Sv: 07rnas tråd del 9
Idag hade vi lite krisläge ett tag......
Jobb igår, jobbar dygn, så i morse kom jag till stallet för att släppa ut hästarna (riktigt pissväder med hur mycket regn som helst så fölmärren med bebis hade fått komma in också) ca kl 9. Ut med mor och son, sen rikta uppmärksamhet mot ponnybusan, som inte var ett endaste dugg busig... Hon ligger ner väldigt mycket även i vanliga fall så det var liksom inget ovanligt att jag fick lov att köra upp henne för att gå ut. Men sen var hon så himla trött, och direkt hon kom ut så bara lade hon sig ner och liksom bara LÅG. Inte att hon tänkte rulla eller så utan hon helt enkelt bara låg... Gick såklart efter och lyssnade på henne och hon andades ovanligt snabbt och hade noll tarmljud. In igen och ringa veterinären... Fick bokstavligt talat SLÄPA in hästen...
Syster (som egentligen äger flickan men var utlovad sovmorgon eftersom att mina pållar också skulle ut) blev abrupt väckt och kom upp med termometer, 38.0 så inget alarmerande där iaf. Ut och gå (läs: släpa runt) med hästen i ca två timmar innan vet behagade dyka upp. Min ordinarie vet var ute på annat uppdrag så blev tvungen att ringa distriktarna.
Symptom: KRITVITA torra slemhinnor (tungan var som sandpapper), väääääldigt uppdragen i flanken, helt håglös, absolut noll energi, gick med väldigt lyft svans, var väldigt insjunken med analöppningen, sket (efter lite promenad) lösare och lösare tills det bara rann, flemade hela tiden. Varken åt eller drack nånting, och då provade jag med allt! Hö, gräs, klöver, havre, müsli....... Hon fick till slut i sig ett par minimala klunkar vatten - sen var det stopp.
Veterinärbesök á 2,5 timmar, innehållande sondning, rektalundersökning, medicinering, flera försök att sätta kanyler (hästen hade tydligen knappt nån blodådra i halsen, vet grävde runt bra länge först på höger sida utan resultat och sen på vänster sida innan hon lyckades hitta), sätta dropp osv...
Hon hade vid det här laget tvärt om väldigt mycket tarmljud (ovanligt mycket) och väldigt tydliga buksmärtor (hade inte visat just nånting innan), hade 68 slag/min i puls och 46 andetag/min samt 38.6 i temp. Uppförde sig som om hon fått tredubbla doser lugnande och höll på att tippa när jag lutade mig mot henne, huvudet nästan nere i backen.
Nu har hon fått i sig 15 liter dropp plus 500 ml glukos. Slemhinnorna är återställda till sitt normala mörkt rosa och hästen bra mycket piggare, även om det fattas ett par snäpp för att jag ska räkna henne som "normal" igen. Tog en promenad efter att alla droppåsar äntligen var tomma och då gick hon helt för egen maskin och lyfte till och med på fötterna(!!!), drack både vatten och åt lite hö när vi kom in igen!
Det läskiga var att efter vetundersökningen när hon börjat få första droppet blev hon bokstavligt talat ISKALL i benen! Framför allt bakbenen var som att hålla handen på en hink med isvatten! Hovarna var också jättekalla. Efter en stund blev hon även kall över länden och upp mot ryggen så då fick hon ett fleecetäcke.
Hon är fortfarande kall men något bättre än förut. Vet hade ingen vettig förklaring men började mumla lite om chock men tyckte inte att några andra symptom för det fanns. Jag har aldrig någonsin känt en så kall häst! Inte ens i våra vintrar med 30 minusgrader är hästarna så kalla!
Nu på kvällen hade hon 38.2 i temp, 44 slag/min i puls och 10 andetag/min - betydligt bättre än tidigare! Vet hörde av sig och ville ge mer medicin i förebyggande syfte, en dos ikväll och en imorrn bitti. Nån form av smärtlindring/kramplösande/antiinflammatoriskt - minns inte vad det hette. Han sa att det var liknande finadyne.
Nu är jag hemma en snabbis, tillbaka kl 23 för att ge medicin. Phu!
Hästen var alltså jättepigg igår, reds som vanligt ut pigg och framåt, hade race i hagen på kvällen och kom galopperande vid insläppet. Och på morgonen var hon helt förbytt... Läskigt!
Sjukling...