07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Duktiga ni var! Hon ser ut att tycka att det är riktigt kul!;)

Hunter: Älskar uppsynen på din häst när det kommer bommar ivägen:D Hon verkar verkligen tycka att det är skitkul! Hade varit kul att se det på film;)

Hon linas alltid innan uppsittning och har en ELT gjord med platta. Har dressyrsadel men med korta stroppar så jag har en lång gjord för att tryckutjämnsa så mkt som möjligt. Så jag tycker jag ger henne bra förutsättningar, men de är en känslig dam.

Vilken fin! Verkar inte ens fundera över att hinderna skulle kunna se konstiga ut!

Hunter: Vilken fräs det är i din dam! Jättefin på första bilden!

Kirre: Jag är avundsjuk, behöver också komma ut och galoppera!

Idag satt jag upp på min fd giraff efter 1 veckas ridning av min tränare. Mjuk och känslig och det blev väldigt tydligt att jag behöver bli mer medveten om vad jag gör (och inte gör) på hästryggen, för att inte ge alltför förvirrande signaler. Kändes väldigt trevlig iaf, och hon har kommit upp sig mer fram.

Tränaren red först, 2 bilder från en film:

201304011443581.jpg

201304011443583.jpg

Nytt pass i morgon!

Åh vad roligt Marvin. Tror inte du kommer ångra att du skickade iväg henne en enda sekund. Hon ser jättefin ut på bilderna och hon sitter ihop! Nu är det bara du som ska lära dig :angel::D

*kl*

Det känns som om Divan är tillbaka men vågar inte ropa hej ännu. Har inte bråkat på typ 3 veckor, går i alla hörn och känns fin. Red förvänd galopp idag, något vi inte gjort på ett tag då vi koncentrerat oss på skänkelvikningar, och det hade hon tydligen glömt hur man gör. Borta var den fina samlade och balanserade förvända och istället var det en mellangalopp som inte var så reglerbar :D
Nåja, nu när vi kan rida i stora ridhuset igen så kan jag träna mer på det. Första start om 20 dagar.

Bytte ju tillbaks till remontgrimma för några veckor sen men tänkte testa med den engelska och aachen häromdagen. Big mistake, huge! Hon blir som en annan häst. Ofokuserad, stark, viker in nosen, släpper bettet och formen blir 20 cm lägre. Hur mycket jag än rider fram så kommer hon inte upp eller fram med nosen. Så remontgrimma it is...... ska självklart kolla upp tänderna på henne så det inte är något där som trycker.

Ser jättefin ut Marvin! Ska hon stanna ett tag till för att befästa o komma upp sig lite till i formen? Eller vad är planen?

Jfrelin: Skönt med Divan, har ju alltid trott på er som ekipage och det ska bli kul att se vad ni kan åstadkomma i år på tävlingsbanan!

*kl*

Jag var och tävlade igår, en klass. Eftersom jag tyckt att han bara varit nonchalant och bufflig i 1,00 så anmälde jag till en 1,15 direkt. Har inte hunnit hoppa särskilt högt på träning än i år men höjden är ju inte problemet på den hästen, snarare en del av lösningen. Banan var rätt svår och nästan 25% av alla i både avd. A och B vägrade ut sig. Många brutna relaterade linjer efter varandra och svårigheter i anridningar. Första glädjen var att han var superfin på framhoppningen, första tävlingen för två veckor sedan så bara drog han och bockade och slängde sig. Igår hoppade han väl och vi råkade höja upp till 1,25 av bara farten, riktigt fin känsla. Inne på banan så kunde jag från början ha ett normalt galopptempo utan att han drog och även om han bockade i precis alla svängar så fick jag en bra ridkänsla, det var kontrollerbart även i normaltempo. De svåra linjerna hoppade han jättefint vilket bevisar tesen att han behöver en utmaning för att skärpa sig. Han petade första hindret för att han tittade till och jag tryckte över honom (där hade jag sett ungefär femton hästar på raken stanna i klassen innan), ett fristående räcke för att han blev lite nonchalant och en oxer för att jag inte blev klar i tid innan. Men skit samma, känslan var den bästa i år och bevisar att det är tid och tävlingar med utmaningar ute på banan han behöver. Det finns en film någonstans i sambons telefon, ska se om jag kan få tag på den.

Idag ska han få skritta i skogen och imorgon är det en 1,10 i Kungsbacka på schemat. Nästa vecka är det tävlingsfritt, då ska vi åka till Värmland över helgen.

Det är så häftigt när man gör en analys av sin häst och det visar sig stämma så väl ! Kul !

Fick just rapport om att min plutta skött sig idag. Lite diskussion om vissa saker men hon ger sig utan att bråka (hon är verkligen inte bråktypen)

Det har varit tyst från oss länge nu, men vi tränar på :) Snart tar vi pick och pack för att åka till skåneland på 1 månads träningsläger, och vi är taggade till tänderna! Igår fick jag med mig en kompis till stallet och fick lite bilder.

528207_381852148594777_1712287412_n_515acb51ddf2b3106a89e4ed.jpg

525306_381851085261550_974132275_n_515acb51ddf2b3107a6eb65a.jpg

Hunter: Älskar uppsynen på din häst när det kommer bommar ivägen:D Hon verkar verkligen tycka att det är skitkul! Hade varit kul att se det på film;)

Tar ju evigheter att göra film :p Får se om det kommer upp någon här ikväll ;)

Hunter: Vilken fräs det är i din dam! Jättefin på första bilden!

Jodå, hon fräser allt, både här och där :D Älskar ston :love:

Tack till er båda för den positiva feedbacken :banana:

Fina bilder på er:) Hoppas ni får det riktigt toppen nere i Skåne!

*kl*

Nu är mina hästar hopsläppta. Juno hoppade in till Barbie idag. Ingen hörde av sig om detta i stallet förrän på em eftersom de trodde jag släppt ihop dom själv. Helt lugnt i hagen och de äter tom ur samma hög med hö:). Känns väldigt skönt må jag säga!

*kl*

Åh det är så roligt att läsa om alla, duktiga ni är! :bow:

Vi kämpar på med våra små promenader, A är pigg och glad och har återhämtat sig ifrån febern & matstrejken med råge! :laugh::love:

En liten dagsfärsk bild på donnan som hade väldigt mycket vårkänslor idag, hoppade och spände upp sig som en annan unghingst! :angel:;)

59773_10151522152008180_736275472_n.jpg

I dag känner jag mig som en nolla, trots att jag inte ens ridit min häst. Kommer hem efter 4 dagar i Skåne till en häst som inte skött sig hos beridare. Mkt sadeltvång och energi i massor. I går fick hon löshoppa på morgonen och reds på em, med longering innan. Ändå långt ifrån ok. Mitt självförtroende sjunker i botten när hon håller på så här, när en duktig van person har svårt med henne. Vi pratade i dag och de går inte att jag försöker själv hemma just nu. Tyvärr har hon inte plats för henne just nu, så vi får se hur länge hon kan vara kvar. Har detta inte vänt innan får jag ställa av henne en period, vilket inte heller är optimalt. Funderade även på om hon inte är lämpad som ridhäst, och skulle få gå i avel i stället. Mkt tankar just nu....och mest negativa.

Hua...vilken tur att de gick bra. Var ju inte så länge sen han kastrerades, så de kunde ju ha blivit vilt. Barbie verkar ju dessutom vara ett sto med humör i hagen.

Fy satan, tur att det blev så bra ! Oftast går det ju bra med hopsläpp men man vill ju gärna veta om när de sker och bestämt dem ;)

Förslag på stall rutin hos er att man informerar i förväg - har man inte gjort det och hag kompisarna inte stämmer ringer stallet direkt ? ???

Ja, utan att säga för mycket är jag lite lätt förundrad över att det först var tredje personen som såg att dom gick tillsammans som faktiskt hörde av sig... Hade det varit planerat hade jag självklart skrivit på tavlan innan så att alla visste om det och dessutom kunnat ha lite extra koll på dom. Men som sagt en j-la tur att det gått så bra! Barbie har ett bitmärke på halsen det är det enda. Men det är inte så hemskt alarmerande. Juno har bara varit valack i ganska exakt två månader och det enda han gör som ev kan bli ett problem är att han vallade henne litegrann, men Barbie är som sagt en donna med humör så hon säger ifrån:p.

Charlotte: Vad tråkigt att hon är så meckig med sadeltvånget. Förstår att det är svårt att veta vad du ska göra med henne:(.

+ Novali01: Tack. Är mest irriterad över att jag inte fattat detta med remonten innan då hade vi kanske inte fått så kassa poäng i höstas :D
Hon gick i hörnet idag med!

Charlotte: Åh vad jobbigt för dig men kan du inte ta hem henne om hon inte har plats och typ bara jobba från marken med tömkörning och longering. Tror helt klart att bakslaget kan ha med pälssättning och brunst att göra samt att hon blivit starkare och ifrågasätter mer vilket i hennes fall kanske blir sadeltvånget igen.

Låter som dina stall kompisar behöver en uppfattning av regler Isåfall - om allt tydligt ska kommuniceras i förväg så ska de höra av sig direkt ngt avviker ?! Jösses .... Tur som sagt att allt fick bra , men ingen vidare känsla om man inte kan lita på att de i stallet har koll eller bryr sig att rapportera ? :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024