08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Hehe, nog ska du se att fler undrat vart du tog vägen ;)

Tack så mycket, hon har faktiskt vuxit till sig, jag som alltid tyckt hon varit liten. Hon är inte så liten längre även om hon är minst av sina syskon tydligen :angel: Hela hon är verkligen nytt efter hingsten, han har alltid gett tigrerade och dessutom STORA avkommor. Haha

Sist jag mätte tror jag hon låg på ca 152 fram (högre bak). Men jag vet faktiskt inte. Väntar på att få låna en riktigt mätkäpp utav en kompis moder!

Och du verkar ha kommit lite i ett dilemma, hoppas du tänker igenom det och funkar pendlingen så varför inte? Kanske kan bli lite smådrygt på morgonen kanske (iaf för mig som är morgontrött) :o

Lycka till!!

Får de står där gratis är ju inte 4 mil ngt att gnälla om (i alla fall för mig som bor i Norrland:p). Däremot är det ju inte optimalt de dagar man måste åka flera gånger men förhoppningsvis blir det inte så ofta.
Ta noga reda på ungefärligt antal gånger du förväntas ta in- utsläpp och att paret är öppna för lösningar som gör att servicen kan minimeras (hösilageboll i hagen, lunchgrindar, foderautomater etc.) så att du inte behöver åka 3 ggr de dagar du har hästarna.

Jag tycker nog också att det är bra om du märker att du är på samma våglängd som kvinnan som hjälper dem med hanteringen. Det finns inget värre än att ha en "silent partner" som de man ska samarbeta med har som husgud, i alla fall om man inte tycker att "the silent partner" har riktigt rätt i alla frågor.

Jag tycker nog också att det är bra om du märker att du är på samma våglängd som kvinnan som hjälper dem med hanteringen. Det finns inget värre än att ha en "silent partner" som de man ska samarbeta med har som husgud, i alla fall om man inte tycker att "the silent partner" har riktigt rätt i alla frågor.

Håller helt med Sar i detta! Faktiskt i allt hon skriver, här i Norrland åker man flera mil enkel väg till jobbet utan att gnälla... ;) Men kolla som sagt noga hur allt kommer skötas och försök få det så smidigt som möjligt. Går det att få till så att det bara behövs åkas dit morgon och kväll de dagar du ska ta stallet tycker jag inte det låter allt för farligt!
Men kolla som sagt NOGA upp denna kvinna som hjälper dem... Det är hopplöst att vara på olika våglängd i det fallet!

Lycka till! :)

Vi får se då när jag varit där och tittat på stället och träffat paret...
Det har du rätt i, måste se vilken kvinnan är. Fri tillgång är redan ordnat, det pratade jag med dom om när jag samtalade första gången med dom! :p Och lösdrift ska som sagt byggas i anslutning till stallet, jag vill att hästarna ska gå ute mer än 12h ute, så såå mycket köring kanske de inte blir?

Men ändå, mitt nya jobb (:D) är 4-skift, vilket gör att jag jobbar både natt, eftermiddag och förmiddag. När det är -25grader ute, gå upp och åka till stallet runt 4-halv 5 på morgonen (ska vara på jobbet halv 6) känns inte som min grej. Nu känner ju inte ni mej irl, men jag är nog bland de morgontröttaste personerna man kan hitta. 15.00, då vaknar jag om jag får bestämma, gärna senare också..... :o Men det kanske bara är jag som är fjantig? Jag vet nte, vill man så går det ju, men kommer man orka det? Rent fysiskt och psykiskt?

knapp

Idag har jag badat med Stöver, Ine, syster och pojkvän! Kul, men måste leta nytt badställe, det var alldeles för stenigt och hemskt för att det ska bli någon mer gång, kändes nästan som om hästarna höll på att bryta benen en del ggr.. :crazy: Men det var skönt, har varit kvalmigt som busen idag...

Vad stadig i formen han har blivit! Däremot hade jag nästan föredragit att han kom lite över tygeln och trampade på än att han blir så mkt bakom (det är ju naturligt att det lätt blir så när de inte är så starka än).
Trevligt riden!:bow:

Vad fin han är! :)

*kl*

Imorron ska Tabbe in för återbesök och jag hoppas det är så pass bra så han kan gå ut på bete igen! =) Såren har läkt och ser fina ut.

Hur tycker ni att han ser ut i hullet? Har stödfodrat honom ordentligt nu dom senaste tre veckorna. Tycker fortfarande att han är för tunn, revbenen syns när han rör sig. :/

270917_2107723488149_1097402303_2480342_1491045_n.jpg

269859_2107723808157_1097402303_2480344_1044712_n.jpg

270316_2107724088164_1097402303_2480346_3828100_n.jpg

Om allt går som planerat ska han sättas igång med tömkörning och nån ridning innan första augusti, sen åker han på utbildning inom körningen =) Är borta en månad =)

Håller tummarna att han får gå ut på betet igen... Jag tycker han ser fin ut i hullet på de bilder du har lagt ut. Fina Tabbe pojken :love:

Gud så fin han är :D
Även jag håller tummarna för att han får komma ut igen!

Stackarn har fått vara med om mycket nu, inte alls kul varken för dig eller honom.

Delvis kl.

Tänkte fråga er om någon utav er har erfarenheter utav foderring samt thermobar??

Funderar skarpt på och inskaffa det till vintern, speciellt thermobar iaf.
Tråkiga är att dom kostar multum och man lär ju ha minst 80l till 3 hästar.

Vi har haft 3-4 st vanliga svarta hinkar annars, vad rymmer dom? 20l kanske?
40l är iaf för lite!!

Sen foderring ja, eftersom vi ej äger traktor osv så rullar vi in våra
hösilagebalar vilket betyder att vi inte kan ställa den på något, så en foderring vore lite praktiskt... Men frågan är om den är det under vintern också?

Hjääälp mig :angel:

Vi hade en foderring där Konjack stod förra vintern. Vi byggde egna foderhäckar/ringar i trä i höstas och hade nu under vintern. Jag tycker att det ger avsevärd effekt! Mina grabbar drar ut lite och städar upp från marken vilket ger väldigt lite foderspill, tjejerna däremot (mest mamma häst) drar ut ALLT och skiter och lägger sig i maten istället för att äta upp den. :cool: Så deras mat fick man fylla på nästan dubbelt så ofta som grabbarnas... Men jag tycker det funkar super! Men billigare att göra en i trä än att köpa en sån plast, de är ju snordyra...

Två såna här byggde vi. De blev tunga men man kunde ändå lyfta dem över balen utan problem. Sen kunde man ju kanske ha gjort dem något tätare än vad vi gjorde = ännu mindre foderspill.

31958160.jpg

KL
Fick även lite uppdatering av Konjacks ägare (åh vad det känns konstigt att säga så! :o) idag igen! Det går tydligen jättebra med honom! Hon rider ca var tredje dag lite lugna pass i skogen, mest för att de ska lära känna varandra. Han sköter sig utmärkt och de är jättenöjda med honom! Känns sååååå himla bra nu! :laugh:
Det enda negativa var att han tydligen börjat äta gräs utanför hagarna istället för inuti (konstigt, jag såg beteshagarna när vi lämnade honom, de är jättestora!), vilket ju är lite dumt. Han har aldrig smitit nån gång när jag haft honom, men det är tydligen vana nu... :p Fast hon var visst inte så missnöjd ändå, för hon skrev att det är så himla underbart när han kommer galopperande med spetsade öron när hon ropar... :love: :D Låter exakt som min lille grabb det! :D

Senast ändrad:

Mycket smart med träring också, men jag vill gärna ha det tätt helt just för att mina är som din mammahäst, drar ut allt och lägger sig i det samt skiter/pissar i det :/

Så tänkte jag ville testa en tät ring, iof kanske man kan göra sådan i trä också? Men det blir kanske förstört iof och säkert tyngre än man vill beroende på vad för virke man använder sig utav.

Jag tar aldrig av plasten helt heller, så iof kanske det går med mellanrum för det är när dom käkat sig neråt och kan dra balen "ur" plasten som det blir drygt. Men man kan göra mellanrum så pass små så att dom INTE fasnar med ev hovar ;)

Smart, det ska jag prata med karln lite om :idea:
Tack så mycket!!!

Din fina kille!
Vad kul att det går framåt för dom...

Hej igen! Det var länge sedan jag var inne och skrev i tråden, men jag läser ofta hur det går för er!
Just nu händer det inte så mycket med Blekie, men vi skrittar och travar lite i skogen ibland.
Jag har gjort en smart variant av foderhäck som jag tycker funkar utmärkt. Har lagt in en länk till en gammal tråd så du kan se hur den ser ut.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14346090#post14336590

kl

Här går det inte alls just nu :( fortf halt, återbesök idag igen och ingen förbättring sen förra åb (2 v sen). Knappt 1 grad halt men rejäl reaktion vid böjning.

Magkänslan är inte riktigt bra ... nu får han gå ut på betet o bara vara så får jag se om ca en månad hur han verkar. Plåtat hov o hovben och u-lad utsidan kotan där det finns någon skugga på plåtarna :( men mjukdelarna är det inget fel på, alltid nåt.... övriga ben ua vid böjning.

Hej allesammans (igen)
Jag glömnmer bort tråden lite titt som tätt men ja en liten uppdatering fårn mig

Wille gick igenom och är numera min han har lärt sig att bli longerad med sadel och nedsläppta stigbyglar och är även tvänsvan. Vi har inte promenrat så mkt som ja önskat men de kommer (har vart lite mkt nu). I morgon är planen att hägna på honom eller på söndag vi får se vilket de blir. Han står nu tillsammans med sin tjej på ett GIGANTISKT bete som ja fått hyra för 200kr mån å då har vi tillgång till 3 stora hagar som sammanlagt är på kanske ca 4 ha =) Sådant gillar vi!

Vi tar allt med ro och kör lite i långsamt tempo jag vill ha suttit på han inom 1 vecka är de målet vi är ute efter nu. MEn de krävs ju två personer så ja de är inte alltid man kan då. men de kommer

läs gärna länk borttagen av moderator hur de går för oss!

1-146-112_153400572.jpg

1-145-088_0001_152794271.jpg

1-015_154483119.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vad trevligt han såg ut att röra sig där!:love:

*kl*

Jag börjar allvarligt misstänka att min häst var prinsessan på ärten i ett tidigare liv. Lymfangitvarning båda fram p.g.a. några småsår igår, jag hoppas jag hann ta det i tid....

*kl*

Tabbe blev friskförklarad i torsdags och går nu på bete igen! Han har dock en en under magen som vi ska hålla täckt så inte flugorna är på den, växer den mer så får jag åka in igen.. :/ Men som sagt, hoppas på att den inte växer =)

Tråkigt att fler hästar är skadade i tråden , hoppas verkligen att allihopa kryar på sig och blir friska så dom kan leka och busa som unghästar ska! =)

Åh men GRATTIS! Vad himla skönt att han är frisk nu! :laugh: Skönt för honom att få komma ut på riktigt bete igen! :laugh:

Sar: Trist med en sån prins(essa)... En kompis till mig har en arab som fick mugg som gick över till rasp och lymfangit heeeela tiden, den var alltid halt på nåt ben. Till slut insåg dem att det var spån den var allergisk mot, hmm... Nu står den på torv och funkar kanon! :grin:
Min mamma häst har lätt att få mugg om det är blött på betet, det har utvecklats till lymfangit en gång så jag vet vad du har att pyssla med... Uscha!

Säger precis som Maja_kandi, Grattis till att han är frisk och att han fått komma ut på betet.
Vi får verkligen hoppas på att den inte växer!

Sar
Stackare, inte kul när det bara blir sådant där!
Hoppas det blir bra snart..

Delvis kl.
Jag har inte så mycket att uppdatera om, jag har varit lite bortrest så Sakura har bara gått i hagen. Idag tog vi en liten ridtur och gud vad jag älskar min häst!

På tisdag kommer jag hämta hem arabstoet (1åring) så det blir nog lite kul för Sakura med en någorlunda jämnåring :)
Då kan det bli några bilder!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka