07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Men du: som man ropar får man svar! är ett rätt bra ordspråk även när det gäller hästar!:D Dvs kräver man inte, eller inte har rätt teknik, att hästen SKA böja sig så följer oftast de flesta hästar minsta motståndets lag o böjer sig inte. Du har ju precis börjat komma till skott o få henne mer följsam genom ditt samarbete med dressyrkompisen, o då kommer det naturligtvis perioder när hon ifrågasätter detta jobbiga sätt att behöva anstränga sig mer än förut.

Du behöver få mer verktyg o hjälp med HUR man får en ovillig häst att jobba ärligt på tygeln, visst kan en period hos en dressyrtränare få hästen bättre men du behöver ju även mer träning i hur man gör. Finns det ingen möjlighet att utöka samarbetet med dressyrkompisen så hon rider Chatsi oftare o du får möjlighet att rida hennes utbildade häst o få tips av henne om hur man gör?

Jag tror på dig, du har tagit er dit där ni är och det är icke att förakta så med lite mer hjälp kommer du ta dig dit du vill!:banana:

Problemet om jag ökar, vilket jag försöker göra med ett bättre grundtempo, är att det blir obehagligt okontrollerbart om han är på fel humör. Det har hänt att han har rusat åt helt fel håll helt utan att jag har kunnat göra något åt det eller sprungit in i hinder på ett sätt som känns nästan farligt ibland. När han går mycket och har hoppat mera under en längre tid, längre in i säsongen, så har det gått att lägga upp tempot mera allt eftersom. Men han är skitsvår på ett vis för det som fungerat på de flesta av mina andra hästar, dvs. att helt enkelt lägga ett bättre tempo och låta dem sluta tjafsa i det i och med framåtdrivningen, slår helt slint hos honom om han är taggad.

Min dressyrkompis har väldigt liten förståelse för att vi vanliga människor måste jobba. Hon har eget företag i hästbranchen och förstår inte varför jag rider i ridhuset sena kvällar/nätter när jag är dödstrött, när det är ledigt hela förmiddagarna! :mad:

Hon kan bara rida dagtid, jag jobbar oftast dagtid, svårt att få ihop det rent praktiskt. Även när jag har nattjoursveckor, då är jag dödstrött på förmiddagen istället. :crazy:

Visst behöver jag också massor med träning, men tänkte att det kunde ge liten knuff i rätt riktning om hästen lär sig av med att kämpa emot allt var hon orkar, så jag får känna på hur det ska vara.

Hittade den här på facebook, känns träffande...
71863_492148374164724_659752614_n.jpg

Tack för uppmuntran iaf, skönt att nån har hoppet kvar!

Ja för mig ser det inte heller ut som han rusar runt som en bulldozer utan mer att han knappt rör sig framåt :confused:

Jag kan inte kolla för filmen stannar och buffrar hela tiden :(

Av det jag såg så håller jag med Novali01 om grundtempot, alltså att det är lite långsamt, men förstår dig i det du skriver. Tror det kommer gå kanonbra för er denna säsong.

Måste du vara med när hon rider? Hon kanske kan fixa det själv?

Jag tror också på er men jag tror att en förändring måste göras. Någon måste berätta för Chatsi hur man ska jobba och någon måste berätta för dig hur du ska få henne att jobba. Ni har gått framåt otroligt mycket det senaste året. Det är ju svårt att sitta och ge råd på internet när man inte sett hästen på riktigt, utom korta filmsnuttar, men jag tror du måste gå back to basics. Kräva form i skritt, sen trav, direkt tillbaks till skritt om hon tappar form. Hon måste komma ordentligt på hjälperna och respektera dig. Detta kan endast göras om du är konsekvent som en dåre. Hon är ett sto, du måste vara ännu nogrannare. So what om ni bara skrittar ett pass, kommer ni inte längre den dagen så gör ni inte det.

Jag vet inte hur mycket du rider i ridhus men jag skulle sätta mig och rida mycket i ridhus tills hon gör som du säger.

Du ska absolut inte känna dig misslyckad, hur bra tror du jag tyckt jag varit senaste tiden som inte ens kan få min häst att gå i ett hörn? :D

Nej, jag behöver ju inte vara med förstås. Hon red själv när jag var bortrest förrförra veckan. Då slutade det med att hästen inte gick fram alls, för hon tjurade över det raka bettet. :grin:

Rider inte så mycket i ridhus, och du har kanske rätt i att jag borde hålla mig där ett tag tills jag får ordning på henne. Tränaren har varit inne på samma, men så kom tandläkarbesöket och rörde till det för oss.

Kanske borde jag prova rida på kombination med bett och hack och se om jag kommer åt henne bättre då.

Tycker inte att jag gör nåt annat än rider basic, det är därför jag börjar bli less.

Äsch, nu har jag suttit och gnällt hela dagen, så nu är det snart upptaget i ridhuset igen.

Blä. Jag är säker på att du hittar en lösning snart och du behöver inte känna att du är den enda som tränar basic. Divan och jag rider basic varje dag. Är hästen inte lösgjord ska man inte fiffla med rörelser.

Hästen måste vara lösgjord på volt och rakt fram i alla gångarter och övergångar innan. Är den det så är rörelser inga problem.

Nu har jag ringt min tränare, hon tar henne från söndag. :cool:

Avanmäler från tävlingen i påsk, vi är inte redo och det känns inte roligt.

Rundan på filmen är inte den där han leker bulldozer utan den där han faktiskt lyssnade (vilket blev nödprio ett efter den första rundan). Den första rundan (där han drog runt med två nedslag efter en minst sagt vild framhoppning utan särskilt mycket kontroll) har jag inte tillgång till.

Min har känts lite seg till skillnad från för några veckor sedan, inte segseg som hon var som yngre utan lydig men lite trött. Vi har ju börjat jobba rejält annorlunda sen i januari med betydligt mer krav på samling, innan dess var det mest fram för skänkeln vi tränade på ;) och det i kombination med brunst (nya killar i stallet) och fällning gör nog sitt. Att hon ändå har varit snäll och positiv känns roligt, så var det inte förra våren.

Hon har fått en lugnare vecka, joggade lite i tisdags men samma känsla så nu har hon vilat två dagar. Blir på töm imorgon och lång skrittrunda ute i helgen om vädret tillåter.

Dessutom har hon mognat såpass att hon gick in i transporten utan stök med en av ponnytjejerna i stallet i onsdags när vi skulle till hovslagaren (brukar skicka in men han inte åkt på ett tag så kändes säkrare att ta hjälp- har aldrig funkat med någon annan än mig innan, nu är det en riktigt duktig tjej med extrem hästkänsla men ändå..), gick in i smedjan utan tjafs (har inte hänt sen första gången- det luktar ju bränt och man blir drogad!) och sedan in på första försöket själv när vi skulle hem (har stått som minst 20 minuter innan och då med hjälp..) trots att hon var lätt lullig fortf.

Nästa vecka kör vi igen, ska slänga upp tidigare nämnda ponnytjej på henne någon dag tänkte jag, har haft problem med att hon testar nya ryttare och vill att hon vänjer sig med någon som är tuff och duktig och dessutom liten och lätt.

Det är en bra ide tycker jag Marvin! Jag lät en annan tjej rida min rätt mkt ett tag när jag kände att vi inte kom framåt. Hon har ingen utbildning eller jättefina tävlingsmeriter men är tuff, har bra balans och har bra timing. För mig gjorde det underverk, både med hästen men ffa med min egen ridning. Numera löser jag ofta ut situationerna själv men bad senast här om veckan med hjälp då jag inte kom igenom vänstersidan. Det räckte med att titta på hur hon gjorde för att jag själv skulle reda ut det nästa gång. Jag ser det inte som ett nederlag eller att jag skulle vara en dålig ryttare, utan ungefär som att det på jobbet ibland är bra att auskultera med kollegor för att få nya synvinklar på saker, och det gör jag ofta även med de som kanske är mindre erfarna men har läst nåt extra eller är allmänt intresserade.

Man ska ta hjälp om man kan, det ska ju vara roligt!

Jag om någon förstår precis hur du känner dig. Och ibland behöver man helt enkelt en paus från varandra tror jag, så det är nog en bra ide att lämna bort. Så länge man har råd att slippa det så förstår jag inte varför man måste ta alla fajter själv, när någon annan kan göra det bättre och man får behålla sitt goda humör.

Jag har precis konstaterat att det enda jag kan göra med min häst och fortfarande tycka att det är roligt, är att skritta i skogen på lång tygel. I skogen har hon så mkt att göra med att se sig för och lyfta fötter så att hon varken spänner sig, låtsas bli rädd, backar mot skänkeln etc etc. Skrittade ut en annan runda förra veckan och där var lång tygel att glömma, vi var ner i två diken, försäkte vända tre ggr och skvättade och var suuuperspända om vart annat. Ingen avslappnad tur där inte, men jag var överlycklig när jag kom hem för att jag överlevt och inte hamnat i större diskussioner.

Hon kändes fin när vi dressyrade förra helgen, men jag blir aldrig av med känslan av att jag inte litar på henne. Jag är spänd i framridningen eftersom jag är van vid att hon drar nåt bocksprång eller slår mot skänkeln, även om hon inte gör det varje gång så vägrar min kropp att sluta tänka på det och därmed spänner jag mig. Sedan när hon rastats lite går det ofta över och det går bra resten av passet när hon numera är lite mer utbildad och lydig och vi inte längre bråkar över småsaker.

Men tja, jag känner mig uppgiven och deprimerad. Har velat gråta senaste dagarna bara jag tänker på eländet. Och med en helt oförstående familj blir det inte lättare, då de ofta ifrågasätter och har instöllningen "varför skulle det bli bättre med en annan häst?" så känner man verkligen att detta med hästar kan man lika gärna lägga ner. Det är ju mer sorger och besvär än vad det ger tillbaka. ser jag tillbaka på hela detta hästägande så är det faktiskt väldigt få ljusglimtar överhuvudtaget, men numera är jag så van vid det så att jag mer ser det som en utopi att äga en häst man faktiskt längtar till och känner i hjärtat att man tycker om. Min är mer en plikt och ett ansvar jag betalar för.

Har hon problem med fötterna som gör att ni måste droga henne ? Eller är hon bara som min var förut, dvs hade svårt med att hålla upp bakfötterna på ett bussigt sätt ?

Hon slår, och inte blev det bättre av att hon fick stryk av förra hovis.. (när jag inte var med). När jag köpte henne fick man inte ta på bakbenen utan att hon hotade, så det har blivit mycket bättre och nu räcker det med en liten dos. Har kollat så inget är fel med henne, hon är bara en häst som är lätt i bak i många lägen ;). Hon har slagit mot folk i stallet också när hon är brunstig och tjongade till mig rejält en gång när jag var oförsiktig..

Jag tror att en stor stark hovslagare med mkt tålamod skulle kunna sko henne utan problem, min hovslagares kollega har gjort det. Tyvärr kan han inte jobba så mkt på kliniken där jag skor som han gjorde innan och bor på fel håll för att kunna klämma in henne i sin fullbokade kalender.
Klinikhovisen där jag skor har fått för mkt smällar och har för ont i ryggen för att chansa och jag byter helst inte, han skor så överjävla (ursäkta uttrycket) bra. Har din häst bättrat sig?

Jag fattar precis !

Min häst klarar sig helt utan sedering sen en bra tid tillbaka.

Hennes problem var egentligen att det blev tokigt första gången hon skulle få bakskor. Mitt fel. En hovslagare som var alldeles för långsam och jag var inte närvarande och pålla fick panik av lite olika dumma omständigheter blev hon skrämd från bakom och slet sig. Sprang omkring i kedjor som skrämde henne extra på gårdsplanen.

Sen när jag tog dit nuvarande hovis så slog hon efter honom, jag trodde knappt mina ögon, den snällaste och mildaste kusen som var riktigt förbannad. Så vi bestämde oss för att bara sko henne sederad tills hon kopplat av. Det gjorde vi på hemmaplan och det behövdes mindre och mindre dos, numera så står hon som ett ljus och sköter sig perfekt. Jag kommer inte att byta hovslagare. Han jag har är snabb och gör ett kanonjobb.

Är det bättre om du tex hopptränar eller tränar överlag? Min har ju tidigar betett sig likadant och jag känner själv när jag rider fram till ffa hoppträningen med mkt hästar, mkt folk på läktaren och mkt stök att jag sitter och förväntar mig att hon ska bete sig illa, vilket gör att det ofta är tjoho tjohej på framridningen och hästen är övertaggad och samtidigt trotsig. När vi väl börjar hoppa och JAG får ngt annat att fokusera på är allt det där som bortblåst.

Hoppade för någon vecka sedan tillsammans med stallägaren när det blåste kuling, en annan superspänd unghäst var inne samtidigt och ridhuset lät som det höll på att ramla ner. Jag kunde knappt trava ett varv utan att hon for och bockade, men samma sak där, när jag gav mig själv en uppgift kunde min häst verkligen inte bry sig mindre om allt runt omkring.

jag får fortfarande jobba på att lita på henne men tycker det är värt det, så mkt kul jag kommer kunna ha med den här hästen, men känner du att det blir skillnad när du själv slappnar av?

Hittar man en bra hovslagare är det ju guld värt. Kommer fortsätta sko med liten dos på klinik tills det inte är problem alls och står på kö till "mästers" kollega. Vågar dock inte chansa än med någon ny och på ett sätt är det rätt skönt att vara på klinik var 7:e vecka, har haft många smågrejer och sår veterinären har kollat på och gett råd om (fascinerande nog gratis) när vi ändå är där. Desssutom är det varmt och skönt och gratis kaffe och lite skvaller om folk i bygden ;)

Härligt att läsa lite pepp:D. För min del är jag dock jättenöjd med ponnyn. Hon gör allt jag ber henne om med den äran. Problemet är bara att jag inte VET hur jag ska be henne om mer samling för att få det att fungera. Jag behöver träna pronto! Men det är väldigt mycket vinter fortfarande och jag vill (läs vågar) inte köra släp när det är så här hala vägar:o. Dessutom vill jag att våra ridbanar ska tina fram under snön så att jag kan ta ut en tränare som jag red en del för förra våren. Hon är domare och tar rimligt betalt. Min andra tränare tar 500:-/pass plus att det kostar 150:- att rida i ridhuset där, plus bensin. Det blir lite väl häftigt och vill hellre få mer kontinuitet i träningen än vad jag isf har råd med. Och så vill jag dessutom träna med den andra hästen också.

Ja det är alltid bättre när man rider för tränare. Att jag spänner mig i framridningen är inget problem då, men man rider ju inte varje pass för tränare. Och numera när vi åker till ridhuset är det ofta fullt där, stimmigt osv vilket gör det hela svårare för mig som inte kan koncentrera mig. Inte för hästen för hon bryr sig inte. Jag rider henne heller inte för tränare längre, eftersom jag inte har samma möjligheter numera då ridhus inte finns på gården och jag rider max 1 gng/vecka i ridhus. Jag har heller ingen transport utan hyr in mig i lastbilen när andra hästar ska tränas samtidigt. Dock finns ju tränare på plats men inga regelrätta träningar.

Men jag tycker inte manegeridningen är problemet. Hon är ganska rolig att rida på banan nu då hon dels ser ridhus max 2 ggr/vecka och den ena är hoppning med beridaren, och dels för att hon är så pigg att framåtbjudningen inte är nåt problem alls längre. Jag slappnar ofta av när hon är framriden och då blir det i regel bra, eftersom bockningarna kommer oftast av pigghet i början. Och det är ju ett litet dilemma för piggheten gör henne rolig när hon håller sig på mattan, men gör det besvärligt för mig när hon är överladdad och far runt.

Det stora problemet är att jag inte passar ihop med henne. Vi har ingen personkemi utan vi umgås för att vi är satta i den situationen och jag inte får henne såld. Jag försöker tänka att jag rider henne fram tills jag hittar ett bra hem och ser det som att det iaf är en häst att rida på, eftersom det ändå fungerar hyfsat vill jag inte ha den kostnad det medför att låta andra rida henne varje dag och jag måste väl ändå kunna vardagsrida min egen häst... Men jag har ingen glädje av det utom de enstaka passen i ridhuset. Jag tycker inte alls om att rida ut bortsett från skritturer i skogen då jag vet att det inte uppstår några situationer. Det funkade i början men jag känner alltmer att det är en pärs varje gång, inte för att det egentligen händer så mkt, utan för att det som är inte tilltalar mig och jag hela tiden väntar på att nåt ska hända. Jag vill inte ha en busig häst som bockar och far runt, tittar på saker i diket och är spänd och explosiv. Det är inget nöjde alls för mig, och även om det som sagt aldrig skett någon värre incident så är det en olustig känsla som gror och tillslut blir jag osäker vilket ökar spänningen mer för varje runda. Och jag förstår inte alls vartifrån osäkerheten kommer heller, jag har aldrig varit med om någon ridolycka. Det är snarare tanken att det Kan hända som är jobbig. Och att jag som sagt vet hur hon är när hon är överladdad.

Och ja, jag är medveten om att det är ryttarfel, för andra i stallet upplever henne inte såhär. Så antingen är de vana vid värre och bryr sig inte (vilket jag vet att de är eftersom samtliga hästar i stallet är svårare än henne), eller så är hon bara sån med mig. Antagligen är det en kombination. Men roligt är det inte. Jag har bättre träningsmöjligheter i mitt vanliga stall om jag tar hem henne igen, men då blir jag ju av med hjälpen att rida henne då jag inte vill själv. Så just nu känner jag att alternativet att ta hem henne är ett sämre alternativ på alla andra plan än träningstillfällena. Jag orkar helt enkelt inte med henne varje dag, knappt ens varannan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar