Sv: 08:orna!

I Fredag körde jag lilla rundan runt kvarteret och han fick trava framför vagn för första gången. Det gick jättebra, han är så lugn och fin.
28806713.jpg

28806717.jpg

28806715.jpg

Träning inför unghästutställningen 13/9.

Skrev på fel tråd...

Senast ändrad av en moderator:

I Fredag körde jag lilla rundan runt kvarteret och han fick trava framför vagn för första gången. Det gick jättebra, han är så lugn och fin.
28806713.jpg

28806717.jpg

28806715.jpg

Träning inför unghästutställningen 13/9.

Vad fin han är! :love:

Så här ser vår 08a ut nu

index.php

index.php

Hon är på inkörning nu. Åkte dit den 3dje augusti. Ska bli spännande och se om hon blir lika fin som sin stora syster :)

Var ute med min 1 åring för 12:e ggn. Han e bara så mysig. Travar bara på och tycker det är så mysigt. Möter bilar och annat och reagerar inget! Kommer ut till 90 vägen och han bara står där ute vid vägen då timmerbilar och bussar , långtradare dundrar förbi.
:p

Härligt! Jag väntar med spänning då våran snart kommer hem från betet, hälsade på han häromdagen, så fin så! Knappt tömkörd ännu så blir mycket att pyssla med när han kommer.

Hur gör ni som har hingstar?? När kastrerar ni de? Ngn som ska behålla sin som hingst kanske? Vi är lite oense om hur vi ska göra med våran??

Härligt! Jag väntar med spänning då våran snart kommer hem från betet, hälsade på han häromdagen, så fin så! Knappt tömkörd ännu så blir mycket att pyssla med när han kommer.

Hur gör ni som har hingstar?? När kastrerar ni de? Ngn som ska behålla sin som hingst kanske? Vi är lite oense om hur vi ska göra med våran??

Kastrera!?!

Här ska inte kastreras i första taget. jag ska ha honom som hingst, så länge det inte är problem rent fysiskt. Har nu 4 hingstar hemma, och 2 valacker:(. Hade de 2 i proffsträning o när jag fick tillbaka dem så var de valacker.

Nä, jag älskar hingstar och deras mentalitet:love:.

Min 1 åring går jämte andra hingstar och ston. Är hur fin som helst. Fostran från början vid första tecken, sedan är det inga problem.

Men många är nog lite "rädda" för att fostra, när de är så unga. För de tror att man förstör dem, men är de tuffa nog att hitta på bus så är de tuffa nog at ta emot en tillrättavisning. Mkt kel och klapp efter en tillrätta visning måste det vara så att de förstår att är man snäll mot husse o matte så är allt mysigt o bra. Mkt klapp i pannan speciellt.

Min räcker det med en ändring av tonläget t ex. Eller som när jag skulle gå in hos honom i hagen och sätta på grimman. när jag var på väg ut i gen så ville han kaxa till sig bakom min rygg, o fara på mig lite. Hörde detta och svängde runt och kastade ut grimskaftet efter honom. Han for iväg.

Trodde att det sen skulle vara problem med att få tag på honom. Men det var som om han visste att det var inge bra att va busig mot matte, väldigt dumt. Matte blev inte rädd bara arg. Hm.

gick fram till honom och stod o kela och klappade om honom. Sen har han aldrig gjort någoting. Aldrig försökt ens.

Men man måste ta det när det kommer, och vid rätt tillfälle.

Vid skoning står han som ett ljus, och bara håller upp hovarna, fram som bak. Är väldigt trevlig att ha att göra med.:love:

Okej :) Låter ju alldeles utmärkt! Min bror är emot kastrering öht och vill ha han som hingst. Jag har absolut inget emot att handha en hingst, hade varit spännande och se hur det funkar då vi inte haft ngn förut (förutom far som haft någon) Jag är bara mest rädd för att han ska komma över till stona, särskilt då min tvååring som är halvsyster :crazy: Har tyvärr lite halvdana hagar. Det är dock mitt enda krav jag har om han ska vara hingst, uppgradering av hagarna! :p

Hur har du det med dina? Går de i närheten av stona eller helt utom synhåll?

Okej :) Låter ju alldeles utmärkt! Min bror är emot kastrering öht och vill ha han som hingst. Jag har absolut inget emot att handha en hingst, hade varit spännande och se hur det funkar då vi inte haft ngn förut (förutom far som haft någon) Jag är bara mest rädd för att han ska komma över till stona, särskilt då min tvååring som är halvsyster :crazy: Har tyvärr lite halvdana hagar. Det är dock mitt enda krav jag har om han ska vara hingst, uppgradering av hagarna! :p

Hur har du det med dina? Går de i närheten av stona eller helt utom synhåll?

Nästan staket i staket.:love: de går jämt så de inte kan nå varann. Defenitivt inom synhåll för alla.:p

Tips som du kan göra är att göra en mindre hage inte så stor. Dra en 4 trådar på med ström o kolla hur mkt ström du har i staketet. Rek. då ca 3000-5000 volt i stötarna. Kolla gärna att han får sig stötar. Detta brukar räcka för att de ska få kalla fötter vad det gäller rymningar. eller försök.

Vi har en "icke rymmarhage" som vi kan lära dem att aj,det var ström i staketet, där har vi även bräder.. jag har också märkt att hingstar uppfattar ström som mer obehagligt än märrar. Vet inte varför.

Hingstarna har sådan respekt att om tråden ligger på marken och inte låter så mkt så går de inte ut. Då har jag 1-3-21-26 åring med ston runt omkring.:love:

Okej, där ser man :D Trodde det skulle vara hopplöst att ha de brevid i olika hagar. Tänkte hingsten skulle gå med våran 6-åriga valack. Sen får stona och mitt tvååringsstos bästa polare valack kanske gå ihop? Annars blir det kanske 3 uppdelningar? Får se. Då får vi fixa hagarna ordentligt. Gjorde faktiskt en hingsthage för två år sen, lite mindre då. Men han som skulle vara där kastrerade vi då det inte gick. Men den är iofs lite låg? Fast som du säger, har de bara fått sig en ordentlig stöt så håller de sig nog där...

Våra är i full gång, kördes in tidigt. On track Piraten som ligger långt före övriga går 4km 3-4ggr i veckan. Ser ut som en 2 åring. Hoppas han håller ihop bara...stor kille

Senast ändrad:

Jo, det är fasen inte kul med vinterpäls, sååå jobbigt! Våra brukar ej gå täckade heller så det blir allt en del jobb med pälsen :grin: Får se nu hur det blir när man tränar hårt på vintern? Såg även att det inte bara var jag med leriga hagar :crazy: hemma hos oss är det hopplöst, sååå mycket lera och det är lerigt redan nu så man kan ju bara föreställa sig hur det blir i höst :cry:

Jo, det är fasen inte kul med vinterpäls, sååå jobbigt! Våra brukar ej gå täckade heller så det blir allt en del jobb med pälsen :grin: Får se nu hur det blir när man tränar hårt på vintern? Såg även att det inte bara var jag med leriga hagar :crazy: hemma hos oss är det hopplöst, sååå mycket lera och det är lerigt redan nu så man kan ju bara föreställa sig hur det blir i höst :cry:

Måste bara svara dig, ÅHHHHH va skönt att höra att man inte är ensammen om detta hutlösa otrliga förbaskade leran. Torkar ju aldrig upp o gör det de så blir det sprickbildning som om man var på månen.:crazy:

Har varit en fjord botten för LÄNGE sedan så det kan vara en förklaring, tror jag. Men pållen min funkar väldigt bra, o e mogen. gullefjunet.

Lite bilder på Rappis. Mätte honom i morse 143 cm fram, 144 cm bak.

29212067.jpg

29217671.jpg

29212068.jpg

29212069.jpg

2:a gången på banan, skrittade och lunkade runt lite grann. Gick ut/in i stallet utan ledhjälp med vagn

Måste bara svara dig, ÅHHHHH va skönt att höra att man inte är ensammen om detta hutlösa otrliga förbaskade leran. Torkar ju aldrig upp o gör det de så blir det sprickbildning som om man var på månen.:crazy:

Har varit en fjord botten för LÄNGE sedan så det kan vara en förklaring, tror jag. Men pållen min funkar väldigt bra, o e mogen. gullefjunet.

Ja, man tror att man är ensam :( att alla har perfekta hagar, fina, släta och torra :p Gott att veta att man ej är ensam! Funkar ändå, man får göra det bästa av situtationen helt enkelt. ;) Lönlöst att hoppas men hoppet lever ändå på en kall TORR vinter :D

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 254
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama