1½ hästars... nyfiken fråga

Seabaz

Trådstartare
Vad räknas som en halv häst?

Sto + föl åker enligt regler annorlunda än min storhäst med sin B-ponnykompis eller?

Sv: 1½ hästars... nyfiken fråga

Jag vet inte?

Det finns 1½ hästar släp man kan få med en totalvikt på 1500kg där egenvikten ligger strax över 600kg. Det skulle ge en lastkapacitet på nästan 900kg = 1 liten stor häst och 1 liten häst

Men frågan är om man får klämma in två hästar så? Det finns ingen mellanvägg tex.
Men när man kör sto med föl tar man väl oftast ur mellanvägg ändå (i ett vanligt släp alltså) och då funderade jag också över om det är andra regler som gäller för häst med föl (upp till vilken ålder på fölet?)

Bara vikten stämmer tror jag inte det spelar så stor roll vad du lastar, observera tror..
Vi körde min ponny med kompis utan mellanvägg, dock i ett två hästars. Han fick panik av mellanvägg.

Det finns måttangivelser om det avser transporter längre än 50 km, http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Minsta utrymme per häst
Kategori Mått
Fullvuxna hästar 1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Unghästar (6–24 månader) vid
mindre än 48 timmars transport 1,2 m² (0,6 x 2 m)
Unghästar (6–24 månader) vid mer
än 48 timmars transport 2,4 m² (1,2 x 2 m)
Ponnyer 1 m² (0,6 x 1,8 m)
Föl (0–6 månader) 1,4 m² (1 x 1,4 m)

Vi kör några av våra utan mellanvägg, dock åkvana polare. Snurrfiorna får åka ensamma.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: tara
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 288
Senast: doppler
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon... 2
Svar
29
· Visningar
2 753
Senast: Blyger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 307
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka