljöproblem och en risk, det går ju inte att tillkalla hjälp när det skulle behövas. Eftersom vi inte ens har fungerande täckning för taltrafik här (= inte ens GSM-täckning värd namnet), så är det mycket besvärande. På vissa fläckar utomhus kan vi använda mobilen när vädret är med oss, men absolut inte inomhus. Två operatörers täckningskartor visar på god täckning, men det är ett önsketänkande från operatörernas sida, inte verkligheten. Övriga operatörer saknar helt täckning här.

Vi, här i bygden, skulle gärna vilja ha en fungerande mobiltäckning. När någon är ute med motorsågen röjsågen, eller för den delen unghästen, i skogen ensam, så vore det bra skönt att kunna stämma av om vederbörande mår bra...

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka