08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Ja jag får skylla mig själv att jag inte tog hästen och gick, får skylla på min orutin, men det gick så snabbt och allt var så overkligt. Det tråkiga i att ha henne som avelssto NU är att jag går på mammapeng alldeles snart och vet inte hur jag ska ha råd att ha ett avelssto med alla extrakostnader det innebär. Hur jag än vänder och vrider på det så hittar jag inte någon bra lösning, nu ska jag inte vara så negativ, men jag är trött på att vara gnällig och negativ. Önskar att jag kunde se lite mer positivt på det, men jag försöker iallafall trösta mig med att jag tror på henne som avelssto. Ska bara vinna lite på lotto eller något ;).. Tack för kramar!

Nä, så trist! :(
Jag hoppas verkligen att ni får ordning på kotan. Kramar från mig med!
Jag vet precis hur det känns att sväva i ovisshet om pållens framtid. Håller alla tummar för er.

KL*
Inga klara besked för Nalles del heller.
Provsvaren kom tillbaka negativa på "allt", vilket betyder att medan det inte är abortvirus (puh!), så vet vi inte vad det är istället. :confused:
Skulle kunna vara en rejäl utgjutning som ligger och trycker, men det är fortf en infektion inblandad.

Nalle verkar i vilket fall piggare nu än i början på veckan, och har även lekt lite ta fatt med hagkamraten, men han är fortf instabil bak. Märktes fr.f.a. idag när en fäbroms (de där riktihgt stora bombplanen till bromsar!) satte lite fart på kompisen, som tryckte med sig Nalle. Svårt att se något när han bara travade, men när han vek av lite skarpare åt höger så kom höger bak först för långt ut och i nästa steg för långt in under magen på honom. Han stannade i samma steg, så det var svårt att se vad som var vad, men min upplevelse var att det var obehagligt.

Hursomhelst tyckte veterinären att vi ska ha is i magen 2-3 veckor, låta honom gå som han gör, och ser vad som händer. Jag kan prova att gå ut och gå med honom, men blir han sämre måste jag åka in direkt; blir det ingen förändring får vi komma in i vilket fall för fler prover och röntgen av halskotpelaren. :(

Om granne får hem sin hästkiropraktor, så skall jag be att hon kommer över och bara känner över och ger ett utlåtande.

Önskar att jag hade något sorts sätt att mäta ev. förändring.
Om någon har en idé där, så hojta gärna till - eller skicka ett pm!

Senast ändrad:

Usch, just nu känns det kanske värre för dig än mig då. Jag står med ett sto där veterinären självmant sa att det inte kunde vara ärftligt och att det kanske var så att hon skulle vara avelssto. I och för sig var det efter att ha sett att jag blev ledsen/fundersam över beskedet och han visste att jag fött upp henne, men jag frågade inte utan försökte mer smälta vad som blivit sagt.

Skönt att det verkar gå framåt med din, håller tummen att det fortsätter att bli bättre. Skönt att veterinären också vill att du väntar med att ta ut något i förskott..

Min "lilla räka" är som sagt inte särskilt pjoskig och jag vet inte vad jag ska tro. Hon har vad jag sett inte fattat vänster galopp sedan maj, och i fredags (på kvällen efter vi var på kliniken) fattade hon en fin vänstergalopp när jag kom med foderspannarna. På rakt spår, men ändå..

Det är svårt att inte börja fundera på hingstval till henne ifall det inte går att få igång henne, samtidig så känns det som att ge upp redan. Högsta önskan är ju att iallafall få igång henne och se hur långt hon kan gå och må bra, och sedan sätta henne i avelsboxen. Samtidigt vet jag inte om hon verkligen kommer att börja protestera om det gör "lagom ont" utan kör på tills det inte går längre.. Det lägger ett väldigt stort ansvar på ryttaren..

Hur reagerar han när du ryggar honom? Jag började tänka på epsm, en muskelsjukdom (brukar dock vanligtvis drabba tyngre raser).

Tack för förslaget. Jag läste på om det med en gång och även om vissa symtom stämmer, så är jag väldigt tveksam. Till att börja med är EPSM tydligen genetiskt, och det skulle ju vara udda om det dök upp först i Nalle, men konstigare saker har ju hänt.

Orsaken till att sjukdomen "triggas" skall dessutom vara svårigheter att tillgodogöra sig och bryta ner stärkelsen i kraftfoder, och Nalle har ju inte fått särskilt mycket av den varan någon gång, och ännu mindre sedan vi släppte dem på (något magert) bete, så det känns som sagt inte troligt.

Tydligen skall även muskeldegeneration och försvagning vara tecken, och där är det snarar tvärtom - allt extra dragande i bakbenet har börjat bygga mer muskler på Nalles rumpa än vad jag hade kunnat åstadkomma med ridning/körning under samma tid. Fast det var ju inte så jag ville bygga upp honom... :crazy:

@pastejja
och i fredags (på kvällen efter vi var på kliniken) fattade hon en fin vänstergalopp när jag kom med foderspannarna. På rakt spår, men ändå..
Det känns ju som om hon inte har mer ont än att hon kan glömma bort det för mat. Det måste ju vara positivt.
Kanske att ett år med föl kan vara den tid hon behöver för att läka ihop? Men visst, det kostar ju pengar - och så skall man klara att sälja avkomman dessutom...
Jo , att ha ett sto som man kan behålla av avelsskäl är ju en tröst, men det är tveksamt om jag skulle sätta Nalle i avel om han var en hon. Med sin överkänslighet mot insektsbett, så är det ju tveksamty om man skall sätta fler "klåd-hästar" i världen. Hade gärna tagit fler föl på hans mamma om inte det hade gått i arv. :(

Jag har ingen idé men jag har en väldigt speciell kiropraktor som jag tror väldigt mycket på och om du skulle vilja gå vidare med det så kan jag rekommendera denna person.

...

@pastejja

Det känns ju som om hon inte har mer ont än att hon kan glömma bort det för mat. Det måste ju vara positivt.
Kanske att ett år med föl kan vara den tid hon behöver för att läka ihop? Men visst, det kostar ju pengar - och så skall man klara att sälja avkomman dessutom...
Jo , att ha ett sto som man kan behålla av avelsskäl är ju en tröst, men det är tveksamt om jag skulle sätta Nalle i avel om han var en hon. Med sin överkänslighet mot insektsbett, så är det ju tveksamty om man skall sätta fler "klåd-hästar" i världen. Hade gärna tagit fler föl på hans mamma om inte det hade gått i arv. :(

Nu är det som sagt en tuffing den där och det ska ganska mycket till innan hon klagar. Jag funderar helt klart på att det kan vara att hon behöver läka länge, och skulle det handla om så pass lång tid som det krävs för att bära föl så är hon väl värd den väntan. Jag kommer som det ser ut nu inte ha möjlighet att kunna behålla avkomman. Då handlar det om att välja en hingst som hyfsat lätt säljer avkomman eftersom mamman inte gjort annat än ett kasst 3-årstest :crazy:.
Jag tycker att du tänker sunt om klådhästar, de lider och det är inte rättvist. Har själv haft en shettis som hade ganska stora besvär och det och det ger en tankeställare.

Jag har ingen idé men jag har en väldigt speciell kiropraktor som jag tror väldigt mycket på och om du skulle vilja gå vidare med det så kan jag rekommendera denna person.
Låter klart intressant!
Åker han/hon ända till Göteborgs-trakten?
Kan jag höra av mig i ett pm om det skulle bli aktuellt?

Jag tror man får åka till honom, så då blir det ju en bit. Men han är värd det. En bekant har precis åkt 11 mil enkel resa för att han ska kolla hästen och han hittade mycket intressant som kan förklara problem de haft.
Men bara du hör av dig om du skulle vara intresserad.

Jag har planen att här runt 1 augusti börja sätta igång Jobelle som har vilat sen 21 maj. Grunden ska befästas och en form ska till. Under senhösten ska vi börja hoppa små hinder. Allting ska varvas med kortare viloperioder för att sedan ha en längre vila runt nyår.

Jac kommer jag att börja med under augusti också. Han ska tömköras ett par gånger och sedan åter igen börja befästa inridningen som inte är helt klar. Målet är att kunna börja galoppera med ryttare utan att man först blivit rädd för något :angel:
Han kommer förmodligen inte att hoppas in före nyår.

Jag kommer utbilda min och hon kommer få korta vilor under tiden, sen blir det vila under vintern antagligen december/januari någongång.
Tanken är en uppsutten tävling i slutet av augusti men beroende på hur redo vi är så kanske det bara blir en in hand tävling för oss. Alltså trail at hand.

*KL*

Lider med er som står med skadade hästar :(.

Längesen jag skrev nu, Men Aurora vilar fortfarande, dels för hon skulel väx<a/grovna o sen pga min sjukdom.. men hoppas på att kunna rid alite nu i sommar ((vilat hela våren typ, men fått hitta på nåt då o då)

förra veckan skrittade vi ut en LITEN sväng med ponnyn som sällskap, gick bra! travade lite på grusväg (hon sölar lite i skritt o tröttnar fort)

sen häromdagen satt jag upp o skrittade lite i hagen.
I3239200W337H507V20110726T155452Z.jpeg

I3239201W335H507V20110726T155448Z.jpeg

och igår igen
I3239490W676H449V20110726T155345Z.jpeg

I3239488W333H507V20110726T155359Z.jpeg

I3239494W676H495V20110727T084341Z.jpeg

I3239492W657H507V20110727T084026Z.jpeg

I3239491W676H449V20110726T155333Z.jpeg

I3239487W346H507V20110726T155424Z.jpeg

(hjälmdiskussion finns i andra trådar, förstör inte denna tack.)

Hon ser väldigt trevlig ut :).

Kl
Har ridit min med nu två gånger själv utan ledare och travat typ 8-10 steg åt båda hållen på fyrkantsspåret.
Hon är supertrevlig att hålla på med och ser så grymt nöjd ut efter varje gång man jobbat med henne att man blir lite full i skratt.

Nu är nästa steg att åka tillbaka med henne till min tränare i två veckor och fortsätta inridningen och få det att funka i alla gångarterna (förhoppningsvis) men vi tar det i lugnt tempo och låter det ta den tiden det behöver...

Så tråkigt att höra om en del av era hästar som är skadade, hoppas och håller tummarna för att de ska läka/piggna till snart..

Roligt däremot att höra om de framsteg som våra fina 08.or gör :)..

Ha de gott i sommarvärmen/ Tiffy

*kl*

har lett ut Ceasar på en lång skogpromenad och jag blir så positivt överraskad varje gång över att han är så trafiksäker! Vi fick jättebra möten och han la inte ens ett öra.
Det känns nästan som att det är läge att möta något lite större för att se om han reagerar lika lugnt.

*Kl*
Idag har jag varit och hälsat på odjuret som går på bete hos uppfödaren tillsammans med en halvsyster och en annan uppfödning.
283286_10150242373361707_690201706_7751737_3252542_n.jpg

185255_10150242371936707_690201706_7751714_4392018_n.jpg

knapp

Roligt att höra lite planer ni har med era "små" bebisar! :)

Min plan är att skicka iväg Dona i början på september (den 3e) för inridning en månad.. Sedan bara underhålla det och kämpa vidare!

Snart kommer min sele hem till Ine (shettisen jag köpte om ni kommer ihåg?), hon är ju också 08:a så hon platsar väl också här. Då ska vi börja tömköra och så småningom köra in henne, ska bli superkul! :D

Skickar ut styrke- och kryapå-kramar till alla er som har hästar som står skadade, inte kul! :(

KL

Så var nya pållen hämtad :D Mötte upp uppfödaren på Skara för besiktning och plockade sedan hem lillkillen. Han var SÅ cool på kliniken och har uppfört sig strålande hela dagen. Stod som ett ljus i transporten, och klev ur hemma vid stallet som om han bott där hela livet. I stallet kikade han mest omkring och spanade efter nåt ätbart.
Imorgon ska vi dra igång med inpassning av utrustningen och håller tummarna att någon av mina sadlar kan passa herrn. Passar nån sadel ska vi rida lite på söndag men imorgon tar vi en promenad så han får se sig omkring.

Vid böjprovet (glad pålle)
60728_1311952302.jpg

Efter besiktningen -fortfarande lite dåsig efter sedering.
20772_1311952377.jpg

Mmmm, Lakrits! :love:
Lycka till med "Vackre Svarten"!

Tack, alla, för styrkekramar mm.

Det känns som att Nalle är marginellt bättre, så jag är försiktigt optimistisk.
Han är inte lika vinglig, även om bakbenen inte rör sig som de ska i alla lägen och han förtf släpar tårna en del.

Var tom ute en kort sväng i tömmarna igår, och det såg ganska bra ut bakifrån.
Men nu börjar jag mer och mer luta åt att han snarare har något slags knä-problem än nerv-relaterat. Fast det är svårt att få grepp på det hela. (Knäna kan ju ha tagit stryk pga en annan skada tex.)

Förutom att tårna släpar, så ser man att när han måste lägga mer vikt på knäna, så bär det liksom inte riktigt; snäva svängar där han inte kan ta ett kliv framåt, eller om han galopperat och skall stanna - då sätter han sig mer eller mindre. Även i uppförsbacke kan man se att det blir jobbigt.
Min tränare (Bethine Levin) var ute i tisdags och gav honom en LED-behandling. Nalle svarade bra på behandlingen och var helt avslappnad, men precis när hon skulle ta det allra sista runt vänster bakknä, så blev han plötsligt urförbannad. Vi fick ta till havre i spann för att avleda hans uppmärksamhet, och sedan var det inga problem, men det får ju mig att fundera.

KL på mig själv

http://www.youtube.com/watch?v=u1P4EKvNQgA

litet kort klipp från när jag släppte ut Calle imorse (filmat med mobilen). Duktiga killen tog det hela med ro, travade ett par vändor för att inspektera hagen, spanade på det brunstiga stoet tvärs över gången och sen rullade han sig, drack lite och sen dök han i gräset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka