Jag är lite förvånad över den bakåtsträvande inställningen i tråden.
Kontanter ställer till problem för många. Inte små, marginella problem, utan möjliggör och underlättar en rad situationer vi inte finner önskvärda i ett fungerande samhälle.
Istället för att se möjligheterna för t ex ICA-butiken i samhället (så den får överleva) ser alla med skräck att alla förändringar alltid är av ondo, eftersom det påverkar min egen person. För de absolut flesta av oss innebär inte kontaktlöshet något annat än en liten komfortskillnad.
Förut var det ramaskri över att Posten inte längre hade all postservice. För egen del tycker jag det är betydligt bättre, vi har bättre service nu och kan hämta paket fram till 21.00. Det var länge, länge sedan posten kunde ha service med lördagsutdelning. De går fortfarande med förlust sist jag tittade. Hur det nu är möjligt med all e-handel.
Internet som bankaktör blir det ramaskri över. Det finns så många som vill ha kvar bankerna, så alla kan handla kontant. Men ta ditt bankärende hos den du tidigare handlade kontant hos. Två flugor i en smäll. Och man kan då också hitta funktioner som gör att man kan arbeta och leva i ett litet samhälle, utan att allt lägger ner och dör ut.
Det var faktiskt inte alltid bättre förr.