Jag förstår inte heller riktigt problemet. Att 1,5 miljoner svenskar inte har internet. Vi vet inte hur många av dessa som avstår frivilligt. Själv har jag i omgångar varit utan internet p g a kostnadsskäl. Nyttjade då bibliotekets nät för att söka jobb etc. Det var innan det fanns fritt wifi på kaféer och McDonalds t ex.
Det är ena delen av frågeställningen i ursprungsinlägget. Är det alltså att betrakta som en mänsklig rättighet att ha internet? I så fall tycker jag vi ska kämpa för andra mänskliga rättigheter före tillgången till internet, t ex att få äta sig mätt, få utbildning och friskt vatten.
Den andra är kontanter. Och jag anser absolut att vi ska fasa ut kontanter med hänvisning till vad kontanter för med sig och möjliggör.
Istället för att se alla problem bör vi se att samhällsfunktioner bör integreras i andra tjänster. Vill man betala med kontanter på ICA? Varför inte få hjälp med bankärenden på ICA istället? För att man ska kunna betala räkningar, med kort etc på ICA/Coop/bibliotek eller var man nu ville nyttja kontanterna-som-försvann.