@Mitrolle
Se där! Trägen vinner! Håller tummarna för dig och alla andra som ska tävla nu i helgen.
Här är det hyfsat väder med mest sol och moln och bara korta små skurar.
Nalle har en tråkig vana att ignorera krav (på att gå fortare/trava) om han inte vill själv. Framhärdar jag genom att driva mer energiskt med pisken på backen bakom honom, kan han även tänka sig att sparka efter den. (För det mesta vinner jag, men någonstans känns det som att alldeles för mycket sker på Nalles villkor.)
Hursomhelst, i förrgår fick han betala för sin egen dumhet.
Pga av olika anledningar har Nalle inte gjort något på en vecka, så när han kom ut i blåsten i förrgår (på töm) klev han på utan tvekan för en gångs skull, trots att han gick ensam och först. Blev t.o.m ett litet glädjeskutt i skogen.
På vägen hem blev hästkompisarna i hagen, som vi passerar längs med, lite skuttiga med påföljd att jag körde ut med ett halvblod och kom hem med en arab.
Gick in i paddocken för att han skulle få springa av sig och det fungerade oväntat bra med härlig bjudning i traven och höga benlyft över bommarna. Men efter en stund hade han tröttnat lite på att vara lydig så när jag bad om trav igen så blev svaret (det tyvärr mer vanliga) "Make me!"
Nå, så jag gick på lite mer energiskt med körpisken på marken bakom honom och då skulle han tuffa till sig och sparka efter den. Det brukar bli små skvättiga spark men nu var han uppe i varv och tog i lite...
Men eftersom den dumme flanen redan har felställt sig i högerkurvan för att tränga inåt, så slänger han upp bakbenen åt vänster med påföljd att de inte landar under kroppen och hela hästen dråsar omkull.
Det var egentligen inte så våldsamt som det låter - jag hann inte ens bli rädd att han skulle skada sig - men där står jag med linorna i händerna och tittar ner på en förvånad häst och vet inte om jag ska garva eller bli orolig. Det här var i alla fall uppenbarligen inte vad han tänkt sig.
Så snart han var på benen igen så bad jag om trav och nu var det en betydligt spakare häst som genast tog drivningen. Lät honom trava några varv så att jag såg att stelheten efter fallet släppte och sedan avslutade vi där.
Tänkte mest att jag var glad att jag inte satt på! Ska han göra sådär när man kräver lite mer av honom så ligger jag illa till!
Man kan ju hoppas att han fick en minnesbeta och inte vågar göra om det.