07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Någon som skall betäcka nu i vår föresten?

Jag går och hoppas på att Amazings fot skall hålla för ett föl, i sådana fall blir det Canterbury som får äran! :laugh:
Tror att han skulle vara ett utmärkt val, precis som Amazing fast förbättrad! haha! :d:d

Och slutar det åt andra hållet :cry::cry: slutar jag med hästar helt, i alla fall ett tag...

*kl

Tack för alla peppande svar. Det mesta känns överjävligt deppigt och har så gjort väldigt länge. Dagens bakslag var droppen. Jag har mått så jäkla dåligt över hela min situation i flera månader, och inte minst pga denna hästhistoria. Så jag känner verkligen nu att livet är ute efter att jäklas med mig :(

Jag är själv en sådan som skiter fullständigt i om en häst krubbiter så lindrigt som min, det enda jag bryr mig om är om det är så extremt så att de får magbesvär av det men det är ju få som gör det. Forskningen har gått framåt och av vad jag kan läsa mig till idag så är det inga större farligheter. Så för min del är det skitsamma, jag tycker givetvis synd om hästen eftersom något stör henne så att hon utvecklat detta, men i övrigt är det bara säljbarheten som påverkar mig. Det är nog svårt som det är att sälja en häst med humör och utan meriter, att den dessutom krubbiter känns som ett skämt att nån ens ska intressera sig...

Men Gud va jobbigt.:( Hoppas verkligen att allt löser sig till de bästa.

Elle har skött sig lite bättre. I går va de uteritt igen. Spänd vid uppsittning men tog täten ute och jobbade på fint. I dag tog vi en timmes promenad ute i solen för hand. http://instagram.com/p/Xt3RYoMYGF/

Uppfödaren har ingen möjlighet att ta hem hästen till sig, jag har frågat flera gånger.

Ang livet så ja, det känns som att alla beslut jag tar är fel. Jag peppar mig med att man inte vet om motsatsen blivit bättre, men i fallet om jobbet är jag ganska säker på det. Det som stör mig mest är att anlendingen till att jag tackade nej var pga min nyfunna pojkvän, och att hästvärlden är lättare här. Jag var stressad och hade 5 dagar på mig att fatta beslut och det kändes tryggare att backa än att ta det. Tyvärr, jag kände direkt att det var fel beslut då jag längtat dit i flera år. Jag vet att jag skulle trivas där då jag kommer därfifrån och har alla mina vänner och familj där. Här har jag inget, utom ett jobb jag hatar och en häst jag inte blir av med. Fattas bara att mitt förhållande tar slut nu också så att det verkligen går åt rätt håll :devil:

Har själv ingen erfarenhet av krubbitning.....men kanske kan de vara bra att sätta på en krubbitarem innan hon befäster de. Vi fick in en ny häst i stallet som krubbade. Folk blev hysteriska att de ska "smitta" andra hästar(vilket de ju inte gör) Så kravet va att sätta på den en rem och så var krubban alltid utfälld utom när han fodrades. Blev mkt bättre!

Smittar gör det inte. Tackolov vet ju de flesta detta nuförtiden. Jag tror inte en rem hjälper, då det bara är ett symptom på andra orsaker.

Hon gör inte detta varje dag. Inte i sin egen box (vad jag sett) och aldrig när hon har mat eller annat att sysselsätta sig med. Så det är ju nåt hon precis börjat med. Tyvärr känner jag att jag sitter i en rävsax då jag inte kan flytta henne då jag känner mig beroende av ridhjälpen :(

Jag vet exakt hur det känns när det känns som om allt i livet går fel.

Efter att min pappa dog plötsligt en natt 2011 i hjärtinfarkt, aldrig varit sjuk innan, så kändes det som om hela livet rasade samman. Dels var man ju helt under isen pga sorg och sen kraschade typ hela min ekonomi. Det var liksom grej på grej på grej som gick sönder och allt var dyrt. Som hästägare har man ju aldrig speciellt mycket i buffert :p På det så fick Divan kolik med klinikbesök som resultat, uttänjda ligament med klinikbesök som inte täcktes av Agria och blev galen att rida, ni kanske minns att hon skenade i ridhuset. Killen jag var kär i flyttade till Sundsvall för att plugga och skaffade tjej där och dessutom hör jag inte till de där som inte kan äta när de mår dåligt så jag gick upp 3 kg i vikt (vilket inte direkt är en katastrof men det kändes som det då :D) Sen var det ju massa småskit på allt också, kompisar som inte fanns där osv osv.

Det känns så jävla orättvist när allt går dåligt. Man tycker ju att det borde räcka med att det går dåligt på ett plan. Typ bara hästen, bara familjen eller bara kärleken men tyvärr funkar det ju inte så. Ibland kommer all skit på en gång.

Detta kanske inte var direkt peppande men du är inte ensam. Grät i bilen hem från stallet varje dag i flera månader för allt var skit. Men vet du, man är fan starkare än man tror och även fast allt inte blir bättre på en gång så kommer du bli glad igen.

Är hon verkligen så svår att rida, nu menar jag inte att nedvärdera din ridning har ridit hästar som gått St Georg men som jag knappt fått på tygeln pga kemin inte stämmer. Vad gör hon specifikt? Du kanske ska omformulera annonsen så fler kommer och kollar, inte nämna något om hennes tricks och fix direkt utan avvakta och se på provridningarna. Bara för att hon har ett beteende med en ryttare betyder inte att hon har samma beteende med en annan mindre erfaren. Speciellt om ryttaren sitter upp utan förutfattade meningar.

Vad har hon för stam? Hoppar hon bra? Hur rör hon sig? Vi är ju ganska många som har stora kontaktnät i denna tråd och någon kanske vet någon som letar eller som är duktig och vill låna.

Min gamla häst som jag köpte för 195,000 blev galen efter 2 år och veterinärerna kunde inte hitta något fel på honom. Honom fick jag ge bort, jag kunde ju avlivat också men jag skulle inte få något på försäkringen. Han går nu 130 med en junior. Han är fortfarande galen ibland men hon skiter i det :D Det finns fler sådana ryttare. T.o.m några som kan betala en slant.

Pepp pepp pepp i massor

Tack för pepp :o Jag tycker inte om att bli för personlig, men jag har haft min beskärda del av elände i livet. Jag orkar inte bita ihop och kämpa mer. Jag är så oerhört trött på ordet "kämpa" för det är vad jag gjort i hela mitt liv från mellanstadiet och framåt.
Jag har även "kämpat" i flera år för att utbilda mig, hitta jobb och på ett väldigt segt och jävligt trist långsiktigt sätt sett till att ha råd att leva som jag gör idag. Jag har bra inkomst och häst, inget lyxliv men för mig har det förr varit en utopi.
Jag var så glad när jag kunde skaffa häst, lade ner mkt tid och energi på att hitta det jag trodde var rätt och vad blev det av det? Pannkaka.

Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger: Jag är less nu. Jävligt less. Och man undrar verkligen varför man ska kämpa på med allt när det bara blir skit som betalning.

Hon är inte tekniskt svår. Hon är en häst som har mkt energi, egen vilja och humör. Hon bockar, sparkar mot skänkeln och tjurar när hon har en dålig dag. Hon är ett riktigt sto men aldrig farlig. Men hon är inte svår om man tänker på problemhäst, man ska bara ha tålamod och intresse för en sån häst. Hon är jättefin och har en bra grundutbildning och bra stam (ovanlig så jag vill inte skriva ut), men inga meriter från tävling. Jag trodde inte det skulle vara sås vårt att hitta en ryttare åt en sådan häst men alla verkar vilja ha en mer lättsam häst för inga pengar och marknaden tillåter väl det också.
Hon hoppar fint men är inte i nivå med sexåringar, hon hoppar enkla banor på 60-70 cm med fin teknik. Hon rör sig MSV-mässigt och har en mkt fin galopp och lätt för sig. Jättefin häst men som sagt man ska stå ut med hennes humör, vilket jag inte gör. Ingen sak i det, man gifter sig inte med alla människor heller. Skillnaden är att den här tar ens tid och pengar oavsett om man vill skilja sig eller ej...

Senast ändrad:

Du har ju iallafall en pojkvän :D

Skämt å sido så hoppas jag verkligen det löser sig för dig med hästen och om du inte vill skriva i tråden stam osv så kan du väl pm:a så kan jag kolla runt lite? Allt jag vet om henne är att hon är lite bråkig. Blir svårt att kolla runt med endast den infon:D

edit: såg att du svarat lite mer om henne nu. Men pm:a stam för jag känner en del uppfödare som kanske skulle vara intresserade.

Har hon som la ett skambud köpt häst? Ring henne och möt henne nånstans på vägen annars. Spara pengarna några månder så är du ikapp sen. Ingen mår ju bra av det som du har nu.

Nej, inte rem !

Det är skittaskigt tycker jag.

De krubbiter för att de har problem med magen, det är inte krubbitningen som GER problemen. Om man tar på rem så blir de i regel jävligt stressade och mår ännu sämre än innan och men de krubbiter inte. Så jag skulle aldrig nånsin sätta på rem.

Vi har en jättefin häst i stallet som krubbiter eller rättare sagt, han snappar i luften han behöver inte ens ta stöd. Nu när han fått slowfeednät har det blivit mycket bättre.

Kan knapot skriva från luren, men känner att jag verklugen vill peppa dig! Sjukt jobbigt att känna att det är skit på alla plan (säger docj som jfrelin att du har iaf en pijkvän:p). Jag tror dock på byte. Typ nån junior som har en ponny och vill ha ny häst men är beroende av att sälja ponnyn först kanske hade velat byta?

Och jag vil inte säga "kämpa på" men väl " härda ut"!!

Jag har kontaktat henne. Hon var tveksam till krubbitningen (såklart) men verkade iaf intresserad av att provrida. Så vi får väl se...

Ja det är ett alternativ jag har fiskat endel i, men hon verkar för svår för många ponnyryttare. Man bör ha vana av storhäst och gärna yngre sådana. Men visst är jag öppen för förslag bara man klarar av hästen, vilket jag är noga med att man gör för annars har jag inte samvete att skicka iväg henne. Jag vill att man provar flera ggr och inte bara i ridhuset, samt vet hur det är att ha ett ungt sto med åsikter och som inte är som en liten ponny att sitta på när hon tar i.

Jag känner inte dig men jag känner med dig :(

Jag trodde inte det skulle vara sås vårt att hitta en ryttare åt en sådan häst men alla verkar vilja ha en mer lättsam häst för inga pengar och marknaden tillåter väl det också.

Min ena häst 6-åringen, som jag skrivit lite om här i tråden fick jag från uppfödaren i höstas. Dom resonerade som så att heller ge bort hästen till någon som dom trodde på skulle kunna ta tillvara på den än att sälja för vrakpris till någon obekant. Nu var ju min en 5-årig, snart 6-årig oinriden häst, jag har inte någon erfarenhet av hästmarkande idag (var två år sen jag sålde häst), men vad jag läst så är det köparens marknad och förmodligen skulle en häst som min vara väldigt svårsåld.

Jag har inte följt hela din och din hästs historia men du skulle inte kunna tänka dig henne som en "sponsorhäst" på liknande sätt som min? Eller du tänker köpa en ny häst med de pengar som du får för din nuvarande?

Tycker också synd om dig, inte roligt när man känner att man sitter fast i en situation man inte alls trivs med :(

Jag tycker din häst verkar riktigt trevlig, tyvärr är det enda jag har att byta med en 5-åring :angel:

kl

Eftersom jag har sjukt tråkigt när jag ligger här i sängen och hostar så roar jag mig med att lägga ut film :p på min goodie bag häst :D

Galopp

Hopp

Hopp

Ge bort känns fel. Dessutom skulle det ta mig ett tag att spara ihop pengar till en ny, visserligen kan jag lägga undan rätt mkt per månad men en hel häst tar ju lite tid... Hade uppfödaren velat ha henne tillbaka för en spottstyver hade jag inte tvekat, men hon har ingen möjlighet. Till okänt folk ger jag inte bort henne, så dålig är hon inte att folk ska kunna kräva in henne gratis. Det är inte en gammal trebent vi talar om utan en välstammad, utbildad som har potential. Problemet är att vi inte passar ihop, och att hon nu inte verkar trivas i stallet så jag kan varken ha kvar henne där eller flytta henne och stå ensam för all ridning osv då jag faktiskt inte orkar med henne på heltid pga att vi inte passar ihop. Jävla skitsits.

Ja, jag har varit vaken halva natten och stirrat i väggen. Så roligt är läget.

Jag önskar att jag hade självförtroende att ta mig an en unghäst, men jag tror inte det efter ett år med denna. Jag vet att det är skillnad på individer men skulle det skita sig med en till vet jag inte vad jag gör. Samlar frimärken kanske. Å andra sidan är det kanske lika bra att man tröttnar rejält på hästar, då behöver jag inte stå ut med mitt pestiga jobb bara för att det är bra betalt... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar