07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det jag menade var ju att ett sånt scenario är rätt rutin det du beskriver är ju just en helt annan sak i sig . ska man växla från extrem inne vistelse och separation från flock gående 4 dagar i veckan och sen 3 dar utsläppt i flock med utevistelse så lär ju reaktionen vara rätt naturlig och skade risken markant , därav inlägget och
frågan ?

Absolut. Men likheten är stressen vid separation från flocken, vissa hästar klarar de sämre än andra. Jag önskar ofta att jag hade en cool valack, och inte ett hormonstissigt sto. ;-)

Senast ändrad:

Jag hade aldrig tänkt tanken vare sig valack eller sto med ett sånt upplägg - de är hästar rakt av .

Oj, vilken fräs det var på er där! :D

Förstår hur du menar med att du vill ha mer go och galenskap. Galenskaper har dock min för sig ibland då hon har lärt sig att bocka i serier i högt tempo. :crazy:

Men innan allt strulet med tanddragningen började så hade vi kommit en bit på väg i att hon fattat att hon ska gå fram även om jag inte klämmer eller petar på henne. Sjukt lätt att ramla in i det igen bara.

Förra veckan var jag bortrest, och min kompis red henne. Provade rakt gummibett vilket slutade med att hästen vägrade gå överhuvudtaget. Fick tillåtelse av vet att börja med tredelat igen, red henne på hennes vanliga i lördags. Ute i gummiflispaddocken i -4 grader, storm och hagel. :p Då gick hon att rida på iaf.

Nu har jag hyrt ett Sprenger WH Ultra, som tyvärr bara finns från stl 12, min har ju 11,5. Igår åkte vi ut i skogen till min ft-tränare och red galoppjobb i den lilla snö som fanns kvar. Svårt att utvärdera bettet där. :angel:

Provaden det igen på hoppträning idag, och hon blev sjukt känslig och jag hade svårt att hitta balansen i hur mycket jag kunde ta i henne. Tog jag för mycket så korsgalopperade hon på stället. :crazy: Blev bättre efterhand under träningen. Däremot hoppade hon sjukt stort, runda fina språng med massor med rygg, tränaren var hänförd, jag försökte förtvivlat klamra mig fast... :angel:

Ska prova ett sprenger dynamic RS också, har fått tag på ett med lösa ringar att låna. Är sugen på att prova ett baucherbett till dressyren, men det känner jag ingen som har, så då får jag nog köpa.

Nej jag är inte orolig för upplägget, de gör så med i princip alla hästarna här och det är bara min som reagerar och det är därför jag tror och hoppas att det går över så fort hon förstår den nya rutinen.

Hon får bara komma ut någon timme varje dag (1-3), men då i en stor hage, antingen själv med andra hästar bredvid eller ihop med någon (+ 1h skrittmaskin). Jag (och hon) tycker det är för lite, men de har inte så mycket mark kring gården att de kan lösa det på annat vis. De har istället två olika stora betesmarker som båda tar ungefär 30 minuter att rida till (ligger dock i olika väderstreck).
Nelly bråkar aldrig med andra hästar utan är väldigt socialt kompetent i flockar, så skaderisken för HENNES del är jag inte orolig för alls. I så fall skulle det vara för att hon springer runt och busar mycket - men hon är ju faktiskt en häst, och jag anser att hon ska kunna busa och springa så mycket hon vill. Precis som om man skulle kunna hindra småbarn från att skrapa knäna eller klämma fingrarna ibland...

Hon verkar egentligen inte så stressad/orolig som hon verkar upprörd/frustrerad, det känns mest som om hon verkligen försöka förklara för oss att hon VILL gå i flocken, och blir frustrerad när vi inte fattar/hon inte får som hon vill.
Jag hade inte haft något emot att ha henne ute jämt, men jag kan inte riktigt begära att de i stallet ska kunna köra mig upp till fältet och hämta mig sen varje dag + att ställen att rida på är extremt begränsat här i England så i så fall får vi ju rida samma slinga varje dag (+ att vi tävlar varannan vecka ungefär) så det är ohållbart i längden.

Det är nästan aldrig samma hästar i flocken varje gång. Alla hästarna som bor på gården känner varandra mer eller mindre och det är aldrig några problem när flockmedlemmar skiftar. Det är ju inga problem rent flock-häst-mässigt för Nelly heller. Det är ju mest hur hon blir när jag tar hem henne...
Jag vill verkligen att hon ska få komma ut mer än någon timme om dagen, samtidigt som hon inte får bli sådan här varje gång jag tar hem henne från flocken =S
(Jag säger flock, men det är ingen jätteklunga, kanske 2-5 hästar åt gången)

Ok . För min del låter upplägg ang hopsläpp i nya konstellationer oregelbundet varje vecka enormt riskfyllt oavsett kultur . Klart hästen blir stressad ?

Om du har möjlighet så prova WH Ultra med gummikula också. Det är mildare än det vanliga och på det blir det kanske lättare att hitta känslan. Jag uppfattar faktiskt Dynamicbetten som skarpare än WH Ultra. Men det är säkert väldigt individuellt.

Vad tycker ni är en bättre lösning då, måste jag fråga?
Jag har verkligen vägt allting fram och tillbaka och insett att jag inte kommer få någon "bästa lösning", utan har mest bara försökt komma fram till vilken som är nästa bäst (eller i alla fall uthärdlig).
För mig är det inget alternativ att ha henne inne över 20 h om dygnet när solen skiner och gräset växer. Jag vill ha en glad och hållbar häst, och i det konceptet är utevistelse en kritisk del. :crazy:
Jag ser hellre en glad häst med en högre skaderisk (det är dock vetenskapligt bevisat att hästar i flock inte skadar sig signifikant mer än hästar som går ensamma) än en olycklig häst med låg skaderisk =S
Vi rider ju fälttävlan för gud skull, hade jag varit skaderädd hade vi hållit på med något annat :D

Jag förstååår såklart era argument, men jag är liksom i något av ett dödläge här..?

Vilket WH ultra är det som hon reagerade på? Att hon slog lyror över hindren berodde väl på att du fick ihop henne bättre så hon hoppade upp sig. Inget ont som inte har nåt gott med sig!;)

Docka: Jag tror det är din beskrivning av hela scenariot som får folk att reagera starkt. Om alla hästarna normalt går bredvid/ihop hemma så är det ju inte nån större omställning för din häst att gå i annan hage på lösdrift med dom. Men precis som du tror själv så vill hon naturligtvis hellre gå på lösdrift än stå i stallet o ridas nån timme av dig, helt naturligt, o då reagerar hon när hon inte får det. Speciellt när rutinen för henne dessutom är ny. Att hon är annorlunda överhuvudtaget är ju inte konstigt med en sån stor flytt o omställning. Jag tror säkert hon lugnar ned sig och är du inte rädd för skador så kör på med detta ett tag till, lugnar hon sig inte får du ju hitta på nåt annat.

*KL*
Nu börjar jag bli riktigt trött på vintern!
Här är det 15-20 minus på nätterna och knappt någon snö så det är stenhårt överallt. Svårt att hålla i gång hästarna när man bara rider hemma. Tanken har ju varit att åka iväg och träna men hur kul är det med en häst som inte är i full kondis.
Har i alla fall anmält oss i en kurs i Säker hästträning i april. Får se vilken häst som följer med. Borde ta med min andra häst för han hade verkligen behövt träna på sådant, men Nova är mycket smidigare att åka med. Henne lastar jag ju själv och hon stirrar inte upp sig över allt nytt. Får se hur det blir.

När värmen kommer ska jag i alla fall börja lastträna min knäpphäst ordentligt så att det blir smidigare att komma iväg även med honom.
Funderar på att ev. åka på något kortare träningsläger i sommar, bara för att ha något att träna för.
Jag har ju inget intresse av att tävla som er andra så då måste man hitta något för att hålla motivationen uppe:D.

alltså jag tror du HELT missförstått mig nu. Jag har aldrig sagt ngt om att hästar inte ska gå i flock pga skaderisk! :confused:

Rid till hagen, cykla hem. Och tvärtom på kvällen. Så slipper du timmen i skrittmaskinen och får den i naturen istället :idea:

Jag missade kanske något dock :o

Härligt!

Eventuella halvfodervärden var och provred idag igen. Dagen till ära var Divan ett popcorn. Flög i luften för minsta lilla och var aspigg. Då red jag ändå henne ordentligt igår, då var hon en dröm, och så har hon gått i skrittmaskinen idag. Suck. Bort med mer kraftfoder. Tjejen har dock inte gett upp hoppet utan kommer på måndag igen:D

*kl*
Vem F******N tappade ner 3 dm snö i Skåne???!???

Aja, träning i morse med fillebus, det gick bra, han var koncentreradoch hoppade fint :)
Vill ha lite bättre tryck i honom när det kommer till mellangaloppen, han blir lite käftig och ibland känns det då svårt att hitta distansen. Men det kommer väl med lite mer cantring och uteridning så fort vädret tillåter.

Hade planerat att rida en P&J i morgon men kommer mest troligen att stryka mig då jag knappt kommer fram med bilen och kan således inte ta mig iväg..
Men nya tag på söndag isf istället för då är det P&J igen i en närliggande klubb :)

3 dm snö? Nu får de räcka. Är så sjukt trött på vinter nu. I morse va de -17 grader i stallet. Burr!

Var i väg och tränade i dag. Precis som under gårdagens tömkörning va hon riktigt fin. Åkte lugnt i släppet till skillnad mot förra veckan då hon stod och galopperade och kom ut genomsvettig. I dag var hon lagom taggad med bra tryck. Red mkt volter och undan skänkeln i trav och volter och lite förvänd i galopp. Kul att börja komma till lite riktig ridning och inte bara lalla runt. Har anmält mig till en helgkurs för KG i april, och ska försöka komma i väg 1-2 gånger i veckan och träna nu. Dags för min fröken att börja jobbas lite ordentligt.

Så roligt att det går framåt med fina fröken!

*kl*

Jag åkte och tränade för ny hopptränare igår. Herrn hade inte stått på ett släp sedan slutet av september när han flyttade till Göteborg men trots att det blåste halv storm hemma och han övade piaff på stallgången när jag gjorde honom färdig så klev han på som ingenting när jag skulle lasta. Stod snällt på släpet och uppförde sig när jag band upp honom utanför släpet för att sadla innan träningen. Sedan var han pigg och taggad, mycket bakutsparkar och bocksprång i början av hoppningen men sedan skärpte han till sig. Avslutade med lite svårare böjda linjer och en fyrkombination som han hoppade riktigt väl, lade det på ca 100-110 för att mest få en bra känsla med tanke på att det var första ordentliga träningen på länge. Tränaren var bra och vi hade en bra dialog kring hästen och träningen, vi ska absolut fortsätta med träningen och se hur det utvecklas. Att göra iording honom efter gick också bra och han gick snällt på när jag skulle åka hem trots att det snöade hysteriskt mycket.

Just nu är det bara hemskt skönt att komma igång och få ordning på träningen och säsongsupplägget. Det i kombination med solsken, barmark och längre dagar gör verkligen livet i stallet lite lättare och roligare.

Vad roligt att det går bra :), förstår precis känslan av att börja rida lite ordentligt.

kl

Ja som säkert några av er sett så lade jag ut mina båda hästar till salu igen... jag bara måste sälja en av dem innan hösten. Tråkigt men sant. Jag trivs väldigt bra med GP annars, igår var det hoppträning och hon är en fröjd att hoppa med, så lojal mot sin ryttare och så klok :love:

På söndag är det hopptävling, sen tänkte jag försöka lägga lite mer tid på dressyren. Planen är att hålla igång och tävla hela tiden och förhoppningsvis hitta en köpare under tiden.

Undret, du pratar om barmark? var bor du egentligen, här är massor av snö!

Vad tråkigt att du måste sälja men ibland är det ju så. Hoppas du har lyckan med dig o att det ändå går hyfsat snabbt när du nu bestämt dig.

Undret: Vad kul med riktig träning och att han uppförde sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA