07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Min dressyrkompis har väldigt liten förståelse för att vi vanliga människor måste jobba.
Herregud vilken oförstående människa???:mad::rofl:
Hittade den här på facebook, känns träffande...
71863_492148374164724_659752614_n.jpg

Tack för uppmuntran iaf, skönt att nån har hoppet kvar!

:rofl::rofl::rofl: Alla har vi ju ägt den hästen nån gång. Kul att du ska få lite hjälp iaf, tror du kommer en bra bit på vägen då.

Haha, håller med Novali, en sån kuse har väl de flesta hästmänniskor träffat på :p

Lite uppdatering från velpelle här :grin:

Bild200044_zps89f4f209.jpg
Här är en bild på GP som föl. Till vänster står hennes mamma, oldenburgaren Simona. När GP var ca 4 månader fick modern tarmvred och avlivades. Då blev stoet till höger extramamma åt henne och tog hand om henne. Fick bilderna i somras av uppfödarens stallägare som var den som skötte och tog hand om henne hennes två första år.

Jag har meddelat de två spekulanterna som skulle komma i helgen att hon inte längre är till salu. Har pratat med min make också och han säger att jag borde behålla henne, jag är ju alltid på gott humör efter att ha ridit henne.

Dessutom vill maken gärna prova på tornerspel och då tycker han ju att GP är perfekt. Fast det vet jag faktiskt inte hur det skulle gå till, för han har än så länge bara ridit i skritt :p

Nåja, vi ska ha ett tredje barn i oktober och det är därför jag nojar så mycket över tid och ekonomi och ork. Nu har jag meddelat min arbetsgivare och därför är det inte längre hemligt. GP är snäll att rida och jag kommer rida henne så länge jag orkar, treåringen däremot får lååång semester men det ska ju ungdomar ha.

Jag håller också med om att grundtempot ser ut att vara lite lågt, men jag är mästare på lågt grundtempo själv så ska absolut inte säg något och dessutom förstår jag vad du menar, han måste ju lyssna först innan du kan lägga upp tempot :) Härligt att ni är igång med tävlingar igen!

Jag har också haft en häst (min förra) som var livrädd för ett hörn och vet precis hur jobbigt det är. Min ridbana är dessutom bara 20 gånger 40 och att då hästen är rädd och spänd varje gång man närmar sig hörnet eller stressad när man rider därifrån så blir det svårt att få till ett bra pass.

Jag fick ett tips här på buke att utfodra hästen i hörnet, men jag hann aldrig prova det.

Förstår att du inte vill sälja. Har man hittat "rätt" häst ska man nog hålla hårt i den om man kan, det är så lätt att ta för givet att det är enkelt att hitta hästar man klickar med. Speciellt när man har en sådan.

Du kanske kan lösa det på annat sätt, tex medryttare eller fodervärd av nåt slag under en period om det blir kämpigt med familjelivet och mammapenning osv?

Hur länge ska tränaren ha din häst? Hoppas ni kommer tillrätta med dressyren, ni utvecklas ju verkligen jättemycket i övrigt så jag tror det löser sig.

Fiorano, jag förstår dig precis med underlaget jag vågar inte heller köra på hala vägar. Här är nu vägarna jättefina men jag är ändå dödstrött på att behöva köra till ridhuset, det tar ju sån evig tid, jag gillar att vara effektiv i stallet och rappa på lite. Vill ju hem o slappa i soffan någon timme innan läggdags också.

Igår red jag ute på ett fält som var ganska jämnt och inte stenhårt men långt ifrån bra. Valde det istället för ridhuset. Ush jag är också trött på dessa eviga minusgrader men det måste väl vända någongång?

Ja jag har funderat på fodervärd, om jag hittar någon inte alltför långt bort. Medryttare är svårt i mina trakter, finns många hästar som behöver motioneras.

Men kanske jag gör så att jag låter någon duktig ungdom hoppa henne lite på träningar och tävlingar när jag är för klumpig. Kan ju vara kul att vara med som hästskötare också.

Aj, det drar iväg ekonomiskt med sådana kostnader för träning. Förstår att det är svårt att verkligen få kontinuitet och "komma loss" då om man väl fastnat i ett hjulspår.

*kl*

Efter att ha känt mig modfälld över både strategier, min egen förmåga och hästens möjlighet att nyttja den kapacitet jag tror finns inom honom (främst inom hoppningen) så hade jag en riktigt bra träning igår. Jag fick honom att jobba korrekt från bakbenen och igenom kroppen och i en ändamålsenlig och reglerar form. Då går det plötsligt att rida den aktivitet och längd som jag önskar i galoppen och han tar inte över och drar iväg. Nu ska det bara till att implementera den ridbarheten på hinder så kommer det att gå att rida honom som jag önskar runt en bana, det är en del jobb kvar men nu känner jag i alla fall att det finns där vilket motiverar en som ryttare att fortsätta kämpa. Ibland är jag väldigt osäker på om jag är rätt ryttare att förvalta den här hästens kapacitet och utvecklingsmöjligheter, men just nu vågar jag nog ändå tro lite på mig själv. Det hjälper att äntligen ha två tränare som det går att föra en dialog med och en kontinuitet i träningen för första gången på minst ett halvår.

Jag skulle inte våga låna ut min häst på foder och flytta henne från stallet, men hon är ju lite speciell också och risken att få tillbaka en dryg häst som fått övertaget är alldeles för stor. Men samtidigt vet jag ju att det funkar för andra, så kan du ha koll och det är en begränsad period kan det ju inte vara omöjligt. Din häst kanske är snäll och bussig och då är det ju helt enkelt mkt större chans att det går bra...

Ush jag håller med dig, livsfarligt att låna ut, då får det verkligen kännas bra, kanske bättre att hon får lite långvila då.. man har ju läst många skräckhistorier här på buke. En häst dör ju inte av att gå o slappa i ett par månader, jag hoppas det inte blir för länge bara.

Tills hon (hästen!) har lärt sig uppföra sig! :devil:

Igår red vi ut och rejsade i galopp på ängarna, tävlade mot en snöplog (vi vann gudskelov!) och skuttade över små stockar i snön. Så får tränaren ta fighten om lösgjordheten sen...

Dumpar henne hos tränaren redan på lördag när jag ändå är i krokarna.
Borde jag ha kollat vad det kommer att kosta innan jag bestämde det här? :angel:

Ush jag håller med dig, livsfarligt att låna ut, då får det verkligen kännas bra, kanske bättre att hon får lite långvila då.. man har ju läst många skräckhistorier här på buke. En häst dör ju inte av att gå o slappa i ett par månader, jag hoppas det inte blir för länge bara.

En unghäst som inte promt måste "hinna med" några specifika mål kan gott skrota i en hage, det gör dem gott.

Fast när det kommer till att låna ut hästar så har jag (och min mamma) gjort det flera gånger nu och ska köra en häst till sin nya fodervärd nästa helg igen, tror min moder räknade ut att det blir sjunde gången. Vi har bara haft fantastiskt bra erfarenheter av att både låna och låna ut hästar. Det finns självklart en risk i det och jag skulle nog själv inte låna ut en unghäst som jag sedan tänkt till mig själv i det långa loppet (om det inte vore till en erfaren ryttare i utbildningssyfte men det känns som en helt annan konstallation), men är man noga med det skriftliga och känner efter på magkänslan också så kan det bli hur bra som helst. Just nu är det min pensionerade tävlingshäst som är utlånad till en tjej där han går som läromästare (och hon har haft honom i snart 2 år) och sedan så är det mammas sto som ska ut till en fodervärd nu som vill komma igång med sin egen ridning på en snäll häst. Båda bor i närområdet så att jag kan både stötta och hälsa på när jag vill. En perfekt lösning när det handlar om äldre hästar som är frächa och välfungerande ridhästar men som inte ska byta ägare fler gånger i sina liv och där vi själva inte känner att vi har tiden och ekonomin för att det ska vara värt att ha dem hemma.

Håller med du!

Men detta funkar ju precis som allt annat i samhället - man hör bara om de fall där det går åt h-te, aldrig om de bra lyckade, och sen blir det dåliga ngn sorts allsanning ofta.....

Precis, man hör om de som det gått dåligt för. Inte alla hästar som lånas ut några månader eller år och sedan kommer tillbaka till sina ägare i fint skick och där alla är nöjda.

(Och nu har jag ingen insikt i några av de fall där hästarna har slutat som lasagne (so to speak), men jag undrar verkligen om man generellt har varit överdrivet noggrann med det skriftliga, arrangemanget i sin helhet och valet av person när det kommer till magkänslan då...)

Jag lånar ju själv Barbie och hoppas innerligt att ägaren är nöjd med hur jag sköter henne:p. Tror att det viktiga är magkänslan när man väljer ryttare och även när man lånar då väljer hästägare. Jag gick helt på ägaren när jag valde Barbie. Hade en annan jättefin ridponny e Valdo som jag blev erbjuden, men fick en knepig känsla av ägaren. Och för mig har detta fungerat utmärkt:).

Kl

Själv "dumpar" jag Elle hos beridaren på måndag. Största anledningen är att vi åker bort över påsken och vill inte att hon ska vila. Men lite extra träning med ng som är tuffare än mig passar perfekt nu. Var så arg på henne i går, efter att hon strimlat transporten i onsdags. Kände inte för att göra ngt med henne, så med andan i halsen släppte jag henne i ridhuset. Hon har ju energi så de räcker, men hon var lugn som en kossa. Travade några steg, gick runt och lukta på bajs och speglade sig. Jag var rädd att hon skulle springa benen av sig. I dag tömkörde jag och hon va cool trots att de va 2 som hoppade samtidigt. Så nu är hon lite bättre på plussidan.

Borde jag ha kollat vad det kommer att kosta innan jag bestämde det här? :angel:

Det beror på hur stor vikt du lägger vid det ;)

När jag bestämde att det var enda utvägen att lämna bort, så hade jag en tanke att "6000 kr i månaden är ju ingen fara, och kallhyran hemma på det blir runt 800 så det är skitsamma" men det visade sig vara 8300 kr inkl moms hos beridaren och sedan var kallhyran höjd till 2300 kr och sen hovslagare och forsäkring på det... ungefär 11.000 kr/mån alltså. Tackolov hyrde jag ut min boxplats i andra hand och slapp 2300 kr där efter en månad. Men tanken var ju också att hästen bara skulle vara borta ett tag, nu har den varit borta sedan december och den lär inte komma hem heller...

Men jag känner inte att jag har nåt bättre alternativ heller. Jag orkar inte med henne och då vill jag inte ta hem henne heller. Jag jobbar av en del av hyran så vi får väl se vad slutnotan blir framöver. Rent ekonomiskt skulle jag väl ha krängt iväg hästen för 40k i december ist för att lämna iväg till beridaren. Men det är lätt att vara efterklok, och vem vet om den blivit såld ändå. Nu blir den väl förhoppningsvis mer attraktiv med lite utbildning och kanske nån tävling i bagaget. Men jag kommer ju aldrig att få igen pengarna, får jag ens tillbaka vad jag köpt henne för får jag vara nöjd.

Hade min ambition varit att ha kvar hästen själv hade det inte spelat nån större roll om hon varit dyr i en period. Det får man ju tillbaka själv. Nu är läget ett annat, men jag har också insett att det som kan vara besvärligt i livet i regel ser till att vara det så det är väl bara att bita i det sura äpplet. Som vanligt (ja jag är bitter)...

*kl*

Tränade för första gången på en månad idag och Divan is back! Nu har hon gått jättebra i tre dagar så jag hoppas allt har vänt nu. Jag har iofs bara varit i det minst tittiga ridhuset men det känns bra iallafall.

Hon travade och galopperade fantastiskt. Nosen framme och bra form. Jätteroligt!

Imorgon ska vi vara i ridhuset med det superläskiga hörnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?