07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Chatsis vargtand satt som berget, det tog vet 1,5 timme bara att få loss den, roten var 2 cm lång. Det blev en stor krater kvar. :crazy: 10-14 dagar utan bett, sedan återbesök och vet hittade ytterligare ett rotfragment i hålet. 3 dagar till utan bett, och sen fick vi börja rida med.

Uppdatering från koncentrationslägret är att lilla fröken blir bättre varje dag, och piggare efterhand som bakbenen kopplas via ryggen till framdelen. Ska åka och hälsa på i morgon!

De vargtänder jag tagit ut har knappt haft några rötter, jag trodde det var så med allihop men jag läser nu att en del vargtänder kan ha otroligt långa rötter som din Chatsis då. Då är jag ju väldigt glad över att mina har varit så lätta, på Grå så ramlade nästan tanden ut av sig själv o igår med lilla Svarta så drogs den ut väldigt lätt o blev nästan inte nåt hål alls.

Har två unghästar i stallet just nu som bägge dragits vargtänder på och de skulle vara bettlösa 2 veckor bägge två . Den ena hade dock även intryckta mjölktänder kvar som bidrog. Så det lär variera utifrån hur de ser ut när man drar dem som sagt .

kl

Inga vansinniga framsteg här, vi tar det piano, lagom att rida 3 ggr i veckan tycker jag :p

Vi har vart iväg på en hoppträning i alla fall och igår trimmade vi ordentligt med dressyrsadel på!!

Hopptran130326b_zpsd9e03bfa.jpg

Hopptran130326_zps5689344a.jpg

Det är fortfarande rätt mycket hej och hå och obalans i galoppen men i traven börjar bakbenen komma inunder så nu gäller det för mig att träna bålstyrka så jag klarar av att sitta på häst när den rör sig så mycket :cool:

*kl*

Nu har jag fått upp min transport:bump:! Har verkligen världens bästa hästägare som get mig den:bow:. Nu längtar jag till våren kommer igång ordentligt så vi kan träna och tävla:). (Det går ju förstås att köra nu också, men ridbanorna här är inte ridbara och jag hinner inte med att köra iväg flera dagar i veckan för att rida i ridhus:()
17903_10200301225925192_2028867902_n.jpg

Åh vilken snäll hästägare!

Idag har jag ridit en sväng och han skötte sig ganska bra. I paddocken kanon fint men ute är han lite spökig. Hade fegsnöret på ;)
Bildbevis :)
8D92CC3D-D9A1-416E-B587-BF587E91A6C2-15842-00001559E72EBBF2_zps0d21c6e5.jpg

KL

Avalon blir bara bättre och bättre. Igår Tränade vi för Lena-kajsa och då fick jag till ett litet knep med min ytter hand. Tydligen höjer jag den så då tänkte jag det var väl fan om den inte ska vara still så jag pillade mitt pekfinger under schabraket :) Vipps så blev det stor skillnad :D Filmade även och nu var det ju ett tag sen det blev tränings film så var så goda :)

http://www.youtube.com/watch?v=3ubC_Mge7R8&feature=youtu.be

Fin häst, ser trevligt ut! :)

*kl*

Jag var och hälsade på min idag, hon var toknöjd, bortskämd med morötter och hade hittat lera att rulla sig i. :cool: Hon verkar redan ha charmat alla i det stallet också.

Ridmässigt såg hon trevlig ut, lite stretig första minutrarna, men slappnade sen av och börjde så småningom röra sig lite rundare, ffa galoppen blev trevlig och enligt tränaren var det som att sitta i soffan hemma när hon rullade på mjukt utan att kämpa emot. Gjorde riktigt fina halter, korrekt uppställd, för sätet och mjuka övergångar halt/skritt/trav. Mindre snygga ryggningar, men hon gick iaf bakåt utan att det såg ut som att hon fick panik.

Jag ska komma och rida på måndag har vi bestämt, och jag längtar!

Utan att ha suttit på henne ännu, känns det ändå som ett mycket bra beslut att skicka iväg henne. Jag har fått ladda batterierna denna veckan, har åkt hem och sovit efter jobbet och blivit mycket piggare och gladare. Man klarar sig bra utan ledsna psykbryt ensam i ridhuset sent på kvällarna. :grin:

Härligt att få sakna ridningen lite och vila ut samtidigt, det kan ge oanad drivkraft i det fortsatta hästhavandet! Och praktiskt att damen får lära sig en läxa eller två samtidigt :D

*kl*

Idag dammade jag och Q av våra gemensamma dressyrkunskaper och red en liten tävling (CR). Målet var väl ungefär att han skulle skärpa sig på framridningen och inne i ridhuset. Mer än så kände jag inte att jag kan kräva eftersom han har i stort sett obefintlig erfarenhet av att tävla dressyr. Framridningen var i en paddock utomhus som var absolut livsfarlig (om ni frågar hästen) och de första minutrarna lekte han "hela havet stormar" och "inte nudda golv". Sedan gick det att få lite pli på det hela tills vi kom in i ridhuset, där var det öppet ut i ena hörnet under hela ritten vilket gjorde att man kunde se alla hästar som rörde sig utanför under tiden, och det var ju jättelattjo (återigen, om ni frågar hästen). Han genomförde programmet med två mindre missar vilket var godkänt av mig och förlät hans innovativa uppvärmning. Han var ännu mer förlåten när jag fick protokollet, en 5a på ena missen och en 6a på den andra. I övrigt bara 7or och uppåt. Och bakdelen är just det som vi håller på att stärka i allt jobb just nu, men det tar tid med en så stor häst som långsamt växer i sig själv och är sävlig av naturen i rörelsemönstret. Dessutom fick han stående ovationer från domaren både innan och efter ritten i form av "så söööt han är!" och "vilken fin häst!" :D

48159_10151380457291299_167692501_n.jpg

216649_10151380458136299_793020695_n.jpg

Så bra siffror, Grattis till er!

oxo, jag förstår att du har fegsnöret på, hur länge planerar du att kunna rida? själv vet jag inte, jag tänker att jag får känna mig för lite.

Där kan man snacka om bra relation fodervärd/hästägare ! Förstår att du är glad, lite lättare när man kan ta sig iväg någonstans.

+Marvin

Ja Barbies ägare är verkligen guld värda:bow:! Vi har kommit överens om nu att jag ska ha henne på obestämd tid och sen blir det avelsboxen för henne:). Jag kommer nog allt beställa första fölet själv:p. Den där ponnyn är så himla fantastisk och jag hoppas hon kommer att nedärva sina fina egenskaper.

Undret: Vilken superdebut!

*kl*

Nu har jag anmält oss till årets första riktiga tävling och debut i 110cm! :banana:

Hoppas att det håller tö på dagarna så att man kan rida fram någerlunda bra!

Jag hoppas på att kunna rida så länge som möjligt. Dock är han lite dum att rida ut på nu när han vilat så länge så jag får se om jag hittar nån som kan rida ut lite nu när jag känner att jag inte har kraft att sitta emot när han börjar skutta och hoppa. Men blir det så att jag inte kan rida i sommar så har jag en som kan ta honom.

Undret: det var väl ett kanonbra resultat! Grattis!

kl min är piggare igen efter att ha känts lite matt, ökat kraftfodret + b-vitamin och pälsen är snart borta. Hon är himla kul att rida nu, men lite tröttsamt att vi måste ha små konflikter i början av varje ridpass när hon är som mest på tå. Den enklaste vägen ut är att galoppera av henne några varv innan man börjar kräva nåt, men lite trist att vi aldrig riktigt är igenom det en gång för alla. Protesterna är små nu jämfört med hur det har varit, nu är det mest studsande i kort galopp. Hoppas att det blir bättre nu när vägarna börjar bli ridbara så vi kan få lite motion och inte bara skritt utomhus med.

*KL*
Nu har jag fått nog av den F...ade snön! Jag vill ha vår och sol och fina ridvägar! (tjällossningen hoppar vi över)
Skönt i alla fall att det blir ljusare på kvällarna så att man hinner rida även om man jobbar. Svårt när man mest rider i skogen och det är mörkt vid 16.

Här har jag anmält oss till en säker häst träning och det får bli Nova som följer med. Eftersom det är föreläsning först och sen en timmes uppehåll till första gruppen ( jag rider i andra) så åker jag hem och hämtar henne i stället för att ha stallplats. Finns kvarka i en del andra stall i närheten och vill inte stalla upp henne då.
Sen har jag bokat tid för sadelprovning den 10/4. Ska äntligen prova ut en dressyrsadel. Dressyrsadeln är till min andra häst men passar på att kolla så att Novas passar också.
Det är väll det som händer här:D.

Grattis till en bra debut!

Själv börjar jag få hästabstinent efter 3 dagar utan närkontakt. I morgon planerar jag att åka till Ullared och fylla på förbrukningsvarorna för Elle. Brukar bunkra upp med glansmedel, smörjmedel och sånt som går åt. Måste ju passa på nu när jag är nära.....bara 10 mil ifrån.:angel:

Visst är det hemskt att få hästabstinens när man är bortrest med sin familj? Vi brukar åka 1 vecka på semester i juli, efter 3 dgr börjar jag räkna på fingrarna när vi är hemma igen o när jag kan möjligtvis åka o tävla...:angel::D

Undret: Grattis till fina % och kommentarer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar