08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jadu, fråga mig inte men satt har hon gjort. Hon hade knappt ens så mycket i vintras :o
Får se hur det verkar när hon har fått en rejäl dusch men just nu är jag inne på att få klippa henne.

Haha fan vad mysko :confused:

Ja, jag vet inte.
Många klipper ju sina hästar och står din dessutom inne om nätterna nu så
borde väl det funka tycker jag.

Men om hon satt så mycket päls nu så borde hon ju ha frusit liksom och därav satt denna päls. Så klippa, jadu..

Du får fundera på det helt enkelt ;)

Jo, men man kan ju fundera på hur hon ser ut i vinter om hon ser ut såhär nu :o Det har ju inte varit någon direkt värme på nätterna sista veckan.

Aaha okey...

Haha ja du kommer få en nallebjörn då ;)
Och förhoppningsvis kanske du slipper täcken hit och dit med om hon sätter sådär bra :rofl: ;)

Hon kommer att täckas och klippas, det går inte att ha en häst som tar många timmar på sig att torka. Hon var fortfarande inte torr efter 3 timmar idag. Jag vill kunna träna min häst och att hon kan gå ut i hagen igen utan att bli kall.
Hon har inte bara lagt lång päls utan även tjock :confused: så i morgon kommer nog klippmaskinen fram, får se det som bra övning ;)

knapp

Har varken tid eller ork att läsa igenom, men det kommer väl... :p

Idag har jag varit och tittat på en transport som jag ska köpa, ska bli väldigt roligt! Dock blir det att jag delar upp betalningen eftersom jag nyss fått jobb och jag inte hunnit jobba ihop några stora summor pengar än. Men ändå! Så NU ska det verkligen jobbas med Dona i höst! :D

Dona mår bara bra i sin flock, men hon har varit väldigt "lojj", runnit ur ögonen och väldigt svullen från bakkotorna och ned.. Och sår, måste vara väldigt känslig för fukt och ph-värdet i marken, för det måste vara mugg?? Har smörjt och grejat så det är lite finare idag än igår, men det är fortfarande svullet. Sen att hon är lite krasslig tror jag beror på att hon är väldigt känslig, det har varit lite kyligare och det har även varit ständig nederbörd, så jag tror att hon blivit nedkyld. Men de hade tagit in henne och några flera som hade fått stå inne och sova i 2 nätter, det var nog skönt för dem! :)

Om någon månad har jag tänkt att skicka henne på inridning, så att jag får det gjort någon gång.. Känner att jag inte har tiden eller orken att göra det själv. Eftersom jag är beroende av att någon är med ut och hjälper mej är det också svårt eftersom alla inte kan när jag vill.. :p Så det känns bra, det är hos samma tjej som jag och Dona var på kurs hos förra sommaren, så hon vet va Dona går för, och vi har samma hästhantering! Känns super.. :)

Ska även flytta de andra två till tjejen som Dona står hos nu, det har blivit väldigt mycket krångel och något stall hos min farbror blir det inte, så installning några mil från mej får helt enkelt bli bra. Det norska paret struntar jag i, även om de lät super så känns de inte riktigt helt bra, redan dagen efter jag varit där så var hon osäker med så mycket hästar i stallet, om de skulle klara av det! Och när jag har två unghästar så känns det heller inte bra när de är helt gröna med häst, iaf inte med Dona...

Det var en liten snabb uppdatering från mej, ska se till att fixa kort på allihop!

KL*

Behöver lite hjälp med erfarenhetsåterförng här!
Är det någon som haft en häst som visat symtom på slinger men som visat sig vara "växtvärk"?
Har någon upplevt slinger (ataxi) på nära håll och nyligen?

Nalle har varit ostadig i bakdelen senaste veckan. Inget som märktes när jag satt på honom annat än att han var stelare att svänga åt vänster. Han verkar inte ha ont egentligen - det är mer som stelhet eller inte får med sig bakbenen ordentligt.
De senaste två dagarna har han släpat tårna när han stått still en stund - det blir bättre när han gått en bit - och han kliver lite fel ibland med ena bakbenet. Måste han ta ett hastigt steg kan han se ut som om benet inte riktig bär honom.
Jag har trott det berott på att han är i en växtperiod, men blev osäker när stallkamratens hovslagare varnade för slinger.

När jag kände över ryggen fick jag en reaktion vid tryck på ländmuskulaturen på höger sida men inte på vänster. La på liniment ikväll, för det kan ju inte skada i vart fall.
Skall kontakta min hovslagare imorgon (och hoppas han inte har tagit semester redan!) och så ringa veterinären på måndag. Är det inget allvarligt, så kankse min tränare kan använda LED-utrustningen.

Kan han ha gjort något konstigt i hagen, kanske skulle du prova ta ut ET om något har hamnat i kläm? Hittar inte den något så skulle jag ta veterinär efter. Hade hästen däremot varit halt så hade jag tagit veterinär först...

Jösses, okey ja då hade nog kanske jag också tagit fram klippen. Inte kul för en häst och gå i den klädseln mitt i sommaren (speciellt när vi får våra varma grader).

Inte ens efter 3tim, jadu nog har hon dragit på sig päls allt :eek:

Hörde att klippningen gick bra iaf ;)

Dona mår bara bra i sin flock, men hon har varit väldigt "lojj", runnit ur ögonen och väldigt svullen från bakkotorna och ned.. Och sår, måste vara väldigt känslig för fukt och ph-värdet i marken, för det måste vara mugg?? Har smörjt och grejat så det är lite finare idag än igår, men det är fortfarande svullet. Sen att hon är lite krasslig tror jag beror på att hon är väldigt känslig, det har varit lite kyligare och det har även varit ständig nederbörd, så jag tror att hon blivit nedkyld. Men de hade tagit in henne och några flera som hade fått stå inne och sova i 2 nätter, det var nog skönt för dem! :)

Ceasars mamma fick mugg när sommaren före han föddes. Vetrinären var bensäker på att det berodde på "proteinöverslag" från gräset. Ceasar fick nyligen två skorpor, den ena har jag redan fått bort och den andra är snart på väg. Har hon varit lite småförkyld är det väl lättare för muggen att ta sig förbi immunförsvaret. Ta och prova flughuva för ögonens skull så slipper hon vara rinnig och flugorna kommer inte åt att vara där och irritera.

Det var länge sedan jag såg någon slingerhäst. Kan det möjligtvis vara ngn form av patellaupphakning? Eller att ngn nerv kommit i kläm?
Jag håller verkligen tummarna för att det inte är slinger!

Tack för svar! Blev lite orolig för vad det var då hon var TJOCK under bakkotan, nästan lika bred som kotan själv.

Flughuva har jag flera, kan köra ut med en till henne så att hon slipper alla flugfän! :bow:

@Sar och sheerona

Tack för svaren!
Jag har mer eller mindre avfärdat Slinger som orsak, men det kan mycket väl vara en nerv i kläm.
Har även funderat på Erlichia och Borrelia, men han har faktiskt inte haft några fästingar - (jo, jag vet, jag kan ha missat ngn enstaka)- men då brukar allmäntillståndet vara mer påverkat.

Tog in honom ngr timmar idag för att få torka upp då jag tänkte lägga på ett täcke över natten, men då slutade det regna och blev varmt igen, så jag övergav den idéen och la bara på liniment. Upptäckte då att han är otroligt öm över ländmuskulaturen på vänster sida. Lite märkligt då jag hade motsatt men inte lika stark reaktion vid palpation igår, :confused:
Trots det verkar han ändå bättre, för han kom galopperande med de andra två när vi ropade in dem. Ingen hälta, men oj vad det såg konstigt ut när han skulle bryta av till trav; som om han gick på glödande kol med bakbenen.

Så just nu bekymrar jag mig mest för att han gått omkull och att det är mer än en muskelskada; typ fissur el. annan skelettskada.

Som en kompis sa; "Det kan inte vara så farligt, för det händer nu när du ska ha semester och fått semesterlönen. Du ska se att han är bra tills du börjar jobba igen." ;)

Ska ringa vetrinärkliniken imorgonbitti. Håll tummarna!

låter som han slagit omkull i hagen :( be en ET kolla upp SI-leden (bäckenet) alt en rejäl muskelbristning, sådär brukar min bli när han vurpar :crazy:

*kl*

Har inte orkat läsa igenom allt som ni skrivit på senaste tiden men här är det lugnt och sommarlov fortfarande. Har dock funderingar på att sätta igång med Jobelle snart eftersom hon har vilat helt sedan 3-årstestet och det är 2 månader sedan nu. Har ju även hennes mamma att rida igång efter vila och lite låsningar som kiropraktorn behandlat så det lär bli en del att göra under hösten med 3 hästar som ska hållas igång.
Fasar redan ;)

Han har kanske gjort en "Ceasar"...:p D.v.s. gått omkull och fått en muskelskada. Tycker dock själva ostadigheten är oroande, det är tur att han har dig som matte som direkt kollar med vetrinär!:bow:

Tack för svar! Blev lite orolig för vad det var då hon var TJOCK under bakkotan, nästan lika bred som kotan själv.

Är hon så tjock är väl risken att hon har början till lymfangit (mugg innebär inte automatiskt svullnad). Det är inte så att hon vrickat sig el. dyl?

Tack, det var snällt sagt.

Nalle och jag hade en jobbig efm igår med blovprov och att bli knuffad, dragen i svansen och grimman åt alla möjliga håll. När jag vände honom snabbt och snävt åt vänster för tredje gången så höll han på att hugga mig, för då tyckte han att det räckte med saker som gjorde ont.

Stackarn har rejält ont i länd-/korsmuskulaturen för all parering han måste göra och det han tar i extra för att få med sig bakbenen. Han är även lite sned i ansiktet, (jag hade aldrig märkt det om inte vetr hade sagt något) vilket brukar vara pga att en ansiktsnerv är skadad, men han har full känsel, så det kan vara en normal avvikelse, men...
En god vän i USA reagerade på det och nämnde EDM, som skiljs från slinger just på de här symtomen. Det är en infektion i hjärnstammen, men den har inte diagnosticerats utanför USA, så knappast troligt. (Puh!)

Vi kunde åtminstone helt avfärda skelettskada på sacroiliaclederna - det var väl dagens (enda) goda nyhet.

Någon form av slinger var igår väldigt troligt. :cry:

Fick resultatet från några av provsvaren nu på morgonen och muskelvärdena är OK, men vitan 10,9, och det normala värdet för en vuxen häst ligger mellan 6-8. Så det är en infektion i kroppen och vi skickar därför prov för erlichia/borrelia samt abortvirus, och håller tummar för att det är en infektion så att lite antibiotika och vila gör susen.

Nalle går i mindre hage nu med en snäll häst som sällskap och har ordinerats extra Tokosel och B-vitamin, samt LED-behandling och massage. Han tyckte att vi kunde avvakta med ET tills vi vet lite mer.
Så nu avvaktar vi och ser vad som händer. Får de andra provsvaren på lördag. Blir han inte bättre, eller t.o.m sämre, så är det röntgen som gäller, vilket jag innerligt hoppas att vi slipper gå igenom.

Vi har ju varit förskonade från alla möjliga unghästproblem hittills, så det är väl nu det kommer i samlad trupp. :(

Det här blir lite långt, men jag måste berätta något annat som nästan fick mig i tårar igår, fast av annan anledning.

När jag skulle hämta in Nalle till vetr. så stod alla i skogsdungen längst bort i hagen och hade inte lust att komma ut i sol och insekter förrän jag var nästan framme. Då kom Nalle och larvade efter mig, men jag vågade inte sätta på grimman för jag visste att de andra skulle komma efter i full fart om en stund.
Det gjorde de också, och drog förstås med sig Nalle. Stackarn, hoppade kråka över ängen, så besvärligt hade han - och kvar stod jag och ropade efter honom att sakta ner och komma tillbaka.
Och tänk - det gjorde han också! :love: Bröt av och cirklade tillbaka till mig och följde sedan med bort i skritt. När vi kom i höjd med de andra hästarna, så gömde han sig bakom mig. Älskade lille snutt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka