1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Om en inte kan använda internet, då får en göra en omprioritering
Det gäller ju allt i vårt samhälle, alla människor har inte tillgång till allt.

Du menar att man ska lägga ner sitt företag och flytta? Eller, om man bara är dum nog att vilja bo på ett ställe där masterna plockats ner ska man sälja (vem vill köpa ett hus eller en gård utan möjlighet till internet?).

Finns flera anledningar t.ex det som nämns i trådstarten men också andra som till exempel för att jag tycker det är problematiskt när det kommer till integritet och sådant eller hur jag nu ska beskriva det
Jag förstår hur du menar.
Men det är den integriteten som möjliggör svartarbete, smuggling och annan brottslig verksamhet.
Så jag för min del anser att integriteten gott kan stryka på foten för det högre syftet att bekämpa brott.

Här har någon som läst och förstått...

För att förklara en gång till:

Alltså, det är väldigt många av de där 1,5 miljonerna som VILL HA ett väl fungerande internet, som kan och vill, både använda dator och olika former av kontantlösa betalningar.

Men tyvärr finns inte uppkopplingsmöjligheter överallt.

Många som vill använda internet är dessutom företagare, som t.ex. lantbrukare, entreprenadmaskinförare, skogsmaskinförare, hantverkare, hästföretagare eller vill driva e-handels företag.

Att sakna internet helt, eller tvingas använda långsamma och osäkra "smallinor" för internet, är förödande för landsbygdens näringsliv, och därmed för landsbygden helt och hållet.
Hur många av dom 1,5 miljonerna kan du räkna in i din grupp av lantbrukare hantverkare etc ?
Det hade varit intressant att veta hur många som verkligen vill ha internet men där det inte finns möjlighet

Antagligen, om man driver det, är även bussarna tvungna att ta emot pengar som betalning för biljett även om bussbolagen inte riktigt vill det.
Det är inte Bussbolagen som förbjuder kontanter på bussarna det är Arbetsmiljöverket.
Och det beror på att förarna arbetar ensamma och är utsatta för en för stor risk för rån.
Många bussar tar kort.

Bussar är dessutom transport så det är helt okej att kräva förköpt biljett som på flyget.

Du menar att man ska lägga ner sitt företag och flytta? Eller, om man bara är dum nog att vilja bo på ett ställe där masterna plockats ner ska man sälja (vem vill köpa ett hus eller en gård utan möjlighet till internet?).
Självklart är det ett problem om där faktiskt inte finns något internet alls om en vill driva företag.
Frågan är hur vanligt dt problemet är?

De flesta av oss sitter ju faktiskt och för över pengar, betalar räkningar och fixar och donar med konton via Internetbanker idag.

Och bankernas vinster stiger...
Men oj vad bekvämt det är!
Jag kan göra mina affärer och ärenden på natten i pyjamas om jag vill utan att lämna mitt hem.
Det är faktiskt helt underbart.

Jag tycker det är intressant att de gamla nästan förutsätts inte klara av internet ålder med bank etc. Min mormor är 88 och sköter allt via datorn i princip och hon är varken särkilt tekniskt begåvad eller helt ovirrrig.
Det handlar nog mer om inställning..

Kanske det. Men inlärning blir svårare ju äldre människor blir. Och det finns ett antal människor som inte är uppenbart dementa men som faktiskt har väldigt svårt för att lära sig nya instruktioner.
Att din mormor är 88 och fixar det är bra. Min farmor är 92 och gör det inte.

Jag var faktiskt totalt omedveten om att inte alla kunde få ett kort (utan kredit) kopplat till sitt lönekonto. Vad är det som gör att bankerna kan hindra detta, vad har de för kriterier för att säga "nä, du får inte ha ett kort att betala med dina pengar med?". Jag fattar ju att man kan bli nekad ett kreditkort om man inte är kreditvärdig, så långt är jag med :p !

Alla vuxna människor har inte ett lönekonto. Alla vuxna människor har inte lön (men visst, något slags konto behövs väl för att få pensionen också misstänker jag).

För att inte tala om demokratiproblemet det innebär när vinstdrivande företag har monopol på makten att skapa pengar.

Det gör mig mörkrädd.
Hur menar du här?
Staten har länge haft monopol på att "skapa" pengar.
Den kan t.ex. plötsligt besluta att alla sedlar skall bli ogiltiga.

Det är inget nytt utan hände i Ryssland/Sovjet när "Gamla" Rubler blev värdelösa.

Hur menar du här?
Staten har länge haft monopol på att "skapa" pengar.
Den kan t.ex. plötsligt besluta att alla sedlar skall bli ogiltiga.

Det är inget nytt utan hände i Ryssland/Sovjet när "Gamla" Rubler blev värdelösa.
I min värld är det stor skillnad på statligt monopol och monopol från vinstdrivande privata aktörer.

Bankerna har sedan länge haft rätten att skapa pengar. Digitala sådana.

Alla vuxna människor har inte ett lönekonto. Alla vuxna människor har inte lön (men visst, något slags konto behövs väl för att få pensionen också misstänker jag).

Ja, lönekonto var fel ordval av mig. Transaktionskonto/bara konto borde jag kanske skrivit för att vara helt korrekt

Men alltså nu blandar du ju hej vilt.
Att bo någonstans där det inte finns tillgång till internet är ju såklart ett problem. Men då pratar vi väl om att bo i ett område där det inte finns mobil surf, inte möjlighet att skaffa fiber/adsl eller liknande och heller inte möjlighet att ta bussen in till biblioteket för att låna internet.
Att välja att inte ha internet hemma är sällan ett problem. Du kan låna av grannen, använda internet på jobbet, på café, på universitetet, på biblioteket osv.
Samma sak med egen dator, du behöver inte ha egen dator för att kunna sköta bankärenden. Åk till ditt bibliotek så är saken löst.

Att inte kunna hantera tekniken pga sjukdom eller skada kan inte heller vara ett problem. Om man pga handikapp/skada inte kan sköta sin ekonomi så kan man få tex en god man utsedd som hjälper en med detta.

Sen har vi ju problemet med de som inte är välkomna som kunder på banken. Det exempel du har tagit upp är folk som misskött sig gravt.
Ja, låter jobbigt. Men jag tror inte att de är så många, och ska man vara krass så lär det ju bli konsekvenser av ens beteende.
För jag tror inte att det är VANLIGT att människor blir nekade banktjänster pga skulder och betalningsanmärkningar. Jag vet iaf flera med sådana problem som ändå har bankkonto och kort kopplat till detta.

du kan inte se att det för ett antal personer som i likhet med mig och många andra bor på landet i "mobilskugga" om de behöver färdas till ett bibliotek för att kunna sköta sina bankaffärer (under förustättning då att de kan hantera internet själva)?

Om man är gammal och har blivit av med sitt körkort tillfälligt på grund av en stroke, till exempel.
Då är det inte "bara" att få färdtjänst heller, för det krävs en varaktig funktionsnedsättning för att få färdtjänst, och man får inte färdtjänst för att man inte har körkort utan det kan man få om man inte klarar att använda allmänna kommunikationer (det står tydligt i det finstilta att avsaknad av allmänna kommunikationer i sig inte innebär rätt till färdtjänst).
Man kanske har fem kilometer till närmsta busshållplats, och dit ska man alltså gå. För att ta bussen, som man inte får betala kontant utan skulle ha förköpt biljetter via internet, som man inte har tillgång till av tekniska skäl. Så bussen får man inte åka med.
Ska man då ta taxi i stället, till närmsta bibliotek där det finns internet, och så fixa sina räkningar och övriga pengahanteringar?????

Nej, det låter faktiskt inte rimligt.

Och förresten: nej, alla går inte över till grannen för att låna internet. Och ute på landet kan det vara så illa att de flesta grannar inte har tillgång till internet.

Själv hade jag telia ADSL men pga dåliga gamla kopparledningar, som de inte tänker reparera eller byta ut, så fungerade det dåligt.
Numera har jag Net1 och det fungerar.
Men jag är också frisk och har bil och har fast jobb där det finns dator med internet så för mig personligen är det inte ett stort problem - utom de gångerna jag de facto vill betala med pengar. Som idag när jag gjorde mig av med lite pengar varav en tusenlapp var en reseersättning. Och nej, jag har inte swish. Jag har nämligen ingen smartphone, eftersom jag ändå inte kan utnyttja den till att surfa där jag bor. Så swish hade ju ändå inte fungerat här på min gårdsplan där jag inte har någon mobiltelefontäckning...

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka