Sv: 07'ornas tråd del 12
*kl*
Jag var och tävlade igår, en klass. Eftersom jag tyckt att han bara varit nonchalant och bufflig i 1,00 så anmälde jag till en 1,15 direkt. Har inte hunnit hoppa särskilt högt på träning än i år men höjden är ju inte problemet på den hästen, snarare en del av lösningen. Banan var rätt svår och nästan 25% av alla i både avd. A och B vägrade ut sig. Många brutna relaterade linjer efter varandra och svårigheter i anridningar. Första glädjen var att han var superfin på framhoppningen, första tävlingen för två veckor sedan så bara drog han och bockade och slängde sig. Igår hoppade han väl och vi råkade höja upp till 1,25 av bara farten, riktigt fin känsla. Inne på banan så kunde jag från början ha ett normalt galopptempo utan att han drog och även om han bockade i precis alla svängar så fick jag en bra ridkänsla, det var kontrollerbart även i normaltempo. De svåra linjerna hoppade han jättefint vilket bevisar tesen att han behöver en utmaning för att skärpa sig. Han petade första hindret för att han tittade till och jag tryckte över honom (där hade jag sett ungefär femton hästar på raken stanna i klassen innan), ett fristående räcke för att han blev lite nonchalant och en oxer för att jag inte blev klar i tid innan. Men skit samma, känslan var den bästa i år och bevisar att det är tid och tävlingar med utmaningar ute på banan han behöver. Det finns en film någonstans i sambons telefon, ska se om jag kan få tag på den.
Idag ska han få skritta i skogen och imorgon är det en 1,10 i Kungsbacka på schemat. Nästa vecka är det tävlingsfritt, då ska vi åka till Värmland över helgen.