07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Stor skillnad på er och himla kul att se er utveckling:)! Har du bytt sadel? Din sits är ju superstabil och fin!

*kl*

Har varit ute och skrittat i solen nu på förmiddagen. Riktigt kallt dock:(. Men nästa vecka är det äntligen röda siffror på yr.no! Måtte våra ridbanor komma fram ordentligt då!
544141_10200358969208738_860693210_n.jpg

Tack tack :) Det är längesedan, i början av vintern. Men med stabilare häst kommer stabilare ryttare :)

Håller med övriga! Ni har verkligen utvecklats! Bra jobbat!

Fiorano: det ser härligt ut, men jag kan ju inte säga att jag är avundsjuk på snön ni har kvar ;)

*kl*

Har tömkört på utebanan idag. Hon skötte sig väldigt bra. Så skönt att kunna vara på utebanan igen och inte vara låst till att bara kunna tömköra när lilla ridhuset är tomt. Det var dock lite kallt om händerna i vanliga ridhandskar :D

Bjussar på en bild. Inte helt lätt att fota och hålla tömmarna samtidigt.
1F4F4532-D08D-45B8-ABBA-A47A5ED84F44-721-00000117360C3801_zpsec3de05a.jpg

Håller med, det är underbart att äntligen kunna vara ute och träna.

lomuxx, håller med övriga om att ni har utvecklats, bra gjort :)

Precis hemkommen från hoppträningen med lilla GP, det gick väl bra får jag säga. Kom lite tokigt på ett par hinder, lite nära in i en kombination men hästen är så juste och löser det hela efter bästa förmåga :love:

Tränade även lite omhoppningsvägar, och det var riktigt kul, både ryttare och häst får ju verkligen tänka till och ta tag i problemen som dyker upp, åh vad roligt det var!

Fick även en kommentar från en tjej som också var med som inte sett oss på flera månader "gud vad duktiga ni har blivit", och det gjorde mig glad :D

Visst är det kul att höra sånt! :)

Jag har insett nackdelarna med att rida off road. Igår gick vi ner oss i ett lerhål! :eek: Visst såg jag att där var lera, och ja, mitt pucko, jag vet att de har grävt där. Men att det under den till synes fasta ytan skulle vara flera meter djupt hade jag INTE räknat med.

Häststackarn försvann under mig och blev liggande med lera upp till magen. Jag klev såklart av, och konstaterade att marken höll för mig att gå på, men hästen satt fast med benen åt alla håll.

Hon är ju inte den som får panik direkt, och hävde sig upp och framåt några decimeter i taget. Sen efter ett tag så drog en djup suck på ett sätt som jag inte hört henne innan, och la ner huvudet i leran och gav upp. Då fick JAG lite panik! Lite mer uppmuntran och så kom vi upp på fast mark.

Hon fick bada 3 gånger igår för att få bort leran, sadelgjord och träns var bara att spola av. Fick några småsår och ett lite djupare, men fortfarande ytligt. Började svullna i ena bakkotan efter några timmar. I morse hade det inte synts något. Nu ikväll diskret svullen och lite gallig runt om, stel men inte halt vid longering. Promenad vid hand blev det idag istället för hoppträning.

Det är nog inte mening att jag ska åka till Tågarp?

Herregud så obehagligt :crazy: Vilken tur att det inte blev värre. Jag tycker att stelheten låter som en jäkla träningsvärk, men det vore ju konstigt om hon inte hade det...

Tolkade det också som träningsvärk, hon fick verkligen häva sig upp stackaren. :(

Hon har säkert upptäckt nya muskler hon inte visste att hon hade. :p

Usch, vilken mardröm. Vilken tur att det gick bra. Och det låter rimligt att hon är stel, skulle snarare vara märkligt om hon inte varit det. Hoppas att det går över snabbt för henne!

Jag hade för övrigt en jäkligt bra träning med herrn igår. Är för tillfället sjuk och har nästan ingen kraft alls mot i vanliga fall, och det stod banhoppning på schemat. Tog en stund att värma upp honom, men å andra sidan så har han bara skrittat i skogen och vilat i en vecka. Sedan hoppade vi en kortare bana på låg höjd med målet att inte ha någon anspänning i hästarna, och han var både lugn och sansad och hoppade väl. Sedan höjde vi lite och hoppade en längre bana med samma mål och en jämn rytm, och det gjorde han också helt okomplicerat. Sedan höjde vi upp banan till 100-120 (trekombinationen fick vara lite lägre för att användas som styrketräning) och hoppade runt den en gång till. Och då kunde jag för första gången bli färdig i tid innan hindret, lämna språnget till honom och bara trycka till med skänkeln i uppsprånget för ett rundare språng. Om man gör det på honom innan han är på rätt ställe ridmässigt så far han bara framåt och hoppar sämre istället, så att han tog den drivningen på rätt sätt är verkligen ett tecken på att han håller på att utvecklas och bli bättre. De sista sprången använde han sin kropp helt rätt i, vilket kändes som ett underbart kvitto på att vi är på rätt väg och att träningen gynnar utvecklingen åt det håll som vi vill ha den.

Men fy vad hemskt :eek: Har varit med om något liknande en gång så vet vilken panik!!!

kl

Jag undrade ju när bakslagen skulle komma, det kanske jag inte skulle gjort, för i tisdags em så hittade jag det här OBS klicka inte om ni mår dåligt av att se sår!!

Sårskadan var alldeles alldeles färsk när jag hitta hästen. Såg direkt att detta är inget som vi kan fixa till här hemma och inget som kan sys stående. Gick några steg med hästen och hon rörde sig så pass bra att jag (nästan) vågade utesluta skador på led eller annan struktur. In med häst i stallet, på med koksaltlösning på en kompress, vetwrap om, ring djursjukhuset, lasta häst och åk.
Vi kom in direkt på kliniken och blev omhändertagna. Häst sövdes och syddes ihop -det konstaterades "bara" sår, inget på röntgen heller!

Så det kommer att läka och häst kommer inte få några men utav detta :banana: Nu står hon kvar på kliniken med ett drän och när det tas bort om 3 dagar så får hon komma hem och sen kan hon börja röra på sig så smått igen!!! Åh vad glad jag är :love: :love:

Häst var pigg idag och såret såg fint ut vid bandagebyte och hon tackade personalen för deras omtanke genom att försöka sparka dem när tempen skulle tas :cool:

Arma krake, inte konstigt hon blev stel.

Undret, åh härligt med en träning där man liksom känner att man kommer vidare och utvecklas :)

Är det någon här inne som är bra på sadlar? jag har funderat lite, tycker att GP trivs och jobbar bättre i hopp/allroundsadeln som är en Gold Medal. Hon kommer upp mer med ryggen och jag kände skillnad när jag red förvänd galopp häromdagen. Hennes dressyrsadel är en Pro Genesis dressyr som jag gillar jättemycket och tränaren sa att den ligger bra men jag har börjat tveka då hästen går bättre med sin Gold medal allround.

Någon som vet en dressyrsadel som är lik Gold Medal i bommen? är ju så sjukt jobbigt att testa sadlar men jag måste nog ha en annan tyvärr.

Men herregud, jag skulle fått panik. Tur att de gick bra och att hon höll sig lugn. Hästen jag hade på foder tidigare gick ner sig med ägaren. Satt fast i 2 timmar och drogs loss med hjälp av brandmän. Va till och med en film från detta på nyheterna. Han hade inte en skråma men blev förstås medtagen.

Men stackarn! Skönt att de bara va sårskador och hoppas de läker fint. Av ren nyfikenhet undrat jag varför den behövdes sövas?

Marvin: Fy vad otäckt, hoppas allt är bra idag.

Undret: Kul med en sån känsla, hoppas den håller i sig!

sassiball: Din dressyrsadel ser ut att vara för rak, skulle tippa på att många Prestige dressyr skulle passa din häst.

Säkerhetsskäl. Både arbetsmiljömässigt (vet skulle få stå på "fel" sida för att nå på insidan och böja in under hästen) och för de avsevärt bättre möjligheterna att få såret riktigt rent när hästen ligger ner.

Vad här händer saker!

Marvin; Shit vad läskigt! Tro sjutton hon blev stel. Gick ner mig i träsk med gammeltanten för många år sen, aldrig varit så rädd. Hoppas det inte blir något mer.

Hunter; Någon aning om vad hon gjort för att få till det där? Skönt att det gick att laga och bli bra.

Stjarnfrugt; Jag har inte kommenterat dig och din häst någon gång tror jag och det är nog mest för det skulle bli typ kämpa på och det är inte vad du vill höra. Jag bara så önskar att det löser sig för dig och det snart.

Fiorano; SNÖÖÖÖ!!!! Ja, jag är lite knäpp men jag älskar snö och vi har ju inte haft någon att tala om alls här i år.

*kl*
Här går vi på sparlåga. Efter förra veckans riktigt trevliga träning där sista kommentaren var "men se, nu börjar vi snacka riktig hoppning!" så började hon att hosta till helgen.

Så istället för extra hoppträning igår och tävling på söndag så blir det skritt och lätt trav för donnan den närmsta tiden. Känns som att hostan utvecklar sig åt rätt håll åtminstone och hon är pigg och glad och har ingen feber. Men är lite rädd för hosta så det får bli lugn till tränaren kommer hem från semester minst. (får de ens lov att ta semester mitt i värsta säsongsuppladdningen?? :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar