08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Gud vad skönt att det tar sig framåt hela tiden för er iaf!
Det underlättar så enormt för en själv också, veta att detta funkar.

Tack!
Idag var jag dock på hovis :angel:

Frågade om han kunde tänka sig att sko så det finns plats på skorna för hovarna och han lyssnade väldigt bra!
Dock måste jag säga att lite besviken på Pillan, där blev det ganska jämt med hoven på några ställen men jag hoppas det funkar.

Han sa även åt mig att dra ner på tokoselet som jag ger för hovarna, för han har aldrig sett ett par hovar växa så mycket på 8v som på mina två :angel:

Och mina två deras hovar växer inte alls mycket annars, jag menar sist tex. När det var strul med hovis också så gick dom 3v över tiden :eek: Men alla skor satt utan problem och då hade hovarna inte växt så mycket.

Jag har kört med tokosel i ca 3mån kanske lite mer och detta har gett enorm skillnad i bådas hovkvalite faktiskt.
Men dom tyckte jag skulle dra ner till ½ mått på vadera för att förindra så mycket växt igen :angel:

Dom sa att dom hade växt som om dom gått 12v typ... Så ja det var mycket, därför jag varit på honom ju. Suck!!

Men nu sa jag att jag ringer om 6v för att få en tid om 7v.. Så jag hoppas han löser det då. Han ville inte planera in nytt möte nu.

Så nu hoppas jag detta blir bra, han var inte omöjlig iaf!!

Jag brukar ju oftast sko var 6:e vecka men någon gång har jag låtit det gå 8 veckor. Så här på sommaren är det dock helt omöjligt att vänta så länge, hovarna växer med raketfart. Var 4.e vecka vore nog rent krasst det bästa...

Tokoselet är ju främst för att få selen i foderstaten så jag förstår inte varför du skulle behöva dra ner på det p.g.a. att hovarna växer? Däremot så tror jag fatiskt inte att det är nödvändigt med selentillskott under betestid (finns ju rätt mkt e vitamin i betet som kan samverka med det lilla selen de får i sig). Det var dock länge sedan jag läste om detta så kolla upp det!

Tack för ditt svar!

Mina har alltid klarat sig var 7:e eller 8:e v utan problem så därför har vi alltid kört så. Och med utan problem menar jag, ingen tappso, ingen lös sko och inga kanter, utan helt normala växer osv.

Nu var det extremt med växt på bägge och detta har kommit i samband med pulvret så hovis trodde absolut att det var det (eftersom det är bra för hovar också). Och eftersom jag inte tillagt något annat för dom!

Var en kompis själv som tipsa om detta, så jag tänkte att jag testar eftersom båda drog på sig lite trasiga hovar men det har blivit betydligt bättre nu. Vet inte vem som tipsa henne men det var också mot trasiga hovar och också klena hovar som dom oftast är när dom trasar.

Men vi sa att vi får hålla koll, och som sagt om 6v skulle jag ringa och boka ny tid och då skulle han komma fortast möjligast.
Han trodde absolut inte tidigare men jag skulle höra av mig isåfall.

(Vi får se HUR snabb han är den gången)!

Ska absolut kolla upp det, har faktiskt funderat på det där. Om jag verkligen måste ge det nu under sommaren. Jag tänkte mer lr mindre att det kanske är dumt att göra uppehåll med något man ska ge regelbundet.
Jag ger dock lite kraft eftersom jag tycker båda är lite tunna över revbenen!

Och nu börjar betet dra sig ur helt också, har sista beteshagen nu som dom ska få landa i på torsdag om jag lyckas bli klar imorgon!

Senast ändrad:

Gud vet ni vad... Nu skäms jag så enormt mycket :angel:

Jag har sagt fel, menar givetvis KISELGUR :eek:

Gud så fel man har sagt idag :eek:

:banana: Hurra, hurra, hurra!!! :banana:

Visst är det en obeskrivlig känsla! :laugh:

@Sar
Härligt att höra att han är på god väg i varje fall.

Kul att så många kommit upp på sina bebisar :laugh:

Hämtar hem min lilla flicka på fredag så nu är sommarlovet slut. Är lite nervös då jag själv ska försöka mig upp på henne efter ett par gånger med repetition med min hjälpryttare. Både spännande och lite läskigt, det är ju nästan 1,5 år sedan jag red ordentligt och 1 år sedan jag satt på en. :angel:

Gud vad kul!

Det kommer gå kanon!
Din tjej har varit som guld när ni satte igång med ridningen, så det kommer gå bra. :bump:

Jag har för första gången ridit på en egen uppfödd häst! :banana:
Det var en obeskrivlig känsla.
Han var jättefin. Vi red ut alldeles själva i skogen 30 min. / gång.
Vi hann rida 4 ggr sammanlagt.

Men nu är han såld. Jag hoppas han får ett underbart liv i sitt nya hem.
Jag ska hälsa på honom nästa vecka.

Vår andra 3-åring visades på 3-års test. Sen har hon fått ett långt och härligt sommarlov. Vi hämtar hem henne när betet inte ger tillräckligt längre.
Lycka till med era -08´or allihop!

Gud vet ni vad... Nu skäms jag så enormt mycket :angel:

Jag har sagt fel, menar givetvis KISELGUR :eek:

Gud så fel man har sagt idag :eek:

Haha, ja då blev det ju en annan fråga!:D

Jag låter ju som en motvallskärring men jag är ytterst tveksam över att ge hästar kiselgur. Det finns ju inga belägg för att hästar ska behöva extra kisel, PL här på forumet (vetrinär) har tidigare skrivit att hästar har snarare fullt upp att göra sig av med allt kisel och att kisel utgör huvudbeståndsdelen i de vanligaste urinstenarna hos gräsätare.....
En stor häst som får ordentligt med grovfoder får tydligen i sig omkring 800g kisel per dag.

Jag tycker att du ska spara dina pengar för kiselguret och istället köpa dig en stor stark istället att njuta av i sommarvädret!;):banana:

det där var väldigt intressant att läsa om Kiselgur, jag hade inte hört talats om det förrän för några månader sen och har börjat ge det till märren som har taskiga hovar, än har det bara gått några veckor så jag kan inte uttala mig om det gett effekt eller ej, men intressant att läsa som sagt! jag är oftast lite halvskeptisk till alla "mirakeltillskott".... dock har hon slutat klia sig så infernaliskt i boxen

.... dock har hon slutat klia sig så infernaliskt i boxen
Det där var ju intressant. (sa hon som konstant är på jakt efter medel att lindra klåda med!) Undrar om det har med Kiselguret att göra överhuvudtaget, och i så fall på vilket sätt?
Annars har Nalle faktiskt inte kliat sig ganska måttligt i år. Jag hoppas förstås på att det är tack vare ringormsvaccinet, men det ska ju tas med i beräkningen att antalet knott har varit väldigt lågt i år.

Stallvärdens häst hade bedrövliga hovar, men de har definitivt blivit bättre sedan hon började ge Kiselgur för ngr år sedan.
Jag vill alltid veta varför och på vilket sätt en "mirakelkur" har effekt. Kan de inte förklara det bättrre än Gösta Ekman i den gamla leksaksaffärs-sketchen ("de vete f-n hur det går till, men jag tror det är elektroniskt") så ger jag inte mycket för dem. Men jag tror även på individuella behov och skillnader. Det som inte fungerar för en kan vara lösningen för någon annan.

KL*
Var ute och red Nalle i skogen igår. :)
Ledde honom ca 10 min och satt upp först en bit in i skogen. Gick jättebra!
Sedan övade vi på vändande hjälper genom att rida serpentiner mellan granarna. Det verkade han tycka var riktigt kul när han väl förstod vad leken gick ut på. (Vi har tömkört mycket mellan träden också.)

Vi introducerade även trav, då han själv satte igång längs en stig. Lite ostadigt var det och bromsarna fungerade väl sådär, :crazy: men jag fick stopp på honom innan det började gå för fort.

Sedan bad jag själv om trav (med smackning) på tillbakavägen, och Nalle kom igång direkt. :) Nu var det bara så kul att att han måste dra ner halsen och ruska på sig. Jag satt för all del kvar, men vi avslutade travövningarna där innan det blev för skojigt.

Nu skall jag försöka komma igång med ordentlig tömkörning så att han bygger muskler och får ork.

Planen är min 3 arbetspass/vecka: varav ett pass tömkörning minst 30 min, en längre promenad (i töm), och ett pass då jag rider en i manegen eller en kortare sväng antingen med fotfolk alt. i sällskap med häst och ryttare.

Hur la/lägger ni andra upp arbetet i den här fasen?

Det där var ju intressant. (sa hon som konstant är på jakt efter medel att lindra klåda med!) Undrar om det har med Kiselguret att göra överhuvudtaget, och i så fall på vilket sätt?
Annars har Nalle faktiskt inte kliat sig ganska måttligt i år. Jag hoppas förstås på att det är tack vare ringormsvaccinet, men det ska ju men det ska ju tas med i beräkningen att antalet knott har varit väldigt lågt i år.

Den jag fick tipset från sa att det är bra för hårrem och hovar, jag har googlat för att få fram mer men vet inte så mkt mer än just det :grin: så därför tar jag det med en nypa än så länge, men hon ska få tills hinken är slut o så får jag se om jag märker nån mer skillnad. Funderar på att ge 10:an (dottern) just för att se om hon kliar sig mindre, hon behöver dock inte för hovarna. 08: an (inte släkt med övriga 2) däremot kliar sig minimalt :)

Senast ändrad:

Haha ja usch så fel jag hade först :angel:
Hängde inte alls med i selen tillskottet som du snacka om först så det blev lite knas, så jag fick börja söka på det till och med :o

Hm, jasså?
Fast det känns ändå bra att använda detta (det är ju inte dyrt) och hovarna har blivit kanon efter att jag börjat använda detta, nu iof växt för mycket!
Därav dra ner till ½ mått.

Hihii en stor stark lät inte dumt nej!
Inte med tanke på att det i måndags gått 1år sedan min cykelolycka, puuh att jag överlevde den! Dock ej klart med allt och nu vill försäkringsbolaget få bilder på mina ärr så dom kan bedöma om det ska strålas eller att jag får pengar tillbaka (tror man till och med får välja själv).

Usch, inte kul att bli påmind om olyckan, men å andra sidan har man fått höra sen olyckan att ta inte med cykeln hit och dit :angel:

Sorry för trådkap, tillbaka till hästarna!

Idag ska mina tre flickor få släppas i den lilla sommarhage som jag har över sommaren också, högt gräs som dessutom börjat bli lite gult men som fortfarande växer och frodas neri, dom får beta av det och sen får vi hoppas att stora beteshagen hinner frodas tills detta är slut annars lär jag köpa hem hö och börja ge sådant.

Mina har fått stödfodring hela betet av kraft (sojamjöl). Jag vet ärligt inte om det funkar, ger jag för lite??

Minns inte hur mycket man får ge som max lr hur mycket 1dl väger med sådant. Lär fråga min kompis iaf, har för mig 60g = 1dl. hmm

Vet någon här?

Men ärligt, tycker Sakura fortfarande är lite tunn över revbenen man känner dom inte direkt men man ser dom vid rörelser ibland (skymtar dom).
Överlinjen är påväg tillbaka.

Det tog hårt på henne med pälsfällningen men hon har alltid varit snabb tillbaka till hullet.
Har inte vågat ge lusernpellets sen hon fick proteinöverskott när hon var 1½.
Vi väntade in hösilageanalysen då men den kom aldrig så därför flyttade jag ju ifrån där och köpte hem eget analyserat osv.

Han jag ska köpa hösilage utav i år igen analyserar inte sitt, hur ska jag göra då? Jag kan ju inte öppna massa inplastade balar då blir dom väl dåliga?

Mina kliar sig i svansen, Sakura och Pillan alltså.

Vi har enormt mycket knott här så jag fick veta att det är det som dom kliar sig för.
Jag har ju tänkt på mask men dom är maskade så jag får inte alls det att gå ihop.

Fick tips om någon kräm som hette MJ? Den ska funka toppen tydligen.
Hm, måste söka rätt på den och köpa.

Alltså jag hade aldrig vågat ge sojamjöl i samband med bete, speciellt inte när de haft problem med proteinöverskott.
Jag hade hellre köpt hem hö och lagt ut en bal för att se om de vill ha när det nu inte fungerar med lusern. Våra äter en bal om dagen trots tillgång till ett ordentligt stort bete men jag antar att de känner själv vad de behöver. Ceasar har lagt på sig jättebra vilket känns fantastiskt då jag haft sådana problem med hullet.

Man brukar kunna öppna en inplastad hösilagebal, ta ett prov och sedan tejpa igen det noga. Så gjorde i alla fall min förra stallägare och det fungerade (men jag kan ju inte lova något). Ta av 4-5 balar långt in och använd sedan dessa så fort som möjligt.

Ojdå, jag som rådfrågade om sojamjöl tillsammans med bete... Hm
Iof har inget hänt på någon av mina två, ingen reaktion lr visningar i ben osv.

Nu är dom släppta på nytt bete, som sagt högt gräs som börjat bli gult sen en tid men mycket mycket fint och grönt neri.

Hästarna blev glada, så vi får se hur det går.
Får se hur länge det räcker!

Det börjar frodas åter igen i stora beteshagen men det lär växa på betydligt mer för att det ska räcka till 5 hästar!

Bjuder på några fula bilder på flickorna!

11071418.jpg

1107146.jpg

Bilder från igår...
Mongohäst!
110713189.jpg

110713188.jpg

110713187.jpg

110713186.jpg

110713178.jpg

Lite fler i nästa!

Se där, tack för länkarna :)

Man kanske skulle prova det, men det är ingen som har erfarenhet utav MJ.s hästsalva alltså?

Försökte hitta den på nätet men hittar bara disk om den. *grr*

Nu är min flicka hemma igen med en ENORM vinterpäls som hon satte på endast 3-4 dagar.
Hur skulle ni ha gjort klippt eller avvakta och se om hon släpper nu när hon står på stall igen?

Ojoj, kan ju inte växa ut enorm päls på så få dagar...
Tar sin lilla tid ju.

Och hur kallt har inte ni nertill om hon sätter vinterpäls nu? :confused:

Hoppas du får något bra svar, jag vet själv inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka