Det har jag inte sagt
Jag bor själv på landet, fiber här är inte "lönsamt". Vi har mobilt bredband, vi har testat lite olika leverantörer, det enda som funkar (oftast) hos oss är 3 ibland är nätet nere...
Vad jag undrar över, är hur pass stort problemet är med ingen täckning alls
Jag tror inte det handlar om miljoner människor som inte har tillgång till internet.
"Tillgång till internet" betyder det att alla ska ha den tillgången hemma i soffan/köket eller betyder tillgång till internet att det finns inom rimligt avstånd tex bibliotek (om vi pratar mänskliga rättigheter)?
Är det absolut nödvändigt att ha tillgång till internet hemma i köket för att driva lantbruk? (Frågar för jag har dålig koll på det)
Om vi börjar med sista frågan, om det är nödvändigt med internet för att driva jordbruk, så är det i teorin möjligt att vara utan, men inte i praktiken, i synnerhet inte för djurhållare.
EU-stöd söker man via Internet som enda möjlighet, djurregistren, där olika händelser i djurhållningen måste (verkligen måste, för t.ex. mjölkbönder) är internetbaserade, förflyttning av djur registreras hos jordbruksverket via internet, beställa material eller foder gör man via internet. Dessutom använder man mail i stor utsträckning för att hantera fakturor.
I en del fall finns möjlighet att använda telefon eller blanketter, men då drabbas man istället av förhöjda avgifter.
Väderleksrapporter på detaljnivå (väldigt viktigt för att veta när man ska göra sådant som att så eller skörda) får man via internet numera, men visst är det möjligt att driva vissa former av lantbruk utan internet men det är dyrt och besvärligt, och svårt att uppfylla alla regler utan internet.
Myndigheterna vill att vi ska använda e-tjänster i våra kontakter med dem, så det blir fler och fler krav på oss att använda e-tjänster.
Exakt hur många som inte har tillgång till fungerande internet, råder det delade meningar om, men sedan ett antal år verkar Sverige ha hamnat i ett slags "80/20" läge vad avser bredbandsuppkoppling och tillgång på mobiltelefoni:
80 % har tillgång till att köpa bredband (fiber eller mobilt 4g) eller använda 3g (eller bättre) mobiltelefoni om man vill.
20 % kan inte få bredband eller 3g (eller bättre) mobiltelefoni hur gärna man än vill.
Många, som här där jag bor har inte ens tillgång till GSM telefoni