07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Igår var vi på P&J i detta jäkla blåsandet...!
Fille började framridningen endast med at skritta två meter och sen stå på bakbenen och kassta sig 180 grader tillbaka till ridhuset, efter så där en 15-20 ggr så gav jag upp att rida i stormen och ställde oss i lä intill ridhus öppningen och där fick han stå och sura tills vi fick komma in...!
Det var paus mellan klasserna för bangång och jag startade bland dom första så vi fick ändå komma in i ganska god tid.
Väl inne i ridhuset var han inte direkt lugnare då det lät som att taket skulle flyga av vilken sekund som hellst och grusen från utebanan smattrade i plåten på ena långsidan.
Men jag lyckades hejda dom flesta utfallen av bockningar, dock brakade han loss på ena långsidan och ett flertal gånger ställde han sig på bakbenen och kasstade sig runt när någon rev eller galopperade an mot ett hinder :cool:
Två gånger kasstade han sig rakt ut i ekipagen som hoppade...

Väl inne på banan så fick han för sig att hela läktar långsidan var livsfarlig...:eek:
Han skulle inte under några som hellst omständigheter gå i närheten av den sidan, vilket man ju var tvungen för att ta sig runt banan och hoppa en linje som stod längs sidan...
Det blev en hel del bråk och stök, baklänges hopp/skutt med att stå på bakbenen och funktionärer som flydde...:grin:
MEN, vi tog oss till slut runt banan felfria på hinder trots att han på några hinder baka fick ett par meters anridning..
I nästa klass, 1 m, så var han lugnare och kunde på mycket nervösa steg närma sig långsidan och sen när jag kortade tyglarna och red banan en gång till så skötte han sig faktiskt även om jag märkte på koncentrationen att han sneglade längs läktaren. Men en nolla till och jag är överlag ändå nöjd att han hoppade utan problem

Han är så fin!
Härligt att se att du inte sitter o bromsar utan låter honom gå framåt med tanke på att han är så ung. Så lätt att man bara drar i tygeln o bromsar och sabbar gången när man är för svag i sitsen och inte klarar av att hästen rör sig mycket.:o

Lycka till på tävlingen!

Jisses Amalia vad välutbildad du är! Polmag i nationalekonomi eller vad? Inget ont om grisskötare, är ju roligt att jobba med djur men sliter ju på kroppen. Synd att du inte fått användning för alla dina år bakom läxböckerna, det kräver ju en hel del att komma så långt som du gjort.:bow:

Där har du fått nåt att bita i!;) Inget fel på hoppglädjen iaf....:o

Smulan87: Jättefin och arbetsvillig ser han ut å vara, blir säkert kanon när han fått ännu mer träning.:love:

Rebecka: Skönt att allt löste sig till slut, det är ju nästan livsfarligt ibland att ge sig ut med oberäkneliga unghästar men vad gör man? De måste ju få träna på att tävla.

*kl*

Här är det deprimerat värre! :cry:

Vi har nu varit på Husaby och vilket ställe, DUKTIGA är bara förnamnet! :laugh:

Till min stora förtvivlan hittades en FRAKTUR i hovbenet som förra veterinären förmodligen missat pga slarvig röntgen! :cry::mad::cry::mad:

Men veterinären tyckte ändå att vi skulle ge henne en chans då hon verkligen tyckte om Amazings typ och temperament och att hon absolut inte hade för ont för att leva så att säga, hon skötte sig ljuvligt bra! DUKTIGA HÄST! :love:

Så nu är vi hemma med sjukbeslag på höger fram (tillverkad ringsko) och A har 6 veckor på sig att bli markant bättre för att vi skall forsätta, annars åker vi hem utan henne på återbesöket! :cry:

Är så fruktansvärt förtvivlad att jag knappt kan äta eller sova.. Det är alltså 10 % chans att Amazing kan bli en normal promenadhäst och bära föl (mitt krav är att hon skall kunna arbeta i alla 3 gångarter så att hon får ett liv värt att leva) och ca 90% chans att vi får ta bort henne pga förra veterinärens slarv! :cry:

Över helgen har vi kämpat med feber och ca 6 besök i stallet om dagen, men med metacam har den lagt sig och hon började nyss äta lite hö.....

Men va fan!!!

Vad tråkigt för dig Vogue. Inte konstigt att hon varit halt fram och tillbaka. Måste ändå kännas skönt att få en "förklaring" till varför det varit som det varit?

Håller alla tummar att återbesöket blir positivt.

Tack! Jag har haft kvar ljudet på alla träningsfilmer nu, tycker själv det är mycket roligare att titta då också!
Tycker också tränaren är bra, tyvärr vet jag inte om det blir mer träningar nu, han ska flytta tillbaka till Kanada om några veckor... Kanske flyger vi in honom för träning någon gång ibland, men det blir ju lite dyrare då :angel:

Jo klart att det ska bli skönt att äntligen få ett slut eller vad man ska kalla det. Om 6 veckor har jag liksom inget att välja på längre, låter vet bestämma vad som är snällast och bäst för Amazing, inget 6 månader i box eller annat tjaffs!
Är det slut så är det slut. Annars blir det betäckning.

Som min stallchef sa, det är nästan lite väl makabert att vi antingen åker hem med en nyskodd häst (OM hon nu har blivit bättre så ska hon ha nytt sjukbeslag och då passar vi på att sko om hela henne) eller så åker vi hem med bara skorna.... :cry:

Tack så mycket! :D Tränaren är från Kanada men har varit mycket i Tyskland och ridit och tränat också, har inte varit i Sverige så länge så är inte så välkänd. Och tyvärr ska han som sagt flytta tillbaka till Kanada.

kl

Och tack sassiball också! :)

Ja, alltså jag tar ju inte med skorna hem, men ja, tror alla förstår! :)

Har i alla fall ställt in mig på att vi tar bort henne för att det inte ska bli värsta djupdykningen när vi kommer dit...
Så nu är det bara massa pyssel och mys som gäller, och den lilla 20 min promenaden vi är ordinerade! ;) Är utomordentligt glad över att hon fick vara ute i en liten hage nu i alla fall! :)

Och, jag ska vara med när det väl är dags, vägrar att bara lämna henne och sen inte veta om hon verkligen blev avlivad eller vad som hände.
Är det knäppt att tänka så?

Äh det löser sig! Jag har jobbat i stall där några hästar haft hovbensfraktur och de har alla blivit friska. Är leden inblandad?
På den tiden var det väldigt god prognoser på hovbensfrakturer, då sa de att 98% av alla hästar som fått sådan fraktur blir friska. "Våra" hästar blev friska och tävlades senare som vanligt.

Tack, ja jag är en ytterst välutbildad grisskötare :D Pol mag inom statsvetenskap, men läste en del nationalekonomi också. Roligt men svårt.

Vouge, så bra att du bytte veterinär och äntligen fick lite klarhet i hur det står till! Skönt också att om 6 veckor så vet du förhoppningsvis hur det blir. Om hon håller för avel är det frågan om? Eller kan hon fortfarande bli tävlingshäst?

kl

Äsh den här försäljningen går inget vidare, jag har fått kalla fötter. Igen.

Många har ringt och vill komma, den första spekulanten som var här och red vill köpa men gärna prova en gång till, vi ska höras av på lördag för jag måste tänka. Hmm det känns inte bra alls. JAG VILL INTE DET HÄR! jag tyckte mycket om den personen annars så det är inte det.

Men som säljare är man ju en svikare känns det som. Min häst som alltid ställer upp, hoppade otroligt fint i söndags, gör allt för att inte riva. Kommer gnäggande i full galopp mot mig när det är dags för insläpp (kan ju vara maten hon gnäggar efter :angel: ) Hon har blivit så tillgiven. Och just det att hon aldrig ifrågasätter, hon bara lyder så länge hon förstår vad jag menar.

Min hjärna säger en sak och mitt hjärta ett annat. Kanske kan jag hitta en annan lösning för min treåring istället för att sälja någon. Innan helgen måste jag ha bestämt mig så att provridningen iså fall får avbokas.

Nu tar jag bort så att dina inlägg blir ignorerade. Du är ju inte klok! Säga äh det löser sig när hon nästan dött i feber under helgen! :mad:

Skäms människa!

Och om du vill veta, vi har 98% chans att det inte blir bra! :grin:

Hon kommer förmodligen aldrig att kunna hoppa igen, utan i sådana fall lugn motion och så bära föl :cool:

Jag förstår precis hur du känner!
Jag ska sälja min -08a och har precis samma känsla som du! Och jag har själv fött upp min och hon är sååå mammig!
Allt jag gör med henne är okey, hon bara följer och lyder.
Jag håller precis på att rida in henne (därför hon ska säljas eftersom jag inte har tiden till henne också) och jag plockade in henne från lösdriften för två veckor sedan, rakade av henne pälsen, åker och löshoppar, det var bara att sadla och tränsa och hoppa upp och rida ut ( och då hade hon bara haft sadel på sig en gång förra sommaren).
Klippa henne var heller inga problem så länge jag var där. Min kompis klippte och jag tänkte gå och fixa annat i stallet under tiden men så fort jag gick ifrån henne började hon stöka och fara runt på gången, när jag stod där stod hon som ett ljus och myste..
Och tanken på att sälja henne får mig också att känna mig som världens svikare när hon visar så tydligt att jag är hennes trygghet..:confused:

Rebecka: Skönt att allt löste sig till slut, det är ju nästan livsfarligt ibland att ge sig ut med oberäkneliga unghästar men vad gör man? De måste ju få träna på att tävla.

Det är klart att dom måste träna på det, men han har ju varit ute lite som 5 åring och faktiskt aldrig betett sig så här.
Jag skyller dock det mesta av stöket på blåsten..
Han HATAR när det blåser eller regnar ( eller hans mardröm när det regnar OCH blåser samtidigt ;))
Till vardags rider jag inte ens honom hemma vid sådan väderlek för det är inte lönt.. Det ända jag får är en spänd arg häst som visserligen kanske har fått motion men det skadar mer än det gör nytta..

Håller tummarna för dig!!
Att du åtminstone får med din höst hem och kan ta nån bebis på henne!

Man känner sig så maktlös när det är saker som är missade som kanske hade gjort att oddsen hade varit tvärtom om det hade uppdagats i tid...
Lider verkligen med dig!

Men ge dig! Jag pratar om hovbensfrakturen! Hästen får inte feber av en hovbensfraktur. Hästen blir halt av en fraktur. Hovbensfrakturer som inte gå in i leden har väldigt god prognos, generellt! Nu vet jag inte varför din häst bara har 10% att överleva, för det berättar du inte.

Jag försökte peppa upp dig! Hovbensfrakturer är vanliga och som sagt, genrellt har de mycket bra prognos! Jag är säker på att allt kommer se bättre ut om 6 veckor nu när hittat felet!

Missade ditt svar innan!

Tack! Nä, bromsa bort gången kan man nog inte beskylla mig för, däremot har jag innan pressat honom lite för mycket in i handen, så nu jobbar vi mer med att han ska ta ett ärligt stöd och att jag ska rida honom mer med sitsen!

Men visst, vissa dagar har jag haft svårt att sitta i traven på honom. Men då jobbar jag mer med skritten och galoppen istället, travar max en kortsida åt gången :angel:

kl

Här är andra delen av träningen! Ljudet är kvar här också men tränaren hörs inte riktigt lika bra eftersom han är inne i mitten på ridhuset nu.

Här är det mer jobb med traven och forstatt jobb med mellantrav på långsidorna med lite hjälp från backen. Blev lite missförstånd i början, när han sa att vi skulle gå ut på långsidorna och rida "shoulder-fore" trodde jag att han menade att vi skulle rida lite öppna, men han menade att vi skulle göra travökningar, jag skulle bara ha lite öppnatänk i ridningen :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=uYoTcf0V1n0

Nu tar jag bort så att dina inlägg blir ignorerade. Du är ju inte klok! Säga äh det löser sig när hon nästan dött i feber under helgen! :mad:

Skäms människa!

Och om du vill veta, vi har 98% chans att det inte blir bra! :grin:

Men jisses vilken överreaktion! HC försöker ju bara peppa att det löser sig:=). Min erfarenhet är samma som hennes-att hovbensfrakturer blir bra. För många r sen red jag igång ett sto med dubbla frakturer fram. Med hjälp av PG-beslag och en toppenhovis blev hon fullt fungerande med först ganska lång vila och sen ca sex månaders igångsättning. Minns framförallt att den inte fick trava de första tre månaderna-det var skritt och galopp som gällde. Tur att det var en riktigt snäll ponnymadam:D.

Varför är det bara 2% chans att hon blir bra? Är det något mer problem än "bara" frakturen? Eller beror det på att den missats tidigare?

Hoppas verkligen att det blir bra-men nu vet du iaf vad problemet hela tiden varit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?