07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tack för alla fina kommentarer om min häst! :bow: Är man lite nere vet man precis var man ska kika in:laugh:

Hon fick mig att ändra lite uppfattning om Corlensky-avkommorna, för många av de jag har sett tidigare har visserligen hoppat riktigt bra men varit väldigt långsamma i sin aktion.

Min är betydligt mer spänstig och kvick än sin mor även om hon inte var en dålig hoppare hon heller :)

Här är en bild på min -07:a

b5464c949de711e2928022000a9f3c6c_7.jpg

Vilken underbart klok blick hon har!

*kl*

Mina sötnosar i solen idag:love:! Jag kan stå och titta på dom hur länge som helst typ, dom ser så otroligt nöjda ut med livet nu!
521571_10200335171933821_228108936_n.jpg

Åh så söta dom är ihop!

Maria_b: Jättefin häst! Hon ser verkligen ut att ha lätt för sig :)

Cirkus: Gillar verkligen modellen på din häst!

Åh, precis så känner jag också just nu. Hästen har kommit in bra i flocken och är harmonisk att hantera (annat än i vintras när han gick mer på bakbenen än alla fyra i perioder och var så pigg att han inte visste var han skulle ta vägen) och det är underbart väder och torrt i backen vilket gör att hästarna får vara ute lite längre även för de andra i stallet. Allt är lugn och ro helt enkelt och det smittar definitivt av sig när man är i stallet. Idag fick jag äntligen skor på honom och nu ska han få njuta av våren och ta det lugnt några dagar.

Det där är verkligen så himla härligt ! Tänk att det blev så bra och att de funkar tillsammans.

Jag har ju min -07-a med min gammelvalack, han har visat vissa missnöjen med en jobbig kärring i hagen. Han är absolut inte så harmonisk jag skulle vilja att han är - hon är inte ens dum eller sträng, men han vet att hålla sig i skinnet om märrarna har öronen bakåt (han gick i flock som treårshingst och betäckte så det kan han definitivt). Det kommer ett nytt snällt sto på måndag och en av de snälla valackerna går ensam just nu så eventuellt kommer vi att strukturera om och dela på mina, vilket jag praktiskt sett inte vill, men för deras välbefinnande självklart gör

*kl

Ni som inte orkar med gnäll och självömkan slutar läsa nu...

Idag vill jag bara dra ner rullgardinen, på de flesta sätt... Har gråtit mig röd i ansiktet i bilen när jag åkte från stallet.
Idag när jag tog in min häst såg jag att hon börjat krubbita :eek: Hon har ALDRIG haft tendenser till något sådant beteende innan. Visserligen har jag för någon vecka sedan sett att hon varit förtjust i att bita på plastkrubban i en av boxarna, men aldrig i någon annan krubba och aldrig att hon tagit stöd och dragit luft. Men idag gjorde hon det fullt ut.

Jag är SÅ ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra, hela livet sitter fast i en rävsax och ska nu hästen vara TOTALT osäljbar vet jag inte vad jag gör. Senaste dagarna har jag bara velat kräkas vid tanken på att min häst inte blir såld, hon funkar i ridningen men vi passar verkligen inte ihop och jag vill inte åka till stallet öht längre. Jag är så trött på hela situationen, och idag var det droppen. Jag orkar inte mer... :cry:

Jag kan inte ta hem henne eller byta stall, för jag är beroende av att beridaren har henne några dagar/vecka efterom jag faktiskt inte orkar med henne själv. Och är det så att hon inte trivs i stallet är det ju inget bra alternativ att stå kvar där heller. Vafan gör man? Ger bort hästen gratis? Till vem?

Jag känner mig så jävla misslyckad. Jag har skött denna häst pedantiskt sedan jag köpte den, alltid varit noga med utevistelse, kompisar, skötsel, tuggbehov, stimulans etc etc etc etc etc till förbannelse. Oavsett hur tungt det gått mellan mig och hästen har jag alltid varit noga med skötseln och välmåendet och att hon ska få vara häst. Och när den dagen ändå kommer att man känner att man behöver hjälp och lämnar iväg hästen och inte längre har kontroll över precis allt i dens vardag, så ska DETTA var belöningen!? Det känns så jävla orättvist.

Jag brukar inte sjunka så här lågt speciellt ofta men just nu känner jag bara för att hoppa från en bro. Jag är så less på alla motgångar. Jag vantrivs på mitt jobb, jag går dit enbart för att ha råd att ha häst, och hästen jag har orkar jag inte med, och inte verkar den gå att sälja heller. För 6 mån sedan tackade jag nej till ett jobb jag suktat efter i flera år, för då hade jag precis träffat ny kille och det var så skönt att ha hästen här och jobbet innebar flytt till andra delen av landet. Motvilligt tackade jag nej och jag har ångrat mig mer och mer för vajre vecka som gått. Och nu sitter man här... jobbet hatar jag, hästen är en evig huvudvärk och visserligen har jag pojkvännen kvar men inte är det en dans på rosor precis.:(
Varför känns det som att allting bara går fel hela tiden? Jag har jobbat hårt för att ha det jag har idag vad gäller jobb och inkomst för att kunna ha häst såsom jag vill ha det. Och varför blir allt bara fel? Hatar mitt jobb, och betalar för en häst jag inte orkar med själv. Det känns tröstlöst.

Men vad jobbigt att det känns så, vet inte vad jag ska säga.. hoppas att allt löser sig till det bästa. Jag vet att du inte velat låna ut tidigare, men du kanske ändå ska ge det en chans? det finns ju fodervärdar som är duktiga? så slipper du att tänka så mycket på henne dagligen?

Eller kanske betäcka henne och släppa på lösdrift?
Bytesaffär, kanske finns någon som vill ha ett fint halvblodssto och som har en lite "enklare" häst till salu?

Låna ut finns inte på kartan, det är en ännu mer låst situation då jag behöver gå vidare med en annan häst för att få tillbaka sugen och intresset. Jag vill inte riskera att dessutom få tillbaka ännu fler problem än jag redan har. Då ger jag hellre bort henne ärligt talat, då slipper jag iaf få tillbaka henne även om jag inte får betalt.

Betäcka går också bort. Vad ska jag med två hästar till? Dessutom när jag försöker sälja denna för att köpa en läromästare, känns en till unghäst bara som bekymmer. Bevisligen är det ju inte lättsålt.

Jag har försökt byta bort henne, har fått endel svar men det går så jäkla långsamt. Att dessutom ha en häst som marknaden har inflation på just nu (sto + unghäst) verkar inte vara någon hit alls. De flesta vettiga bytesförslag jag fått är på hästar som är runt 175 i mkh. Det går inte alls. Jag är inte kräsen, just nu känner jag får att ta nästan vad som helst i byte bara det är snällt och utbildat och jag slipper min...

Senast ändrad:

Byta bort henne kan väl inte vara så svårt? Din har bra stam , du kanske kan byta till en som inte har papper? kan ju vara en helt underbar häst för det som passar dina behov bättre.

Jag förstår att du känner dig uppgiven och skickar styrkekramar! :love:

Hästmarknaden verkar onekligen vara ganska död, vi har själva en helt underbar 6-åring till salu som verkligen har framtiden för sig och som garanterat kommer göra nästa ägare lycklig då han är så gediget arbetsvillig. Men då han ligger lite efter i sin utbildning och således ligger i en skit-prisklass så är det få seriösa som har hört av sig. Jag orkar inte visa häst för tusen människor och även om han är oerhört lättriden så är vi noga med att han hamnar rätt och kommer till ett kärleksfullt hem. Så jag tror att vi väljer att behålla honom och tävla lite grann istället. Men för dig är det ju besvärligare när du inte alls själv vill fortsätta med din häst och inte känner någon glädje i att behålla henne. En prissänkning gör säkert skillnad på intresset och förhoppningsvis så hittar ni snart ett bra hem till henne, andra alternativet är ju att låna ut henne. Finns ju många skräckhistorier men det finns trots allt seriösa hästmänniskor också..

Gällande krubbitning så är ju många väldigt negativt inställda till sådana olater, men det finns också de som inte bryr sig alls. Det finns väl forskning som visar att det ofta beror på magrelaterade bekymmer, men jag tror nog inte alltid att det behöver vara anledningen. En av våra krubbiter lite grann efter fodring och jag blev precis som du bestört när jag såg det första gången. I hennes fall så är jag övertygad om att det berodde på understimulans då hon fick en längre vila i samband med att jag hade brutit benet. Inget annat hade ändrats. Nu är det en häst som är väldigt lovande och när det är en riktigt bra häst (och pris) så får man också en helt annan målgrupp om man ska sälja och de är i regel helt obrydda om en sådan grej. Men visst är det ett tråkigt beteende.

Åter igen skickar jag styrkekramar till dig!

Tillägg.. såg nu att utlåning gick bort, och jag förstår dig!

Senast ändrad:

kl

Det verkar inte vara så allvarligt med min efter smällen ändå, förhoppningsvis bara muskulärt! Dagen efter att det hade hänt var han så halt att han knappt kunde trava alls, han hoppade fram typ :crazy:. Men nu syns det bara precis i igångsättningen till trav, där första steget är lite kortare. I Onsdags hade en annan i stallet ute sin massör och hon var snäll och kände igenom Bruce också! Hon ville dock inte göra någon behandlig eftersom det var såpass nytt.

Idag har jag longerat honom med träns och inspänningar för första gången. Vi fortsätter nog såhär ett tag, ev börjar jag rida honom lite i skritt men sedan ska jag nog försöka komma iväg till ET innan jag börjar rida ordentligt igen.

Usch, jag lider verkligen med dig. Vilken jävla skitsits. Jag kan bara föreställa mig hur det påverkar precis allt, du verkar ha känslan av att alla beslut du fattar är helt åt helvete just nu. Men du *vet* inte hur det blivit om du gjort på ngt annat vis, du kanske hade dött av uttråkning på den andra orten och det jobbet kanske varit riktigt stinkjävligt...och du hade istället ångrat skiten ur dig att du inte gjort på ett annat vis. Man har ju dessvärre bara ett facit och tror att allt annat varit SÅ mycket bättre.

Visst köpte du henne av uppfödaren som också är en kompis till dig ?

kan inte h*n hjälpa dig ? det borde ju finnas ett visst intresse från uppfödaren i att din pålla kommer till vettigt hem ?

Jag vet ju inte vad för stam din pålla har om hon är åt hopp, flt eller dressyrhållet så jag kan inte hjälpa till att tipsa om vare sig det ena eller det andra. Hoppas att det löser sig på något magiskt vis.

Men åh vad tråkigt. Fast personligen så skiter jag i om hästen krubbiter eller inte. Har haft en som luftsnappade. Om hon inte haft det beteendet förrut så är chansen stor att det kan försvinna.

Jag vill ändå slå ett slag för fodervärd. Det finns faktiskt bra folk. Jag har ju min 08a utlånad. Först var hon utlånad för avel och imorgon åker hon till ny fodervärd för ridning och tävling. Det tar lite tid att hitta rätt men man kan sålla ganska fort i de svaren man får vilka som verkar vettiga och inte.

Om du inte vill låna ut henne för ridning för att du är rädd att få tillbaks en häst med värre problem än innan så skulle du ju faktiskt kunna låna ut henne för enbart avel. Jag vet inte vilken stam hon har men är den bra borde det inte vara några problem. En som lånar för avel kommer ju ta hur bra hand om hästen som helst eftersom det är deras nya häst som ligger i magen :) Visst du får ju inga pengar för själva hästen men slipper månadskostnaderna iallafall och hon kanske mognar på sig. Värt att lägga ut en annons iallafall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar