07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Stå på dig. Hon fick ett fantastiskt erbjudande för din häst och är hon så dum att hon inte tar det bara att strunta i det. Ta hem din häst och försök släppa kraven på "hur det ska vara" att ha häst. Ja det ska vara roligt och man ska älska sin häst osv osv. Men vi lever inte i en perfekt värld och vissa saker tar helt enkelt mer tid för att få att fungera. Det känns som om du och din häst iaf har börjar tolerera varandra på det senaste;). Försök att ta det för vad det är helt enkelt:). Massa massa pepp från mig! Du är superduktig som kämpar på!

Ush en sån tråkig spekulant. Sälj inte till henne du kommer ångra dig.

Håller med Fiorano, försök ta hem henne och ha inte för höga krav. Samtidigt kanske du kan försöka sätta upp lite mindre mål nu i sommar? Komma ut på någon träningstävling eller något :) Eller du kanske har någon kompis som kan göra det om du känner dig osäker?

Det verkar som om du lärt dig massor av den här tiden, dra nytta av det nu!

Han är fin, gillar hans inställning och hade gärna suttit på honom :D

Halvt kl...

Jag saknar till och med herrns spektakel från i vintras nu när han taggat ner en period och blivit tam. Men å andra sidan är det skönt att kunna rida ut och galoppera barbacka i skogen med några små bocksprång som resultat på sin höjd. Och att kunna börja komma till ridning. Förhoppningsvis så kommer hans schizofrena personlighetsdrag att balanseras med åldern och det kommer inte att vara rodeo ena dagen och lobotomerad potatissäck nästa dag utan ett jämnare humör. Ett jämnare humör med lite edge får jag väl hoppas, annars är det kanske inte en häst för mig... men så länge som han är knäpp för det mesta så passar han mig utmärkt.

Och tack för alla grattis, det känns superbra att han börjar bli balanserad och ridbar. Och det är skönt att kunna ta med honom på tävling själv och hantera honom utan problem, även när det är snabba ryck som i Kungsbacka.

Det jag muttrar över nu är hur svårt det är att hitta en terrängbana där man får rida utan tränare, de banor som finns i krokarna har bara träningar på de dagar som jag absolut inte kan (läser kvällskurser två dagar i veckan) och den bana som jag vill åka till öppnar inte förens 1 maj. Han behöver minst 3 veckors prepp i terrängen vilket betyder start först i slutet av maj om jag har flyt. Då han jag juni att tävla, sedan åker jag två veckor till Gotland och sedan jobbar jag på schema fram till september vilket betyder minskade chanser att kunna tävla.

Jag tror ju på planen att försöka göra fälttävlanshäst av honom i år eftersom jag själv inte har engagemanget att försöka matcha ytterligare ett år av stora unghästtävlingar. Planen är att ge honom sitt sjätte år för att bli starkare, mer ridbar och få en känsla utav att han går 120 lättvindigt i hoppningen samt plocka upp honom stadigt i LA och börja nosa på kandar och MSV samtidigt som jag vill se om han är något att ha som fälttävlanshäst. Han är som skapad för allroundaktiviteter och eftersom planen är att han ska bli en hållbar och mångsidigt välutbildad häst (antingen till mig eller någon annan) så känns det som om ett år med lägre men mer breddade krav är på sin plats. Och han är ju "med" utbildningsmässigt fram till det här året, även om han har varit lite för kroppsligt outvecklad för att kunna matcha några fantastiska resultat så tror jag att det finns kapacitet i honom. Kanske inte spektakulär sådan men riktigt bra i alla fall, vilket en amatörryttare kan komma ganska långt på. Dessutom är han snygg och en stor häst, något som övertygar domare lite till hans fördel redan innan han presterat (precis som att man för det mesta slår från underläge när man kommer in på ett litet och tanigt fullblod på banan).

Värst vilken text på grund av ingenting, jag behövde nog skriva ner mina tankar tror jag visst.

Han är fin, gillar hans inställning och hade gärna suttit på honom :D

Halvt kl...

Jag saknar till och med herrns spektakel från i vintras nu när han taggat ner en period och blivit tam. Men å andra sidan är det skönt att kunna rida ut och galoppera barbacka i skogen med några små bocksprång som resultat på sin höjd. Och att kunna börja komma till ridning. Förhoppningsvis så kommer hans schizofrena personlighetsdrag att balanseras med åldern och det kommer inte att vara rodeo ena dagen och lobotomerad potatissäck nästa dag utan ett jämnare humör. Ett jämnare humör med lite edge får jag väl hoppas, annars är det kanske inte en häst för mig... men så länge som han är knäpp för det mesta så passar han mig utmärkt.

Jag känner exakt samma med Fille!
Ena dagen dampar han bara, allternativ farligt och han lägger all energi på detta och noll på att jobba.
Andra dagar är han "för snäll"..
Jag tänker i samma banor som dig, att ska han alltid vara snäll sår det ingen häst för mig, där är för lite eget go i honom då..:(
Försöker jag fodra upp mer energi kommer dampet, men hellre det och lite liv i luckan än en häst som "bara är"..

Skulle jag någongång få för mig att sälja honom så måste det ju vara till någon som vet om att han kan dampa lite ibland och att denna personen inte blir rädd för honom eller bara åker av hela riden som alla andra gör som ridit honom..(det är dock inte många men ändå, dom ligger likväl på backen :banghead: )

Men han får detta året på sig typ och se vart det bär.
Kapacitet har han, men jag har inga planer för egen del att "hoppa så högt det går" utan är fullt nöjd med att vi på sikt kan rida stadigt på 120 nivå ;)

+novali01

Tack så mycket :)
Han är välstretchad iaf ;)

Och jag tycker att hand fantastiskt rolig att rida när han är på det humöret med lite ös i :)

KL

Lite deppig idag, hade planerat att hoppa idag då hästen haft en längre vila och nu ridits igång och känts riktigt trevlig. Men han var spänd och ovillig, regnet smattrade mot ridhustaket och hästarna gnäggade utanför så han var inte alls mellan han do skänkel, kändes inte som läge att börja hoppa iaf...
(han är nyligen inhoppad och har ingen rutin så jag vill att det går bra varje gång med)
Blev till att jobba loss bogarna och satt och gjorde övergångar istället i skritt, trav o galopp, han blev fin och fick jobba energin ur sig åtminstone men det blev inte som tänkt ...

*kl*

Barbie har fått lite onödig vila här. Tilltänkt vilodag var i tisdags för jag skulle till tandläkaren. Fick lugnande där och kände att ridnkng inte var ngn superidé:p. Men så igår sov jag för länge och hann inte rida innan jobbet och idag öste regnet ner och då ville jag helt enkelt inte ge mig ut... Imorgon ska det bli strålande sol och då ska det ridas:)!!

Tråkigt när man inte kan genomföra ridpasset som tänkt. :(

Min pålla har vilat färdigt! Kompisen kollade henne i onsdags fm och hon var ohalt! :banana:
Kompisen meddelade min tränare och mig. Jag ringde stallpersonalen och bad henne ta fram det nödvändigaste för resan, och tränaren kom förbi och hämtade hem hästen till sig på kvällen. Allt medan jag satt på föreläsningar, trerätters middag och puben i Malmö. Jag :love: mitt nätverk!

Ja, det är planen nu. Jag är för deprimerad för min häst periodvis vilket gör att jag tappar modet och hon utnyttjar det och bråkar, jag vet inte hur jag ska komma runt det men det är iaf inte så akut att jag går ner 20k i pris för att nåt pucko inte fattar vad hästar kostar :down:
Jag tar hem henne och hoppas att jag kan fortsätta rida för min gamla tränare. Tyvärr har hon nästan slutat åka till vårt stall pga tidsbrist men det är den dagen den sorgen. Jag får väl köpa en transport då och åka till henne. Jag måste i vilket fall kunna återuppta dressyrbiten igen, jag har inte tränat vettigt dressyr på flera månader :crazy:

Planen är att iaf rida några pay and ride i år. Det hoppas jag att jag ska kunna uppbringa. Eller så kanske jag kan hitta nån annan i stallet som vill.

Jag resonerar nu som så att ser jag nån vettig köpes- eller bytesannons så kan jag höra av mig och visa henne, men inte annonsera själv och ödsla min tid på allt konstigt folk som svarar. Har jag lagt ner nästan 30k på att få henne vidareutbildad under vintern så kan jag iaf försöka och se vad det ger mig själv framöver. Är det så att jag om några månader ännu vill sälja henne så gör jag ett försök då. Nu känner jag mig iaf peppad att ha kvar henne, men det går väl över nästa gång hon bråkar :o

Tänker lite tvärtom att det är nyckeln i ridning Ffa på unga hästar , att ha förmågan att tänka om och anpassa upplägget för dagen . Hade inte deppat öht utan sett det som En styrka i hur du löste det .

Stjärnfrugt : jag gillar din attityd och din styrka mitt i allt som går emot dig !

Tack. Så kan man ju kanske se det. Jag har slutat se mig som en stark person, efersom jag oftast bara vill grina och ge upp både häst, jobb och övriga motgångar. Men jag har alltid varit plikttrogen och framförallt skött mina djur pedantiskt. Oavsett hur illa jag och min häst tyckt om varandra periodvis har jag ändå varit petig med skötsel och rutiner. Därför känns den här krubbitarhistorien förbannat orättvis, när jag för första gången överlåter skötseln och det går såhär :(
Men jag orkar inte skapa osämja i stallet pga detta, jag har tillräckligt med egna problem på samtliga andra håll i livet. Så istället har jag nu kontaktat mitt gamla stall och hoppas på besked i nästa vecka om jag kan ta hem henne tidigare. Isåfall tror jag det reder sig till det bättre då jag vet att rutinerna där efterföljs.

Förvisso går jag miste om möjligheten att beridaren har henne emellanåt då jag är spyless. Det är nackdelen. Men i övrigt ser jag bara fördelar.

Ha. Spekulanten ringde mig imorse och ångrade att hon försökt pruta ytterigare, bad om ursäkt och frågade om jag kunde tänka mig att sälja till föregående pris...
Men nä, jag har tröttnat på hennes tjorv. Hästen är inte till salu längre, och föregående pris vär tom det för lågt men jag hade kunnat ha överseende till rätt person och hem, lite kompispris. Men jag har faktiskt ingen lust att vara kompis längre... :angel:

Good for you! Släpp henne inte för något annat pris än det du tänkt. Det är billigt ändå.

*kl*

Red Divan nu på morgonen och oj vad bra det gick. Samlad förvänd? Inga problem! Inridningar i galopp? Inga problem! Hög form och nosen framme? Inga problem! Skänkelvikningar i trav? Godkända:D

Skrittade sen ut själv för första gången sen vi slog runt ute. Lite tjafs på stallplan och vid en korsning men det löste sig snabbt och snart tror jag att jag fått tillbaks min lugna, snälla, coola häst som tar ut energin på rätt sätt i jobb istället.

Iom att hon gick så bra idag så kommer det nog gå jättedåligt på söndag i årsdebuten och debuten i LA:D Lagen om alltings jävlighet osv osv :p

Härligt, håller en tumme för er.

Elle flyttar hem på söndag. Men de blir bara 2-3 veckor och då ska hon få vila. Hon har varit i gång i 5 månader nu och gått ganska tufft sista tiden.
Nu ska jag åka och kolla på Elle's lillebror. Han borde bli en stjärna med de föräldrarna. Elle's mamma och Toto's pappa Gribaldi. Äntligen blev de dessutom en svart hingst med stjärn. Ska bli kul att följa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar