07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Några bilder från film från söndagens träning :)

285EDB81-CF39-4070-8240-E0CF0C38EC42-15466-00000469A43EB31D_zpsd44aba4f.jpg
[/IMG]

7F88A922-2526-492B-AE8C-8FC8E0A93255-15466-000004699B209355_zps460a48ec.jpg
[/IMG]

D234510D-5B6F-4D67-BC70-2C26244BAA1F-15466-00000469963C5181_zps7ef47826.jpg
[/IMG]

Är så himla glad idag:)
Hade ett riktigt bra pass med min häst han var väl framme på hjälperna och jobba på med massor av energi, är glad att jag lät honom skrittvila 2,5 vecka, nog precis vad han behövde!
Vi skrittade av ute i solen i skogen 25 minuter i lugn och ro, verkligen härligt ute även om en del av snön ligger kvar.

Härliga språng!
Imorgon ska jag med på hoppträning, har inte tränat på 3 veckor har inte hunnit med allt.

stjarnfrugt, så himla tjatigt! Men förhoppningsvis är det bara någon liten grej som går över inom ett par dagar, det kan alla hästar råka ut för.

Marvin det där med färgad tejp på tyglarna lät inte så tokigt, jag ofta för långa tyglar.

Ja, visst är det så. Det är inget hon lider nåt stort av. Men det är så jävla typiskt att hon ska göra detta just idag. Kunde hon inte vänta till imorgon? Eller för tre dagar sedan?
Hon är inte halt, men ömmar vid tryck och blir irriterad och lyfter på benet. Och eftersom hon dessutom har fullblodsgener så ser det såklart ut som en telefonstolpe så fort hon får ett sår på ett ben, så det är bara att bada det med hibiscrub och tjata ut det tills det läkt ihop. Så blir det varje gång hon får ett sår, och nu är det dessutom lera överallt i alla hagar så det gör inte saken bättre. Även om jag vet att det är så varje gång och bra är att rida på som vanligt tills det har läkt så är det inget man vill visa speklulanter om man vill ge ett proffsigt intryck.

Beridaren är dessutom bortrest ons-sön denna vecka vilket gör att idag var den dagen som passade att visa henne. Men det skiter sig ju nu i minst en vecka till, och under tiden får jag brottas med henne själv eftersom beridaren är bortrest. Sedan vill jag ju att hon ska trimmas till lite innan hon visas eftersom jag inte är den som känner för att vara ute och galoppera henne just nu och jag gärna vill visa en häst utan onödig överskottsenergi, så det blir väl då tidigast onsdag nästa vecka som det kan funka att visa igen. Om det nu passar alla parter som ska involveras... Är så less, less, less, less.....*spy

Ska också på en liten extra hoppträning i morgon för min gamla tränare (och ägare till Filles mamma)
Det var längesedan han såg honom, ända sedan förra våren när han var 5 och inte mycket hoppad så det ska bli roligt att se vad han tycker :)

Ska ju debutera 110 på lördag så jag tänkte att vi skulle köra lite serier i morgon och hoppa upp honom nått språng eftersom vi inte hoppade alls nått högt i söndags.
En liten självförtroende höjjare för mig sas ;)

Är det föresten någon som har några bra tips på Filles hängande framben??:crazy:
Han vecklar ut sina framben väldigt tidigt i språngkurvan och därför behöver han ju hoppa så mycket högre än nödvändigt...
Om man kollar på hur mycket luft han har mellan sig och hindret så hade man fått plats med ett 140 hinder under honom utan problem om han bara hade haft tassarna längre upp...:angel:

Han är egentligen väldigt snabb med att lyfta på dom, serier, sudds osv är inga problem även på lite högre höjd.
Men när det inte är så högt så hoppar han högt upp i luften men anstränger sig knappast med att lyfta på fötterna istället...:banghead:
Sprången känns otroligt stora på honom (vilket dom egentligen är) och därför känner jag en viss "höjd rädsla" när det kryper uppåt..

Alla förslag tas tacksamt emot :D

Vilka lurviga söta öron! Så skönt ute nu, och ljust lääänge :love:

Hon är verkligen ett lurvöra:D! Otroligt egentligen vad det kan skilja, hennes helbror blir inte hälften så lurvig utan får en tjock supertät päls som han dessutom redan nästan fällt klart. Barbie blir bara en stor lurvboll med getskägg.

Kl

I dag har jag ridit min häst för första gången på 2 veckor. Hon har skött sig sista dagarna med beridaren och de var inget sadeltvång i dag. :-) Stundtals var hon superfin och stundtals spänner hon sig och släpper all kontakt med bettet. Hade jag varit lite modigare hade jag sparkat på henne framåt i de situationerna men just nu är vi nöjda med mindre. Vill inte hamna i något större "bråk" just nu.

Skönt att den lilla svackan förhoppningsvis gett sig då?

KL

lomuxx: Vilken häftig häst du har men gud vad svårt det måste vara att få den genom ryggen o upp i fram? Vad är det för en häst?

stjarnfrugt: Jag förstår att livet är pest just nu men nu får du nog gaska upp dig lite, fixa till såret o rid hästen så kommer ju köparen igen om en vecka?

rebeckasff: Jag tror också att din häst lär sig att hushålla med krafterna med tiden men annars är det ju studs, 5 1/2 mm som du får traggla.

sassiball: Hur gick det på hoppträningen?

Hoppträningen är imorgon, ska bli kul :) tävling på lördag...

Charlotte, vad skönt att hon inte är lika stingslig nu, just sadelgjordstvång är jobbigt..

Stor skillnad sen jag såg film på er sist. Tycker ni har mkt bättre arbetstempo nu, och att han lagt på sig lite.

Tack! Vi har jobbat o jobbat hela vintern :)

Novali01- nja, han jobbar gärna upp i fram men svårt med ryggen. Det blir bättre o bättre iaf :) Han är en holländsk körhäst.

Oj vilken utmaning du skaffat dig ! Underbart fin hästen jävlar vilka odds som sagt . Stor beundran till dig !

Visst är det så. Det är ingen katastrof och hon har ju inte brutit benet iaf. Men ändå, jag är så trött på att hela tiden behöva rycka upp mig. Att det liksom alltid ska handla om att rycka upp sig från det ena eller det andra, det stör mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?