07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

En riktigt fin häst det där och du passar väldigt bra på honom:). Hoppas du får sålt på din stora gule så du kan köpa!

Sassiball: Jag är ju team GP och tycker inte du ska sälja:p. Hon är en sån pärla den där hästen! Och din lilla treåring ska det inte göras så hemskt mycket med åtminstobe kommande året.

Vad tråkigt att de har missat skadan tidigare.
Min förra häst fick en hovbensfraktur och de trodde först att det inte skulle läka. Men med sjukbeslag och 6 månaders vila och sen lugn igångsättning blev hon helt återställd.
Hon levde 10 år efter skadan utan problem. Hobbyhäst men höll för träning och även den lilla hoppning jag håller på med.
Håller tummarna att det löser sig för henne, men tycker du gör rätt om du är med om det värsta skulle ske. Styrkekramar.<3

Verkligen tråkigt att höra. Kan inte annat än att hålla tummen hårt för er.

I dag har jag varit i väg och tränat i snöstormen. Ganska laddad brunstig häst som var spänd till en början och sen inte helt med på vad jag ville göra. Hon har börjat ifrågasätta lite nu när man kräver mera. Stundtals va hon riktigt fin i traven men galoppen fick vi inte alls till i dag. I morgon kväll blir de hoppning med beridaren och hon får nog snurr på galoppen.

I kväll åkte vi i väg för att beridaren skulle hoppa. Pålle var alldeles för taggad och dessutom testar hon gränserna nu. Så de blev inte så mkt hoppning, lite travbommar och ngt kryss på slutet. Fanns för mkt att få ordning på innan de var läge för hoppning. Hoppas på att beridaren kan ta henne någon vecka snart. Jag blir för mesig när hon börjar testar och hon har energi så de kokar över. Om isen ute kunde försvinna så hon kan röra sig bättre i hagen och man kunde ut och galoppera på ordentligt. En skritt maskin skulle också sitta fint. På vägen hem stod hon inte stilla en sekund och strimlade transportmattan igen. :-( La precis in en extra komatta men de hjälpte inte. Inget plus i boken i dag!

Divan har ju varit bananas i fler veckor. Fast hon går i skrittmaskin varje vardag och rids 6 dagar i veckan. Jag har nu tagit bort all kraftfoder i princip. Hon hade 2 kg förut och nu har hon 0,5 kg, ska tillägga att hon låg på en hög energi foderstat då hon varit så smal så hon har ändå så hon klarar sig gott och väl. Tror det är extra jobbigt för dem nu när de börjar fälla pga ljuset, det är svinkallt, de kan inte röra sig ordentligt i hagarna, dags för vårbrunsterna och det borde vara vår. Med tanke på hur påverkad man själv är så är det ju inte konstigt om de också skulle bli det.

Idag var första gången på en månad hon inte tjafsade en enda gång när jag red och kändes normal.

Tyvärr har det skitit sig med den ev. halvfodervärden då hon av privata skäl inte kan börja. Så tråkigt och det betyder att jag måste hitta en fodervärd till min 08a eller till Divan. Tips mottages tacksamt.

Barbie är också alldeles bananaspigg. Jag jobbar massor, underlaget är så tråkigt och jag känner att vi nte kommer nån vart alls. Hon går lite lätt lösgörande och känns jättefin men jag behöver VERKLIGEN träna nu. Kan liksom inte göra mer nu. Grundridningen sitter fint och hon är klar att gå L:A godkänt, men det samlande arbetet är bara bajs. Jag kan inte rida en skola värt två öre och vet inte riktigt hur jag ska få till samling och styrka (därför försöker jag inte ens). Kan helt enkelt skylla på att det är hundra år sen jag satt på en häst som ens var klar för eller kunde göra nåt sånt. Buhu vad kass jag känner mig just nu:(.

Ja min är redan brunstig och fäller enormt just nu. Men trots de tycker jag att hon borde kunna skritta utan småtakta eller stanna och tänka uppåt, gå rakt längs långsidorna, fatta galopp på hjälpen osv. Gnäll gnäll gnäll.:crazy: Sen är hon superfin emellanåt, så de känns som de är mkt testa gränserna nu.

Buhu vad kass jag känner mig just nu:(.

Vet hur det känns, här är det också skit just nu! :cry:
Det är inte roligt alls att rida, hästen bara tjurar, vi kommer ingenstans trots massor med träning.
Ingenting som funkar, jag blir arg och frustrerad och ledsen. Grät på väg hem idag, och under ridpasset igår.

+charlotte

Visst är det skit när det inte går bra:(. Mina ridpass går ju iofs bra. Men det endast för att jag håller mig till vad vi kan och jag vill ju bli bättre. Så det är som att tugga på ett tuggummi som tappat smaken nu. Tömkörde iofs ikväll och det var inte direkt ett ysande pass. Indragen näsa och inte en halvhalt som gick igenom. Min enda tanke efter såna pass är "hästen fick iaf motion", ribban är låg mao.

Men TJEJER skärp till er!!!:) Det är ju ingen av er som är kass på ngt vis utan så här är det i hästvärlden! Det går upp o ned, det är oberäkneliga djur vi rider och ibland är de bara inte med på noterna för brunst, vår, fällning, väder mm påverkar dom o det har inget med er ridkunskap att göra! Eller väldigt lite iaf.;)

Allt i livet går upp o ned, oftast kommer man bara ihåg det som går ned o det är den mentala vurpan man måste få bukt med. Hur många ggr har jag inte sett er hela bunten skriva att ni är sååå nöjda med både häst o er själva?? Nå??? Så kom igen, försök bara överleva denna perioden så kommer det snart en vår när vi alla kan galoppera av våra hästar o snart gnäller vi om mygg o värme o stenhårda vägar men VÅREN är snart här!

Shit vad positiv du är nu då. ;) Fast jag håller med, ni är ju jätteduktiga allihop!
Men det är väl förjäkla väl att det går upp och ned för en träning till som den senaste, då jag också grät en skvätt på vägen hem, ville jag inte ha. Så det var ju tur att även lilltjejen höll med och hoppade som en miljon igår. :love:

Det var böjda linjer som gällde. Dels enkelhinder till enkelhinder, 90-gradig sväng på fem språng och sen kombination, räcke-räcke med två språng på korta diagonalen och så vända direkt in på nästa korta diagonal till kombination, räcke-oxer med ett språng. Det gällde att hålla ordning. :angel:

Det kändes jättebra trots lite missar från mig och hon hoppade så fint och sista rundan låg räcke-räcket på metern in och 115 ut och en mamma som stod precis bredvid hade sett hur jag knipit med hela ansiktet i språnget och det kom nog ett herre:devil: ur mig också. Det är högt för mig än så länge. :p

Så idag känns hästeriet kul. :)

Ja min är redan brunstig och fäller enormt just nu. Men trots de tycker jag att hon borde kunna skritta utan småtakta eller stanna och tänka uppåt, gå rakt längs långsidorna, fatta galopp på hjälpen osv. Gnäll gnäll gnäll.:crazy: Sen är hon superfin emellanåt, så de känns som de är mkt testa gränserna nu.

Precis sådär har Divan varit i över en månad men som sagt igår verkade det släppa så håll uuuuuuuuuuuuuut!

Ingen av oss är askass, visst vi kanske inte är proffs men va fan vi kan faktiskt rida våra hästar utan att de dör av det.

Detta gäller även er Fiorano och Marvin :D

Kul att det går bra med hoppningen!

Jag var och tävlade för första gången sedan augusti/början av september förra året igår. Förutom något litet luftsprång på framridningen så skötte han sig fint. Inne på framhoppningen däremot så var det mer bockande och sparkande och full fart eller luftsprång på stället. Gick inte att göra det särskilt mycket bättre och inne på banan så var fokus mest på att han skulle hoppa allt och lyssna nämnvärt men få sköta sprången (och misstagen) själv. Han rusade runt som en bulldozer och var väldigt nonchalant med två nedslag som reslutat. Andra framhoppningen gick det att sätta tillbaka honom lite mera och han galopperade faktiskt mer än han gjorde annat. Han är förfärligt nonchalant och hoppar med bedrövlig teknik på så låga hinder och när han är så het och stark så blir det av/på hela banan. Men det kommer att släppa mera redan nästa tävling och handlar bara om att han inte varit ute på länge. Hans nonchalans och förskräckliga teknik resonerar jag för fullt med tränaren om och vi har en plan. En del av den är i alla fall att inte traggla mera på så låga hinder att han inte bryr sig, nästa tävling får han gå en 115 (eftersom 110 var full) och tävlingen efter det får han gå 110. Och mina händer ska ner, de är på förbjuden mark när de är så högt upp men det är en nödreflex från min sida när han drar iväg. Får jag bort den där av/på-känslan där hästen drar i ena sekunden och lyssnar så mycket att han nästan tvärnitar i nästa så blir det lättare att vara mera stilla också.

Film på spektaklet.

Jag har en (föga mogen) facebook-status där jag villigt byter min giraff mot en omgång ebola. :devil::angel:

När det gäller dressyren är det ju ingen tillfällig dipp, har kämpat i ett år, och fortfarande går mycket av passen ut på att jag säger: "Böj" och Chatsi svarar: "JAG ÄR RAK!"
Kan inte rida ett godkänt LC-program ens.

Är anmäld till en fälttävlan i påskhelgen, och just nu hoppas jag att den inte blir av pga snö/is, för det känns inte roligt ändå. Har träning för den dressyrryttare jag red för en gång i vintras på lördag, får väl se vad hon säger om eländet. Funderar starkt på att lämna iväg odjuret till min vanliga dressyrtränare några veckor iaf.

Idag är det massor med snö här igen, så jag tänkte ta hacket och rida ut och galoppera i snön, det klarar vi iaf av, och det tycker vi båda är roligt.

Tänk vad olika det kan kännas o hur det ser ut!:) För som det ser ut så har du gruvligt dåligt grundtempo o han ökar mot varje hinder för att slippa ta i allt för mycket. Jag förstår ju varför du rider långsamt men är tveksam till om det är rätt taktik? Så egentligen tycker jag inte att han rusar alltså utan han går upp i ett tempo där han känner att det blir lättare att hoppa av medan du vill ha honom i ett annat tempo o då blir det dragkamp.

Fin är han iaf o du får säkert en jättefin säsong!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?