07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Gud vad tråkigt. Hoppas ni hittar en lösning... Det har ju gått så bra för dig innan i vinter så jag hoppas du inte ger upp i "onödan" de är ju unga fortf och ffa din som väl fick föl lite oväntat?

Tror du är inne på rätt spår, om jag inte minns fel var hon väl en jättefin mamma? Hon kanske behöver en ny lång paus med bäbis och sen mognar som ridhäst? :)

Finn det inget active stable i närheten där du bor? Kanske skulle vara något som passar din häst. Hon verkar behöva väldigt mycket stimulans.

Usch vad tråkigt :( Hur lång period är det som beridaren inte kan ha henne? Kanske går det att ha henne på vila och sedan får beridaren ta igångsättningen omd et är rimlig tid det handlar om? Det är ju inget kul att ta hem något man redan innan känner blir för mkt jobb än man mäktar med...

Har hon haft föl innan?

De kommer ett par 3 åringar som ska visas i maj. Så de handlar om minst en månad. Ja, hon har haft föl. Hon blev tjuvbetäckt som 2 åring när jag hade henne på lösdrift. Vi konstaterade att hon var dräktig 3 veckor innan hon föla i april 2010. Allt gick bra, hon föla helt själv och hon fick en stor hingstunge. Han är såld nu men är 3 och precis inriden.

Hon va superduktig mamma. Men för mig skulle de kosta nästan lika mkt att ha henne på lösdrift som på stall, om jag hade henne kvar hemma. De skulle göra de svårt att ha en annan häst att rida, och de är ju de jag vill göra. Skicka bort henne långt är inget alternativ, jag är ju hönsmamma. ;-)

En månad är ju överkomligt? Då är väl förhoppningsvis värsta pälsfällningsperioden och hormonrusherna kanske över och hon är lättare att ta sig an då?

Ser jättefin ut Marvin! Ska hon stanna ett tag till för att befästa o komma upp sig lite till i formen? Eller vad är planen?

Planen är att jag ska vänja mig vid att rida henne som hon är nu, och sen ta hem henne. Men jag kommer lämna av henne där fler gånger i framtiden, underbar avlastning!

Undret;
Jag glömde ju kommentera dina jättefina procent i dressyren, grattis! Och vad kul att hoppningen börjar funka också!

Nu är mina hästar hopsläppta. Juno hoppade in till Barbie idag. Ingen hörde av sig om detta i stallet förrän på em eftersom de trodde jag släppt ihop dom själv. Helt lugnt i hagen och de äter tom ur samma hög med hö:). Känns väldigt skönt må jag säga!

Hoppsan! Ibland löser djuren det bäst själva... Men jag hade blivit väldigt irriterad över att ingen reagerat.

Åh vad läcker hon är! :love::d

Tack! Har kommit på mig själv flera gånger senaste dagarna att tänka, herregud, vilken snygg häst! :D

Skönt att A har piggat på sig igen!

Funderade även på om hon inte är lämpad som ridhäst, och skulle få gå i avel i stället. Mkt tankar just nu....och mest negativa.

Åhh, jag förstår att du vill rida! Men visst är hon lämpad som ridhäst, hon går ju jättefint när hon är avslappnad! :love: Hon har ju blivit mycket bättre med sadeltvånget? Men tiden borde det ju bli ännu mindre.

*kl*

Nu har mina tröstshoppningprylar börjat ramla in! :love: Jag har fått två nya tröjor (en tredje på väg), handväska och strumpor.
Chatsi har fått ett bett. :cool: :devil:

Igår red jag lite med stigbyglarna fästa vid sadelgjorden, då blev det genast svårare att vifta med skänkeln! :idea:

Hoppas att det löser sig för er för det är en himla fin häst du har. Men jag tror som en hel del andra att det kan ha att göra med fällningen.

kl
Idag har jag ridit ut och jag är så glad över att han var lugn nästan hela ridturen och då hade jag inte rastat av honom innan:D

Fick en bild av min mor som hon tagit när hon rastade av honom en dag.
Jag är lite ledsen över att han börjar ljusna så.
C6353339-1E62-40FD-AB7E-E14022254E34-19887-00001AE9B60C4144_zpsdab03fce.jpg

Men han är fortfarande fin i sin färg:). Ser himla fin ut i kroppen också! I synnerhet för att inte ha gjort så mycket.

*kl*

I morse släppte jag ut mina hästar tillsammans. Första gången jag får se hur dom beter sig just vid första morgonmötet eller vad man ska kalla det. Jag hade väntat mig lite pip från Barbie och att Juno skulle humma och gnägga lite. Jag hade så fel. De ställde sig bara och åt direkt. Ur samma hög:love:! Det går inte riktigt att beskriva lättnaden över att de fungerar så bra tillsammans! Från första maj ser det ut som om de kommer att få gå ut i vår lösdrift. I juni blir det sen invänjnung på gräs och under juli blir det det bete med kossorna i jättehagen:). Ytterst skönt att de kan gå tillsammans eftersom jag är den enda i stallet som vill ha mina hästar på bete.

Skönt att de verkar funka så bra ihop.

I dag har jag lite mer hopp om min häst. Hon fick ett litet tvång precis när hon gick ur stallet. Sen till ridhuset och longera för att sen sitta upp. Hon va mkt bättre i dag men hon är väldigt spänd i ridhuset. Sen red vi ut 3 st ihop. Elle tog täten och skötte sig jättebra. Trava och galoppera och hästen var nöjd och avspänd, en fröjd att se. När jag sett henne i ridhuset sista tiden har hon varit så spänd och man bara väntar på att de ska koka över. Så nu är planen att vi sitter upp i ridhuset, travar ngt varv där och sen rider ut. Så hon får vara nöjd och avspänd med ryttare på ryggen.
Jag tror och hoppas att de ska fungera genom att ta de piano ett tag nu. Tyvärr finns de en del runt omkring mig som tycker att jag ska skicka henne till någon som går på henne ordentligt. Min magkänsla säger nej....

Lyssna på din magkänsla tycker jag!

Idag är jag så glad!
Red pållan själv från början idag. Hon var lite hackig först, men med lite guidning från tränaren hittade hur jag skulle gå på henne för att få henne att bjuda framåt för att sen kunna ta tillbaka henne. Jag är redan snabbare i hand och skänkel, och det är ju så mycket lättare att rida när vi inte har dragkamp om tygeln hela tiden.

Fick henne jättefin! När jag inte kan glida bak med skänkeln faller jag inte framåt och plötsligt kom hon liksom upp och fram och jag satt och toklog och skrek: Jag har henne framför mig!
:angel::rofl:

I morgon ska jag prova att rida helt själv, då tränaren ska iväg på kurs.

Iom. att det är konstaterat sadeltvång så är din magkänsla garanterat rätt. Det är ju ett obehag som hästen själv inte kan råda över. Den gör det ju inte för att den är dum eller inte vill och att då använda tuffare metoder tror jag snarare kan få det att eskalera ytterligare.

Vi har en sadeltvångshäst och vet vad du (och din vackra svarta) går igenom. Det är svårt och oerhört individuellt från häst till häst. Jag fick tyvärr en ordentlig resa och lyckades bryta benet och foten riktigt illa, med operation och allt vad det medför så det är verkligen inge kul eller små grejer som de kan göra när de får sina panikattacker.

Du har garanterat redan fått miljontals av tips och har säkert provat det mesta också gissar jag, men berättar ändå hur vi tänker med vår häst.
Du har redan bästa sadelgjorden (enligt oss och hästen i fråga) men vår häst fungerar bättre med kort gjord än lång, hon är också känslig för vad för sadel hon har, givetvis väl utprovad, större sadlar går bort och hon går således med marknadens nättaste sadel -en Butet Close Contact. Sedan ska man ju självklart spänna gjorden några hål i taget, promenera, spänna igen osv, men det gör du garanterat redan. Efter vila är det särskilt viktigt att ta det försiktigt och då denna häst tyvärr har varit konvalescent ganska nyligen arbetade vi mycket på töm och sedan med longering innan uppsittning. Ett annat tips är att när vi hoppar upp så låter vi henne alltid skritta framåt i själva uppsittningsögonblicket så att hon inte står still när man sätter sig i sadeln.

Vår häst har blivit oerhört mycket bättre och när hon är i full träning så märker man inte av det alls, men då tänker vi alltid efter före också iom. att vi vet om det.

Jag önskar dig stort lycka till för du har ju en förbaskat fin häst, som för övrigt är ganska lik vår Svarta Fröken. :)

"Går på henne"? Hon känns inte som en häst som man "går på", alls :crazy: jag tycker att du ska fortsätta att lita på magkänslan!

Jag var och red en klass idag. Hästen var en ängel på framridningen, helt okej på framhoppningen (= han gick där jag bad honom att gå) men inne på banan så hände något. Han slingrade sig i bott på de första hindrena och hoppade uruselt, nästan stillastående på de första. Det lossnade allt eftersom och ett par av de sista sprången blev riktigt bra. Men det första var helt katastrofdåligt och vi var två påsar skit ihop. Svårt att stötta upp varandra och få bra flyt då. Det är så jäkla svårt när man aldrig vet vad man kommer att få, en dag är det tickande atombomb för att nästa dag vara lobotomerad potatissäck. Imorgon ska jag ta igenom honom för dressyrtränaren, lägger det på passande nivå för dagsformen. Hopptränaren trodde att han är trött idag, vilket väl kan stämma med tanke på att gammelstoet åkte i söndags och han har bytt hage sedan dess (även om han känner de andra hästarna sedan innan så var han och stoet som helan och halvan så det är klart att han reagerat). Efter imorgon så ska han få ta det piano fram till nästa onsdag med varannan dag vila och varannan dag lugnt ut i skogen. Har öst på med lite mera kraftfoder nu också, behövs nog lite bränsle i motorn för så här vill jag inte ha honom.

Och förresten så red jag ut en sväng barbacka igår. Har aldrig fått prova förut (för de människor i min omgivning som uppskattar mig som den friska person jag är :angel: ) men igår var ingen i stallet och kunde säga till mig så då passade jag på! Fick rätt vibbar av hans humör för dagen så det var lika bra. Hoppade upp och skrittade ut en sväng på långa tyglar, han skötte sig utmärkt. Väldigt skönt och lite ovant med tanke på att det var omöjligt att rida ut på samma häst ensam för en månad sedan, hur många fegsnören man än klamrade sig fast vid.

Idag är det en lite deppig ryttare här... :(
Nellyboo har varit så himla lugn och fin i all slags trafik och inför alla slags fordon i alla år, men nu har hon plötsligt blivit livrädd för lastbilar!
Hon blir spänd om vi möter dem, men håller sig ändå hyffsat lugn då. Kommer det dock en idiot bakifrån och som dessutom inte saktar in får hon total panik och antingen sticker (inte jättekul på asfalt..!), stegrar eller försöker ta sig från väger till varje pris vare sig det är dike eller staket vid sidan om :eek:

Det är riktigt otäckt, jag har ingen kontroll, ingen kommunikation går fram. Hon blir bara skiträdd helt enkelt.

Man försöker ju få lastbilarna att sakta ner och de flesta gör ju det, men så kommer det en och annan som skiter fullständigt i oss och så sitter jag där med hjärtat i halsgropen på en panikslagen Nellbell...

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Ska först försöka att klämma in henne mellan två stadiga cobbar (som inte ens skulle bry sig om ett jetplan kom), och om inte det fungerar så provar jag att leda henne istället (hon brukar finna sig i allt om jag bara går före). OM hon skulle få panik när jag är på marken är ju det dock inge bra alls...

Åååh, varför kan folk bara inte lära sig att köra på ett vettigt sätt kring hästar!?:(

Ja han har hållt sig förvånansvärt fin och är väldigt fin att rida för att egentligen inte vara igång.

Himla skönt att dina hästar verkar trivas så bra ihop!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte