08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Åh, så skönt att höra!

Håller tummarna för att övriga olycksbröder i tråden kryar på sig kvickt.

Kl*
Igår var det stor dag - i alla fall för mig - då jag för första gången satt upp på Nalle alldeles själv med hjälp av stigbygel ist.f att bli upplyft, och red utan ledare i manegen. :banana: :bump: :banana:

För Nalle var det inte särskilt stort eller häpet alls - vilket var meningen. Då har ju all förberedande träning och tålmodighet betalat sig.
Han stod snällt still medan jag l vikt i stigbygeln ngr ggr innan jag satt upp (a la Eamon med tag i sidstycket). Medhjälparen höll visserligen i grimskaftet utifallomatt, fast det hade nog inte behövts. Men varför tulla på säkerheten?

Sedan höll han kvar i repet medan jag red Nalle runt i lite kringelkrokar mellan (och faktiskt också över) ett par bommar och block som låg kvar på backen, i ca 5 min innan vi fortsatte utan "navelrep" i ytterligare 5-6 min.

Tack vare tömkörningen så var Nalle rätt så på det klara med vändande tygeltag, stopp och även back, men framåt gjorde honom fundersam.
När jag smackade och "boppade" lite med skänklarna vände han sig om och blängde som för att tala om att jag kunde sluta med det där irriterande dunsandet i sidorna nu! :D

Men efter ett tag fattade han faktiskt vad jag var ute efter, och vi avslutade när han gjort halt och kommit igång direkt på hjälpen 3 ggr på raken.
Lycklig matte satt av och slösade med beröm.
Är sååå stolt och nöjd med min fine lille kille!

Fattade egentligen inte riktigt hur stort det här var förrän imorse.
Men tänk ändå! Det här är ju faktiskt ett helt nytt kapitel vi påbörjar!!! Nu börjar den "riktiga" skolan. Visst är det "bara" de första trevande stegen - bokstavligt talat! - men vi har ändå gett oss ut på vägen.

Jag har en film på de där första 5 min, men mina tidigare länkar har inte fungerat för alla. Jag hoppas att den gör det nu, för jag kan inte göra på något annat sätt då jag ej har något konto på YouTube.
Här är i alla fall en bild på uppsittningen - eller rättare förberedelsen för uppsittning då min fotograf inte ville hålla i kamera och grimskaft samtidigt - förnuftigt nog!

b_175630.jpg

http://www.dropshots.com/wiboline#date/2011-07-03/18:08:13

Vad kul att du kommit upp på honom. Det såg bra ut, det jag reflekterade över var att du bad honom backa, vet inte om många gör det. Men jag skulle personligen vänta med det tills han kan framåt bättre och fokusera på det i första hand. Men kul att få höra hur vi alla tänker och kanske varför :idea:

Vad kul att du kommit upp på honom. Det såg bra ut, det jag reflekterade över var att du bad honom backa, vet inte om många gör det. Men jag skulle personligen vänta med det tills han kan framåt bättre och fokusera på det i första hand. Men kul att få höra hur vi alla tänker och kanske varför :idea:
Tack. :) Jag är fortf lite "hög". :D

Sanningen att säga så var det ingen plan alls med ryggningen. :crazy:
Jag brukar alltid avsluta tömkörningen med att backa några steg - det är en grej jag plockat upp från Monty Roberts, och fungerar väl mest som en "eftergiftskontroll" - så Nalle är van vid och förstår kommandot.
Så när jag gjorde den där sista halten - eller det som var tänkt som sista halten - så slank det bara ur mig.

Jag insåg genast att det kanske var dumt att blanda in ryggningen i det hela. Men eftersom jag redan gett kommmandot så kände jag mig tvungen att genomföra det också.

Ja idag så åkte ja iväg och köpte den där gjorden som passa! Började med att promenara bort med kräket när han hade sadel. Verkad skitloj och almänt "go" så jag och tessan började att småhänga, bröta runt sadeln, öka trycket i stigbygeln å ja ni vet allt de där. Läget verkade hur bra som helst så ja tog och satte över foten och va över honom. Fortfarande stencool sate mig mkt mkt lätt i sadeln fortfarande ingen reaktion. Satte mig lite mer bak i saden å TJOFF sa de! så som ja satt gjorde jag en volt i luften och landade rätt på röven! Tessan stod och gapade och säger " Fy fan va vig han är!".

Då har de lilla kräket ställt sig på frambena och haft röva rätt upp i luften gett mig en rekyl som hette duga så ja gör en mkt fin och helt korekt volt och landar framför han som sakt. Gjorde de ont? Ja som fan men tur att röva är stor så ja landa mjukt:bump:.

Vi fick "börja om" och longerade honom som fasen för att få fram de där sista brallarna men nej de kommer inget. hästen är för lat för att bralla! Man såg dock hur sur han va över själva tillställningen så de va bara att jobbar på. Efter en stund fick han även springa inspänd och de va la sådär tyckte han men nödvändigt.

Tog sedan och började hänga på honom igen. denna gången börja vi i MINI steg. Först med bara lite vikt, sedan lite mer osv tills jag låg helt över honom. Han stod snällt stilla men när han inte gillade de vi gjorde så slutade han att andas!? OCh så när han fattat att de inte va så farlit så började han anadas igen. Mysko?!:confused:

Vart fall när han va lugn och fin och hade haft mig på ryggen några gånger så nöjde vi oss och gick in. :)

En liten notering. När ja köpte hästen så sa dem att ja nästa steg i hans utbilning är att rida ut.... ALDRIG att ja hade kunna rida ut på han. :eek::cool:

Men åååh vad ni är duktiga!!! :bump: Känner så himla väl igen den där känslan... :D

GRATTIS till första riktiga ridturen! ;) :banana:

Gud vad kul att det gick så pass bra =D

Väldigt kul och se bilder och film!

Lite bilder från idag på bebis!

32548800.jpg

32548807.jpg

32548773.jpg

(Skymta min älskade 10:a sist på bilden)
32548776.jpg

32548777.jpg

32548783.jpg

Och Sakura fick vara den som fick komma upp och stå med Miraz tills min kompis slutet jobbet så man kunde släppa ihop alla.
Så här hälsar dom på varandra!
32548768.jpg

32548769.jpg

Och här står mina 3 tripp trapp trull :rofl:
32548789.jpg

Hej Molin!
Vad stor hon har blivit, hon ser riktigt vuxen ut! Undrar om du såg min länk om höhäcken? Jag tycker den är toppen :) Kanon att ställa ut flera balar och flytta eltråden efterhand. Vi har ingen tillgång till traktor mellan leveranserna så balarna får stå där de blir utplacerade. Sen trär man bara över foderringen över den nya balen!

Natasha!
Vad duktig du är, och modig! Det ser ut som det skulle kunna vara jag där på ryggen, vi är nog rätt lika i "stilen" :angel:

Visst är det en befrielse när det är avklarat!

Tack så mycket! Ja igår först har jag insätt att Sakura verkligen inte är så liten längre. Hjälp vad stor hon är emot araben. Hihii Absolut såg jag den och givetvis glömde jag kommentera eftersom jag varit borta! Tycker den var kanonsmart så jag ska faktiskt försöka göra en själv ;) Tack för att du visa den.

Vad kul! vad duktiga ni är!

Aurora har ju vilat o mest gått på bete senaste månaderna.. ja sen februari, haha. dels för att få ro att växa o grovna till sig lite och dels för att jag är sjuk(are), men längtar efter att sätta igång med henne igen.
har dock suttit upp på henne o ridit lite lätt (sådär max 4-7min) halt, svänga skritt o lite trav, upp o avsittning går finemang både från marken och handikappramp. dock är enda stället vi kan va på i en rasthage som lutar lite när man går så dte lutar uppåt är det inga problem men neråt är hon lite osäker. men får se om vi i nästa steg tar henne till grannens gruspaddock (men då med massa störningsmoment) eller rider ut lite med sällskap. har ju ridit ut henne lite innan, föredrar dte med unghästar som klarar det än gå runt runt i padock/manege. aurora tröttnar ju så fort o vill att nya saker händer hela tiden.

fotade henne häromdagen
I3231910W662H507V20110705T122013Z.jpeg

I3231911W676H449V20110705T122021Z.jpeg

I3231913W676H449V20110705T122048Z.jpeg

I3231912W676H448V20110705T122038Z.jpeg

det syns varför vi ej kan rida i våran gräspaddock va? 1m högt gräs...

Men så roligt, grattis!!!:love::bow:
Förstår att det känns underbart!

Håller dock helt med ang. ryggningen, ta det senare när han verkligen går fram. Ett tips är ju att faktiskt rida några varv när någon håller i longerlina, så här i början så är de ju på rösthjälpen han ska gå fram och då är det bättre att medhjälparen kan gå på lite med pisken och ge framåtdrivande hjälp om han inte svarar direkt (senare kan du introducera att själv rida med spö för att hellre kunna "dutta" än behöva bli grov i skänkelhjälpen).
Sedan hade jag också valt att stänga för ingången (det såg ut som att den var öppen), just av säkerhetsmässiga skäl.

*kl*

Nu har i alla fall lymfangitvarningen gått bort helt (tack och lov eftersom vi pker iväg på semester ett par dagar) så nu slipper hästvakten hålla på med det. Ceasar ser bättre och bättre ut och på tisdag kommer equiterapeuten igen. Han har faktiskt till och med börjat bli lite ouppfostrad och biter i grimskaftet men det känns bara positivt att han nu vågar röra sig lite mer.
Jag blev så full i skratt häromdagen över att han är så tydlig med vad han vill. Har jag bara tagit in honom och skött om honom tycker han inte riktigt att det räcker och stannar på vägen till hagen och tittar på mig precis som att han menar att "vi har ju inte tagit någon promenad?!"
Och nu har vi en massa skyliftar och dyl. på anläggningen och då vill han gärna stanna vid maskinerna, titta så att jag säger ok och så drar han fram för att undersöka dem noga:D Sist fick han dock in en järnten i näsborren så vi får nog börja undersöka lite försiktigare.

Funderar faktiskt på att börja tömköra lite på rakt spår nu, får se vad et säger.

Skönt och höra att det är bättre med honom nu och att det går åt rätt håll =D

Vilken nyfiken och underbar häst han låter som :love:
Du får försöka slänga in lite nya bilder efter semestern kanske?

Ha en skön semester!

Tack! :)
Och tack för tipsen! :bow:

Du har alldeles rätt. Dörren ut var förvisso stängd, men jag har inget att balka av "korridoren" med.
Hoppas på att kunna rid ut korta pass på honom så snart som möjligt då han - precis som Aurora! - lätt blir uttråkad på ridbanan, men älskar skogen.

Så skönt att Ceasars lymfangit har gått ner. En sak mindre att bekymra sig över.
Han låter precis som Nalle med att stanna på väg ut till hagen och dra iväg för att undersöka allt möjligt. :D
Ha en riktigt skön semester nu!

@Iaraphel
Håller tummarna för att du blir bra nog snart för att sätta igång Aurora snart.

kl*

Idag gick jag äntligen på semester och firade det med att åka och bada.
Första gången jag badar med häst och första gången Roxie badar.

Det tog två minuter sen hade hon simmat en sväng. Vilken underbar häst! :love:

32558249.jpg

32558250.jpg

32558251.jpg

Vad härligt det låter!!!

Jag har över en timmes promenad genom skogen om jag skall ta Nalle till sjön - och lika lång väg tillbaka - men visst har jag tänkt att ta dit honom för det är sand och väääldigt långgrunt. Tyvärr blir det lite dyigt innan man kommer ut på tillräckligt djupt vatten för att simma, men jag skulle vara glad om han bara vill gå ut och gå i det.
Måste bara passa på när inte folk är där och badar. :angel:

Jag skall jobba en vecka till, men sedan! :banana: :bump:

Gud vilka härliga bilder :D

Jag har inte tagit mig och badat med mina ännu (lr mig själv för den delen :eek:)

Men har tänkt att vi ska det, dock finns det inge vidare ställen att gå ner i vattnet på, oftast massa stenar (ibland ganska vassa) där vill man inte riktigt låta dom kliva ner om man säger så!

Delvis kl.

Äntligen har jag fått ut min hovis, snacka om bra hovis... Blä!!

Som ni vet så flytta ju min hovis tillbaka till sitt hemland och fick nu denna jag har (andra gången han komme ut nu). Dom har känt varandra länge och dom skor typ likadant osv.

Tyvärr gör dom inte det, denna hovis skor så hoven går längst med kanten av skon, det gillar inte jag. Föredrar att hoven har lite att växa ut på.

Så detta sluta med två tappskor på min 9åring, och på en av hovarna så växte hoven över skon.
Fick för ca 2v sedan hjälp av min kompis och slå på två lösa skor :/

Pillan har inte haft tappskor på flera år :(
Så hennes hovar ser förjävliga ut nu och ärligt så tror jag inte det går och fästa skor i dom nu.

Så jag ser fram emot detta skobesök, lr inte...
Och hitta en bättre är svårare än svårast måste jag erkänna :(

Lycka till säger jag bara nu, ska strax dra ut (bara åskan och blixten lugnat sig) :p

Åh så härligt det såg ut!

Molin: tråkigt med hovslagaren, hoppas du får tag på någon bättre! Jag var ju "otrogen" nu mitt i sommaren då jag tänkte spara min ordinarie hovslagare från att åka in rätt i semestern men då han senare kom förbi så fick han slita fram raspen och hjälpa mig med avrundningen på framhovarna. Försökte raspa till bakhovarna själv men det gick inte speciellt bra så jag ska göra ett nytt försök imorgon (kom hem från semesterresan i går kväll).

*kl*

Hade ut et idag och Ceasar blir till min stora glädje bara bättre och bättre. Det var ju drygt 2 mån sedan olyckan och nu ser han någorlundar bra ut i vä varv (fast han har inte fått tillbaka sin gång än), i hö varv ser man fortfarande att det blir jobbigt med vänster bak som han inte orkar föra fram så långt som han ska.
Ordentlig skillnad efter lasringen som vanligt dock.

För övrigt så har min snälla gentleman blivit rejält ouppfostrad, han behöver jobba helt enkelt!

JAAAAA!

ja då äntligen har ja kravlat mig upp och suttit på knas. Vi gick ett heeeelt varv på volten och sedan hoppa ja av för att göra det igen! Så himla go när ja satte mig upp så stod han och halvsov med öronen på sniskan =) Härlig herr knas!:bump::rofl::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka