07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Jag har haft influensa i över en vecka och inte kunnat rida klokt sedan förra hoppträningen. Hästen har dock gått med medryttaren under helgen. Har en tävling imorgon och hade tänkt debutera 120 för året där. Sedan såg det dock ut som om jag skulle behöva stryka oss helt men jag har mått bättre igår och idag så jag kör på ändå. Men med tanke på att jag inte ridit honom ordentligt sedan förra onsdagen och inte är riktigt lika stabil som vanligt själv så bestämde jag mig för att byta klasser och skutta runt 100 och 110 istället och se det som en liten lättare träning.

Jag har i alla fall tagit tag i jakten på terränghinder och börjat snoka efter en bana dit jag kan a) köra utan att korsa halva landet och b) åka själv och träna utan tränare. Dels eftersom hästen behöver komma igång så att det lossnar för honom mentalt när han är i terrängen. Höjden och typhinder bekommer honom inte, men han har hittills varit för ofokuserad för att faktiskt gå fälttävlan. Men i år har han mognat och nu tror jag att det kan vara dags. Han behöver dock åka och hoppa terräng en gång i veckan under kanske fem-sex veckors tid så att det blir avdramatiserat innan han får börja tävla. Det var lättare när jag hade en terrängbana som jag hade fri tillgång till och stod 10 min skrittavstånd ifrån. Då fick sådana hästar helt enkelt gå där ett par dagar i veckan under hela våren, jobba lite och hoppa ett par hinder i slutet av varje pass och sedan var de superavslappnade i terrängen. Nu måste man boka träningar, åka långt och krångla varje gång man ska hoppa lite på en terrängbana. Om jag kan bestämma när jag kan åka själv så bör jag dock kunna få till ett pass i veckan i terrängen under en period och sedan komma igång och tävla.

Välkommen till the real life!:D Så är det ju för merparten av oss andra, man måste boka in träning o få det att passa med allt annat man ska hinna med med en stackars FT-häst. Skulle också önska att man kunde skutta lite då o då istället.

Mjo, jag hade utan problem kunnat ha kvar terrängbanan. Men antagligen gett upp ganska många andra saker. Och nu är det mannen som trilskas när jag pratar om att flytta tillbaka. Fast å andra sidan så blev han vänligt inställd till Skåne (som innan dess inte ens kunde ses som alternativ) när jag började prata om Tyskland. Så jag antar att jag får börja prata drömmande om Frankrike så landar vi nog runt Schleswig Holstein :angel:

kl

Jag o GP har provat lite sadlar. Hur tycker ni den här ligger?

Har lagt in fler bilder under dressyrsadlar om någon är nyfiken.

S1300002_zps25e28ad9.jpg

Undret , ush din stackare som varit sjuk. Tycker det låter som en bra idé att vänta med 120 debuten :)

Du ser ut att sitta bra i den i af, men hur den verkligen ligger är omöjligt att säga när du sitter i den ;)

*kl

Gick väldigt bra för provridaren igår. Jag fick dessutom en mkt bra känsla av henne och jag tror min häst skulle få det väldigt bra där. Men så idag meddelade hon budet som låg på 7000 kr under det tidigare, då blev jag arg. Min häst är i mina ögon värd hennes tidigare bud nu pga krubbitningen, och det är det lägsta jag går. Nu ska hon pruta ytterligare och det tycker jag faktiskt inte är okej.

Det lutar mot att jag väntar tills jag får tillbaka min stallplats om 2 månader och tar hem henne varpå jag faktiskt tror att krubbitnigen försvinner. Så lindrigt som det är nu med dåliga runtiner så tror jag det är ganska enkelt avhjälpt med bättre koll på mattider etc. Jag är så arg idag så jag tycker iaf det är värt att prova. Och med tiden kanske jag lär mig att ha överseende med de dåliga dagarna. Jag verkar ju tycka om hästen nånstans innerst inne iaf, för jag hade en klump i magen igår. Och gör jag inte det så få rjag ge bort henne sedan för kaffepengar, men då har jag iaf provat...

Senast ändrad:

Men så sniket. Hon är ju redan jättebillig. Hoppas hon ändrar sig och lägger ett vettigt bud alt. du får hem henne och det kommer funka bra.

Jag är hemma från tävlingen. Har inte ridit hästen på en vecka och inte orkat så mycket i övrigt heller. Men han var superfin i båda rundorna. Äntligen så kunde jag komma till ridning och låta honom sköta sprången samt lägga på skänkeln i uppsprånget för rundare och bättre språng. Han nollade första klassen och fick ett förargligt litet pet i andra. Helt klart en annan häst än de senaste tävlingarna och nu börjar jag komma åt ridning på honom som inte funnits där alls förut. Väldigt kul.

Härligt grattis!

Va inne med Elle på klinik i dag. Började med böjprov och hon va helt fräsch. Röntgade sen halsen som såg bra ut. Tänderna på vänstersidan var supervassa så jag hoppas de är därför hon krånglat med munnen och inte velat bjuda ordentligt fram. Har varit som värts i vänstervarv. Känns bra att veta att de inte är något fel, bara trots eller obehag av tänderna som nu är fixade. Tyvärr lyckades hon bita mig ordentligt när jag skulle känna på tänderna efteråt. Så jäkla klantigt av mig...... Höll på att svimma och fick sitta ner på kliniken i 30 minuter innan jag vågade köra hem.

Kul att utvecklingen går framåt! Grattis :)

Men Charlotte hu vad hemskt, du är väl stelkrampsvaccinerad? ;)

kl

På måndag ska vi ta stygnen och sen är det ut med hästskrälla :crazy: hon får tuppjuck inne i boxen och bockar, stegrar och slår bakut...snacka om laddad, ska bli jättekul att leda ut henne ur stallet på måndag :angel: Hon sköter sig dock när hon står uppbunden och jag grejar med henne!

Inte lätt när du sitter i den o den är tagen ur den vinkeln men visst sitter du i stolsits i den? Ser inte ut som du får knästöden där du ska ha dom. O antingen ligger den långt fram eller så är den för smal...ska kolla i Dressyrtråden om du lagt nåt där!

Just nu skiter jag i vilket, jag har tappat sugen för hästaffärer. Som tur är har hon inte svarat mig efter att jag talade om för henne att likvärdiga hästar inte går för kaffepengar. Jag har tagit bort annonsen och nu skiter jag i det här. Jag gillade tjejen och tyckte att jag var sjyst som gick ner rätt så rejält i pris genom att låta henne välja en av mina sadlar trots att hon bjöd lägre än mitt "vinterpris". Och hon har ändå fräckheten att buda ännu lägre. SÅ dålig är faktiskt inte min häst, tamefan. Och så desperat är jag inte heller. Hon var ju liksom inte Ulla Håkansson... ska jag ge bort hästen ska det verkligen vara något speciellt.

Nu tar jag hem henne så snart tillfälle ges. Och sedan får vi se hur det blir framöver. Detta var droppen idag, och om inte annat är det en principsak för mig. Jag kanske inte är perfect match med min häst, men så värdelös är jag inte så att jag ska behöva fjäska för att bli av med den. Och så lite värd är inte min häst heller bara för att hon inte ägs av ett proffs. Aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar