07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

GP slipper konditionsträningen denna veckan i alla fall. Det är nog pälssättningen som spökar skulle jag gissa.

Kul med tävling! Ni är duktiga som åker iväg.

Idag har jag haft en tjej som har provridit Plutten. Hon kommer att rida någon dag i veckan när jag inte hinner. Känner att det är bra att ha någon som kan motionera honom när jag inte orkar eller hinner. Hon tyckte som de flesta andra att det var lite svårt att hänga med i hans stora kliv, men jag tror att det kommer bli bra när hon börjar få koll på det. Och även fast hon inte är någon stjärnryttare så är hon ödmjuk och lugn och bra med hästarna så det kommer att bli kanon tror jag:)

I morgon blir det nya skor till pållen och jag ska försöka att rida lite själv!

Härligt att hitta en bra medryttare!

Får se hur jag gör med min när jag blir lite rundare sen.. kanske motionerar lite själv hemma och anlitar någon duktig tävlingsryttare, jag känner mest hoppfolk så det får nog bli hoppning i så fall.

En glad och nöjd tjej! :love::love::love:

149452_10151529986528180_1980361243_n.jpg

Ja det är himla skönt. Jag har ju funderat på det tidigare med det har inte blivit av, lite pga att jag inte tycker att en unghäst behöver en massa olika ryttare. Men nu känns det som att det kan vara bra med lite avlastning. Hoppningen tror jag att jag ska köra iväg honom någon gång i veckan till en tävlingsryttare eftersom han fortfarande är så grön. Om han får tävla återstår att se. Än har jag ingen mage att tala om men den ska väl komma någon gång går ju in i v 24 om någon dag :)

Så fin hon ser ut!! Härlig bild :) och ful smiley....

Hur är det med henne nu? Har hon någon framtid som mamma?

Jo då, pigg och glad överlag men sur som fan för att hon måste ha liten hage och bara får skrittas vid hand en stund varje dag! ;)

Det tycker jag iof man ska vara lite försiktig med just denna tid på året , det tar rätt mycket på dem med pälssättningen så tror det är viktigt att man inte går till överdrift åt endera hållet faktisk - det är ändå rent tekniskt sett unghästar fortfarande 07 orna dessutom .

Absolut ska man vara försiktig just nu.

*kl*
Igår var vi på första hoppträningen ute :)
Pigg och glad polle så jag längde läderna ett hål för att öka chanserna att sitta kvar :D
Det var dock inga problem, lite bock och bus men inget avanserat alls!
Hoppningen kändes bra bortsätt från att han i markarbetet och mellan hinderna kändes okoncentrerad, men så fort det dök upp ett hinder så focuserade han på det, alltid nått ;)

Tränaren tycker dock att han börjar bli för lydig nu och vill att jag ska betsla ner honom...
Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna byta till..
Han går nu på ett rakt kimberwick med dubbla tyglar (använder sällan den understa som sitter fast)
I dressyren går han på hack bäst eller ett vanligt 3 delat, tycker dock att jag får svårt på det 3 delade att inte ha dragkamp i galoppen, han stretar och blir framtung..
Har provat ett rakt babypelham ett par gånger och det funkar han super på förutom att han började lägga tungan över bettet :confused:
Har han ett rakt bett vill han ha tungfrihet i det.

Har även i höstas ridit på ett myler bett med D ringar, det funkade ganska bra i höstas, nu hatar han det!

Funderar på att prova ett kombinationsbett men har läst mig till att dom på h**ks inte verkar ha den effekten jag vill ha och inte ligger still på dom så det går bort.
Nathe ser fantastiskt ut men är ju så förbannat dyra :eek:
Någon som har några förslag alls???

Scourier-bett?

Jag har haft problem med min också, han blir tung och stark och dragig på fel bett eller då han är för pigg. Han går absolut bäst på ett Myler-bett eller det som är på bild ovan. Just nu rids han på scourier-bettet i hoppningen och det är precis lagom. Motverkar att han blir dragig men har ingen direkt hävstång vilket gör att han inte kan knäppa av eller krulla ihop sig bra för det. Det översta bettet finns med både fasta och lösa inre ringar samt med slät eller räfflad mundel (jag har ett med fasta ringar och en sida slät samt en sida räfflad som gör att man kan välja vilken yta man vill att hästen ska ha inåt och kunna ta stöd emot). Jag är för övrigt väldigt förtjust i båda betten ovan överlag. Har även använt dem på en känslig fullblodskorsning som är petig med vilka bett han vill ha i munnen och än petigare med vilka han kan tänka sig att ta stöd emot samt på en stor halvblodsdam som var väldigt ojämn i kontakten till bettet och gärna slapp undan både stödet och jobbet om hon kunde och båda de hästarna älskade dem också.

Jag tycker att det kan vara jättestor skillnad på ett tredelat och ett annat tredelat. En häst jag rider då och då som är en riktigt het dam har ridits mycket på ett waterfordbett. Har provat henne både på det, ett vanligt tredelat och ett tvådelat Dynamic och hon har varit stark i kontakten på de vanliga och släppt kontakten (men blivit reglerbar) på waterfordet. Men så köpte ägaren det (då) nya anatamiska tredelade med stora D-ringar från Hööks och hästen är som en dröm i kontakten! Fullt reglerbar och söker ändå stöd:).

Så prova runt lite olika vanliga bett också är mitt tips:).

Det är ett sånt myler bett han har och inte tycker om längre..
Det andra bettet ska jag kolla på, har aldrig använt ett sånt..

Fiorano, jag ska kolla på fler! Just nu har jag ett sånt svart med koppar mittdel, det funkar men som sagt blir det drag kamp i galoppen..
Och han funkar för övrigt bäst på gummi bett då han har en sned tand på höger sidan (den första som tar på bettet) och fick tipset då om gummibett och det funkar bäst.
Hans kimberwick bett har jag lindat så att det är mjukare men det är ju svårt att göra på ledade bett..

Börjar komma igång lite mer ordentligt nu med pollen och håller precis på att byta transport så att vi ska kunna ta tag i åkandet (även om herrn inte alls gillar att bli lastad:devil:). Längtar något otroligt efter mjuk ridbana utan snö!

98776402991111e2ab4322000a1fa430_7_zps2ed55a76.jpg

Red också på utebanan idag :D

Lite spänt och svårstyrt ibland men hon höll sig på mattan. Vår ena utebana är 50x100 så det finns lite plats att härja på.

Härligt med så stor utebana!! Min är bara 20*40.

Lilla GP var minsann rätt så pigg idag, hon tyckte nog bara dressyren var tråkig igår... jag red inte men när jag gick förbi hagen flög de upp en fasan som korkat nog sprang in i hästhagen. GP är ju inte den som är rädd av sig utan satte av i full galopp och jagade den stackaren !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar