07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det är verkligen flyt med hästarna just nu.

Q´s mamma (som stått hos mig sedan november för lite träning) åker till sin nya fodervärd under påskhelgen och sedan kan jag fokusera helhjärtat på Q. Jag har hittat nya tränare och fått ett schema som fungerar med både träning och tävling fram till maj. Och idag fick jag tag på ett lass hö att fodra med i sommar som har både bra värden och bra pris. Nu ska jag bara få tag på hovslagaren så är det lugnt för ett tag framöver.

Underbart när allt bara flyter på :)

För min del har det väl varit lite upp o ner här. Själva ridningen har gått jättebra, hästen utvecklas hela tiden åt rätt håll och är så rolig att rida :)

Men allt annat, suck! Har varit så trött på detta eviga kroppsarbete, först jobbar jag 8 timmar om dagen med att skrapa skit och lyfta grisar, och det är tungt så det räcker o blir över. Sen när man kommer hem får man gräva fram transporten för den är helt insnöad.. Sen ska vattenkranen tinas i stallet, ensilagebalar hämtas och rullas ! (kroppsarbete igen) , fylla på med halmbalar etc. Jag börjar nog bli gammal, jag har ju haft så mycket som 6 hästar innan och inte klagat.

nä jag känner mig verkligen less på att man ska behöva slita häcken av sig från morgon till kväll.

Och jag har precis gått från att ha 3 hästar i "eget" stall (hyrt ett helt stall 4 km hemifrån) där alla pass skulle skötas, foder och strö ska ombesörjas, allt runt omkring själva hästarna ska hållas i trim och så vidare till att ha en (eller för tillfället två) häst inackorderad i kollektivstall där foder och strö kan köpas på gården och allt runtomkring sköts av gårdsägaren. Ridhus på skrittavstånd så transporten måste bara fram när jag ska åka och tävla eller hoppträna och hästarna är lättskötta så kollektivpassen tar inte lång stund. Det är väldigt ovant men skönt att det faktiskt inte tar mer än en timme att sköta allt i stallet (och i och med en häst från och med påsk så kommer den tiden att halveras). Men jag förstår känslan, det kan vara riktigt tungt (och särskilt den här tiden på året som varit och är nu).

Jag förstår att det måste vara en härlig känsla! Man vill ju ha ork och energi till att rida, inte behöva jobba häcken av sig i tid o otid innan man ens kommit upp på hästen.

Jaja, nog gnällt nu, det är många fördelar med eget stall också, men ibland hade det varit skönt att vara lite hästledig.

Hälften av tiden saknar jag eget stall ändå, fast hellre hemma på gården än ett par km bort. Att kunna ha lösdrift/stall och bestämma själv när hästarna ska in och ut. Ingen som tjafsar eller har märkliga idéer (förutom jag själv då :angel: ). Vissa dagar skulle det vara värt allt slit i världen. Och andra dagar är det guld värt att stallet inte tar mer tid än det gör i anspråk. Att det ska vara så tudelat jämt :angel:

Ja allt är ju inte bara svart eller vitt, för o nackdelar med allt. Jag har faktiskt aldrig haft en häst inackorderad så jag vet inte hur jag skulle hantera det där med olika åsikter och så. Men efter att ha läst mycket på buke så tror jag att jag i alla fall skulle vara beredd på att man får anpassa sig.

Jaså, trodde man var tvungen till det i inackorderingsstall :D

Har haft första spekulanten här idag. Tanken var att maken skulle med och filma när jag värmde upp och visade upp hästen, bara det att jag hade inte räknat med att ungarna skulle hålla sån himla låda uppe på läktaren :mad: Gick ju bara precis att filma fem minuter när jag travade fram lite sen bröt dottern ihop och han var tvungen att åka.

Guuuud vad det ska vara svårt att få till en enkel film där man bara visar upp hästen i alla gångarter! Har säkert fått 7-8 mail från folk som gärna vill ha det men jag ger snart upp. Vi ska göra ett nytt försök imorgon, håll tummarna att vi får barnvakt då.

Paret som var och tittade på Grand Prix var jättehärliga, snälla och trevliga, jag gillade dem mycket och jag tror hon gillade GP också, hon sa att hon var intresserad i alla fall och ville komma en gång till så det känns bra :)

Rid ett program på den nivån ni är på träningsmässigt. Då visar ni alla rörelser i båda varven och det blir inga mystiska klippningar mitt i allt. Sen kan du ju visa lite fler rörelser som du vill visa att hon kan efteråt.

Tack, det var ett bra förslag :)

ska bara få någon att filma mig, det är svårt att både rida och filma själv.

*kl*

Här var det meterolgisk vår först i alla län i Sverige. Dock har denna vår sagt "fuck off" och ersatts av väldigt mycket vinter. Är ca -15 om näätterna men det kryper upp runt nollan i solen om dagarna (kan vara det mest hopplösa vädret som finna att täcka i när hästarna går ut tidigt och kommer in sent). Fördelen är att underlaget är bättre eftersom det inte är slirigt. Barbie går dock fortfarande på halvfart. Iofs 5-6 dagar i veckan, men det är lätta pass. Hon känns dock helt otroligt superfin och jag längtar tills underlaget kommer fram och blir mjukt snart! Men enligt yr.no ska det fortsätta så här iaf en vecka till. Suck.

Vad det gäller att vara inackorderad skapar det nästan alltid bekymmer för mig. Jag är inte den anpassningsbara sorten:p. I stallet jag står nu funkar det dock bra, förutom att Juno slog ner stallägaren så att hon blev livrädd för honom (vilket är fullt förståeligt). Så för att få saker att fungera lite smidigare med utsläpp kommer mina troligen gå på lösdrift (i samma stall) framöver. Känns faktiskt bättre och bättre desto mer jag tänker på det:). Måtte dom nu bara fungera tillsammans...

Idag har jag och Nelly tävlingsdebuterat! :) Vi var lite tuffa och gav oss på 95cm även om hon inte vart på någon pay and jump eller liknande innan men hon känns okomplicerad och var lugnet själv på tävlingsplatsen så det funkade alldeles super!
Rev sista hindret men målet var att komma runt banan och det klarade vi ju utan problem! :D

Här är filmen: https://skydrive.live.com/?cid=e0f7bb6e404da4e1&id=E0F7BB6E404DA4E1!503&Bsrc=Share&Bpub=SDX.SkyDrive&authkey=!Ap0RC9cAE9MYOzI

Nämen slog ner stallägaren!? haha en sån buse, men han är väl snällare nu?

Här har också varit kalla nätter mellan 10-15 minus och det är mycket för att vara här nere vid den här tidpunkten. Men soliga fina dagar med runt nollan.

Ja, j-la monster rent ut sagt. Han var uppe på bakbenen och tryckte ner henne helt enkelt.. Så himla typiskt eftersom jag precis dagen innan ändå bestämt mig för att kastrera honom. Nu är han hur snäll som helst. En i stallets helt ovana pojkvän tar in honom från hagen helt utan bekymmer:). Om några veckor ska han få börja gå bredvid Barbie ute så får vi se hur han hanterar att vara med ston. (Ja ja, jag vet att det inte är optimalt att ha ston och valacker tillsammans, men det hade underlättat helt enormt om jag kan ha min egna tillsammans i hagen).

*kl

Nu har jag ridit min häst i drygt 2 veckor i egen regi. Beridaren har bara tagit hoppningen då jag tycker att det är vad jag kan sämst. Hon är som vanligt, fast bättre kan man säga. Hon är mkt mer lydig och trevlig för hjälperna, och hennes "jag vill inte gå framåt" är mer eller mindre bortblåst men samtidigt medför det ju att hon inte är lika rolig ute:crazy: Hon rids i ridhus 1-2 ggr i veckan och en av dom är hoppning och den andra tar jag henne själv och dressyrar. Resten rids hon ut och jag tror att det är väldigt bra för hennes motivation, så det är ett upplägg som verkar fungera.

Däremot är jag helt övertygad om att hon bör säljas. De dagar hon är fantastisk är alldeles för få för att det ska vara försvarbart gentemot all tid och alla pengar jag lägger ner på att ha häst. Och framförallt då jag lägger ner väldigt mkt pengar på att slippa rida henne själv :o Jag vill faktiskt inte ha en häst där jag känner mig beroende av någon annans hjälp bara för att stå ut med den. Jag vill kunna rida och handha min egen häst i egen regi utan att känna att jag vill kräkas på den, eller rentav inte tycker att den är rolig att rida mestadels. Jag är så långt ifrån detta med min häst, och det blir så påtagligt när jag tycker att andras hästar är roligare att åka och rida. Men nu då jag har min igen på heltid så hinner jag inte med andras, och jag känner att mitt humör återigen är på väg ner i skosulorna...

Hon har varit skitjobbig att rida några dagar denna vecka. Inte så att jag inte klarat upp det, men ändå så att jag känner att jag blir vansinnig på henne och att det aldrig bara kan gå enkelt och smärtfritt. Det ska alltid hållas på med nåt, och mkt av det är ju för att vi inte passar ihop. Det är inget fel på hästen, men vi älskar inte varandra. Jag kan vara så jäkla trött på henne redan i stallet vissa dagar så ridningen känns mest som nåt som ska bli avklarat på kortast möjliga tid så att jag kan slippa det sedan.
Igår brann det några säkringar för mig när hon för andra eller tredje gången började bocka helt utan anledning, bara rakt upp och ner börjar hon fara runt som ett jehu. Jag blev inte ens osäker utan bara heligt förbannad och hon fick några kängor, så fördelen är väl att jag är så irriterad så att jag reagerar med att bli arg istället för förtvivlad. Det är vad som fungerar bäst på henne har det visat sig, för hon är inte snäll bara för att hon bör men däremot brukar hon lyssna när hon får veta hut.

Det är tråkigt men så är det. Jag har försökt hitta sätt att få det att fungera men i slutändan är jag ändå så trött på alltihopa så jag bara vill spy. Jag vill inte ens tänka på vad jag hade kunnat göra för samma pengar som jag plöjer ner i henne varje månad, med en häst som jag passat bättre ihop med och orkat med att rida på själv. Nu går ju bankkontot åt till att andra ska rida min häst för att jag inte vill.

Nu får beridaren ta henne i några dagar igen för jag bara står inte ut med hennes jävla studsande och fjantande. Jag vill ha lugn och ro, en trevlig ridtur i alla gångarter utan att alltid vara på min vakt eller rida blir halvt fördärvad för att aktivera henne med saker hela tiden så att hon inte ska börja hoppa och sprätta. Jag blir så utmattad bara av att tänka på när jag ska rida henne själv nästa gång. Hon är rolig i dressyren nu men eftersom jag bara dressyrar en gång i veckan så ska jag ju överleva de andra 4-5 dagarna jag rider henne ute. Och hon har aldrig i hela sitt liv varit en häst som är tittig eller sprättig av sig, det har varit hennes bästa egenskap att man alltid känt sig trygg med att hon aldrig reagerar på skitsaker. Men ska hon nu dessutom börja med det så vet jag inte vad jag gör... tappar henne på motorvägen kanske? :angel::cool:

Jag tror tyvärr du kommer att få många spekulanter på din GP...:crazy: Jättefina filmer på fin häst som är lydig o vacker. Att du dessutom rider utomhus i snön o hästen går så bra borde ju säga vilken spekulant som helst att detta är hästen med stort H!!

Jag förstår att ditt liv är slitigt kroppsligen, jag har liknande problem även då mitt arbete inte sliter på kroppen, är ekonom, utan på huvudet och ibland måste jag jobba sena kvällar så jag går alltid upp 0500 o släpper ut o fixar stallet innan jag åker till jobbet. Himmelriket vore ju att nån tog hästarna på morron o fixade allt så jag fick sova åtminstone till 0600. Men jag har också extremt svårt för att anpassa mig, o att se hästar med täcke ute när det är för varmt eller som får fel foder eller som rids fel eller som sköts fel osv osv osv..:D. Hade ju mina inhyrda i alla år innan vi köpte gården för 15 år sen o känner att det är så här jag behöver ha häst för att må bra psykiskt.

Men har du aldrig funderat på att byta karriär? Ju äldre man blir desto mer sliten blir ju kroppen när man har ett sånt yrke som du.

Ser jättefin ut. Prydlig och lydig.

Stjarnfrugt: Du kanske får tänka dig att sänka priset så att du blir av med henne. Tråkigt men sant. Sen kan du kanske fortsätta rida andras hästar några månader så har du snart sparat ihop mer pengar till en ny häst. Som du har det nu verkar det ju inte vara hållbart :(

*kl*
Red i storda ridhuset igår och hade med mig mamma och min syster. Mamma ställde sig i läskiga hörnet och när hon direkt vägrade gå dit så ledde min syster henne fram medans jag satt på och så fick hon en godis. Sen gick det hur bra som helst att rida där. Jag blir galen för det är ju liksom inte hållbart att ha med sig 2 extra personer till stallet för att kunna rida där.
Hon kändes annars fin. Var inte direkt på hjälperna så jag fick jobba mycket övergångar och till slut så blev det bättre men jag känner att jag sitter och fegar med höger skänkel. Borde kicka till henne men gör det inte för jag är rädd att något ska hända..... vad är oklart men jag har varit en väldigt rädd ryttare efter en olycka för 6 år och den här skiten hon hållit på med att backa, vända och vara allmänt stökig har gjort att jag blivit lite harig igen. Jag som inte varit rädd sen jag köpte henne. Nåja, det är bara att jobba på.

Igår hände det en ganska allvarlig ridolycka hos oss. 2 hästar skenade och fick med sig en 3dje som tappades med tömmar. Ena hästen skenade in i stallet MED ryttare, tömkörande hästen sprang också in i stallet och den andra skenande hästen voltade typ in i en hage med följd att ryttaren ramlade av och punkterade lungblåsan, bröt 4-5 revben och har sprickor/blödningar i bäckenet. Fy fan.

Jag och syrran ska skritta ut idag men jag kan ju säga redan nu att det inte känns helt bekvämt med tanke på vad som hände igår.
Var rädda om er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar