1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Samma svar där.
Internet skall vara så utbyggt att du kan Swischa.

Du skall ha samma frihet eller bättre att göra affärer utan kontanter.

Det behövs ju mer än internet för att kunna swischa. Behövs inte en smartphone till det? Och de är väl ofta, som @kryddelydd var inne på, ganska dyra dessutom så kostar väl internetuppkopplingen. Blir ju väldigt stora om kostnader bara för att handla.

Numera ar de flesta glada bara det fungerar hyfsat med banken.
Jag är glad om jag inte behöver gå dit utan kan sköta mina bankärenden hemifrån så mycket som möjligt.
Så en bra Internetbank är viktigt för mig.
Det är nog så att de flesta faktiskt inte vill ha varken kontanter eller checkar utan de vill ha bra Internet.
Det syns ju i tråden här t.ex.
Menar de att det ar ett jamnlikt samhalle dar manniskor maste betala stora pengar for ett undermaligt internet?
Samhället är inte jämlikt vad gäller kostnader.
En minietta i Stockholm kostar som en redig gård i glesbygd.

Det är ju det som är problemet. Internet är inte tillräckligt väl utbyggt så att alla som vill och behöver kan använda det.
Ja och innan internet fungerar bra överallt så måste ju kontanterna vara kvar, vilket de också är.
Men i en framtid så kan kontanterna tas bort.

Jag är lite förvånad över den bakåtsträvande inställningen i tråden.

Kontanter ställer till problem för många. Inte små, marginella problem, utan möjliggör och underlättar en rad situationer vi inte finner önskvärda i ett fungerande samhälle.

Istället för att se möjligheterna för t ex ICA-butiken i samhället (så den får överleva) ser alla med skräck att alla förändringar alltid är av ondo, eftersom det påverkar min egen person. För de absolut flesta av oss innebär inte kontaktlöshet något annat än en liten komfortskillnad.

Förut var det ramaskri över att Posten inte längre hade all postservice. För egen del tycker jag det är betydligt bättre, vi har bättre service nu och kan hämta paket fram till 21.00. Det var länge, länge sedan posten kunde ha service med lördagsutdelning. De går fortfarande med förlust sist jag tittade. Hur det nu är möjligt med all e-handel.

Internet som bankaktör blir det ramaskri över. Det finns så många som vill ha kvar bankerna, så alla kan handla kontant. Men ta ditt bankärende hos den du tidigare handlade kontant hos. Två flugor i en smäll. Och man kan då också hitta funktioner som gör att man kan arbeta och leva i ett litet samhälle, utan att allt lägger ner och dör ut.

Det var faktiskt inte alltid bättre förr.

Kontanter ställer till problem för många. Inte små, marginella problem, utan möjliggör och underlättar en rad situationer vi inte finner önskvärda i ett fungerande samhälle.

Istället för att se möjligheterna för t ex ICA-butiken i samhället (så den får överleva) ser alla med skräck att alla förändringar alltid är av ondo, eftersom det påverkar min egen person. För de absolut flesta av oss innebär inte kontaktlöshet något annat än en liten komfortskillnad.

Förut var det ramaskri över att Posten inte längre hade all postservice. För egen del tycker jag det är betydligt bättre, vi har bättre service nu och kan hämta paket fram till 21.00. Det var länge, länge sedan posten kunde ha service med lördagsutdelning. De går fortfarande med förlust sist jag tittade. Hur det nu är möjligt med all e-handel.

Internet som bankaktör blir det ramaskri över. Det finns så många som vill ha kvar bankerna, så alla kan handla kontant. Men ta ditt bankärende hos den du tidigare handlade kontant hos. Två flugor i en smäll. Och man kan då också hitta funktioner som gör att man kan arbeta och leva i ett litet samhälle, utan att allt lägger ner och dör ut.

Det var faktiskt inte alltid bättre förr.

PostNord har konkurrens från en bunt andra fraktbolag, de har inte precis monopol på att köra paket. Dessutom är frakten i många fall orimligt låg (därav alla stackars balter som bor i sina skrothögar till lastbilar).

Samma svar där.
Internet skall vara så utbyggt att du kan Swischa.

Du skall ha samma frihet eller bättre att göra affärer utan kontanter.

Ja, så är det. Jag ska ha samma frihet.
Men idag ser det inte ut så och Telia (som ändå är de som har bäst täckning och som därför är den operatör jag väljer) eller de andra operatörerna verkar inte vara motiverade att bygga ut så att tjugotalet personer här och trettiotalet personer där, ska få samma täckning som alla andra. Det handlar självklart om marknadsekonomi. Det skulle knappast löna sig för företagen att investera stora summor i att få ut täckningen till relativt glesbefolkade "hål" dit det är svårt att få täckning.

Och så länge det ser ut som det gör idag, är det alltså i mina ögon synnerligen lämpligt att fortsätta ha kontanter som giltigt betalningsmedel.

Jag är ganska säker på att du inte behöver någon smartphone för att köpa sms biljett tror det går med vilken mobil som helst. Abonnemang vet jag inte men det verkar konstigt om det skulle behövas.

Dock känns det ju rätt dumt att köpa en mobil bara för att kunna åka buss.

När det gäller bristen på internetuppkoppling/mobiltäckning så är ju det ett stort problem att det är så bristfälligt på många platser. Just bussbiljett köp är ju en mycket liten del i sammanhanget(det finns ju dessutom flera alternativ.).

Bussbiljett, antagligen inte smartphone. Swish, definitivt smartphone.
Vad gäller abonnemang: behöver man antagligen inte för att använda varken den ena eller den andra tjänsten via smartphone. Men har du tänkt på vad det kostar att köpa en sådan telefon utan abonnemang? Har du tänkt på att det finns ett antal människor som inte kan "slänga upp" så många tusenlappar på en gång, och som kanske skulle ha råd med månadskostnaden - men som inte får köpa på avbetalning?

Och ja, det känns ganska dumt att köpa en mobil för att kunna åka buss. Eller för att kunna betala begagnade prylar till en annan person via swish. Det verkar ju rätt praktiskt att kunna betala med kontanter...

För de absolut flesta av oss innebär inte kontaktlöshet något annat än en liten komfortskillnad.

.

Det beror ju på vad man menar med en "liten komfortskillnad".

Och för all del: i mitt fall skulle kontantlöshet innebära att jag avstod från att köpa rätt mycket grejer så min ekonomi skulle definitivt vinna på det...

Nej, jag använder inte kontanter särskilt ofta.
Men det finns tillfällen i vardagen som de facto skulle bli väldigt krångliga om kontanter inte funnes.

Ja, antagligen är vi på väg dithän.
Och det är ju bara att hoppas att alla i Sverige har tillgång till alternativa betalningssätt då - och att det aldrig blir serverfel på internet och att det alltid finns full mobiltäckning överallt och att mobilerna alltid fungerar och aldrig går sönder, så att betalningsmöjligheten faktiskt finns.

Och så länge det ser ut som det gör idag, är det alltså i mina ögon synnerligen lämpligt att fortsätta ha kontanter som giltigt betalningsmedel.
Vad jag vet så finns det fortfarande kontanter.
Jag anser att vi skall ha ett kontantfritt samhälle med väl fungerande internet.
Och dit kommer vi att komma ganska så snart.
Det var alldeles nyligen som ingen alls ville satsa på internet.
Jag var där när ingen ville lyssna.
3G och 4G är pinfärskt.
Jag var där också mitt i utvecklingen av 3G.

För mig så är detta precis samma sak som då.
Vissa vill inte, men det är bra och blir så i alla fall.
Och den dagen så kommer de inte att komma ihåg hur det var innan.
Som nu med Internet och Smartphones.

Och det är ju bara att hoppas att alla i Sverige har tillgång till alternativa betalningssätt då - och att det aldrig blir serverfel på internet och att det alltid finns full mobiltäckning överallt och att mobilerna alltid fungerar och aldrig går sönder, så att betalningsmöjligheten faktiskt finns.
Olyckor kan alltid hända.
Sedlar kan tvättas i maskinen, blåsa bort eller brinna upp.
Kontanter är på inget vis säkrare.

Har du tänkt på att det finns ett antal människor som inte kan "slänga upp" så många tusenlappar på en gång, och som kanske skulle ha råd med månadskostnaden - men som inte får köpa på avbetalning?
En enkel GSM telefon att köpa SMS-biljetter med 179:-
http://www.elgiganten.se/product/mo...CK/samsung-e1200-mobiltelefon-svart#tab-specs
En enkel men funktionell Smartphone 499:-
http://www.elgiganten.se/product/mo...S/huawei-ascend-y330-smartphone-svart-telenor

Det handlar inte om så mycket pengar faktiskt.

Allmän reflektion:
Motståndet mot det kontantfria samhället verkar mest handla om okunnighet om alternativen samt rädsla för förändringar.
Det finns många människor som har svårt för förändringar men det kan man inte låta hindra samhällsförbättringar.
Om vi hade låtit det stoppa oss så hade vi inte haft internet i dag eller TV och det hade ju varit trist.
Bilar hade också varit förbjudna.

Det behövs ju mer än internet för att kunna swischa. Behövs inte en smartphone till det? Och de är väl ofta, som @kryddelydd var inne på, ganska dyra dessutom så kostar väl internetuppkopplingen. Blir ju väldigt stora om kostnader bara för att handla.
Snick snack.
Inte är väl enkla smartphones speciellt dyra? De billigaste kostar kring 500 kr nya, och så finns ju också möjligheten att köpa begagnat, för ändå mindre pengar.

Det går utmärkt att använda swish utan att ha senaste modellen av telefon, telefonen måste inte kosta 10.000 kr.
Abonnemang köper man via kontantkort för att hålla nere kostnaden, så det är inte heller ett stort problem.

Problemet här ute på landet är, som det sagts extremt många gånger, att det inte går att använda tjänster som är beroende av 3g eller bättre.

Det saknas täckning för smartphone relaterade tjänster på många håll på landsbygden.

Så teknikfientlighet handlar det inte om alls.

Ur ett IT-tekniskt perspektiv kan man alltid diskutera utformning och säkerhet hos tjänster, och där är väl smartphones lite tveksamma i största allmänhet och vissa tjänster i synnerhet, men det hör inte hit.

Problemet här ute på landet är, som det sagts extremt många gånger, att det inte går att använda tjänster som är beroende av 3g eller bättre.

Fast är det alltså en rättighet att kunna utföra alla tjänster överallt? Att kunna hantera sina bankärenden på toaletten? Att köpa tågbiljett till frukosten?

Eller är det tänkbart att det ändå underlättar att ha tekniken på fickan, även om man får passa på att göra telefonens/datorns bankärenden där det faktiskt finns täckning? Om man är på jobbet, i butiken, eller vad man nu sysslar med hyggligt regelbundet.

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 038
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V