1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Det är ju ett problem.
Men med litet planering så kan man ju köpa biljetter och ha hemma.
Det är ju bara första resan som är litet knepig.
Sedan så är det en fråga om planering.

Ja.
Det handlar om att planera.
Och då skulle kontantlösa samhället betyda att A-laget, som har tillgång till swish et c kan få fördelen att kunna spontanhandla. Och spontanåka med bussen. Eller vad som helst.
Medan B-laget som bor lite sämre till, inte längre kan göra något spontant.

Hästköpet, där du också skriver om att planera, beslutades fredag kväll. Då fanns ingen bank tillgänglig för att skaffa en postväxel... med mindre, förstås, än att jag hade kört sju mil. Nu hade jag i stället tillgång till en bankomat och då var det lätt ordnat.

Och då skulle kontantlösa samhället betyda att A-laget, som har tillgång till swish et c kan få fördelen att kunna spontanhandla. Och spontanåka med bussen. Eller vad som helst.
Medan B-laget som bor lite sämre till, inte längre kan göra något spontant.
Men så har det ju alltid varit.
A-laget har pengar och behöver inte planera och B-laget är alltid panka och måste planera.
Det är inget som är nytt med det.
Utan det handlar som alltid om resurser och egna val.

Men så har det ju alltid varit.
A-laget har pengar och behöver inte planera och B-laget är alltid panka och måste planera.
Det är inget som är nytt med det.
Utan det handlar som alltid om resurser och egna val.

Men precis. A-laget hade på 70-talet pengar i plånboken, B-laget hade tom portmonnä.

En del är exkluderade och har inte el i lägenheten, för ekonomin tillåter inte att man betalar räkningen. Alla har inte tillgång till dagstidning. Alla har inte tillgång till allt hela tiden. Så kommer det ju alltid att vara. Internet är en del av det. Man kan inte, man vill inte.

Och då ska det finnas lösningar där man normalt spenderar sina kontanter. T ex på ICA, Konsum, Hemköp eller var man nu är och handlar med kontanter.

Men du kan väl ändå inte på allvar påstå att Amerikanska banker är mindre vinstdrivna än Svenska?

Vad jag sa var att KONKURRENSEN mellan bankerna ar mycket storre har da vi har sa manga fler olika banker. Alla dessa banker ar sjalvklart vinstdrivande och vill ha sa mycket vinst som mojligt, men pa grund av att kunderna har sa manga fler valmojligheter av banker ser alla till att ha sa bra "customer service" som mojligt. Det vill saga att vi vanliga manniskor som anvander bankerna styr i mycket stor utstrackning vad vi vill ha ... darfor har vi bade kontanter och checkar kvar har. (och betalar inte extra for att anvanda kort, check, eller kontanter)

Nar jag, liksom alla andra turister, kommer till Sverige tillhor jag B-laget, trots att jag har pengar, da jag inte har varken kunskap om var jag kan vanda mig eller forstaelse for systemet som inte anvander kontanter. For att inte tala om hur oerhort dyrt det blir att besoka Sverige nar man inte kan ta ut en storre klumpsumma i taget ur bankomaten utan maste betala valuta "transaction fee" varje gang man handlar.

Senast ändrad:
Men precis. A-laget hade på 70-talet pengar i plånboken, B-laget hade tom portmonnä.

En del är exkluderade och har inte el i lägenheten, för ekonomin tillåter inte att man betalar räkningen. Alla har inte tillgång till dagstidning. Alla har inte tillgång till allt hela tiden. Så kommer det ju alltid att vara. Internet är en del av det. Man kan inte, man vill inte.

Och då ska det finnas lösningar där man normalt spenderar sina kontanter. T ex på ICA, Konsum, Hemköp eller var man nu är och handlar med kontanter.

Skillnaden vi talar om har, fran de som hade tom portmona pa -70 talet ar val anda att det som refereras till som B-lagen i den har traden inte handlar om ifall de har EKONOMISKA mojligheter eller inte, det handlar om ifall de har TEKNISKA mojligheter att vara med i dagens samhalle eller inte.

Skillnaden vi talar om har, fran de som hade tom portmona pa -70 talet ar val anda att det som refereras till som B-lagen i den har traden inte handlar om ifall de har EKONOMISKA mojligheter eller inte, det handlar om ifall de har TEKNISKA mojligheter att vara med i dagens samhalle eller inte.

Diskussionen var att vissa exkluderas. Och oavsett premisser så är det ju vad det kokar ner till. Oavsett skäl kommer vissa att exkluderas i olika sammanhang. Varför är det så känsligt med just internet? Skulle det verkligen vara en grundläggande mänsklig rättighet att ha internet? Bara i Sverige?

Diskussionen var att vissa exkluderas. Och oavsett premisser så är det ju vad det kokar ner till. Oavsett skäl kommer vissa att exkluderas i olika sammanhang. Varför är det så känsligt med just internet? Skulle det verkligen vara en grundläggande mänsklig rättighet att ha internet? Bara i Sverige?

Om man lagger upp ett ekonomiskt system som forutsatter att alla har internet, sa JA, da ar det en mansklig rattighet att ha internet.

Vad jag sa var att KONKURRENSEN mellan bankerna ar mycket storre har da vi har sa manga fler olika banker.
Det är det här också numera.
Det finns massor av banker som vill ha kunderna.
Försäkringsbolagen och matvarukedjorna startar banker på löpande band.
Men inte vill de ha varken checkar eller kontanter för det, för de köpstarka kunderna efterfrågar inte det.

Fast det har vi ju kommit fram till INTE är fallet. Tillgång till internet är inte nödvändig, däremot tillgång till servicen.

Fast det ar val dar "A-laget och B-laget" kommer in ... Har man tillgang till internet kan man utnyttja servicen fullt ut, har man inte tillgang till internet hemma blir det betydligt besvarligare. Da spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, da har man problem med det mesta i samhallet. Det blir ett bra satt att avfolka landsbygden i Sverige.

Dels så handlar ju båda dessa saker om resurser men det är ju också ekonomin som styr vilken teknik som man har tillgång till.
Det handlar också om den egna förmågan.

Har man tillgang till internet kan man utnyttja servicen fullt ut, har man inte tillgang till internet hemma blir det betydligt besvarligare. Da spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, da har man problem med det mesta i samhallet.
Det där är ju inte riktigt sant.
Med tillräckligt med pengar så skaffar man sig internet på något sätt.
När man har räknat bort Net1 och satellit så är det inte många fläckar kvar som inte kan få internet.
Och om man är gruvligt rik så kan man dra sitt eget fiber.
Hit skulle det kosta litet drygt en miljon att få fiber och i vissa lägen kan det nog vara värt det.

Dels så handlar ju båda dessa saker om resurser men det är ju också ekonomin som styr vilken teknik som man har tillgång till.
Det handlar också om den egna förmågan.

Fantastiskt.

Du sitter verkligen och argumenterar för att det vore utmärkt med ett kontantlöst samhälle.
för det kräver bara "lite planering" av dem som har dålig tillgång till andra betalningsmedel...

Lite planering som en färd till ett bibliotek för att nyttja internet, en färd som kan vara flera mil lång.
Eller att ta sig till en mataffär för där kan man skaffa en postväxel att betala med.

Jättelätt
Inte.

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 038
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka