07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja, lite dåligt samvete får man. Man är ju inte van att bara kunna ta de lugnt, eftersom man i vanliga fall planerar för att hinna med allt. I dag sov jag 2 timmar mitt på dagen, sjukt lyxigt.

Glad Påsk alla!!

kl

Jobbar på att komma ikapp två års försenad utbildning :grin: Nä det blir nog svårt. Ibland glömmer jag att hon bara är riden några månader och vill mer än vad hon klarar av för tillfället! Hon har väldigt lätt för sig, särskilt i trav och då är det lätt att kräva lite för mycket.

Idag har vi hoppat vattenmatta i blå oxer :eek: Hoppa lite jämfota på första försöket men sen sög hon minsann tag :D

Rebeckacanter2_zpsb951e71e.jpg

Kul att hon verkar ha så lätt för sig!

Har pratat med beridaren i morse. I onsdags när jag var där och red va de väldigt svårt att komma upp. Hon sadeltvångade vid flera tillfällen vid försök till uppsittning och var väldigt spänd i ryggen till en början. I går när beridaren skulle rida hade de varit samma sak och de hade tagit 10 minuter med ledare innan de gick att släppa henne. Tanken va att jag skulle ta hem henne på tisdag men om hon är så här strulig vet jag inte vad jag ska göra. Jag är nästan alltid själv vid uppsittning och då kommer de att bli problem. :-( Mirakeltips mottages gärna.

Var till Ullared i morse. Köpte ett BoT fleecetäcke(hon har växt ur mitt gamla), vita Cartagoskydd och boots tunnt fleece ländtäcke, lädergrimma, lite olika piketröjor, glansmedel, b-vit och lite andra småsaker.

Vad märkligt att sadeltvånget kommit tillbaka så skarpt nu när hon är igång? Det är inte så att hon ändrat sig så att sadeln har blivit obekväm?

Du tror inte det beror på pälssättning och fällning av vinterpälsen? Vissa hästar blir ju ganska ömma i skinnet vid fällning.

kl

Idag skulle jag rida ut en sväng med GP i det vackra vädret. Underlaget i början av rundan är stenhård! grusväg och där vill jag skritta men det ville inte GP, utan hon var pigg och ville takta mm. Sen när vi äntligen kom till ett mjukt och ridbart fält, så bildades en tromb lite snett bakom oss och hästen tyckte såklart den var jätteläskig då den drog upp lite löv och även någon liten plastkasse i luften. Så det blev att skritta/takta där med.

Ush så värdelös runda, känns som som den enda muskeln som arbetade var underhalsen :p

Avslutade med 20 min galopparbete i låg och rund form på den mjuka fina ridbanan istället. Nästa gång ska jag göra tvärtom, först rida igenom henne ordentligt på ridbanan och sen när hon är lite mer avslappnad skritta ut en sväng.

Bruce fick också tillfälligt sadeltvångsanfall igår, drattade omkull på stallgången och är nu halt... Såå vi får skjuta på tävlingsdebuten lite till... :grin:

De har ju aldrig varit borta, men kontrollerbart. Tycker inte hon ändrat sig och om sadeln skulle ligga illa borde hon visa obehag även under ridpasset tycker jag. Nu har hon ju varit fin när man väl kommit upp och ridit fram så hon slappnar av. Hon har även gått med hoppsadel och tömkörningsgjord och reagerat när man spänner gjordarna.

Tror också det kan bero på pälsen, hade en bekant med tvånghäst där det blev värre varje vår.
Min är jättegrinig vid borst och sadling, som tur var märker jag inte av det i ridningen på samma sätt i år som förra året.

Jag tror absolut att det kan vara det.

Jag får en känsla av att när pälssättningen/fällningen kommer igång så verkar våra 07-or verkligen blomma med sin sämsta egenskap. Min har dragit i handbromsen så illa att vi trodde hon var halt. Hennes största nackdel - handbromsen. Dock är hon genomskådad efter att veterinären varit där och vi kollat igenom henne så nu har hon ridits ordentligt och kommer man bara förbi själva bromsen så är hon kalasfin !

*Kl*

Idag har vi varit ute och skrittat en runda i dressyrsadel och med hack. Pigg och glad häst men (kryss i taket) han höll sig på mattan idag och det var nog första rundan pp evigheter som han inte flög i luften en ända gång!!:banana:

Igår blev det lite longering och det gick också bra :)

I veckan blir det väl lite gympa hoppning och sen se om vi kan klämma in någon träning i helgen!

Tror också på fällning o vårbrunster. Mitt 5-åriga sto beter ju sig som en riktig stolla i stallet men är fin att rida tack o lov. Men fäller o tjurar o kissar på gången varje dag...ilandsproblem ja men VET ni med valacker vad brunstkiss luktar???!:laugh:

Och idag så var hon tydligen precis tvärt om. Totalt på tårna och bockade och levde rövare.
Övertygad om att det är överskottsenergi eftersom hon inte gått ordentligt på ett par dagar

Ja det är jätteroligt :D Det hade känts som vääääldigt lång uppförsbacke om hon haft fel förutsättningar rent fysiskt OCH varit två år efter ridmässigt..Då vette tusan, hade nog inte gett mig in på det då.

kl

Idag har jag och min self-made-goodie-bag häst gjort en kombo och dressyrat och hoppat, inte var dag vi blir filmade så får passa på :p

April1stjumpG_zps541ae5b7.jpg

April1stjumpE_zps8358d731.jpg

April1stjumpD_zpsd73fcf25.jpg

April1stjumpC_zpsec19333e.jpg

April1stjumpB_zpsab049d37.jpg

April1stjumpA_zpsc5b1fd4b.jpg

Äääääntligen har jag varit på galoppbanan!! :bump:

Åkte dit i fm för att kolla läget. Tvekade lite då om det skulle vara värt det pga underlaget men beslutade mig sen för att åka iaf och fick med mig en 21-åeig c-ponny i stallet också.
Nu på em hade det tinat upp och var helt perfekt så körde på ett ordentligt pass, tyckte jag för att vara första efter vintern. Hon blev dock lagom trött, hade kunnat ta ett par varv till men varför pusha första gången? Kändes som e. bra bekräftelse på att vi ändå jobbat på bra i vinter.

Var fantastiskt att inte behöva tänka på underlaget hela tiden.

Hejja! Våren är nog någonstans runt hörnet iaf! Blir nog en sväng till helgen också för vädret ska ju fortsätta vara detsamma. :)

Kan ni inte ta henne på lina några varv innan du sitter upp? Gjorde alltid de på min när hon hade lite sadeltvång, räckte med 3-4 varv så hon fick känna sadeln röra sig lite på ryggen innan man sitter upp! Nu vet jag inte om du har dressyradel eller hoppsadel men så bred sadelgjord (typ med magplatta) som möjligt kan ju också hjälpa mot sadeltvång!

Jag och Nelly var iväg på pay and jump i fredags! Hennes andra start någonsin. Startade 90 cm och vi var felfria! Det var 10 hinder med både mur, grindar och plank med så är super nöjd med henne, dock verkar hon hoppa allt man styr på ;) Tror inte ens hon märker att det är konstiga saker hon måste hoppa över!

Här är filmen, den tar däremot 100 år att ladda upp så dom som har väldigt mycket tid över kan ju roa sig med att kolla på den ;)
https://skydrive.live.com/?cid=e0f7bb6e404da4e1&id=E0F7BB6E404DA4E1!504&sff=1&authkey=!AMOeDLs4w4aROew

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.