07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Trotsade min förkylning och gick ut och red lilla häst. Testade lägga på Childericen. Vet inte varför jag inbillat mig att hon inte skulle kunna ha den :confused: Men jag har kommit till insikt att mitt arsle inte längre får plats i en 16,5 tum så tyvärr tyvärr min fina Passier :( men nu slipper jag sälja min andra ögonsten - Childericen.
Childericen är ju single flap och med mer plats för min bakdel kunde jag sitta mer in i hästen. Skillnad :love: fina häst, testade lite sidvärtesrörelser idag också, led in framdelen, flytta ut till voltspår - duktig polla med på noterna :D

Hade gärna köpt en Passier 16,5. Men förhoppningsvis har jag ingen häst som passar i en sådan snart (vad konstigt det lät) :o

Aha du tillhör de avundsvärt smärta :D som får plats i en 16,5. För mig "those days are gone" :(

Nja, smärt vet jag inte. Men jag har korta ben. Hade en 16,5 hoppsadel innan som min häst växte ur, den var rätt bra annars. Rider nu i Prestige 17 dressyr och Bates 17 hopp och tror inte att en halvtum mindre skulle skada...

Så liten o nätt som du ser ut att vara är 16.5 inga problem!

Vi är på dressyrtävling , fick 63.18 i LB:2 o ska rida en klass till. GP känns seeg idag så nästa runda åker sporrarna på. Men hon var lydig annars o gjorde sitt jobb.

Nu är vi äntligen hemma igen, phu en ganska jobbig tävling då det var så kallt, kom tom snö! Red LB:2 som gick ok och sen LB:3 som jag tycker är ett knepigt program med mycket övergångar trav/galopp men GP var jätteduktig, tyvärr höll jag ihop henne lite mycket så på nästan varenda ställe stod det bakom lodplan och det drog ner poängen ganska mycket. Vi fick bara 57.47 och det var helt o hållet mitt fel som missade att tänka på den lilla detaljen....

Nu ska GP få två vilodagar på raken, och jag ska öka lite på lusernen, hon är visserligen i bra hull, men hon kändes lite matt tycker jag.

kl

Alltså min fina lilla häst :love: :love: Hon gör bättre galopplängningar på stora mittvolten än vad E någonsin presterade och det efter 4 månaders ridning. I o f s var aldrig Es dressyrprocent något att skryta med men jag kämpade med henne i många år och vi lyckades någon gång få godkända poäng (60%) i **-iga programmet men då vart nog domaren rätt trött :angel:
Tänker är detta sant? När kommer bakslagen? Och så länger hon ut sprången så fint, 1,2,3,4,5 och 6 och så sitter jag till, och så är hon tillbaka i balans, hur går det till liksom :confused:

Vi har stenagären som går genom vinterhagen, där finns öppningar på flera ställen för att komma igenom med traktor (och hästar). Som vanligt när kompisarna är på gärdet på adra sidan gärsgårn tar Becka inte vägen genom någon öppning utan tar närmsta vägen och hoppar snyggt över gäret, så även idag :D fick tyvärr ingen bild
IMAG0241_zps1da74fbe.jpg

Kanske hon kan bli FT-häst? Har i alla fall bokat in oss på vår första terrängträning :banana:

Tack, men jag såg ju hur det såg ut på filmerna som jag la ut :crazy: röven fick ju liksom inte plats!!! Nu har jag ridit i min Childeric som är en 17,5 och det känns mycket mycket bättre. I o f s är väl Childeric lite små i storlekarna men 17,5 känns helt perfekt!

Nu vill vi se film från tävlingen :D

Klart hon kan bli fälttävlanshäst. Och en reglerbar galopp är ju jätteviktigt i både hopp och dressyr, nästan ännu viktigare i hoppning annars kan det gå illa. Skönt att hon har så lätt för sig, det är ju roligare att rida när man slipper kämpa med varje detalj.

Hehe, finns tyvärr ingen film, åkte iväg själv med damen. Men det hade varit intressant att se en film särskilt på LB:3 så att man verkligen ser alla fel man gör.

Hehe, finns tyvärr ingen film, åkte iväg själv med damen. Men det hade varit intressant att se en film särskilt på LB:3 så att man verkligen ser alla fel man gör.

Ja det är ju alltid härligt att gotta sig i alla fel :D Nä nu ska vi bara titta på filmer där det går asbra så vi får värsta självförtroendet :laugh: Sen vinner vi!!

Sant, men hon är inte så reglerbar när det kommer bommar framför nosen :crazy: då drar hon järnet och slänger runt med huvet när jag håller i, så där har vi lite att jobba på :angel: vissa hästar som rusar har ju eg dåligt självförtroende men när jag tittar på hästens ansiktsuttryck så ser jag inte en stressad osäker häst :confused:

April1stL_zps6847be15.jpg

Nej hon ser inte direkt osäker ut det håller jag med om hihi.

Var ska du träna terräng någonstans?

Jag har anmält mig till Hermanstorp och Falkenberg! Sen ska vi på "terrängläger" i hajjerna (läs hoppa små yttepytte hinder tillsammans med andra överåriga rädda tantryttare som mig själv :D) i början på maj. Ser det främst som träning på att åka transport, vara hemifrån och uppföra sig bland andra (hästar då fast skulle kunna gälla för mig också :angel:)

*kl*

Igår hade vi foderkurs i stallet med hullbedömning och räknande av foderstat. Var jättekul!
Alla borde verkligen räkna på sin foderstat. Dels för att kolla att hästen får sitt energibehov täckt och dels för att inte se så man inte ger alldeles för mycket som potentiellt kan vara skadligt för hästen och för plånboken:D
Är man inte så duktig på att räkna själv så rekommenderar jag Hästsverige.se.

Vi har så bra hö att Divan inte behöver kraftfoder alls utan 13 kg hö täcker gott och väl hennes energibehov i den träning hon går i nu. Däremot var forsforhalten helt bananas så jag måste köpa till mineraler.

Kan verkligen rekommendera att man läser Hennekes hullbedömningsskala. Där kan man på ett "nyktert" sätt bedöma hästen. Vi satte betyg på rygg, revben, svansrot, manke/hals. Divan hade 4,4,5,5 och snittet är alltså 4,5 vilket är mitt emellan slank och måttlig. Ryggen kommer bli en 5a när hennes ryggmuskler kommer mer och mer. Revbenen jobbar vi på men hon verkar ha svårt att lägga på sig just över revbenen.

Idag tränade jag. Kändes sådär. Hon kändes spänd i ryggen så hela passet blev övergångar och låg form. Släppte till bra på slutet men så tråkigt att slösa en träning på något som man kan göra själv. Så typiskt hästen att inte berätta innan hur den känns så man kan skita i att betala 400 spänn för tråkridning :D Vi ska ju tävla om två veckor så hade behövt träna lite hårdare på programdelar när man har bra ögon på marken. Spändheten kommer nog från i fredags då vi red ut och hon halkade till på vissa ställen där det var isgata.
MEN hon gick i hörnet hela passet! Man får vara glad för det lilla.

Nu ska GP få två vilodagar på raken, och jag ska öka lite på lusernen, hon är visserligen i bra hull, men hon kändes lite matt tycker jag.

Om hennes energibehov är täckt i foderstaten så ska du inte ge henne mer mat. Då ska du konditionsträna :D
Nu är jag ju lite extra foderinriktad efter kursen men agronomen som höll i den sa att det var det absolut vanligaste felet folk gör. De ger mer mat för att hästen känns matt/trött/seg/slö. Visst känns de piggare pga överskottet i maten men det är inte bra för hästen att äta mer än de behöver så ut och konditionsträna istället.

Det tycker jag iof man ska vara lite försiktig med just denna tid på året , det tar rätt mycket på dem med pälssättningen så tror det är viktigt att man inte går till överdrift åt endera hållet faktisk - det är ändå rent tekniskt sett unghästar fortfarande 07 orna dessutom .

Jaja, du har väl rätt ;) men jag tänkte faktiskt dra ner på havren då hon ska stå två dagar och istället ge mer lusern, tänkte bara att det inte är bra med för mycket kolhydrater när hon vilar. Och hon blev egentligen inte direkt utmattad av ridningen, problemet var liksom att hon aldrig vaknade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar