07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Lite bilder på min som är under igångsättning.

IMG_0351-1.jpg

IMG_0349.jpg

IMG_0352.jpg

Vad roligt med lite bilder från dig! Men det är inte du som rider va?

Marwin: Det ser ut som om ni är på rätt väg du och din donna :)

Även fina bilder av Habina och Klasselover:D

Nu ska jag snart åka ut och prova en sadel igen får se hur detta går. Borde bli en ridtur i skogen egentligen eftersom jag ska åka iväg och träna i morgon:)

Hon är maffig! :d

Idag var Amazing inte rolig! :(

Hon var kanon att pyssla med och vi myste en stund i hagen för stona låg och valacken vaktade... :)
Och ridturen började bra, hon var himla pigg och lite irriterad på flugorna men annars jättetrevlig som alltid!
Men när vi kommit en bit och hon jag red med red upp vid sidan så backade Amazing till hennes häst och skickade iväg värsta sparken! :eek: Som tur var så hann jag precis klämma till med skänkeln och känslig som hon är :bow: så flyttade hon sig så sparken hamnade i luften... USCH & PINSAMT!

Sen gick vi genom skogen och det var ingenting, hon traskade på piggt! Och både under trav och galopp var hon underbar, bra tempo och håller formen härligt! :love:

Sen var det dags igen.... Vi kom ut på asfalten och då börjar hon backa och kicka, riktigt förbannad! + att det kom bilar....
Men efter ett tag med lirkande och ett antal sura sparkar som nästan fick mig ur sadeln (jag vägrar rycka eller slå) och min kompis spö i handen så fick jag henne äntligen framåt och sen var det lungt, hon taktade en del och var pigg men vi mötte flera stora bilar osv och det var inget...

Och sen då när vi nästan var hemma igen så fick vi gå in på en gräsplätt för att släppa förbi en bil till, och då vände hon mot den andra hästen igen och fick värsta träffen! :eek:

+ att hon försökte vända intill och sparka när jag satt av....

Även om detta känns som en blandning av testande, fuxmärr, brunst och kaxi häst så är det fruktansvärt pinsamt!

Kul att ha den sparkande hästen..... HMMM.....

Usch vad jobbigt att hon sparkar så. Jag gillar heller inte att slå på hästarna men hade det där varit min kuse så hade den faktiskt fått sig ett ordentligt rapp. Hellre att göra det en gång än att någon skadar sig. Men kul är det inte.

charlotte: skönt att ha en duktig ryttare till henne. Tycker att det ser mjukt och fint ut :)

nu har jag provat sadeln och den låg ok med fåret under. Så vi får se om det blir den eller om jag ska leta vidare. Lär väl få byta sadel snart igen är jag rädd men det hade varit skönt at få rida lite i en dressyrsadel igen. Hopplöst att det ska vara så svårt att hitta en som passar!

Ja här är det otroligt upp och ner. Sitter i stallet nu och passar droppet.

Imorse var hästen pigg och gick runt i boxen som vanligt. Fick sin medicin, kollade temp - normal. Åkte hem och sov ett par timmar till. Hit igen till kl 12, hästen kunde knappt stå upp... Hon hängde i ett hörn i boxen och när hon gick runt hade hon noll balans. Raglade runt och gick in i saker, fastnade nästan i krubban osv. När syrran skulle gå in och hälsa på henne blev hon livrädd och reste sig halvt och lyckades fastna med ett framben i krubban. Sen skulle vi kolla temp igen men man fick knappt peta på henne. Hon rusade runt och släpade mig i grimskaftet, försökte trycka sig ut genom boxdörren osv. Noll koll på vart hon var nånstans.

Veterinären kom efter ett par timmar, då var hon likadan. Tog stöd mot allt möjligt för att kunna stå upp. Lutade sig över en låg boxvägg och blockerade andningen så att det riktigt skrek i luftrören, men hade inte orken att hålla upp sig själv, så vi fick stå en utanför boxen och hålla upp huvudet på henne, och en inne för att hålla upp själva hästen... :crazy:
Sen har det gått väldigt upp och ner. En stund såg hon piggare ut och kunde gå hyfsat, men sen blev hon väldigt mycket sämre och otroligt hängig. Vet som var här har haft kontakt med massor av experter i Uppsala och jag vet inte överallt... Och Uppsala ville först att vi skulle komma dit med henne, men sen insåg de hur långt vi hade (8 timmar ca med transport) så då avrådde de ändå. Alternativa behandlingen var då att hålla henne på dropp hemma dygnet runt, så nu är vi inne på femte 5-literspåsen för dagen.
Tog massor med prover, alla symptom tydde tydligen på leversvikt, men inga provar visade på det - ingen veterinär fattade nånting och hade aldrig hört talas om nåt liknande...

Dagens symtom är alltså helt olika gårdagens. Nu är hon normal i magen, dvs har normalt träck och har kissat floder (inte så konstigt kanske). Däremot är det ju helt uppenbart att det har satt sig på centrala nervsystemet, dels pga balansen, sen tappade hon dessutom synen och blev väldigt aggressiv, för att sedan bli otrolig överkänslig över hela kroppen och högg åt alls hon hörde. Ingen synreaktion alls - dvs blind.

Alla vettar sa olika ang transport, de vill alla att hon ska stå på klinik med dygnsbevakning, men var olika i åsikterna om huruvida det är humant mot hästen. Hon skulle i det skicket omöjligt kunnat åka ens tjugo minuter, hon skulle ha ramlat omkull bara på väg ut ur boxen... Alla var dock rörande överens om att prognosen är väldigt dålig. De sa att hon hade mindre än 10% chans att bli bra... :cry:

Vi pratade om hur vi skulle göra, avliva eller vänta, men bestämde då att vi skulle avvakta till morgonen, ge henne natten och se om droppet hjälpte nånting. Sen skulle vi ta beslut om fortsättningen imorrn bitti. Dålig/sämre - avlivning. Bättre - lasta och åka.

Sen pratade jag med min vanliga veterinär för att få lite råd, som tyckte att vi skulle ge henne penicillin om det var nån infektion, så det fick hon. Mindre än fem minuter efter det blev hon synbart mycket bättre, kunde plötsligt se igen och stod för egen maskin. Det kan ju inte ha berott på penicillinet så snart efter, men oj vad vi blev glada!

Nu har det gått nån timma sen dess och nu står hon och äter och är väldigt mycket piggare. Hon försvarade maten med både näbbar och klor i början. Ville gå inåt i boxen också och drack nån klunk vatten. Dvs MYCKET bättre! Har återfått lite balans också. Så nu ser det väldigt mycket bättre ut. För två timmar sen pratade vi om att ta bort henne redan ikväll för att hon var så pass dålig... Nu avvaktar jag morgonen, det har ju gått så himla snabbt upp och ner så jag törs varken säga bu eller bä. Rätt vad det är far hon väl i backen eller nåt... :crazy:

Ja, beroende på hur ser ut så får vi väl se... Men i och med att det som sagt går så himla snabbt i växlingarna så vill jag nog nästan åka ner med henne om hon blir bättre. För blir hon då sämre igen är vi ju iaf på plats och kan hjälpa henne efter bästa möjliga förmåga. Men vi ska prata med dem i Uppsala innan vi bestämmer nånting säkert.

Håll gärna tummarna för att lilla flickan får bli bra igen...

Här hålls det tummar, det är verkligen riktigt otäckt! :cry::(

Låter nästan som att det skulle kunna vara någon fästingsjukdom..

Hoppas hon blir bättre snabbt, lilla gumman!

Ne nu när hon är så känslig och lyssnar till röst och säte (för det mesta :angel:;)) så vill man ju behålla det!

Men när hon hade backat runt ett par gånger och jag styrt henne rätt (eftersom att vi har haft problem med backning och jag tycker att det är riktigt otäckt så ville jag absolut inte låta henne vinna nu när jag fått tillbaka min fighting spirit igen! :d) så fick hon faktiskt en klatch framför sadeln, det hjälper inte att lägga spöt på baken, då åker bakbenen upp till månen när hon är på det humöret.. :devil:
Och då hoppade hon ett skutt framåt och började gå vidare...
Innan det hade hon funderat och lugnat sig lite och var påväg att att ta ett steg framåt, men istället backade hon i snabb fart och då fick jag nog, det är ju livsfarligt att bråka mitt på asfalten! :crazy:

Så visst kan jag använda spöt, men bara när det är kris! :D

Fy, vad jobbigt. :( Håller tummar och tår för att hon ska bli piggare, så att ni kan åka in och för att hon blir frisk.

Tack för tummar!

Ja jag funderade också på fästingar, men hon har inte haft några så vitt vi vet, det är ju inte så mycket sånt här uppe än (som tur är). Kollade dock igenom henne igår för att vara mera säker, men inget tecken på nånting sånt.

Nån vet trodde att hon fått i sig svamp på nåt sätt, alltså om hon lyckats få i sig mögligt hö/strö, men vi är väldigt noga med att gå igenom allt som ges till hästarna så det har väldigt svårt att tro... Vet inte hur mycket som behövs för att de ska bli dåliga av det, men om det nu skulle ha följt med nånting så kan det inte handla om mer än ett par strån nånstans som man inte har sett...

Förgiftning är ju troligaste orsaken iom att det gått så himla snabbt, och eftersom mina andra hästar är helt symptomfria *ta i trä*. Men vad det kan ha varit hon fått i sig har jag ingen aning om. Samma hage, samma box, samma strö, samma hö, samma vatten... Så ja, om det nu skulle ha varit nåt mögel hon fått i sig...

Usch! Så himla jobbigt! Det värsta är att inte veta VAD det är... Proverna visar ju på noll! Skumt värre...

Nu har hon stått och sovit en stund, kissat, kliat sig lite osv. Lite trött, men vem skulle inte vara det....... :grin: Hon har dock fortfarande synen i behåll och står för eget bruk, så positiva vibbar till det!!!

35 liter dropp senare...

Igår kväll piggade lillan på sig rejält en sväng och pulade i sig hö som en tokig, alla i närheten fick dra åt sig armarna för det var banne mig hennes mat! Sen drack hon nån miniklunk också men skvalpade mest runt med vattnet.

Under natten har hon legat ner tre gånger, velat gå undan för att lägga sig på nåt annat ställe men det går tyvärr inte pga droppet, så då har hon valt att stå upp många gånger. Första gången hon skulle ställa sig upp rullade hon och klev upp så dumt att droppslangen inte räckte. Skyndade mig att dra ur den ur droppåsen så det inte skulle bli nånting med venkatetern, men då drog hon ju såklart in den i boxen så den landade mitt i en massa spån... :crazy: Gjorde så gott jag kunde för att få den så ren som möjligt innan jag startade om igen.

Resten har väl varit lugnt. Ätit lite då och då, har stått för egen maskin och ser fortfarande. Men nu på morgonen har hon blivit väldigt väldigt hängig igen... Nu har hon mörkt mörkt röda slemhinnor, väldigt svullna läppar och ögonlock. Ögonen ser så tunga ut att hon knappt kan ha dem öppna... :cry: Har stått på samma fläck hela tiden, orkar som inte göra just nånting.

Veterinären kommer kl 8, har bett henne snabba sig lite. Avvaktar vad hon har att säga, men jag får mycket dåliga vibbar av detta... :cry:

Men fy så jobbigt ni har det. Har aldrig hört om liknande symtom. Vi håller tummarna för att detta ska gå vägen!

Ja nu menade jag ju inte att du ska hålla på att slå henne i tid och otid men en normal häst brukar kunna klara av en smäll i en sån situation bara man ger den vid rätt tillfälle. Vart du väljer att lägga pisken spelar mindre roll så länge hon går framåt. Risken blir ju större att man får hålla i sig om man klatchar till dom på baken :)

Just det är det läskiga, ingen som vi pratat med har hört om några liknande symptom... Jag har pratat med min vet som är helt rådvill, distriktaren har ringt varenda människa i Sverige och alla tror kanske på ditten eller datten, men ingen har nåt direkt att komma med...

Strax efter att jag skrev sist så dråsade hästen i backen. Jag kan inte säga om hon helt enkelt lade sig ner för egen maskin rakt upp och ner eller om hon faktiskt föll ihop, men ena sekunden stod hon upp, jag vände mig bort för att slänga ett papper och när jag såg tillbaka så låg hon.
Sen låg hon där, helt apatisk, noll kontakt. Svullet med massor med vätska på huvudet (ödem sa veterinären senare) ovanför ögonen och fulla överläppen som är GIGANTISK. Hon orkade inte lyfta huvudet utan lutade sig helt och håller ner i spånet. Jag tog beslutet där och då att hon inte skulle behöva lida längre.
Mamma och syster kom upp och vi tog samma beslut allihop och inväntade bara veterinären. Som bekant kommer aldrig veterinärer (eller hovslagare...) på utsatt tid, och på de timmarna det tog för henne att äntligen dyka upp hann flickan ställa sig upp och börja äta igen!!! :eek: Ingen fattade nånting... Nu stod hon plötsligt helt själv och ÅT!? Vart kom det ifrån!? Veterinären kom och såg ut som ett levande frågetecken, förmodligen en avbild av oss själva... Hon ringde direkt till Uppsala och tog beslut tillsammans med dem att vi ska prova åka ner.

Så just nu hämtar vi finka och mer dropp och allt vad det nu heter inför resan. Vilken härlig liten fighter vi har! Hon är så underbar vår tjej och vi älskar henne så mycket, nu hoppas vi verkligen att vi kommer ner helskinnade till Uppsala och att de om inte annat i varje fall HITTAR nånting, vad som helst. Så att om hon inte klarar sig så får vi iaf veta varför det blev som det blev...
Frågan är fortfarande om hon orkar resan, men har vi inte försökt så får vi aldrig veta, det är just nu enda alternativet så vi måste ju försöka...

Usch vad otäckt detta känns! :cry:

Men usch vad det pendlar!
Hoppas ni tar en helskinnade ner och som du säger att det hittar iaf NÅTT.
Håller tummarna för er!

Men du, en häst förlorar inte sin känslighet bara för att man säger till den! Då skulle alla hästar vara okänsliga :p Det din häst håller på med är livsfarligt och mitt råd är att du verkligen ordnar till det, jag har själv ridit in hästar som gjort så och fixar man inte det direkt, då är man mycket illa ute (ex en häst som sparkade så en gång och träffade den andra ryttaren).
Säg till på skarpen! Antagligen blir hon osäker (väldigt vanligt) och tycker det är obehagligt och att de inte gjort upp rangen.

Som "ledare" (hatar det ordet) som du är, ska hon lita på dig och veta att man ALDRIG bråkar med andra hästar i din närhet.

Bara att träna :D
(det är bara en myt att fuxmärrar är jobbigare än andra :p )

Jag hoppas verkligen att ni får svar på er gåta och att ni kommer fram hela! Jag håller tummar och tår för er!

Nu är jag äntligen hemma efter en hel dag i stallet. Jag har haft hand om hela stallet eftersom stallägaren har varit bortrest och tur som jag har så är det bara 8 hästar som står inne så resten behövde jag bara titta till :) Så min morgon startade med att fodra och släppa ut och sen mocka alla boxarna. Sen hade jag tid hos tränaren klockan ett och min käre far (som är otroligt hästrädd) skulle hjälpa mig att lasta och det gick sådär:grin::devil: Men efter en 20 minuter fick jag ställa mig där bak och putta in honom och min far stod där framme för den änden av hästen är tydligen mindre farlig:angel:

Vi kom iaf fram i tid och träningen gick bra men idag hade han bytt sitt svåra varv så vi fick jobba lite extra i vänster varv idag. Fick även se lite humör idag då han gjorde lite luftsprång när det började bli lite jobbigt och vi krävde lite av honom. Men i slutet gick han riktigt fint:D

När vi skulle hem gick han bara rakt på transporten och stannade där:love:

Sen efter att jag själv har ridit en till häst och hållt en lektion samt skottat in hela paddocks kanten och sedan tagit in och fodrat alla hästarna så känner jag mig faktiskt lite trött.:angel:

Gud vad jag skriver men jag känner mig härligt trött och svamlig!:rofl:

Just det vi köpte M&N sadeln så nu har jag en dressyrsadel att rida i ett tag!:D

:crazy: Håller tummar och tår för er. Låter verkligen obehagligt.

Nu har jag anmält min pålle till kvaliten om 2 1/2 vecka. Är verkligen i valet och kvalet eftersom att hon inte är helt igång. Men gjorde anmälan nu innan det är för sent, så kan jag ändra mig sen. På lördag ska hon iväg på träning för Per Sandgard (julklapp från stallägaren:laugh:), får se hur hon uppför sig då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka