Men alltså nu blandar du ju hej vilt.
Att bo någonstans där det inte finns tillgång till internet är ju såklart ett problem. Men då pratar vi väl om att bo i ett område där det inte finns mobil surf, inte möjlighet att skaffa fiber/adsl eller liknande och heller inte möjlighet att ta bussen in till biblioteket för att låna internet.
Att välja att inte ha internet hemma är sällan ett problem. Du kan låna av grannen, använda internet på jobbet, på café, på universitetet, på biblioteket osv.
Samma sak med egen dator, du behöver inte ha egen dator för att kunna sköta bankärenden. Åk till ditt bibliotek så är saken löst.
Att inte kunna hantera tekniken pga sjukdom eller skada kan inte heller vara ett problem. Om man pga handikapp/skada inte kan sköta sin ekonomi så kan man få tex en god man utsedd som hjälper en med detta.
Sen har vi ju problemet med de som inte är välkomna som kunder på banken. Det exempel du har tagit upp är folk som misskött sig gravt.
Ja, låter jobbigt. Men jag tror inte att de är så många, och ska man vara krass så lär det ju bli konsekvenser av ens beteende.
För jag tror inte att det är VANLIGT att människor blir nekade banktjänster pga skulder och betalningsanmärkningar. Jag vet iaf flera med sådana problem som ändå har bankkonto och kort kopplat till detta.
du kan inte se att det för ett antal personer som i likhet med mig och många andra bor på landet i "mobilskugga" om de behöver färdas till ett bibliotek för att kunna sköta sina bankaffärer (under förustättning då att de kan hantera internet själva)?
Om man är gammal och har blivit av med sitt körkort tillfälligt på grund av en stroke, till exempel.
Då är det inte "bara" att få färdtjänst heller, för det krävs en varaktig funktionsnedsättning för att få färdtjänst, och man får inte färdtjänst för att man inte har körkort utan det kan man få om man inte klarar att använda allmänna kommunikationer (det står tydligt i det finstilta att avsaknad av allmänna kommunikationer i sig inte innebär rätt till färdtjänst).
Man kanske har fem kilometer till närmsta busshållplats, och dit ska man alltså gå. För att ta bussen, som man inte får betala kontant utan skulle ha förköpt biljetter via internet, som man inte har tillgång till av tekniska skäl. Så bussen får man inte åka med.
Ska man då ta taxi i stället, till närmsta bibliotek där det finns internet, och så fixa sina räkningar och övriga pengahanteringar?????
Nej, det låter faktiskt inte rimligt.
Och förresten: nej, alla går inte över till grannen för att låna internet. Och ute på landet kan det vara så illa att de flesta grannar inte har tillgång till internet.
Själv hade jag telia ADSL men pga dåliga gamla kopparledningar, som de inte tänker reparera eller byta ut, så fungerade det dåligt.
Numera har jag Net1 och det fungerar.
Men jag är också frisk och har bil och har fast jobb där det finns dator med internet så för mig personligen är det inte ett stort problem - utom de gångerna jag de facto vill betala med pengar. Som idag när jag gjorde mig av med lite pengar varav en tusenlapp var en reseersättning. Och nej, jag har inte swish. Jag har nämligen ingen smartphone, eftersom jag ändå inte kan utnyttja den till att surfa där jag bor. Så swish hade ju ändå inte fungerat här på min gårdsplan där jag inte har någon mobiltelefontäckning...