07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tittade först utan ljudet på, satte på ljudet o blev så glatt överraskad att du inte tagit bort vad tränaren sa! Jag tyckte han hade väldigt bra råd till dig, Bruce är en jättefin häst men han älgar ju på lite grann o kör ut höger bogen i bägge varven. Gillade att tränaren var så noggrann o inte lät er slippa undan med nåt halvdant på samma gång som du verkligen fick beröm när nåt var bra!:banana:

Men åh vad gullig du är som bryr dig :), gillar verkligen dina inlägg, både peppande och uppmuntrande!

Jo jag har provat att byta karriär, men tyvärr gjorde jag en felsatsning och läste pol mag programmet i Lund, så har två fina titlar i bagaget, en fil kand och en pol mag examen. Tyvärr lyckades jag aldrig slå mig in på den banan, det är bara bönder som hör av sig och vill att jag ska passa deras grisar, så det är väl i stallet jag hör hemma :) Men jag är nöjd med jobbet annars, bara lite surt när man får csnräkningen.

Nova och Jfrelin, kul att ni gillar filmerna, jag var osäker på om de skulle duga iom att jag gjorde någon miss här o var, och redigera filmer är inte min grej.

Idag har jag o GP varit i Båstad och hoppat, två felfria rundor i 90 och 1.00 m :bump:

stjarnfrugt, hoppas du får din fina häst såld snart !

Hon är himla härlig din häst! Tycker du rider henne fint och det är synd att du ska behöva göra dig av med henne.

Grattis till dom felfria rundorna!:)

kl
Min pålle har vilat i 3 dar nu eftersom han blivit vaccinerad. Men idag ska vi ta en promenad iaf:). Han blev så dålig vid vaccinationen förra året så jag har valt att ta det väldigt lugnt med honom i år.

Tack :)

javisst är det synd att hon ska säljas.. ibland känns hon nästan för bra för att vara sann.. hade jag inte haft den lilla 3åringen hade jag givetvis inte sålt, så himla svårt att välja bara. Ibland har tom tanken slagit mig att låna ut henne, men jag tror bara det är dumt, man vet ju aldrig vad för häst man då får tillbaka..

Ush då förstår jag att du tar det lugnt om han blev dålig förra året! Jag hade tänkt låta GP vila några dagar också, har varit lite mycket nu med både provridning, filmning och idag hopptävling.

Novali, jag formulerade mig dåligt, självklart sökte jag själv aktivt massor av jobb när jag var nyutexaminerad.

Senast ändrad:

Usch det där med skenande häst in i stallet hände när en vän till mig jobbade som hästskötare. En annan tjej var ute och red och helt plötsligt kom hästen farandes-med ryttare på, in i stallet. Hästen gick omkull över ryttaren som inte gick att rädda. Helt fruktansvärt och det tog ett tag innan min vän hämtade sig från det. (Kan tillägga att ryttaren inte heller hade hjälm på sig vilket troligen hade kunnat rädda hennes liv.)

kl

Min "fyraåriga" sexåring börjar få lite smak för det här med hoppning :D Vi har inte ridit så mycket nu i vårvintern pga väderleken..Har fortfarande inte kommit iväg på någon P&J :(

Rebeckacanter1_zps452831ae.jpg

Rebeckaallset_zps0d604b33.jpg

Rebeckajump_zps2341d639.jpg

Vad kul att se! Gillade spontant tränaren måste jag säga. Vem? Fin häst! :)

Sassiball; Vad fin hon är! Tror bara jag sett hoppvideo på er. Tro sjutton att du har många spekulanter på henne!

*kl*
-15 på nätterna, nollan på dagen och ingen snö. Stenhårt alt glashalt där isen inte hunnit smälta bort. Jag vill ha vår! NU! Vill till galoppbanan, vill att hästen ska våga slappna av och röra sig genom kroppen utan att vara livrädd för att halka omkull alt tycka underlaget är för stumt. Blä!

Om vi nu ska vara positiva så har något hänt med galoppen. Dels så är fattningarna, när jag fokuserar, såååå mkt bättre vilket gör att det går att rida vidare direkt efter utan att ha hästen all over. Sen är den balanserad, vi kan jobba på volt och tja, jobba i galoppen. Visst avbrotten kommer från ingenstans fortfarande men när fattningarna nu funkar bättre är det också lättare att snabbt fatta ny och jobba vidare. Trevligt!

Sen måste jag få skryta. :p Häromdagen när jag var ute och red så en bit in på rundan så rider man förbi/genom en gård med en medelålderstant som har travhästar. Jag har bara träffat henne en gång tidigare och då var hon inte muntergök direkt. Så häromdagen var hon ute och när jag kom stannade hon upp i sina sysslor och sa;
Hon; Du är nog den enda häromkring som rider din häst ordentligt.
Jag; Va?
Hon; Ja, jag ser ju så många dagligen härifrån (hon ser rätt mkt ridväg från sin gård) och du är den enda som rider ordentligt.
Jag; Oj, tack!
Hon; Det är bedrövligt att se så många som bara lullar förbi och inte rör på sina hästar. Ni ser dock så fina ut och hon jobbar så bra och riktigt, det är verkligen jätteroligt att se.
Jag; TACK!
Hon; Hon ser fin ut i kroppen och det syns att hon är i bra kondition och vältränad.
Jag; Oj, ja, jag försöker hålla igång henne. Tack.

Här har jag blivit så generad och rörd att jag känner mig tvungen att rida vidare. Men det var en sån ENORM självförtroendeboost. Här sliter man med väderlek och underlag och tycker det är halvtaskigt jobb och så har någon okänd suttit inne i sitt hus, alt varit ute i stallet och pysslat och har haft koll på en varje gång man varit ute och ridit och lagt märke till en och tyckt att man gör ett bra jobb?!

Nu kommer jag ju ha prestationsångest varje gång jag är ute och rider och rör mig runt hennes gård, men det får det vara värt för hennes ord värmde något oerhört!
Slut på skrytandet. :D

Ah vad roligt att få höra nåt sånt:D!! Travnissarna här som jag ofta rider förbi tiitade hänfört på Juno i höstas ocv sa "är det där en nordsvensk? Himla snygg modell" :D

Smyger in och delar med mig av vår -07a e.Michellino ue.Allegro. En riktigt härlig häst på alla sätt och vis som vi har haft sedan årsskiftet. Dessförinnan var han tyvärr lite 'bortglömd' och hade således inte gjort något. Han behöver fortfarande ta sig mer i kroppen och släppa all megatjock vinterpäls då han inte såg allt för rolig ut när han kom men det är på god väg.
Här är film på vår lilleman, han tappar lite takt emellanåt och blir lite djup stundtals men det känns som petitesser när han bara varit i kontinuerlig träning i 2 månader: http://www.youtube.com/watch?v=2e-746jskmM

För övrigt har ni allihop jättefina hästar och Sassiball din häst är verkligen jättevacker, ser härligt känslig ut och vågar du bara komma till ytterligare lite mer ridning så kommer det bli helt strålande. Tråkigt att behöva välja men förstår att en egen uppfödning alltid är något extra.

Senast ändrad:

Men ush vad hemskt med olyckan, missade det förut, det är då man får sig en tankeställare.

Smulan75, så snälla ord om min häst, herregud kommer jag klara av att sälja överhuvudtaget? :(

Er häst såg ju väldigt fin ut för att inte vara riden mer. Håller med om att han behöver snygga till överlinjen ännu mer, men det kommer ju med rätt träning :)

Där sitter du nästan lite löst :p

Kirre, men vad roligt med sådana kommentarer! ibland blir man positivt överraskad.

Det är alltid svårt att sälja, de är ju våra familjemedlemmar! Det är onekligen en snygg och sund häst du har och hur du än väljer så blir det nog bra i slutändan. Det ska vara roligt att rida varje dag med tanke på hur mycket tid, energi och inte minst pengar man lägger på hästarna, så i och med att du har börjat fundera på försäljning så är det kanske också det som är bäst för alla parter? Fast jag tror allt du har mycket att hämta i den där om du väljer att behålla. :D

Jepp överlinjen + allt annat behöver förbättras helt klart, just nu verkar dock han lägga mest krut på att få av all päls så muskeluppbyggnaden kommer nog så småningom, dessutom var han full med mask när vi fick hem honom så det tar nog sin lilla tid. :crazy:

Hon är definitivt prutbar, problemet är snarare att jag inte hittat någon jag verkligen velat sälja henne till. Utom en, men hon valde mellan min och en annan och köpte i slutändan den andra. Tyvärr.
Fick ju ett annat bud men det var på 40k och visserligen red hon henne helt ok, men jag kände att ju mer kontakt vi hade ju mer tveksam blev jag till köparens attityd. Så dels kände jag att jag vill inte ge bort en halv häst och speciellt inte när jag inte kände mig helt säker på människan.

Blir hon kvar kommer hon att tävlas i vår/sommar vilket antagligen gör henne lite mer lättsåld. Så vi får se vad som sker. Jag har lite svårt att släppa henne men samtidigt har vi för få ljusglimtar för att det ska vara värt allt slit och pengarna. Speciellt när man inte är gjord av pengar, isåfall hade jag köpt en annan häst åt mig själv och låtit denna stå kvar hos beridaren på obestämd tid tills jag sett vad som blir av henne med tiden.

Nä man kan ju faktiskt inte ge bort hästen. Lider med dig och hoppas du hittar den rätta köparen snart!

Ja, så jag kände att får jag så lite betalt kan jag "chansa" och ha kvar henne ett tag till och se om det dyker upp någon som betalar vad hon kostar. Om inte annt har hon ju blivit mer utbildad under tiden.

Men ja, det tar på krafterna. Jag blir så deppig av dödläget. Jag vill så mkt men kan göra så lite så länge jag har kvar denna häst eftersom jag dels inte har tid att rida andra hästar under tiden och än mindre kan köpa en annan. Och jag försöker verkligen rycka upp mig ibland och tänka att jag behåller väl henne och kämpar på för det släpper väl, men det verkar alltid komma till samma läge ändå. Även om hon fungerar helt okej i ridningen, jag fixar henne när hon är jobbig och när hon är fin så är det ju roligt, så passar vi så dåligt ihop i vår personkemi att det verkar inte gå att komma runt.

Jag är så trött på henne just nu att beridaren får ta henne minst 3 dagar denna vecka. Och då har hon inte ens gått dåligt då jag ridit, utan jag är bara less och frustrerad på situationen och känner ingen glädje av att åka dit och rida. Så det är inte direkt bäddat för ett bra ridpass och då är det rättvisast mot både mig och hästen att strunta i det.

Usch jag får flashbacks från när jag skulle sälja min arab. Marknaden var helt stendöd, ännu värre än för halvblod skulle jag tro. Till slut så svalde jag faktiskt stoltheten och ringde tillbaka till den enda spekulanten jag hade haft och sålde till hennes skambud. Jag har inte ångrat mig en sekund. Älskade hästen och ville bara sälja pga storlek men trögheten i marknaden gjorde att jag tyckte mindre och mindre om henne. Hon blev till en börda vilket hon absolut inte förtjänade. Visst jag förlorade x antal tusen men nu är hon lycklig hos en bra ägare som tycker att hon är den perfekta hästen, vilket hon dessutom är! bara inte för mig..

Så jag säger: Svälj stoltheten, sälj till prutaren (förutsatt att hemmet är bra såklart) och börja på ny kula med en tyngd mindre i magen:)

KL

Själv har jag just kravlat mig upp på min lilla dams fina rygg efter någon månads träning från marken. Hon stod som ett ljus och vågade knappt röra sig. Jag backar nog därifrån och tar lite mer från marken för det kändes inte ok att hon blev så förfärad över mitt tilltag. I övrigt är hon helt fantastisk att hålla på med och har verkligen tytt sig till min andra häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar