07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl*

Sista starten för våren/sommaren idag. Meckig framridning. Väldigt tung och sen fick hon syn på en kompis och blev ofokuserad och försökte springa ut från framridningen varje gång jag kom till ingången. Spänd på banan men vi kämpade oss igenom programmet. Fick exakt 62%,

"Elegant häst i stadig form. Rids noggrant och trevligt. Kan bli mer elastisk"

Är jättenöjd med våra 4 starter i LA. En på 58% och resten alla på 62% eller mer. Känns som om vi hör hemma i klassen iallafall.

http://youtu.be/CsOLqcoQKPs

Vilken trevlig ritt!
Det ni gör bra gör ni ju ritkigt bra och sen är de ju tråkigt när hon kommer lite över tygeln. tycker många utav övergångarna ser riktigt trevliga ut. Bra jobbat:)

Ni är jättefina! Klart ni hör hemma i klassen! :)

Idag har vi debuterat 1.10, äntligen! Pay and jump, så vi red samma bana först på 1 m. Gjorde plockepinn av varenda räcke. :meh: Hoppade däremot bra på de flesta oxrar.

I 1.10 hade jag fått pepp om mera galopp (har väl aaaldrig hört det förut? :o)
Så, försökte sätta lite mer galopp i henne inför första hindret, hon går emot handen och vi hoppar i princip rakt igenom första hindret (räcke). Sen går banan rätt bra, vi kommer rätt på alla hinder! :banana: Dock får vi ner nåt räcke till (vet faktiskt inte hur många), fina språng på oxrarna och klockren i kombinationen, trots att den är räcke - räcke.

Är trots allt nöjd, får tänka på det som gick bra! Angående rättuppstående så har jag lite svårare att bedöma avståndet och hon är faktiskt nonchalant, och bryr sig inte om hon slår sig, och vet om att hindret flyttar på sig. När det blir lite mer utmaning (oxer, kombination) så tittar hon till och hoppar mer ordentligt. Hur kommer man igenom sånt här?

Annars har vi tragglat på egen hand. Häromdagen red vi mycket skänkelvikningar. Blev jättefin för höger skänkel, red några riktigt bra skänkelvikningar på diagonalen i trav nedsittning, fin takt, bra form, jämn och fin, jättetrevlig! :love:
Sen skulle vi rida för vänster skänkel, då vägrade hon att gå. Kastade sig baklänges, vräkte sig framåt, snurrade... Suck. Lyckades jobba igenom det någorlunda och hon gjorde sen trevlig skänkelvikning längs långsidan iaf.

Knäpphäst.

Tycker det var en väldigt trevlig och mjuk ritt. Visst sitter du allt bättre i traven nu också? Älskar hennes fina längningar:).

KL

Lite bilder från igår. Hon har börjat klia av svansen. Manen har hittils klarat sig bra tack och lov :nailbiting:

DSC_0220.jpg

DSC_0229.jpg

DSC_0266.jpg

DSC_0305.jpg

Grattis till debuten! Känns långt till start i 110 här, bra jobbat!

Jfrelin; Kul att du är nöjd nu. Har ju varit lite si och så, så skönt att det känns bra!

Hunter; Skönt med ett beslut. Det är alltid jobbigt att grubbla på hur man ska göra. Hoppas verkligen att det löser sig med hjälp!

Sassiball; Snyggt jobbat! Du gör ett jättebra jobb med henne! :)

Vi har startfälttävlat idag, något jag inte trodde jag skulle göra för en månad sen. :)

Var premiär för dressyrprogramsridning för oss. Kändes riktigt fin på framridningen, sen inne på banan fick vi bara ett drygt varv på oss innan startsignal vilket var lite lite då hon blev lite spänd och tittig och backar då av. Hade helst velat få någon galopp därinne, menmen. Vi tog oss igenom programmet som förväntat, hade önskat att fattningarna satt som på framridningen men hade då behövt "kräva" mer inne på banan innan och det var inte läge till det. Fick omdömet "trevligt ridet på söt häst!" Är hon inget annat så är hon iaf söt....som vanligt. :p

Hoppningen, inte mycket att säga om. 60 cm kan vara ganska svårt att rida på, så relativt sett det jag är minst nöjd med idag.

Terrängen; Bra bjudning, både på det ena och det andra, folk, fä, paraplyer, färgskiftningar i gräset mm. :D Hade trots det en bra känsla. Vill kunna komma upp mer ur sadeln men med lite självbevarelsedrift kvar så var fokus på att ha henne framför mig för att inte åka i en högst trolig undanmanöver, när som helst. ;) Fick en chockerad, överraskad tvärnit på graven (jag var helt med men HON blev överraskad) hoppade sen snällt.

Är jättenöjd och känner att jag behöver komma ut på flera terrängbanor och se nya hinder och nya miljöer för att få utnyttjat hennes nya framåtbjudning i terrängen och få ett flyt.

Jag hann för övrigt precis rida i mål och skritta i två min innan himlen öppnade sig med både regn, hagel och åska.

Lite film;
Dressyr
http://www.youtube.com/watch?v=qkEku1bVAEY&feature=youtu.be

Hoppning
http://www.youtube.com/watch?v=RV99x4pXikw&feature=youtu.be

Terräng
http://www.youtube.com/watch?v=4Qx2WkTFXi0&feature=youtu.be

Vilken jättefin liten häst !

Väldigt taktmässig i sig själv och väldigt fin inställning generellt .
Jag som rider dressyr säger självklart att lägg ner tid på markarbetet på henne så kommer du få utdelning i dressyren . Väldigt taktmässig på filmen och trevlig bjudning trots spänd och icke igenom ngnstans , så om du dessutom kan jobba henne så hon är ärligt i form och mer skolad kommer ni långt .

Jättetrevlig fin modell på häst .

:o Tack för de snälla orden! Gjorde mig väldigt glad. :)

Markarbete är min svaga sida (en av dom :p ) och med hennes bristande framåtbjudning på banan har det helt klart blivit för lite av den varan, inget jag sticker under stol med.

Det är dock lite lustigt att det ser ut att vara mer framåtbjudning och bära framåt på filmer än vad det känns som. Kanske jag har helt fel känsla i mig och kräver något som inte alls är nödvändigt? Får fundera på det och filma mer.

Ja väldigt fin trevlig modell på häst och väldigt trevligt lotsad i hoppningen och terrängen vad jag kan se - trevligt att se .

Tror du ska lita på din känsla inte vad filmer visar iof ;)

Ang dressyren så jag är ju som sagt dressyr ryttare så det kliar i mig att se en sån häst ärligt dressyr riden eftersom du lyckas med att hon trots inte är vare sig igenom eller riktigt på hjälperna eller riktigt skolad utifrån filmen att hon ändå är så taktmässig . Så lite pepp till dig att ta tag i det:)

Fint lotsad som sagt rent generellt utifrån dagens i alla grenar du visat och som sagt , trevlig modell på häst verkligen . Säger jag som gillar den lättare, nättare, fullblodiga typen av häst ;)

Tack så mycket. Känns skönt att ha en så pass hög lägsta nivå som 62%. I höst siktar vi på 65% och högre. Får jag bara till de där skänkelvikningar, 5,5 och 6, så har man 1 procent bara där.

Övning ger färdighet :D Det är INTE en lätt häst att sitta på, förutom när hon är helt framme och igenom då är hon som en soffa. Tyvärr är man ju inget proffs och jag får henne inte dit på tävling än.

*kl*

Här går det upp och ner... även om det känns långt till en riktig topp just nu. Hästen växer igen, det räcker tydligen inte att vara 175 cm över marken utan nu tronar hans rumpa ett par centimeter till över det :banghead: det gör att musklerna inte utvecklas lika fint som innan och allt står ganska stilla. Han är stretig, dragig, stel, hemskt oliksidig och kräver enormt mycket ridning för att bli fin. Om han alls blir det. Det känns som om man sitter i en skidbacke med frambenen vid ena kortsidan, bakbenen vid den andra och näsan uppe i lysrören när man rider dressyr, högst motiverande :meh:

Har i alla fall tragglat på och bestämt mig för att jag antingen a) rider för lite eller b) rider för mycket. Antingen så kräver han lite jobb varje dag för att utvecklas och bli fin eller så måste vi släppa på det och bara rida varannan dag, men då verkligen ta igenom honom ordentligt. Tränaren föreslog också den här linjen på eget bevåg (jag älskar när man har en näst intill telepatisk kommunikation med sina tränare gällande vad som ska göras härnäst med hästen) så nu testar jag varannandagsvarianten under semestern kommande veckor.

Igår red jag i alla fall en LA:3. Han var bedrövlig med stort B på framridningen men blev ändå bättre inne på banan. Trodde nog att det skulle bli ungefär samma procent som förra tävlingen (där han gick katastrofalt på över 61%) men fick snäppet under och landade på lite över 59%. Han är ridmässigt precis där han var för ett år sedan, som oriden och jobbig 5-åring. Och det är inte en komplimang.

Idag anmälde jag ner honom till en LB:3, jag fick lära mig programmet igårkväll och hade aldrig ridit igenom det innan. Men glömde inga vägar och hästen var bättre än han varit på ganska länge. Skrapade ihop 63,788% och var omåttligt missnöjd med livet som hästmänniska i allmänhet hela vägen hem. Hann få lite ångest över att allt vi gör känns halvdant och att det är så stretigt att få bra resultat med honom. Och väl hemma så visade det sig att jag blev placerad :angel: inget jag hade orkat stanna kvar i över en timme för i vilket fall men domaren låg både lågt och tätt med procenten så det var visst en bra prestation i den klassen.

Nu tar vi också en timeout från tävladet över semestern, och när vi är igång igen så är det fälttävlan som gäller. Fem stycken inplanerade, målet är att sätta kvalet till lättklass innan vintern. Dressyren och hoppningen i debutant ska han väl i alla fall inte ha några problem med. Summa summarum på dressyrfronten är sex starter i LA, varav två på 57% respektive 59% och resten på mellan 62% och nästan 70%. Så det tar sig nog så småningom med den här drummeln också. Jag upprepar mitt mantra, när han väl lagt av med alla tricks och har kroppen på rätt ställe så kommer både nollrundorna i hoppningen och 70%-ritter i dressyren att kännas som piece a cake.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka