08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Åh, lilla hjärtat som valde att stanna kvar hos mamma..:love:

Så otroligt tråkigt att han visar tecken på slinger, jag håller tummarna att det är något annat. Har läst att herpesvirusinfektion kan ge liknande symptom, jag antar att det är abortvirus som menas.
Vad innebär "LED-behandling"?

Jag hade också väntat med ET tills det är mer utrett, just nu är det enbart en vetrinär fråga. Slinger brukar ju (mig veterligt) vara ärftligt om det inte beror på yttre trauma som skada på halskotpelare eller ngn form av infektion. Så på det sättet låter det ju "bra" att han faktiskt har ngn form av infektion som ger förhöjda vita blodkroppar.

Kapar tråden med lite bilder av en busig Minna, hon leker dagarna i ända med sin ettåriga newforest kompis..
Lider med er som har sjuka skadade hästar, det finns inget värre :S

Har inte varit aktiv här på ett tag, men tänkte nu ta och presentera denna killen som i dagarna kommer bli min nya stjärna :love:
img_0650_147336058.jpg

High way är (givetvis) född 2008 e. Highcruiser-Master. Han är inriden och bedömdes på 3-årstestet på Grevagården i maj med 45 p och Klass 1 som dressyrtalang. Efter det har han kastrerats och gått på bete i två månader, och i morgon ska jag börja sätta igång honom igen, det ska bli så kul att se hur långt vi kan ta oss! :) Vi siktar givetvis på OS om några år! :D;)

Så härligt att se bilder på glada hästar som leker. Precis vad jag behövde. :)

@aysha
Jo, men självklart ska ni till OS! Och då kan vi andra säga att vi visste detta redan 2011. ;)
Vacker gosse du har! :love:

Vad bra om man kan förgylla någons dag:) Tycker själv också om att sitta och se på när hästarna härjar och busar runt i sin hage, de är så lycliga och så fria, helt obekymrade :)

Har inte varit aktiv här på ett tag, men tänkte nu ta och presentera denna killen som i dagarna kommer bli min nya stjärna :love:
img_0650_147336058.jpg

High way är (givetvis) född 2008 e. Highcruiser-Master. Han är inriden och bedömdes på 3-årstestet på Grevagården i maj med 45 p och Klass 1 som dressyrtalang. Efter det har han kastrerats och gått på bete i två månader, och i morgon ska jag börja sätta igång honom igen, det ska bli så kul att se hur långt vi kan ta oss! :) Vi siktar givetvis på OS om några år! :D;)

Vad trevligt med en till kille som har Master som morfar, ser fin ut!

KL

jag bara hoppar in en sväng -nu är det bara 9 dagar kvaaar till vi hämtar min lille kille :D Fick ett mms med bild från betet och shit vad.. eeehm.... RUND! han hade blivit :p Kommer behöva ta ett antal varv på vallen för att få bort den magen....

Spännande!

Min ena (Jac) är också lite rund men inte fet, bara mage. Han ska vila ett tag till på bete då jag grejade med honom lite längre än den andra som vilat sen 21 maj. Han har fått gå ut med de andra nu efter att ha gått enbart med sin mamma och lite ensam ett tag då han har hållit på och bitit i den andra 3-åringens (Jobelle) insektstäcken och hon måste ha dem på sig samt gärna hela då hon är känslig för insekter och hatar när de är på henne..
Nu har han dock fått en s.k. haklapp och det funkar superbra, han kan äta och dricka och slicka saltsten med den men inte bita i täcken eller dra av flughuvor. :)

Ska börja med Jobelle i nästa vecka eller så för då har hon stått precis 2 månader på bete.

Åh, har du också en? (Har inte lusläst alla trådar ;))

Tack, jag tycker också det (bara lite partisk!) Hoppas dock han växer i det stora huvudet :o;) Fast det som finns i det stora huvudet kompenserar det :love:

Är hon så tjock är väl risken att hon har början till lymfangit (mugg innebär inte automatiskt svullnad). Det är inte så att hon vrickat sig el. dyl?

:o Hur vet jag om det är början på det? Jag har ingen aning om vad hon gjort, då hon inte står hos mej utan några mil från mej. Tjejen som har betet trodde först att hon blivit biten och kliat sej då det är på sidan av hovarna/benen men att det nu spridit sej till bakom. Jag vet inte... Orolig blir man ju..

Skulle säkert vara så att hon vrickat sej, hon vet ju inte var hon sätter fötterna och nu är det en flock på typ 10-12hästar i en kuperad hage. Men kan som sagt inte svära på det.

Vare sig det är mugg eller lymfangit så måste hon ju skötas om och visiteras varje dag. Och det måste du se till att någon kunnig kan göra.
I dina kläder hade jag nog åkt dit på stört, gärna med någon kunnig bekant om du känner dig osäker.

Är det mugg som får grassera fritt kan det utvecklas till rasp (då går de upp på skenbenen) vilket man absolut inte vill. De kan också få lymfangit av det vilket kan bli kroniskt om man har otur och inte tar i det i tid.

Rörelse brukar ju vara positivt för att få bort svullnader men har muggen blivit svår kan de få så ont att de blir halta.

Lägger in en agrialänk ang. mugg så kan du kolla om det verkar stämma med hennes symptom.
http://www.agria.se/hast/artikel/behandling-av-mugg-pa-hast

*kl*

Nu har jag börjat sätta igång Tabbe igen, red honom i förrgår i ridhuset tillsammans med 4 andra hästar som han aldrig träffat, skritt, trav och galopp löst. Han skötte sig verkligen exemplariskt trots att han inte gjort något dom senaste 3-4 månaderna :)

Idag var även tandläkaren här och konstaterade att Tabbe var jättefin i munnen :)

Jag åkte ut dit med en gång igår, blev orolig!

Hon blir omhändertagen, hon tvättar och smörjer så fort hon får tid över på dagen.

Igår var hon myyyycket bättre, bara lite svullen på sidorna av "hoven"/kronan där hon hade lite skorpor. Så det har gått ner markant efter att vi tvättat och smörjt med ren aloe vera, ögonen var mycket bättre igår också, inte alls sådär dimmig och sörjig.

Så nu kan jag åka till Borlänge idag utan att ha hjärtat i halsgropen, kände att jag ville kolla till henne en gång innan jag åkte iväg över helgen... Blir ju så sjukt orolig när någon säger att "det kan vara 'blabla', har du kollat det?". :p

Tack Sar, för både svar och länk! :bow:

Jag åkte ut dit med en gång igår, blev orolig!

Hon blir omhändertagen, hon tvättar och smörjer så fort hon får tid över på dagen.

Igår var hon myyyycket bättre, bara lite svullen på sidorna av "hoven"/kronan där hon hade lite skorpor. Så det har gått ner markant efter att vi tvättat och smörjt med ren aloe vera, ögonen var mycket bättre igår också, inte alls sådär dimmig och sörjig.

Vad skönt att hon är bättre!

Nu har även jag ridit mitt lilla hjärta, provade skritta lite och trav idag utan lina. Hon skötte sig exemplariskt och gjorde verkligen sitt bästa. dock kom en liten fågel i hennes väg och hon kastade sig och matte hamnade på sniskan då jag valde att börja utan stigbyglar. Men finaste valde att stanna och se till så matte satt säkert igen innan hon gick vidare. Jag trodde klart att jag var på väg av men det löste hon fint utan att välja att börja busa.
Vilken härlig känsla att få sitta på sin lilla bebis :love::p

**KL**
Lite deppigt blev det här. Min fina 08:a var ju halt på 3-års, jag beslutade att låta henne vila och så tog vi upp ridningen igen för ett par veckor sedan och hon var fortfarande halt. Bokade tid på klinik och var där idag på fm. Det var solklart att hältan satt där jag trodde och det togs flera röntgenplåtar samt UL på kotleden. Visade sig att det fanns ganska mycket som var fel i den där leden, och allt grundade sig på en fraktur som hade hänt för längesedan. För ungefär ett år sedan fick hon en stor galla samt att hon var halt men hältan gick över men gallan fanns kvar. Tydligen ska denna skadan vara äldre än så. Jag har ju haft daglig koll på henne men det är en riktig fighter till häst och hon har inte visat att hon var halt. Hur som helst så har det blivit stora förändringar i leden och veterinären ville inte ge mig allt för stora förhoppningar om att hon skulle bli ridhäst igen, samtidigt ville han inte vara allt för negativ innan de sett hur det verkligen ser ut i leden när man ser på den under en operation. Så nu funderar jag på vilken klinik jag ska välja.

Vet. påpekade att det inte var något ärftligt vilket känns skönt när jag har mamman och gärna vill ta föl på henne senare, men jag har ju valt att inte avla nu pga. ekonomi och att jag är så himla blödig och har svårt att sälja. Hoppas innerligt att det går att få ordning på den där kotan. Jag tror på hästen i avelsboxen framöver men jag hade hoppats på att hon skulle få komma ut och visa vad hon går för på tävlingsbanan innan det.

Jaja vi får se hur det går..

Förresten, visaren försökte avbryta 3-års men domarna valde att fortsätta och hästen fick kritiken "oregelbunden" och hennes väldigt säkra taxering var väldigt ojämn och hon kunde inte fatta vänster galopp, så de poängen blir ju skit. Hade hoppats på att få möjlighet att bättra poängen på 4-års men som det ser ut nu så kanske det inte blir någon möjlighet att rätta till det då. Finns det någon möjlighet att inte få de poängen publicerade, eller hur hade ni gjort?

Jag tror att det är svårt att inte få poängen publicerade, även om man utgår står ju poängen fram tills dess med. Däremot är det inte schysst av domarna att ignorera att man vill avbryta testet! Men man har ju också valet att bara ta hästen och gå.

Vad tråkigt att höra att stjärna fortfarande är halt, förhoppningsvis får hon dock visa sitt värde i avelsboxen. Många kramar/Sar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka