1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Jag förstår hur du menar.
Men det är den integriteten som möjliggör svartarbete, smuggling och annan brottslig verksamhet.
Så jag för min del anser att integriteten gott kan stryka på foten för det högre syftet att bekämpa brott.

Det tycker jag också på ett vis men jag tycker också att det blir någon form av kollektiv bestraffning och det ogillar jag.

Jag är liksom inte riktigt överens med mig själv om vad jag tycker eftersom mina åsikter går emot varandra.

du kan inte se att det för ett antal personer som i likhet med mig och många andra bor på landet i "mobilskugga" om de behöver färdas till ett bibliotek för att kunna sköta sina bankaffärer (under förustättning då att de kan hantera internet själva)?

Om man är gammal och har blivit av med sitt körkort tillfälligt på grund av en stroke, till exempel.
Då är det inte "bara" att få färdtjänst heller, för det krävs en varaktig funktionsnedsättning för att få färdtjänst, och man får inte färdtjänst för att man inte har körkort utan det kan man få om man inte klarar att använda allmänna kommunikationer (det står tydligt i det finstilta att avsaknad av allmänna kommunikationer i sig inte innebär rätt till färdtjänst).
Man kanske har fem kilometer till närmsta busshållplats, och dit ska man alltså gå. För att ta bussen, som man inte får betala kontant utan skulle ha förköpt biljetter via internet, som man inte har tillgång till av tekniska skäl. Så bussen får man inte åka med.
Ska man då ta taxi i stället, till närmsta bibliotek där det finns internet, och så fixa sina räkningar och övriga pengahanteringar?????

Nej, det låter faktiskt inte rimligt.

Och förresten: nej, alla går inte över till grannen för att låna internet. Och ute på landet kan det vara så illa att de flesta grannar inte har tillgång till internet.

Själv hade jag telia ADSL men pga dåliga gamla kopparledningar, som de inte tänker reparera eller byta ut, så fungerade det dåligt.
Numera har jag Net1 och det fungerar.
Men jag är också frisk och har bil och har fast jobb där det finns dator med internet så för mig personligen är det inte ett stort problem - utom de gångerna jag de facto vill betala med pengar. Som idag när jag gjorde mig av med lite pengar varav en tusenlapp var en reseersättning. Och nej, jag har inte swish. Jag har nämligen ingen smartphone, eftersom jag ändå inte kan utnyttja den till att surfa där jag bor. Så swish hade ju ändå inte fungerat här på min gårdsplan där jag inte har någon mobiltelefontäckning...
Sköta bankaffärer behöver en väl inte göra mer än en gång/månad (oftast)
Innan internet fanns så funkade det ju för gamla att sköta bankaffärer på banken?
Varför skulle det inte gå nu?
Många äldre vill inte heller lära sig bankärenden på internet dom tycker det känns osäkert och är rädda för bedragare

Kanske det. Men inlärning blir svårare ju äldre människor blir. Och det finns ett antal människor som inte är uppenbart dementa men som faktiskt har väldigt svårt för att lära sig nya instruktioner.
Att din mormor är 88 och fixar det är bra. Min farmor är 92 och gör det inte.
Nej men samtidigt så kommer inte så många av den generationen inte leva så länge till och fler och fler är ju datorvana.
jag säger inte att det inte är svårare att lära sig som äldre, jag blir bara lite störd på att de äldre oftast tas som exempel för internet/datorlösa bara pga ålder.

du kan inte se att det för ett antal personer som i likhet med mig och många andra bor på landet i "mobilskugga" om de behöver färdas till ett bibliotek för att kunna sköta sina bankaffärer (under förustättning då att de kan hantera internet själva)?

Om man är gammal och har blivit av med sitt körkort tillfälligt på grund av en stroke, till exempel.
Då är det inte "bara" att få färdtjänst heller, för det krävs en varaktig funktionsnedsättning för att få färdtjänst, och man får inte färdtjänst för att man inte har körkort utan det kan man få om man inte klarar att använda allmänna kommunikationer (det står tydligt i det finstilta att avsaknad av allmänna kommunikationer i sig inte innebär rätt till färdtjänst).
Man kanske har fem kilometer till närmsta busshållplats, och dit ska man alltså gå. För att ta bussen, som man inte får betala kontant utan skulle ha förköpt biljetter via internet, som man inte har tillgång till av tekniska skäl. Så bussen får man inte åka med.
Ska man då ta taxi i stället, till närmsta bibliotek där det finns internet, och så fixa sina räkningar och övriga pengahanteringar?????

Nej, det låter faktiskt inte rimligt.

Och förresten: nej, alla går inte över till grannen för att låna internet. Och ute på landet kan det vara så illa att de flesta grannar inte har tillgång till internet.

Själv hade jag telia ADSL men pga dåliga gamla kopparledningar, som de inte tänker reparera eller byta ut, så fungerade det dåligt.
Numera har jag Net1 och det fungerar.
Men jag är också frisk och har bil och har fast jobb där det finns dator med internet så för mig personligen är det inte ett stort problem - utom de gångerna jag de facto vill betala med pengar. Som idag när jag gjorde mig av med lite pengar varav en tusenlapp var en reseersättning. Och nej, jag har inte swish. Jag har nämligen ingen smartphone, eftersom jag ändå inte kan utnyttja den till att surfa där jag bor. Så swish hade ju ändå inte fungerat här på min gårdsplan där jag inte har någon mobiltelefontäckning...

Ja! Precis så är det här med!

Hur många ska behöva förklara detta för att det ska bli begripligt?

Alla är liksom inte 30 år med fast inkomst, fast boende i innanför tullarna, bankkonton med kopplade bankkort och pengar som kommer in på banken varje månad.
Nej jag är 55 med varierande inkomst boende i Ödsligheten bortom Ingenstans, men jag vill ha ett kontantlöst samhälle i alla fall.

Mycket kan man säga om mina 80-åriga föräldrar.
Men de har i alla fall aldrig haft några problem med att använda datorer och internet.
De tycker att det är rysligt bekvämt.
Ja, på det stora hela så har ju internet förenklat livet för flertalet människor, äldre och dom med funktionshinder inte minst...

Nej men samtidigt så kommer inte så många av den generationen inte leva så länge till och fler och fler är ju datorvana.
jag säger inte att det inte är svårare att lära sig som äldre, jag blir bara lite störd på att de äldre oftast tas som exempel för internet/datorlösa bara pga ålder.

Ja men varför stör det dig att man presenterar en grupp som har större svårigheter än andra grupper, i just den här frågan?
Äldre har svårare för internetanvändning.
Många äldre har valt att hoppa på cirkusen, härligt!
Många äldre har inte det - och det är inte "bara" att.
Många äldre har inte råd med dator eller smartphone. Faktiskt.
Och att "lära sig" genom att förhoppningsvis (om man nu inte bor på landet vilket medför andra typer av komplikationer/svårigheter i transportfrågan) ta sig till bibblan eller liknande en gång per månad - det är inte ett effektivt sätt att lära sig. Det är ett effektivt sätt att känna precis hur jobbigt det kan vara.

Sköta bankaffärer behöver en väl inte göra mer än en gång/månad (oftast)
Innan internet fanns så funkade det ju för gamla att sköta bankaffärer på banken?
Varför skulle det inte gå nu?
Många äldre vill inte heller lära sig bankärenden på internet dom tycker det känns osäkert och är rädda för bedragare

Tråden handlar inte bara om äldre, eller teknikfientliga som inte vill ha internet eller använda datorer.

Det handlar primärt om väldigt många som vill ha internet och kan använda datorer och smarttelefoner, men som p.g.a. bristande täckning inte kan använda många tjänster.

Vad ska vi göra? Flytta till Stockholm hela bunten och odla upp samtliga parker? Ska vi lägga ner våra företag och därmed lantbruket?

Ja men varför stör det dig att man presenterar en grupp som har större svårigheter än andra grupper, i just den här frågan?
Äldre har svårare för internetanvändning.
Många äldre har valt att hoppa på cirkusen, härligt!
Många äldre har inte det - och det är inte "bara" att.
Många äldre har inte råd med dator eller smartphone. Faktiskt.
Och att "lära sig" genom att förhoppningsvis (om man nu inte bor på landet vilket medför andra typer av komplikationer/svårigheter i transportfrågan) ta sig till bibblan eller liknande en gång per månad - det är inte ett effektivt sätt att lära sig. Det är ett effektivt sätt att känna precis hur jobbigt det kan vara.
Menar du att internet har försvårat för dom äldre att sköta sina bankärenden?

Tråden handlar inte bara om äldre, eller teknikfientliga som inte vill ha internet eller använda datorer.

Det handlar primärt om väldigt många som vill ha internet och kan använda datorer och smarttelefoner, men som p.g.a. bristande täckning inte kan använda många tjänster.

Vad ska vi göra? Flytta till Stockholm hela bunten och odla upp samtliga parker? Ska vi lägga ner våra företag och därmed lantbruket?
Det har jag inte sagt
Jag bor själv på landet, fiber här är inte "lönsamt". Vi har mobilt bredband, vi har testat lite olika leverantörer, det enda som funkar (oftast) hos oss är 3 ibland är nätet nere...

Vad jag undrar över, är hur pass stort problemet är med ingen täckning alls
Jag tror inte det handlar om miljoner människor som inte har tillgång till internet.
"Tillgång till internet" betyder det att alla ska ha den tillgången hemma i soffan/köket eller betyder tillgång till internet att det finns inom rimligt avstånd tex bibliotek (om vi pratar mänskliga rättigheter)?

Är det absolut nödvändigt att ha tillgång till internet hemma i köket för att driva lantbruk? (Frågar för jag har dålig koll på det)

Jag ska hälsa mina grannar att de inte är vanliga människor som inte har dator och klarar av att sköta sin ekonomi som de alltid gjort med handskrivna betalningsordrar
Dem skall du hälsa att de skall skaffa privatgiro och göra som de alltid har gjort.
Skriv ut länken nedan och ge det till dem.
http://www.privatgirot.se/Girobetalningar/Privatgiro/
De får privatgiro och alla papper de behöver genom sin bank.
Och så kan de skicka betalningar med posten som vanligt.
Det löser problemet både för dem utan möjlighet till internet och dem som inte kan eller vill använda dator.
Jag ska hälsa hantverkaren jag känner som blev av med allt när han gick i kk,
En hantverkare som har gått i KK får inte ha eget företag.
Det är näringsförbud på det.

Det finns de som träder in i vuxenlivet med stora skulder och utmätningar pga sina föräldrar, jag känner till sånna med. Utan hjälp av andra är de redan körda innan de ens hunnit sätta sig själva i klistret.
Det är inte ett hinder för bankkonto och kort kopplat till kontot.
Man får ha de pengar som man behöver för sitt dagliga liv.

Och mobilt Internet är värdelöst då får jag stå i uterummet....och det är klart väder så kanske jag kan surfa några minuter.
Det går att sätta upp en ute-antenn med förstärkning i och dra en sladd från den till ett 3G/4G-modem med WiFi.
Så rent tekniskt går det att lösa.
Jag har mitt modem upptryckt mot balkongfönstret och LapTopen är ansluten till modemet med WiFi.

Dem skall du hälsa att de skall skaffa privatgiro och göra som de alltid har gjort.
Skriv ut länken nedan och ge det till dem.
http://www.privatgirot.se/Girobetalningar/Privatgiro/
De får privatgiro och alla papper de behöver genom sin bank.
Och så kan de skicka betalningar med posten som vanligt.
Det löser problemet både för dem utan möjlighet till internet och dem som inte kan eller vill använda dator.

En hantverkare som har gått i KK får inte ha eget företag.
Det är näringsförbud på det.
Om du läser tråden innan du svarar så kan du se att de har giro, så slipper jag upprepa mig till dig som jag hela tiden får göra för @Lampan inte har satt i kontakten, alternativit behöver byta glödlampa för den har inte tänts en enda gång hon kom på hur man loggar in på buke.

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola