Sv: 07rnas tråd del 9
Ja här är det otroligt upp och ner. Sitter i stallet nu och passar droppet.
Imorse var hästen pigg och gick runt i boxen som vanligt. Fick sin medicin, kollade temp - normal. Åkte hem och sov ett par timmar till. Hit igen till kl 12, hästen kunde knappt stå upp... Hon hängde i ett hörn i boxen och när hon gick runt hade hon noll balans. Raglade runt och gick in i saker, fastnade nästan i krubban osv. När syrran skulle gå in och hälsa på henne blev hon livrädd och reste sig halvt och lyckades fastna med ett framben i krubban. Sen skulle vi kolla temp igen men man fick knappt peta på henne. Hon rusade runt och släpade mig i grimskaftet, försökte trycka sig ut genom boxdörren osv. Noll koll på vart hon var nånstans.
Veterinären kom efter ett par timmar, då var hon likadan. Tog stöd mot allt möjligt för att kunna stå upp. Lutade sig över en låg boxvägg och blockerade andningen så att det riktigt skrek i luftrören, men hade inte orken att hålla upp sig själv, så vi fick stå en utanför boxen och hålla upp huvudet på henne, och en inne för att hålla upp själva hästen...
Sen har det gått väldigt upp och ner. En stund såg hon piggare ut och kunde gå hyfsat, men sen blev hon väldigt mycket sämre och otroligt hängig. Vet som var här har haft kontakt med massor av experter i Uppsala och jag vet inte överallt... Och Uppsala ville först att vi skulle komma dit med henne, men sen insåg de hur långt vi hade (8 timmar ca med transport) så då avrådde de ändå. Alternativa behandlingen var då att hålla henne på dropp hemma dygnet runt, så nu är vi inne på femte 5-literspåsen för dagen.
Tog massor med prover, alla symptom tydde tydligen på leversvikt, men inga provar visade på det - ingen veterinär fattade nånting och hade aldrig hört talas om nåt liknande...
Dagens symtom är alltså helt olika gårdagens. Nu är hon normal i magen, dvs har normalt träck och har kissat floder (inte så konstigt kanske). Däremot är det ju helt uppenbart att det har satt sig på centrala nervsystemet, dels pga balansen, sen tappade hon dessutom synen och blev väldigt aggressiv, för att sedan bli otrolig överkänslig över hela kroppen och högg åt alls hon hörde. Ingen synreaktion alls - dvs blind.
Alla vettar sa olika ang transport, de vill alla att hon ska stå på klinik med dygnsbevakning, men var olika i åsikterna om huruvida det är humant mot hästen. Hon skulle i det skicket omöjligt kunnat åka ens tjugo minuter, hon skulle ha ramlat omkull bara på väg ut ur boxen... Alla var dock rörande överens om att prognosen är väldigt dålig. De sa att hon hade mindre än 10% chans att bli bra...
Vi pratade om hur vi skulle göra, avliva eller vänta, men bestämde då att vi skulle avvakta till morgonen, ge henne natten och se om droppet hjälpte nånting. Sen skulle vi ta beslut om fortsättningen imorrn bitti. Dålig/sämre - avlivning. Bättre - lasta och åka.
Sen pratade jag med min vanliga veterinär för att få lite råd, som tyckte att vi skulle ge henne penicillin om det var nån infektion, så det fick hon. Mindre än fem minuter efter det blev hon synbart mycket bättre, kunde plötsligt se igen och stod för egen maskin. Det kan ju inte ha berott på penicillinet så snart efter, men oj vad vi blev glada!
Nu har det gått nån timma sen dess och nu står hon och äter och är väldigt mycket piggare. Hon försvarade maten med både näbbar och klor i början. Ville gå inåt i boxen också och drack nån klunk vatten. Dvs MYCKET bättre! Har återfått lite balans också. Så nu ser det väldigt mycket bättre ut. För två timmar sen pratade vi om att ta bort henne redan ikväll för att hon var så pass dålig... Nu avvaktar jag morgonen, det har ju gått så himla snabbt upp och ner så jag törs varken säga bu eller bä. Rätt vad det är far hon väl i backen eller nåt...
Ja, beroende på hur ser ut så får vi väl se... Men i och med att det som sagt går så himla snabbt i växlingarna så vill jag nog nästan åka ner med henne om hon blir bättre. För blir hon då sämre igen är vi ju iaf på plats och kan hjälpa henne efter bästa möjliga förmåga. Men vi ska prata med dem i Uppsala innan vi bestämmer nånting säkert.
Håll gärna tummarna för att lilla flickan får bli bra igen...