08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Åh så söt!!!:love:

Vi har mockat hela lösdriftshagen (puh!:eek:) och gav avmaskningen onsdag kväll så nu får de börja gå halvdagar på betet från och med söndag. Så skönt det ska bli för dem!:bump:

Vi kommer att ha öppet mellan sommarhage och lösdrift så att de kan gå in i skjulet och dricka från vattenkoppen.

Pilke blev verkad idag, gick väl sådär...

Jag som skröt för hovslagaren hur bra det hade gått med alla hovar nu sen kiro var här. Det har faktiskt inte varit problem heller.

Men nu...
Frambenen ryckte han i och vägde bakåt och höll på.
Och bakbenen likaså.
Men han hade ju ett antal bromsar runt sig trots nyspreyad häst så vi tänkte att det kanske var det. Men ju längre vi höll på desto mer irriterad blev hästen, och jag såg att det var nånting som besvärade honom men fattade inte vad.
Till sist, när allt var fixat förutom en hovkant på ena bak som jag kan runda till själv, släppte jag tillbaka honom i hagen och vad gör hästen om inte ställer sig och pissar, länge och väl... Inte kul att stå stilla och balansera när man är pissnödig nej...:idea::rofl:

Följer fortfarande tråden i det tysta, läser varje dag! KUL att se alla bilder på era stora och små bebbar! :laugh:

KL
Ikväll skjutsar vi Konjack till hans nya hem. Känns både bra och dåligt, som jag ju visste att det skulle göra... Skönt ändå att vi skjutsar dit honom, då får vi ju se vart och hur han kommer bo sen så jag kan åka dit och hälsa på stup i kvarten! Vi lastar ca 19-19.30, sen åker vi...

Hans förkylning har gett med sig också, han har busat som en dårfink i hagen så det kan då banne mig inte finnas kvar nån infektion i den kroppen!

Jag kommer ändå fortsätta läsa om era fina hästar, är ju som lite fast i den här tråden fortfarande.

Ett stort lycka till, till Konjack hos nya ägaren hoppas vi kan få lite uppdateringar vad det lider.

Jag är ju också lite off i tråden eftersom Soraya flyttat till småland på obestämd framtid (förhoppningsvis för alltid) men följer er andra även om jag inte skriver så mycket. Soraya har haft en månads semester nu med mycket bete och vila. Är nu igångsatt lite smått igen med tömkörning och någon liten luffa-runt-i-skogen-tur. Hon har verkligen hamnat hos en supertjej som tar mycket väl hand om henne så jag är sååå nöjd.

Lite små sorgligt att han flyttat men ändå skönt för din skull! Och hoppas verkligen han får det toppen bra i sitt nya hem, som låter väldigt bra på din beskrivning, =) Önskar honom all lycka ;P

sorbisen: Håller tummarna att dina fina tjej får stanna där nere då, där hon verkar ha det kanon bra! :)

*kl*

Med Tabbe går det ganska bra, han har ca 2 veckor kvar på sin "boxvila" och sen återbesök med ny röntgen, idag blev han av med bandaget helt och det ser jätte bra ut, svullnaden är näst intill borta på båda skadorna, :) och dom är torra och fina! =)

Nu är han borta... :cry:

Lastade igår kväll kl 19.45. Han gick på på typ fjärde försöket - duktiga killen. Stod helt stilla hela vägen, inte ett ljud när vi stannade och tankade, man kunde trott att släpet var tomt. Framme backade han ur så fint och lugnt och tittade sig omkring. Följde med sin nya ägare in i stallet och fick lite äpplen och pyssel. Han är verkligen världens bästa häst... Knallade på som vilken världsvan snubbe som helst.
In och skrev lite papper och pratade. Sen klappa på honom en stund innan vi åkte igen. Var väl hemma typ halv tolv kanske.

Tårarna kom inte förrän idag på morgonen, när jag skrev på fb att han åkt, det var liksom nu jag fattade det på nåt sätt... Men han kommer få det super. Tjejen är jätteduktig och har bra ambitioner med honom och har redan planerat hur de ska träna och så. Hade varit och tittat på 4-årstävlingar i helgen för att se vilken nivå det handlar om inför första säsongen. Bättre hem kunde jag inte ha hittat...

Men han är ju trots allt min lilla bebis, min älskade vän och underbara lilla ängel... Den där söta lilla mulen som alltid är så go och varm... Så ja, det känns faktiskt förjävligt just nu, även om jag vet att det kommer kännas jättebra om ett tag.

32486893.jpg

De har lovat att hålla mig uppdaterad om de åker på träningar och tävlingar och så så jag kan komma och agera stolt uppfödare och papparazzifotograf. Så nån uppdatering lär det väl bli iaf...

Skickar massor av tröstkramar till dig!!!
Jag får panik bara av tanken på att skiljas från Nalle, så jag kan tänka mig saknaden.
Men grattis till att ha hitta ett så gott hem till Konjack! Vilken lyckligt lottad häst som haft dig som matte.

Stackare!
Det kommer säkerligen gå bra det där, det låter som ett toppen hem dessutom och att du (som det verkar bo nära) kan åka och hälsa på och diverse är toppen.

Jag är lite känslig så jag fick lite tår i ögat när jag läste detta, verkligen super synd för han är, precis som du säger en kanon kille. Trist att man själv inte träffat han för det hade varit extra kul. Men av all info, bild/film så verkar han mer än guldvärd!

Delvis kl.

Jag uppdaterar ingenting här, minns inte ens när jag uppdatera sist?
Var det när jag släppte mina flickor på bete för 2v sedan eller vad det blir.

Nåja, Sakura har haft 2mån vila nästan så nu har hon fått gå någon promenad vid hand med mig, ridit henne 3ggr och idag tömkörde jag henne 25min.

Hon har mognat så enormt under denna vila hon fick!
Minns inte alls när jag tömkörde sist alltså och hon skötte sig så fint. Ni minns väl också att jag hade problem med att få henne och stå still i några sek t.o.m, detta är inga problem sen jag började rida henne.

Hon lyssnar kanon på mig idag och jag var SÅ lycklig :bump: Hon fick mycket beröm och mycket godis efteråt ;)

Hon blir alltid lika glad när jag kommer i hagen, idag sprang hon till och med fram när jag kom och som alltid stoppar hon ner huvudet i grimman :rofl:

Och ja, givetvis ska hon även få sommarlov, men tror jag håller igång henne lite ett tag till eftersom jag precis börjat efter en vila som för henne är lång sen förra sommaren då och när vintern var som kallast :angel:

Men sen så ska hon enbart få njuta!

Dock är jag mycket velig om visningen i sommar, eftersom den ligger 40mil enkel väg från mig så känns det drygt men samtidigt så vill jag verkligen dit också!!

Jag har en kompis som sagt att hon gärna vill med ner och då kör hon även, tanken är att vi då stannar över hela helgen eftersom 40mil blir väldigt jobbigt och köra.
Det är första helgen i Augusti, så det är precis efter min semester men det gör inget.

Hur hade ni gjort? :D

40 mil är en bit!
Det längsta jag åkt med häst var 32 mil till Flyinge, men då var det för en 4 dgr kurs. Tog 4-5 tim inkl rast efter halva vägen.
De var mycket noga med att vi tempade hästarna första kvällen, så ingen blivit transportsjuk, så det kanske du skall tänka på om du ger dig av.

Hade jag fått sällskap och kunnat stanna över minst en natt, så vete 17 om jag inte hade åkt. ;) Men då får det ju vara någon ordentlig nytta med utställningen, så det är värt att släpa hästen ända dit.

KL*
Kort men kul!
Tömkörde Nalle i skogen igår.
Det började bra, för han kom med en gång i hagen trots att de var 100 m bort, och han tog bettet nästan med en gång när vi skulle tränsa. :)
Dessutom har han börjat förstå att det inte är picknick vi är ute på, utan trampar snällt förbi lockande gräs och grenar. (Nästan hela tiden i varje fall! :angel: )
Hursomhelst; det blir lite svårt att se var stigen går, så jag stannar Nalle för att släppa medhjälparen före. Medan vi väntar p att han ska passera, så får Nalle syn på något som rör sig och måste undersökas.
Vet ni vad den stollen gör? Sticker mulen i en stor myrstack och vispar runt! :eek: :rofl:
Det var mer synd om myrorna (myrstackarna!) än Nalle, men jag misstänker att han inte gör om det i brådrasket.

KL
Complete går från klarhet till klarhet just nu! Skrittar uppsuttet vid longering och har även börjat tömköra lite smått! Planen är att han ska få fortsätta jobba på såhär fram till midsommar sen ska han få sommarlov under juli och augusti!

Jag vet, det är en bra jäkla bit ändå.
Sakura har tidigare åkt som mest ca 25mil iaf och hon har alltid skött sig.

Man stannar och kollar om hon är törstig bara och hon står snällt hela tiden :)

Men när man åker som detta 40mil, ska man kanske låta dom få komma ut och sträcka benen något efter typ halva vägen eller är det enklare för dom att åka hela vägen och sen få pusta ut vid ankomst?

Säkert dumma frågor men jag vet inte, och jag vill givetvis göra det bästa för hästen :)

Säkert dumma frågor men jag vet inte, och jag vill givetvis göra det bästa för hästen :)
Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar! ;) Dumt är när man låter bli att fråga.

Det finns ju transportanvisningar för häst nu. Om du hittar dem så kan du läsa vad du måste göra. Vet inte själv, för jag har inte haft anledning att ta reda på mer noggrannt vad som gäller för så lång transport - om man måste lasta ur - men jag är tämligen säker på att en paus i körandet måste läggas in någonstans.
(Och kom för jösse namn ihåg passet!)

@Aliah
Grattis! Söt, söt, söt!:love:

Nej det är sant iof ;)

Okey, vart kan man hitta sådant tro då? Något jag får söka mig fram på
kanske?

Nej, det skulle verkligen inte vara bra och glömma pass. Usch fy tusan om man skulle göra det. Gud vad förbannad man skulle bli, hur gör man då liksom.
Hualigen, det la jag fram på bordet för någon dag sedan redan :angel: påminnelse varje dag nu, haha

Ska man åka längre än 30 min så måste man ha en körjournal med sig där det står när man startar, när man förväntas komma fram och de pauser man tänkt ta och liknande. Hästpasset måste givetvis vara med. Går nog att googla på regler vid transport av häst eller liknande..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka