08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Då får du se till och fota en massa ;)

Ja jag är väldigt sugen nu på 10:an som jag var och kika på så vem vet!

Jag ska försöka ordna bilder, vill få galoppen helt innan jag vill in på banan och arbeta den, vilket blir i höst först.

Men nog kan jag försöka fixa bilder för det.
Får försöka få med en 3:e part som följer med och fotar/filmar när vi tar
galoppen.

Men glad blev jag när hon tog den så snabbt och fint första gången :D Så stolt!

En fråga till alla, vid longering... Sakura vill gärna gå inåt mot personen som longerar, hur får man ut henne? För hon lyssnar bara ibland när man ber henne gå utåt genom att peka med spö.

Sen tänkte jag köpa inspäningstyglar på Hööks i torsdags men det blev aldrig så då den som jobbade där tyckte att en halsförlängare (gummisnodd) är snällare mot hästen, speciellt OM hästen skulle få lite panik av att inte kunna dra upp huvudet lr sådant.
Hon tyckte jag skulle köra med sådan vid longeringen istället.

Så jag köpte aldrig någon för jag vet inte? Så tänkte fråga er.. Vad anser ni?
Jag kände att en gummisnodd sitter ju i nacken hela tiden, visst när hästen går i en rätt form känns inte den men det känns mer som man "tvingar" hästen neråt med en sådan än inspäningstyglar.

Få höra era åsikter nu! :)
Tack!

I så fall hade jag föredragit chabom. Min gamla tränare ansåg dock att inspänningstygel är vettigt men då använde man bara en (yttersidan) och hade spänningen på andra sidan från longergjorden via bettet till handen. Själv har jag dock inte longerat någon unghäst på sådant vis. Fungerade utmärkt på min gammelman dock. :)

Jag väljer definitivt inspänningstygel framför halsförlängare.

Du måste positionera dig korrekt i longeringen, du ska hela tiden befinna dig bakom hennes bog. Då kan du driva henne utåt bara genom att gå ngt steg mot henne.

Tack båda för att ni svarat.

Jag skulle köpt inspäningstygeln med andra ord, attans! haha

Tack sar för ditt svar om longeringen, jag håller mig alltid bakom bogen, kan ibland hamna lite framför men försöker hela tiden tänka på det.

Vi har fått hjälp utav min medryttare nu, känner att det är bra att Sakura hanteras utav andra än mig också så nu har Amelia longerat Sakura två gånger vilket har gått otroligt bra bägge ggr.
Även om Sakura gärna vill dra sig mot mig ibland.

Men vi tänkte fortsätta lite iaf :)
Jag har aldrig varit så mycket för longering så jag gör det inte långa stunder alls.
Men tänkte att det är bra att få in galoppen även från marken givetvis.

Jag är inte helt förtjust longering heller. I alla fall inte på unga hästar som lätt vrider sig i ryggen och blir skeva istället. Min gamla häst förstår bättre att forma sig efter spåret och tar ställande hjälp på linan.

Föredrar alltså två linor på Nalle. Han ville också dra sig inåt - fr.f.a i ena varvet. Anders Erkssin visade mig då hur jag med yttertömmen bakom rumpan på honom, kan förhindra detta.
Sist vi arbetade gjorde jag lite annorlunda och hade yttertömmen över ryggen ist. och när han trängde inåt så "rullade" jag den (som när man gör "vågor" med ett hopprep) mot sidan på honom. Då vek han undan och flyttade sig utåt som för sidförande. Väldigt praktiskt! :D

Ang. gummisnodd eller inspänning, så håller jag med de som förespråkar det senare. Man får ju vänja in lite varligt så de inte hamnar i en paniksituation. Fördelen med inspänningstygel är ju att man kan ta in ett hål extra på innersidan och hjälpa hästen att forma sig.
Gillar även chambonen - det är den enda hjälptygel jag överhuvudtaget tycker det är någon mening med. (Men där går ju åsikterna isär.)

@Molin
Så härligt det låter ändå! Jag är lite avundsjuk. Vill ju komma ut och rida små promenader i sommargrönskan med Nalle, men vi är inte riktigt där än.

Delvis kl*
Var ute och tömkörde i alla fall i en timme i skogen med Nalle före Midsommar, och red nästan hela sista biten hem. :) Satt bara av före långa grusbacken, men annars så bar han mig nog en dryg km sammanlagt. Märks att han inte är van att balansera upp en ryttare så vi håller oss till plan mark.
Han är rund som en tunna runt magen nu, så jag måste röra mer på honom, men tiden... :(

Tack för ditt svar!

Då kanske jag ska köra tömkörning på lite spår istället som många andra utav er har gjort, om jag minns rätt.

Inhandla ett par riktigt bra tömmar bara :)

Jag får fundera lite i det där ;)

Tack!
Sakura älskar att få komma ut och följa med lite i skogen, detta var det första jobbiga pass hon haft, att ta galoppen såhär. Innan har det varit skritt och trav.

Men man känner hur mycket stadigare och starkare hon är i sig, och mogen. Lyssnar som tusan :love:
Hon är dock halvrädd för traktorer och större fordon som lastbilar osv. Men så länge hon får se dom, vänd mot dom så går det bra. Värre om dom kommer bakifrån och sidan, så vi försöker alltid vända om så hon ser dom.

Går mycket bättre även där :D
Känns bra!

Förstår bara inte hur hon blivit så rädd för dom, förut gick vi alltid vid, en farlig väg där bussar och allt möjligt drog förbi i mer än vad dom får :grin:
Men det kanske är att sen vi flytta hit så har det varit mer i skogen och inte vid vägen, inte vet jag?

Framåt går det och det är huvudsaken!

Vi ska under veckan prova på en NH lektion också ;)

stallet-074_154597103.jpg

En ny ridbild från oss! Efter en månads bete och vila tog vi idag upp ridningen. =)

Så fin så! Men hur duktiga ni är vid ridning, många man ser som får en sådan fin hållning på era hästar! Jag har i princip börjat ha kortare tygel nu på senaste.

Vad roligt att få rida igen!

*kl*

Jag har fått hjälp av en kompis med en riktig mätkäpp, 1.62 cm hög är Ceasar. Min förra var 1.61,5 vid samma period och slutade på 1.67 men full så stor tror jag inte att Ceasar blir men det syns att han inte är färdig.

Så fin så! Men hur duktiga ni är vid ridning, många man ser som får en sådan fin hållning på era hästar! Jag har i princip börjat ha kortare tygel nu på senaste.

Tack, min häst är pre partbred, och har mycket lätt för att bära sig. Filmade från samma tillfälle igår, och det ser inte alls lika fint ut som bilden, tyglarna glappar och han är inte helt vän med bettet. Kan lägga in bilder när han är helt lös, då får du se att han har en naturligt fin form.

img_6511_146912443.jpg

img_6394_139794547.jpg

Som sagt, riktigt fin =D

Ser inte helt dumt ut löst heller, inte första bilden.

Vi får se när Sakura visar lite fin form :)

Delvis kl.

I höst börjar man rida lite mer ju, men vad är godkänt och hur mycket?
Jag ska ta ut en instruktör med unghästvana (inridningsvana) och rida för.
Tanken är 2ggr/mån, är det ok eller?

Vi kommer givetvis börja från grunden och gå framåt. Men jag vill inte gå för fort eller göra för mycket.

Sedan gällande hoppning, när är det ok att inta det?
Hösten som 4åring eller är det tidigare :o

Ha en bra och solig dag alla :)

Efter en månads vila ska jag nu börja rida på Armani igen. Har tänkt att befästa gångartsväxlingarna och styrningen innan han ska få vila en period igen och smälta det hela.

Började med en uteritt tillsammans med en kompis igår. Han är en dröm att rida, lite sick-sackig emellanåt men tuff, orädd och framåt. Reglerbar i tempot i alla gångarter, mycket behaglig. På hemvägen drog han plötsligt av en bockserie från ingenstans, och det upprepade han flera gånger på vägen. Däremellan var han lugn och precis som vanligt.

När jag kom hem så jag att han hade tappat en sko på vägen, och det var ganska mycket flygfän i luften, men jag har ingen förklaring till varför han helt plötsligt börjar bocka. Trots? Irritation? Smärta?

Jag krävde inte mer av honom än att han skulle gå rakt fram, ha kontakt med bettet och hålla tempot jag bestämde, men det kanske blev lite för mycket för att vara första gången efter vilan?

Dela gärna med er av era funderingar, och gärna tips på hur jag ska bära mig åt för att förhindra att det eskalerar.

knapp

Oj, va dålig jag är på att uppdatera.. :o

Nu är jag i vilket fall ägare till tre hästar, och den tredje blev en till 08:a.. En shettis-dam! :D Och oj säger jag bara, om Dona hade varit som denna dam så hade allt gått som på en dans med rosor!!!! Vilken härlig liten tjej. :laugh:

Dona går och blir tjock på bete med 8-10 andra hästar i varierande åldrar, skitkul! :) Så henne behöver jag inte bry mej om på heeela sommaren, vilket känns väldigt skönt på nåt vis.

Ine (som jag kallar shettisen) och Stöver (kallblodet) går på bete "hemma" på det vanliga stället och har det gott.. :) Tänkte faktiskt att jag skulle åka ut och ta en tur nu!

Tanken med lillan är att det ska bli en kör- och ridponny. Dock så är det lite utrustning som ska inhandlas innan det blir något, så det får vänta.. :crazy: Men imorn börjar jag jobba, var på intervju idag och fick jobb med en gång.. Så nu blir det kosing för min del! :D Ja, just det, har ju tagit studenten också.. Gud, måste uppdatera lite bättre känner jag!

Ska försöka fixa bilder på både Dona och nyförvärvet inom kort.

Vad kul att du skriver igen, satt nämligen igår tror jag och fundera på vart du tagit vägen :)

Ser fram emot att se ditt tillskott!
Vad skönt att allt annat verkar rulla på för dig.

Grattis till studenten och jobb!

Delvis kl.

Idag fyller äntligen min lilla bebis år, nu är även hon 3år gammal och det går ingen nöd på henne. Äter och sover å äter ännu mer ;)

Hon fick lite morötter och äpple idag också vilket hon uppskattade!

Slänger in lite bilder också från idag!

1106275.jpg

1106276.jpg

1106279.jpg

Här är även den ena hemmabyggna bron (som min kompis karl gjort).
11062712.jpg

11062713.jpg

Såhär snygg kan man vara också ;)
11062710.jpg

Blir bomb idag, forts i nästa

Sedan gällande hoppning, när är det ok att inta det?
Hösten som 4åring eller är det tidigare
Utan att ha ngn större rutin på unghästar, så skulle jag nog vilja säga att det är högst individuellt.
Min tanke är att när hästen går balanserat med ryttare i tre gångarter och är stark nog i ryggen, så kan man säkert börja småskutta. Bommar och cavaletter kan man säkert bygga upp ännu tidigare just för att stärka rygg och balans, men sedan skall man kanske inte hoppa varje dag. ;)

Läste dessutom alldeles nyss i ngt hästmagasin om just hoppning och unghästar.

GRATTIS på födelsedagen också!!! :bump:

@annie_
:banana: GRATTIS till jobb och student!!! :banana:

Åh! :o Trodde inte att någon kom ihåg mej, faktiskt.. Roligt att höra att det finns själar som tänker på en ute i Sverige! :laugh:

Grattis till Sakura, gud va hon har växt till sej (vet när jag såg bild på henne senast men det är länge sen)! Vad hög har hon hunnit bli på min tid som outsider? :p

Natasha:

Tusen tack! :love: :bow:

Känns hur bra som helst, bara väntar på min första lön.. Ojojoj, va hästarna ska få saker....

knappar mej själv;

Jag har ett litet dilemma.. Tanken var ju att jag till hösten skulle ha mina tre hästar hos min farbror, han skulle bygga stall, paddock så småningom etc.. Nu är det så att det kommer inte att ske, vilket sätter mej i en jobbig sits då jag blivit "utslängd" från mitt ordinarie stall (inte utslängd, men hon hade lovat bort boxarna fick jag berättat för mej i vintras, och att jag Inte fick stå kvar), vilket gör att jag inte har någonstans att ta vägen till hösten..

Har lagt ut annons på en stor köp- och säljsida, även på vår stads lokala sida för försäljning. Fick svar med en gång av ett äldre norskt par (bor ganska nära gränsen) som skulle bygga i ordning deras stall och som gärna kunde ta emot mej och mina hästar, även bygga lösdrift i anslutning till stallet.

De själva hade två varmblod som de hade som ridhästar, paret var väldigt gröna när det gällde hästar (frun hade varit i travvärlden för ca 25år sedan och trodde att det bara var att plocka upp det därifrån, men så var det ju inte, så hon menade på att de var gröna), men de hade en kvinna som kom var fjortonde dag och hjälper till och håller lektioner etc i hästhantering, ridning, fodring, you name it. Det, för mej, tyder ju på att det är människor med 'bonn´förnuft' och som förstår när de behöver hjälp.

De var var också väldigt öppna med hur jag ville ha mina hästar (sa nämligen att jag är väldigt bestämd när det gäller mina djur... :p), "så länge det gynnar djuren" som hon så snällt sa.

De vill inte ha något betalt för att mina djur ska stå där (:eek:), utan det är foderkostnader och att jag hjälper till med in- och utsläpp.. Han är läkare och hon jobbar i Oslo så de är borta några dagar i stöten, men under den tiden hjälper uppenbarligen ovanstående kvinna till med hästarna. Så pengar är nog inga bekymmer för paret..

MEN, det är lite drygt 2mil bort.. Det är det som får mej att tveka lite.. Vad skulle ni ha gjort? Är det lång väg att köra varje dag, ibland flera ggr om man har in- och/eller utsläpp?

Jag ska dit på tisdag med kära mor och titta på gården och hälsa på paret.. Vi får se hur det känns efter det, men ändå, är det alldeles för långt?

Oj, va text.... Hoppas att ni orkade läsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka