1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Varför måla upp problem som inte finns?

Det är ju lika dumt som att säga -Jag bor på landet utan tillgång till bil eller körkort, hur ska jag komma till affären och handla mat....?
Säker på att du har läst alla sidorna i tråden? "Läst men ej förstått"

Säker på att du har läst alla sidorna i tråden? "Läst men ej förstått"
Jag förstår att det mest handlar om gnäll och ovilja att försöka

Alla människor i Sverige klarar sig utan internet och dator hemma. Alla!

Vad är det dina släktingar inte klarar utan internet?

Jag förstår inte heller riktigt problemet. Att 1,5 miljoner svenskar inte har internet. Vi vet inte hur många av dessa som avstår frivilligt. Själv har jag i omgångar varit utan internet p g a kostnadsskäl. Nyttjade då bibliotekets nät för att söka jobb etc. Det var innan det fanns fritt wifi på kaféer och McDonalds t ex.

Det är ena delen av frågeställningen i ursprungsinlägget. Är det alltså att betrakta som en mänsklig rättighet att ha internet? I så fall tycker jag vi ska kämpa för andra mänskliga rättigheter före tillgången till internet, t ex att få äta sig mätt, få utbildning och friskt vatten.

Den andra är kontanter. Och jag anser absolut att vi ska fasa ut kontanter med hänvisning till vad kontanter för med sig och möjliggör.

Istället för att se alla problem bör vi se att samhällsfunktioner bör integreras i andra tjänster. Vill man betala med kontanter på ICA? Varför inte få hjälp med bankärenden på ICA istället? För att man ska kunna betala räkningar, med kort etc på ICA/Coop/bibliotek eller var man nu ville nyttja kontanterna-som-försvann.

Jag förstår att det mest handlar om gnäll och ovilja att försöka

Alla människor i Sverige klarar sig utan internet och dator hemma. Alla!

Vad är det dina släktingar inte klarar utan internet?
Det handlar inte om mina släktingar, det handlar om 1.5 miljoner svenskar.
Jag börjar däremot verkligen att undra när det gäller dig. Fortfarande inte skaffat stämpeln "Läst men ej förstått"? :cautious:

Jag börjar däremot verkligen att undra när det gäller dig. Fortfarande inte skaffat stämpeln "Läst men ej förstått"? :cautious:
Jag känner många pensionärer som inte har internet eller dator hemma
Dom klara sig alldeles utmärkt
Tycker du dator är en mänsklig rättighet?

Vad är det du inte förstår?

Jag förstår inte heller riktigt problemet. Att 1,5 miljoner svenskar inte har internet. Vi vet inte hur många av dessa som avstår frivilligt. Själv har jag i omgångar varit utan internet p g a kostnadsskäl. Nyttjade då bibliotekets nät för att söka jobb etc. Det var innan det fanns fritt wifi på kaféer och McDonalds t ex.

Det är ena delen av frågeställningen i ursprungsinlägget. Är det alltså att betrakta som en mänsklig rättighet att ha internet? I så fall tycker jag vi ska kämpa för andra mänskliga rättigheter före tillgången till internet, t ex att få äta sig mätt, få utbildning och friskt vatten.

Den andra är kontanter. Och jag anser absolut att vi ska fasa ut kontanter med hänvisning till vad kontanter för med sig och möjliggör.

Istället för att se alla problem bör vi se att samhällsfunktioner bör integreras i andra tjänster. Vill man betala med kontanter på ICA? Varför inte få hjälp med bankärenden på ICA istället? För att man ska kunna betala räkningar, med kort etc på ICA/Coop/bibliotek eller var man nu ville nyttja kontanterna-som-försvann.
Det är verkligen märkligt. Detta gnällande över att miljoner människor i Sverige inte har internet... Och....?
Vad är problemet liksom?

Min mormor eller farmor led inte av att vara utan internet. Men dom betalade allt dom handlade på affären med sina kort. Min mormor var född 1928 och farmor 1920.

Alla 1,5 miljoner svenskar som inte har tillgång till internet lider inte av det.

Senast ändrad:
Min mormor eller farmor led inte av att vara utan internet. Men dom betalade allt dom handlade på affären med sina kort. Min mormor var född 1928 och farmor 1920.

Alla 1,5 miljoner svenskar som inte har tillgång till internet lider inte av det.
Självklart gör de inte det, jag har heller aldrig påstått att de gör det.

Problemet är att så otroligt mycket hänger på att du är uppkopplad i dagens Sverige. De som valt att stå utanför är en minoritet, de flesta som inte kan använda nätet bor på en plats som har dålig eller ingen täckning. Försök driva ett företag utan uppkoppling. Eller över huvud taget bo på landsbygden utan internet.

Det handlar inte bara om virriga 90-åringar som inte behärskar en dator och glömmer koden till betalkortet. Det handlar lika mycket om de som vill men inte kan.

Problemet är att så otroligt mycket hänger på att du är uppkopplad i dagens Sverige. De som valt att stå utanför är en minoritet, de flesta som inte kan använda nätet bor på en plats som har dålig eller ingen täckning. Försök driva ett företag utan uppkoppling. Eller över huvud taget bo på landsbygden utan internet.

Det handlar inte bara om virriga 90-åringar som inte behärskar en dator och glömmer koden till betalkortet. Det handlar lika mycket om de som vill men inte kan.
Om en inte kan använda internet, då får en göra en omprioritering
Det gäller ju allt i vårt samhälle, alla människor har inte tillgång till allt.

1 500 000 svenskar som är beroende av kontanter.
Nej de kan använda kort.
Eller SWISCH.
Banken hjälper till att ordna det.

Vill vi ha ett kontantlöst samhälle,
Ja!
Det är bra mot brott som rån, stöld och skattesmitning.
Den kriminella världen är beroende av kontanter och att ta bort dessa svälter ut den.
Dessutom är kontanthantering ohyggligt dyrt för samhället.

Nu så skall jag läsa resten av tråden.

Jag ser varenda dag gamla som handlar med kort, även om det ser lite fumligt ut.
Jag har haft bankkort sedan jag började sköta min egen ekonomi för 37 år sedan.
Så de som är gamla i dag har haft gott om tid att anpassa sig till kort.
Dagens 90-åring var 53 då och definitivt ung nog att för att ta till sig ny teknik.

Jag vill ha både och,fast just idag när jag inte kan logga in på min internetbank o betal räkningar och det är min 46 min väntetid i telefonen då blir jag förbannad o vill ha tillbaka gamla posten så hade jag kunnat betala kontant.
Det där är ju ett problem förstås.
Men man kan fortfarande betala räkningar på banken och skicka betalningsorder per post.
Jag har löst det genom att ha flera banker.
Hittills så har aldrig fler än en i taget legat nere.

Här har någon som läst och förstått...

För att förklara en gång till:

Alltså, det är väldigt många av de där 1,5 miljonerna som VILL HA ett väl fungerande internet, som kan och vill, både använda dator och olika former av kontantlösa betalningar.

Men tyvärr finns inte uppkopplingsmöjligheter överallt.

Många som vill använda internet är dessutom företagare, som t.ex. lantbrukare, entreprenadmaskinförare, skogsmaskinförare, hantverkare, hästföretagare eller vill driva e-handels företag.

Att sakna internet helt, eller tvingas använda långsamma och osäkra "smallinor" för internet, är förödande för landsbygdens näringsliv, och därmed för landsbygden helt och hållet.

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka