07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Min pålla är lika glad som vanligt. Går i hagen hemma och vilar. Kompisen ska kolla om hon är ren i början av veckan, isf kunde dressyrtränaren komma och hämta hem henne (:love:).

Fiorano: jag tycker också det ser bra ut, speciellt som ni ridit ut bara så länge. Hunden ser lite tröttare ut än vanligt?

Min fortsätter bete sig strålande. Idag hoppade vi och jag tvingade mig själv att rida framåt på alla distanser och inte backa. sen bytte jag häst med en stallkompis som ridit 140 och fick hoppa hennes lite samtidigt som hon red min. Min har varit svår med nya ryttare då hon testat sin fulla repertoar men idag gick det bra. Visserligen duktig ryttare men det känns bra ändå!

Tack så mkt:). Känslan kommer väk tillbaka så smånkngom hoppas jag.

Hund hade hittat ett ben och hade väldiga bekymmer med att hitta ett bra ställe att gräva ner det. Antingen var det för blött ett för isigt:D. Så hon är lite rådvill och uppgiven:p. Slutade med att hon tog med sig benet till stallet och grävde ner det grundligt i Junos box..

kl

Idag hämtade jag hem en inte så glad Becka-häst från djursjukhuset :( Hon har betett sig illa mot personalen, gjort utfall och bråkat. Inte alls det beteende jag är van vid, hon är supersnäll att hålla på med och så mycket som jag rivit i hennes mugg/svamp och hon har stått som ett ljus fastän det säkert inte varit skönt alls :crazy:

Hästen hade tappat rätt mycket och såg tunn och uppdragen ut. Inte klinikens fel, hästen har fått toppvård men hon har inte trivts. När hon kom hem drack hon 20 liter vatten och sen satte hon i sig 3 kg hö och 10 kg halm :eek: Nu har jag varit ute och matat och mockat och klappat. Pälsen på ryggen var uppruggad, hon och E har stått och kliat varandra :love:

Nu är det boxvila med bandage en vecka till sen ska stygnen tas och sen kan vi börja röra på oss igen :) Någon som är frivillig kamikaze till first sit? ;)
Fina hästen :love:
April1stjumpG_zps541ae5b7.jpg

*kl

Nu har min häst gått som en klocka sedan torsdag. Dessa dagar undrar jag ju om jag inte ska ha kvar henne ändå. Har ridit ute ensam och med kompis i alla gångarter och ingen tjafs alls. Lite tittighet osv men det tolkar jag mer som vårkänslor och lite för mkt energi för hon slutar efter man ridit henne i en halvtimme.

Så, om det är såhär veligt att sälja en häst som min där vi har våra duster mer än vi har våra guldkorn, hur ska det då vara att sälja en man verkligen känner som sin soulmate? :crazy:

Spekulanten kommer på tisdag. Imorgon hinner jag inte så då rider beridaren. Jag nästan hoppas att hon är bråkig så att jag ser om hon reder ut henne, gör hon det kan jag vara lugn med att sälja henne dit. Det är mest det jag tvekar på.

Skönt att hon fått komma hem, inte många djur som trivs på klinik.

Min Madame va på riktigt dåligt humör i förra veckan. Protesterade vilt, och va en riktig märr. Skulle tränat i helgen men lät beridaren ta min plats. Jäklar va hon har fått rida, och stundtals är hon superfin för att sen slå med huvudet, springa på tvären och dumma sig. Genomgående vill hon inte riktigt suga tag i betet och bjuda ärligt fram. Tränaren undrade om hon är röntgad i halsen, vilket hon inte är. Ska kolla hennes tänder och kan passa på att kolla halsen då. Eftersom att hon protesterat ordentligt vid ridning nu ett par gånger kan de vara skönt att utesluta att de är ngt fel. Nu blir de ju ganska tuff ridning stundtals som tidigare aldrig behövts. Eller så testar hon bara nu när de börjar bli jobbigt och krävande. Vet inte hur många gånger jag fick höra att hon är så vacker i helgen, och de är i alla fall kul.

*kl*

Igår var det tävling med Fillemanen, första riktiga (om man nu kallar avd B det) för i år och även debut i 110 cm.

Han skötte sig bra på tävlingsplatsen och vi hann med det vi skulle innan vi skulle in på banan.
Dit tänkte då dock inte Fille gå pga den LÄSKIGA snitslade vägen in till ridhuset!
Där stod faktiskt ett par murdelar längs vägen och gud vet vem som hade kunna gömma sig bakom dom...:banghead:
Men efter en stunds bråkande, resande, hoppiliskutt på bakbenen så jag tappade stigbyglarna och lite mer bråk så fick jag till slut in honom...
Dock missade vi ju att få titta oss runt medans ekipaget red innan oss så det var bara att ta tag i banan.
Han fullkomligt smög runt banan utan bjudning förutom när vi började närma oss ett hinder så bjöd han på det, men man ser verkligen på filmen i kameran hur han står emot.
Ett ner på ett relaterat avstånd efter kombinationen efter som han blev lite flack eftersom jag bara fick rida framåt ( och jag som brukar få tajt med han stora galopp) men annars så tja, vad ska man säga, han stod mest emot för läktaren, domaren, BLOMMORNA för det har han aldrig sett innan osv.
Plus att underlaget tyvärr var stenhårt och halt så efter att han halkat första gången så blir både han och jag ännu mer restrektiva med framåtbjudningen...
I andra klassen var jag nog lite mer drivande och det blev en bättre galopp även om han två ggr bröt av till trav och skulle travhoppa istället...:crazy:
Vet inte riktigt vart det kom ifrån och inget jag uppskattar på en ny höjd ;)
Men det blev en rivning igen pga trav ocg sen flöt resten av banan på bättre, dock tog vi även kombinationen i trav :banghead: men det funkade det med...
HAN har ju tydligen inga problem med höjden även om jag tyckte att det var väldans högt när jag gick banan :angel:

Men det var sista inne tävlingen så nu blir det ut och jobba galoppen ett par veckor innan ute debuten 27/4 på KM och sen våra vanliga tävlingar till 1e maj :)

Jag tror vi rev samma hinder, nr 7 i 1.00 räcket efter kombinationen?

Är sur på mig själv efter det, jag som alltid brukar vara noga med att räkna galoppsprång slarvade med det just där och red på ett mindre = flackt språng och rivning.

Håller med dig det var mycket blommor och pynt där, men sånt bekommer inte min häst så det är skönt.

Jepp, sama hinder ;)

Där skulle vara 5 galoppsprång och det rider jag på på filmen, men eftersom jag dels fick en knasig sväng upp på kombinationen så bleb det lite långt för honom redan i den och sen att han stod emot så i första klassen så fick jag 5 bra galoppsprång, men eftersom jag fick rida för att nå fram så blev det flackt..

I 110 så rev vi 4an eftersom han tittade ut genom dörren i svängen och tappade fokus, när jag då tog i honom så blev det lättast för honom (enlig han själv) att bryta av till trav :banghead:
Haha, hade det inte varit för att vi även kom nära så hade han säkert klarat det i trav precis som han tog kombinationen i trav..
Men men, lätt att sitta och analysera när man har det på film, man kan ju bli gråhårig för mindre O_o

Men nu e det nya tag till tävlingarna ute!
Massa galopp träning och mest gympa hoppning fram tills dess.

Om du ska klämma in en tävling till innan den 14e så kan du väl komma till oss? Bör ju inte vara längre för dig att köra än vad det var till åsbo :idea:

*KL*
Här är det äntligen VÅR!!!!!!
Idag har vi 15 grader och den mesta av snön är borta. Äntligen har jag kunnat börja jobba hästarna lite mer nu när ridbanan är ridbar igen.
Nova och jag var ju iväg på säker häst kurs och hon skötte sig kanon:D.
Första gången hon blev riden i ridhus, har ju bara varit och löshoppat henne 2 ggr när hon var 3.
Hon tyckte allt var jättekul. Brydde sig inte om plastband, ballonger och blinkande lampor. Och hon blev kär:o. Träffade en stilig valack som hon helst inte ville lämna. Alla i publiken tyckte hon var jätterolig för hon var så nöjd när hon fick stå bredvid honom. När det var hans tur så stod Nova och studsade tills han kom tillbaka. Knäpphäst:o.
I veckan var sadelprovaren ute och provade sadlar till mina hästar. Nova hade breddat sig lite så behövde lite vidare sadel. Köpte även en dressyrsadel som jag bara älskar:love:. Är jätteskön att rida i.
Nova har ju rätt "grov" bröstkorg som gör att sadelgjorden gärna åker fram och drar med sig sadeln i galoppen. Har ni några tips vad man kan göra åt det? Använder antiglid padd men skulle nog behöva en annan typ av sadelgjord. Har anatomisk gjord. Kom med tips och ideer:D.

Jag använder hopp platta alltid när jag rider ( utom i dressyrsadlen såklart) och jag inbillar mig att det ligger mer still och framför allt är mer bekvämt för höstarna då det fördelar trycket på en större yta :)

Jag har lite samma problem som dig, Fille är stor i sitt brösomfång och där till är han även lite överbyggd..
Ingen sadel ligger still utan antiglid padd när han bockar eller man sitter emot och drar sadeln med sig..

Jag är också så sjukt lycklig över våren! Vi har 11 grader här idag och ridbanan hade tom några få torra ytor:D! Känslan i ridningen var mycket bättre idag:)! Red massor av tempoväxlingar och det är ju het enkelt so så att det är så himla effektivt! Barbie kändes nöjd och det blev ett bra pass:).

Vad det gäller sadeln så brukar breda anatomiska gjordar funka bäst.

kl
Idag var det en lite mer happy horse. Igårkväll ville hon kramas lite (hon vill lägga huvudet på min axel) men jag märkte att hon var spänd som en fiolsträng. Men nu som vanligt igen, dock blir hon stressad när kompisarna får gå ut. Dom andra får gå ut i skift så att någon håller Becka sällskap hela tiden men det blir alltid lite oroligt när dom ska in och ut. Becka är i alla fall vid gott mod och äter, dricker och skiter som hon ska :D Längtar till om en vecka så vi kan ta stygnen så att hon får gå ut i hagen (och jag kan börja rida)!!

Hos oss har regnet öst ner hela dagen. Var ute och promenerade Elle för hand en timme med regnet piskandes i ansiktet. Bläää! Har bokat tid på onsdag morgon att kolla tänder och ev röntgen.

Ja fy fan vilket vidrigt väder det varit idag.
Hoppas det blir bättre i veckan. Vi har tävlingar både lör (ponny) och sön (häst) och det skulle ju vara trevligt om det vart lite sol.

Har haft ET ute idag på Divan och precis som jag trodde hade hon sträckt sig från ländryggen ner mot bakknät. Behandlades med laser, nålar och manipulation. Skritta två dagar, lösgörande ridning (finns det någon annan :D) på torsdag och sen rida som vanligt. Fick klartecken för start på söndag om hon inte blir sämre såklart.

Fick mycket beröm över hur fin hon var och över hur snäll hon är och hantera samt att jag måste rida henne väldigt rakt och bra för hon hade absolut inga andra snedheter eller låsningar. Stolt som en tupp :D
Första gången med denna ET som jag verkligen kan rekommendera. Hemmahörande i Köping.

Tycker det ser helt okej ut. Hon är ju inte riktigt lösgjord och det är ju därför hon blir dragig men det är ju inte så konstigt när ni inte kunnat rida ordentligt på länge.
Back to basic så är ni snart i form igen.

Här öste regnet ner halva dan, så när det blev uppehåll så bestämde jag mig för att åka och tömköra. Väl i stallet sken solen och det var riktigt varm så det blev en ridtur istället. Tyvärr har tjälen släppt så det går bara att skritta ute och vara riktigt försiktig så att man inte trampar ner i en håla. Trist när underlaget annars hade varit så perfekt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar