08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tack till Natasha och Molin, jag mådde förjävligt ett tag... Men nu känns det bättre! Har redan fått första uppdateringen!

"Nu har vi varit ute på våran premiär tur ute i skogen och han skötte sig galant! det var lite läskiga saker här och där men när han såg att Rommel inte tyckte att det var nå läskigt då brydde han sig inte :) sen när vi skulle gå över en liten bäck tog han världens älg hopp ;) haha sötisen!"

Underbart känns det! Det låter precis som min Konjack! :laugh:

Minna: Hon är så fin! hur gick det på utställningen? Har missat om du skrivit ut resultat... :)

Oj hjälp, är det sant? Har det varit så länge? :o
Alltså att man lär ha en körjournal om det är längre än 30min?

Nämligen aldrig vetat om det :eek:
Men TACK för informationen, är äntligen hemma från jobbet så tänkte
faktiskt sätta mig och kika runt lite :)

Utställningen gick faktist riktigt bra, hon kom på andra plats i sin klass och fick speciellt bra kritik för sina fina rörelser och sitt vackra huvud. Hon var lite spänd och tittig eftersom allt var så nytt, men det är ju en träningssak. Jag var glad o nöjd över henne :)

Jag tog upp reglerna på Jordbruksverkets hemsida.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/tavlaochtrana/transportregler.106.37cbf7b711fa9dda7a180001609.html

Nu vet jag inte om det är tillåtet att klistra in (delar av) texten här, men jag chansar, och så får väl vår Mod ta bort det om det var fel.

Fetstilen är insatt av mig!

Transport av hästar
Transport nära gården

Dessa bestämmelser gäller när du transporterar din egen häst med ditt eget fordon och transporten inte går längre från gården än 50 kilometer.

Det här gäller alla kortare transporter

* Du får bara transportera din häst när det är lämpligt att transportera den.
* En häst som är sjuk eller skadad får inte transporteras.
* Om det behövs ska du kunna sköta om hästen under transporten.
* Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
* Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar i utrymmet som skyddar hästen.
* Utrymmet där hästen transporteras ska ha god ventilation.
* När hästen lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning som till exempel lastramper.
* Om det behövs ska rampen ha räcken och tvärgående ribbor som gör att hästen inte faller av rampen eller halkar.
* Lastramperna ska ha så liten lutning som möjligt.

Tänk på att du alltid ska ha med hästpasset när du transporterar hästar. Undantag gäller vid förflyttning till fots då det räcker att du kan visa upp passet inom tre timmar. Det finns också ett undantag för tansport akut till veterinär. Läs mer om hästpass till höger.

Undantag

Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret är det bäst om du kontaktar en veterinär.

Längre transporter

Om du transporterar dina hästar längre än 50 kilometer har du fler bestämmelser att följa. För dig som transporterar djur i din ekonomiska verksamhet eller är djurtransportör finns ännu fler bestämmelser, du hittar det på sidorna om transporter inom ekonomisk verksamhet. Du hittar de fullständiga bestämmelserna för transporter till höger.

Allmänna krav för längre transporter

* Du får bara transportera dina hästar när de är lämpliga att transportera. Hästar som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
* Du ska alltid ta med hästens hästpass.
* När djuren lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning till exempel lastramper. Om det finns behov ska rampen ha räcken och tvärgående ribbor som gör att djuren inte faller av rampen eller halkar. Rampen ska luta så lite som möjligt.
* Du ska kunna sköta om hästarna under transporten eller anförtro skötseln till någon som är lämplig.
* Du ska kunna se till djuren minst varannan timme under transporten.
* Om transporten tar mer än åtta timmar ska utrymmet där djuren transporteras vara utformat så att de kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning. Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar som skyddar djuren.
* Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
* Utrymmet ska ha tillräcklig ventilation. Golvet ska vara halkfritt, slätt och täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial.
* Okastrerade vuxna hingstar ska transporteras åtskilda från ston.
* Det ska finnas bra möjligheter att rädda djuren ur fordonet vid brand eller annan olycka.

Transporttid

Du får transportera dina hästar upp till åtta timmar. Om transporten uppfyller vissa krav kan du få transportera hästarna över åtta timmar. De kraven är att:

* det ska finnas tillräckligt mycket strö på golvet för att djuret ska ha det bra
* det ska gå att nå djuren för inspektion
* ventilationen ska vara tillräcklig och den ska kunna anpassas efter både den inre och yttre temperaturen
* det ska finnas rörliga skiljeväggar så att det går att skapa olika avdelningar
* skiljeväggarna ska vara täta ner till golvet vid transporter av hästar yngre än 24 månader som ska kunna ligga ner vid transporter över åtta timmar
* det ska finnas bra anordningar för att utfodra djuren om det behövs och det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden
* det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten.

För transporter till slakt gäller att:

* hästar får transporteras i högst åtta timmar inom Sverige. Om det krävs för att nå fram till närmaste slakteri får djuren i enstaka fall transporteras i högst elva timmar.

Transporthandlingar eller färdjournal

Om du transporterar registrerade hästar i en ekonomisk verksamhet ska du ha med dig transporthandlingar där hästens ursprung och ägare, datum och tid för resstart, betämmelseort och förväntad transporttid framgår. Du kan enkelt använda blanketten transporthandlingar, du hittar blanketten till höger. Är hästarna inte registerad och transporten tar mer än åtta timmar använder du en färdjournal. En registrerad häst är en häst som är införd i en stambok eller får föras in i en stambok

Transporterar du hästar till slakt och transporten tar mer än åtta timmar måste du ha en färdjournal. Hästar som transporteras till slakt räknas inte som registrerade. Mer information om färdjournalen hittar du på sidorna om transporter inom ekonomisk verksamhet.

Undantag

Tävlingshästar som transporteras mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge behöver inte ha hälsointyg och vara veterinärbesiktigade inför transporten.

För att slippa hälsointyg och veterinärbesiktning gäller att:

* hästarna har hästpass
* syftet med transporten är att delta i en av följande sorts tävling: trav, galopp, hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, distansritt, ridning med islandshästar eller westernridning
* hästen är utanför Sveriges gränser högst fem dygn före första tävlingsdagen och högst fem dygn efter hästens sista tävlingsdag
* du har med dig rätt dokument till och från tävlingen

Till en tävling ska följande dokument finnas:

* dokument som styrker hästens deltagande i tävling, till exempel en tävlingsanmälan eller startlista
* hästpass

Från en tävling ska följande dokument finnas:

* deltagarbevis som överdomaren eller tävlingsveterinären har undertecknat
* hästpass

Om hästen inte kan delta i tävlingen

Kan hästen inte delta i tävlingen eller om den inte får delta som en följd av tävlings- eller banveterinärens besiktning, måste hästen besiktigas av en officiell veterinär tidigast 24 timmar innan den lastas för transport.

Den officiella veterinären ska försäkra sig om att hästen är lämplig att transportera den avsedda sträckan. Lastningen av hästen ska utföras på ett sätt som har godkänts av den veterinären. Tänk på att den officiella veterinären också måste utfärda ett hälsointyg för hästen inför gränspassage.

Du behöver alltså bara ha färdjournal om du transporterar hästar inom ekonomisk verksamhet- inte om du är på väg med egen häst till tävling el dyl, och alldeles oavsett hur långt du skall köra.

OBS att utomlands kan det gälla lite olika, så att man kollar upp det i god tid!

Men gå gärna in på Jordbruksverket och "botanisera" bland länkarna - de har även pdf-blanketter att ladda hem gratis om man ändå vill ha en färdjournal med sig.

Aliah,
Grattis (igen) till andraplatsen!

Maja-Kandi,
Skönt att du börjar må bättre! *kram* Och roligt att höra att det verkar gå bra.

*kl*

lite update och bildbomb från mig och Marlin! Han har jobbat i en vecka nu och idag var första gången jag red honom lös efter vilan.

DSC04324.jpg

DSC04395.jpg

DSC04440.jpg

DSC04462.jpg

DSC04482.jpg

DSC04560.jpg

DSC04496.jpg

DSC04511.jpg

Så fin unghäst! Han ser jättehärlig ut. :)

KL

Måste bara fråga er en sak, ni med treåringar! Leker de mycket fortfarande med andra unghästar eller börjar de bli lite mer "vuxna" ?

Jag är på G att köpa en 3 årig welsh mountain som sällskap åt mitt ettåriga halvblod och kan inte bestämma mig. Jag vill ju att den ska vara lite leksugen för ettåringen är minst sagt understimulerad just nu. Både min åring och welshen är ston.

Några reflektioner?

Min kille som nu är såld var nog den lekfullaste häst jag någonsin mött... Han drog igång alla! Han sprang och for som en riktig tok och försökte få med min 10a men 10an var mycket lugnare än 08an... :p

Nalle är något flegmatiskt lagd men vill gärna leka fortf. Han har dock svårt ibland att få igång de andra, som är 6, 11 och 22.
Det brukar vara lite skymnings-race i hagen.

KL*
Kom på ett sätt att lära Nalle "mothållande" skänkel på tömmen igår. Han vill inte gärna ställa till höger på böjda spår, så jag flyttade yttertömmen från bakom rumpan till tvärs över ryggen. När jag sedan "rullade" med den mot honom, så flyttade han ut på volten och formade sig. Väldigt praktiskt! :D

Galopperade på töm gjorde vi också för första gången "på riktigt" - dvs på kommande och utan att fara iväg i bocksprång.
Väldigt sugen på att sitta upp och börja rida nu. (Inte bara åka häst alltså.)
Speciellt efter att ha sett bilderna på Marlin. Han är jättefin!!! :love:

+ sassiball och Natasha

Tack för de fina kommentarerna :love:

Nu visar ju bilderna bara de mest smickrande ögonblicken, här kommer en lite mer avslöjande film. Är fortfarande jättenöjd med hur hästen skötte sig, men mindre nöjd med min ridning, ser ju inte alls speciellt trevligt ut :(

http://www.youtube.com/watch?v=yqnDlNg0EeY

Nu är jag dock inne på att jag ska sälja min prins jag också nu så fort han är mer stabil i ridningen...
Men vill göra lillasyster till honom, med riktig dressyrhingst den här gången!

Riktigt snygg! Ser jätte trevlig ut =)

sassiball: Min unghäst leker inte speciellt mkt. Vet inte om det beror på att han gått mkt själv i sjukhage eller om han inte är lekfull bara.

*kl*

Hur mkt hade ni tänkt rida i höst/vinter/vår på unghästarna? Har funderat lite på detta och tänkte att jag kunde fråga er unghästkunniga här i tråden? Hur mkt förväntas en 3,5 - 4 åring kunna? och hur ofta och länge rids dom?

Vet att det är individuellt men på ett ungefär? =)

Är med lite nyfiken på hur ni tänkt lägga upp det. När sessan kommer hem är det ju meningen att jag ska ta mig upp på henne :o

+sheerona Och delvis kl*

Jag har precis börjat själva utbildningen nu och kommer hålla på någon månad eller två tills det sitter någorlunda i traven också.
Sen blir det nog några veckors vila och sen köra igång lite lätt så vi är igång till nästa träning. Som är i slutet av september.
Sen kör vi på med det vi får med oss därifrån och sen vila i hela december.

Men jag rider och tränar henne ca 2-3 dagar i veckan nu och det ligger runt 15-30 minuter. Så det är inte långa pass direkt. :)

Så ser det ut just nu iaf! Men det hnger lite på om hon börjar växa igen eller annat. :)

Min leker inte heller.. Har inte gjort på länge och har väl aldrig lekt sådär jättemycket heller..
Men nu går hon bara med lite äldre hästar så det kan ju vara en liten bidragande del också.

Nu de senaste gångerna har jag varit alldeles för lat för att dra med mig sadeln till betet så jag har gjort träningen barbacka.
Mycket nyttigt! Speciellt i glansiga mjukisbyxor. ;)

Den här är nog ovisad också. Tagen för några veckorsedan när jag skrittade genom bostadsområdet.
32504909.jpg

Och från idag då! Försökte filma från ryggen när jag red, men det fanns inget utrymme kvar på mobilen och det tog för lång tid för mig att rensa just då.
32504908.jpg

Så söt :)
Och tlött ser hon ut på sista bilden samt avslappnad!

Delvis kl.

Jag vet inte riktigt hur träning/uppläget kommer se ut för Sakura riktigt. Har gått och funderat på det faktiskt, på hur mycket man kan göra samt VAD man kan osv.

Mitt mål nu är iaf att få sätta galoppen sen får hon semester från ridningen är det tänkt!

Hon tar galoppen ute med draghjälp, jag vet inte riktigt hur jag ska få galoppskänkeln och även henne att förstå att det är DÅ hon ska ta den.

Min sits verkar urdålig för jag tror inte jag kommer åt tillräckligt för att hon ska känna eller så gör hon det men ignorerar?
När hon väl tagit den är jag väldigt noga med och berömma direkt, och sist så tog hon den två ggr för mig (för mig inte draghjälpen).

Hon är heller inte den som drar iväg efter den andra utan hon lyssnar på mig vilket känns bra.

Men jag har problem med galoppen, helt ärligt.
Vill inte ta in henne på ridbanan och öva där för det blir ju inte samma sak (enligt mig).

Nu ska ni även veta att jag innan inte jobbat med galoppen på henne, alltså från marken. Är det dumt kanske?
Dom jag frågat har sagt att det inte ska ha någon betydelse men det gör det givetvis enklare om man tränat in galoppen från marken.

Jag vet inte jag, hon sköter sig annars iaf!!
Hon är en klippa minst sagt! :love: och lyssnar kanon och försöker verkligen göra rätt hela tiden.

Sen EN sak till, vi prova på longering igår igen och det gick bra MEN hur får man henne att koncentrera sig på MIG? Hon går och kollar på allt annat typ, försöker äta om det finns gräs någonstans osv.
Envis är ett ord man kan beskriva henne med, hon är inte dum för hon förstår vad hon ska göra och kan det, det visar hon ju när man verkligen får be henne på skarpen.

Men så ska det väl inte vara? Blä!!

Lite trådkap, men kan inte hålla mig!
(Smyger in med och säga att jag ev ska på torsdag och kolla på en 10:a) Såååå spännande!!
Inget är bestämt men kika får man :angel:

Nog tror jag att galoppen (och fattningen) blir mkt lättare när den redan sitter från marken.

Hos oss är ju prio ett att Ceasar ska blir frisk (jag är verkligen jätteledsen över det här och känner mig väldigt orolig trots att han faktiskt blir bättre eftersom).

Men för oss hoppas jag att det kommer att bli mer uteridning i skog och mark, att jag får till galoppfattningen till vänstergalopp att sitta lika bra som till höger (hade problem de två sista gångerna jag red innan skadan). Fattningarna måste överlag komma ännu mer på hjälpen snarare än med hjälp+röstkommando.

Annars kommer jag nog att fortsätta precis som tidigare med förhoppningen att han blir ännu mer musklad och därför kan driva fram på det sätt jag önskar och i ändamålsenlig form.
Lite sidvärts och sedan början på inhoppningen på vårkanten.
Året mellan 3 och 4 ser jag som ren uppbyggnad, inga direkta "finesser".

Jo det förstår givetvis jag med, att det är det är bättre.

Så du tycker man mer ska ta hjälp av hjälpen? Hur gör du?
Hur "ber" du han komma i galopp eller manar du bara? Du lägger väl skänkeln? :o

Gud vad jag ställer dumma frågor :o:o

Nu när jag tänker efter så hade jag alltid draghjälp när jag lärde in galoppen på Pillan...
Då har jag för mig jag la skänkeln och smacka en, två ggr.

Hon var heller ej mycket longerad innan, knappt riden för den delen heller.

Haha! Bilden är tagen innan jag red, så där hade hon bara fått jogga några minuter på linan först. Så SÅ trött är hon inte. Bara avslappnad. :)

Jag är ganska hård mot Roxie överlag. Men så fort hon gör rätt så ger jag henne väldigt mkt eftergift oavsett vad jag gör.
Men tyvärr är ju hon också okoncentrerad ibland. Jag brukar bara mana på och sen kör jag bara på en kort stund när hon väl har fokus på mig. Sen avrundar jag och avslutar.

Galoppen ja.. Hm.. Jag har bara galopperat ute med draghjälp jag också.
Men vet att hon inte har tillräckligt mycket ork för att träna fattningar så det får komma längre fram.
Ingenting jag oroar mig för faktiskt, än så länge iaf! :rofl:

Kul med en 10 a! :D Känner själv att en unghäst är tillräckligt nu för några år framåt. ;)
Vad är det för någon då? Om det är okej att ta det i denna tråden? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur