08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Att de blir arga brukar ju bero på stark smärta. Det syntes tydligt att Ceasar tyckte det var obehagligt de första gångerna med laser efter skadan.
Åker du in med honom igen för att prova bedöva leden (lederna)?

Någonting får jag nog göra. Tyckte att Nalle var sämre igen i vänsterbenet ikväll. :( (Vilket är anledning till att jag är uppe så här dags och surfar, för jag har inte riktigt ro att sova...)
Han hade svårare att få med sig benet igen i svängarna, och när jag pysslade med honom så lyfte han det ett par ggr, men inte alls ilsket utan mer som för att visa att något var fel. Jag la på liniment, men famlar helt i blindo här.

Förhoppningsvis kommer Bethine och LED-behandlar honom igen imorgon, så får vi se vad som händer.
Tyvärr har min veterinär semester en vecka nu, men blir pållen sämre än så här så åker jag nog in ändå.

Tråkigt att höra att han är så dålig, man känner sig så himla maktlös när man famlar i blindo och inte riktigt hittar källan till det onda, hoppas verkligen att han blir bra inom kort så du kan fortsätta inridningen.

*kl*
I helgen kommer det lite spekulanter på Soraya så nu får man vänta och se om någon faller för lillan. Hon som red på 3-års kände sig lite för osäker för att köpa så ung häst så nu är hon alltså till salu igen :(
Har tyvärr inga bilder att lägga ut på henne denna gång.

Vad tråkigt att hon inte ville, allt gick väl bra annars?
Soraya verkar vara en riktigt fin och lugn tjej, tar allt med ro.

Tycker det är spännande med unghästar, om inte ett helt nytt äventyr för den som inte haft unghäst.

Delvis kl.

Här händer inte mycket, hästar lullar i hagen, ska börja rida Sakura nu tänkte jag, hon har varit ut på något litet någon gång men annars mest stått hela vår och sommar faktiskt.

1åringen har kommit in i gruppen mer, Sakura och hon är lite bundna mellan varandra men Sakura visar starkt fortfarande vem som bestämmer, så lillan är nog lite mer frälst i Sakura än tvärtom :angel:

Dock så skrek Sakura efter lillan i tisdags när jag gick ner till grannen för att ge sista grunden i vaccinationen för lillan. Så nog har dom blivit en liten trio, men lillan står utanför en del fortfarande, speciellt när jag är i stallet, då är Sakura mer vaksam över lillan!

Tänkte fota dom små busarna idag, kanske även rida en sväng... Sakura har mognat så enormt mycket och vuxit till sig, mer kommer.
Världens mystjej är hon :love: Vill med mig överallt, gnägger när jag kommer med cykeln osv... Gud vad jag älskar denna häst!! Bästa som hänt mig inom hästvärlden tror jag :o

*kl*

Fina bilder ni lägger in! =) Tråkigt med skadade hästar dock :/

Idag red jag ut på Tabbe ihop med två st andra. Blev skritt, trav och galopp och vi var väl ute runt 40 - 50 min, skrittade fram och av för hand så själva ridningen var väl max 30 min. Han sköter sig så himla bra, oavsett om han går först, sist eller mellan dom andra två (kan tillägga att en av dom är en 5-årig hingst). Han reagerar inte på någon trafik utan hans största bekymmer är hur han ska nå grästuvorna vid sidan om vägen ;P

Planerna för honom i höst var från början inkörning/vidareutbildning men får nog hoppa det då det inte går runt ekonomiskt då.. Så i så fall hade jag tänkt rida 3-4 dagar i veckan under några veckor och sen får han vila några veckor osv. Låter det för mkt? Och hur långa pass kan man köra, om man tänker på t.ex skogsturer?

Vad härligt att du är igång med Tabbe igen!
Kul att läsa vad ni gör i övrigt också med dom.

Delvis kl.

Idag blev det en liten tur faktiskt, mysig kvällstur :)

Karln har dessutom erbjudit sig att snickra ihop en höhäck till flickorna också, han gav det i förslag idag när jag kom hem och sa att jag måste fixa en sådan nu, för inte konstigt att hösilagebalen på 250kg tog slut på 3-4dgr när ungefär halva ligger i hagen :devil:

Började rensa undan det i hagen med slutade efter att jag fått ett berg av det och mer fanns, solen stekte så det fick räcka för en stund :o

Så han ska ordna det, blir något liknande som lenaJ gjort, en 6 kantig med högre skydd på ställen och lägre på dom andra 3.

Hur högt tror ni man lär ha så dom kommer åt på botten typ?

Någonting får jag nog göra. Tyckte att Nalle var sämre igen i vänsterbenet ikväll. :( (Vilket är anledning till att jag är uppe så här dags och surfar, för jag har inte riktigt ro att sova...)
Han hade svårare att få med sig benet igen i svängarna, och när jag pysslade med honom så lyfte han det ett par ggr, men inte alls ilsket utan mer som för att visa att något var fel. Jag la på liniment, men famlar helt i blindo här.

Förhoppningsvis kommer Bethine och LED-behandlar honom igen imorgon, så får vi se vad som händer.
Tyvärr har min veterinär semester en vecka nu, men blir pållen sämre än så här så åker jag nog in ändå.

Men oj, det var tråkigt att höra.
Jag håller tummarna för att det är behandlingsbart!

Nalle har verkat bättre igen de sista dagarna - eller bättre än i fredags, kanske jag skall säga. Det går tydligen upp och ner - och jag överreagerar antagligen varje gång som det går ner. :grin:
Han går fortf "konstigt" med en lite stel cirkelrörelse utåt med höger bak och ett svagt vänster knä. Han vilar av vänster fram mer än normalt, så jag misstänker att det benet får ta lite stryk också.
Men knäna verkar vara själva problemet, snarare än en nerv - såvida nerven inte åstadkommer knäproblemet. :confused: - men i så fall är det ju behandlingsbart även om vilan blir 6 mån.

På den positiva sidan så har Nalle äntligen kommit på fördelarna med att bli tvättad. Rugglig svamp och ljummet vatten är inte så dumt alls i värmen. ;)

Å, vad det låter härligt med uteritterna!!!!
Elma-vip, om han har orken, så tror jag inte att en promenad på 60 min ute (varav 30 min under ryttare) är något problem. Du får ju ändå kolla av honom från gång till gång. Man får ju lägga upp en plan som man kan modifiera efter hand.

knapp

Idag har min sele till Ine anlänt, ska åka iväg och hämta den efter jobbet idag.. Och även prova tömköra senare ikväll.. Bilder kommer! :D

Usch så tråkigt att det ser sämre ut, så som ni kämpar.

Min åker till HBG imorgom och opereras på onsdag. Får se när jag får hem henne. Troligen blir det väl boxvila, kommer att göra en sjukhage till henne så hon ser de andra flockmedlemmarna.

KL
Tråkigt med så många skadade... :(

Tänkte presentera min kille som jag fick hem i fredags:
Han heter Carmichael LM
Är e: First Wish ue: Amiral, var 169cm i mankhöjd i maj men växer allt lite till. Gick treårstest i maj med 48p och är alltså kvalad till Flyinge i höst men vi åker troligtvis inte då han är rätt lite riden, men det beror på hur han utvecklas nu. Går allt supersmidigt så kanske vi åker, annars avvaktar jag och satsar på att kvala in till fyraårschampionatet nästa år.

En trevlig kille som dessutom både är snygg och rör sig riktigt bra :)
Och utöver dessa fysiska tillgångar verkar han ha ett vansinnigt bra temperament. Vi red premiärritten igår och han uppförde sig klockrent. Han har inte haft sadel på sig på två månader så jag linade honom lite innan jag skulle rida, travade bara helt lugnt.. Jag satt upp utan nån som höll i och sedan red vi i lite skritt+ trav inne i ridhuset, därefter skrittade vi ut en liten sväng (ensamma) och på hemvägen tog vi ett par varv på utebanan -en riktig mönsterkille :D

55215_1312135607.jpg

76407_1312135609.jpg

64468_1312135617.jpg

Här har ni lilla Lefurija som är e. Stokdals Livanos och har ponnymamma (Lätt A hoppning) på mödernet. Mamsen skulle egentligen inseminerats med Top Nordpol men efter en del strul på seminstationen fick det bli Livanos och resultatet blev detta:

lovisa-och-quentinflet-148_157661547.jpg

lovisa-och-quentinflet-200_157662641.jpg

lovisa-och-quentinflet-166_157661782.jpg

bebbe_156568321.jpg

En väldigt cool ung dam som verkligen ärvt sin mammas fina psyke, är väl riden ett 20-tal gånger och har ännu inte riktigt lärt sig att ta skänkeln men hon gör framsteg varje dag! Hoppar kanon, lär inte bli någon bjässe men jag skulle nog tro att hon blir en trevlig liten speedhäst för den som vill hålla sig på 100-120-nivå.

Min åker till HBG imorgom och opereras på onsdag. Får se när jag får hem henne. Troligen blir det väl boxvila, kommer att göra en sjukhage till henne så hon ser de andra flockmedlemmarna.

Ska hålla tummarna på onsdag, hoppas operationen går bra!

Skönt attd et går upp emellanåt iallafall. Håller tummen att det inte blir fler dippar för er nu. Så himla jobbigt att inte veta.

Min åker till HBG i eftermiddag, lagom betessnygg, ser ut som en mustang i frisyren ;), men nu är det ju inte frisyren som ska bedömas. Operationen är imorgon och jag kommer förhoppningsvis få veta hur prognosen ser ut imorgon eftermiddag. Känns som en oändlig väntan. jag har en veckogammal bebis här hemma och mina rara vänner tyckte inte att jag skulle köra med henne så långt, så de ställer upp. Känns jättekonstigt att inte vara med, jag är ju alltid med på allt, men detta är vänner som jag vet beter sig så som jag vill att man ska bete sig bland hästarna..

*kl*

Marlin har gått lite på halvfart senaste tiden, mest ridit ut på honom vilket han sköter jättebra! Film från löshoppning i helgen:

http://www.youtube.com/watch?v=uo85U4jyAMU

Han har nu åkt hem igen för att hinna gå på lite bete tillsammans med Flip innan sommaren försvinner helt, och när detta filmades hade han redan fått framskorna avplockade och blivit verkad = han är ganska öm och saknar lite tryck i hoppningen, men han har blivit mycket kvickare och mer uppmärksam sedan i vintras!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka