07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL!

Igår var vi på Pay & Jump. 60cm hoppade vi. (Bara varit iväg en gång tidigare då klev vi över 30cm.) Stället vi åkte till är väldigt stort, ligger mitt inne i stan så mycket att titta på. Var väldigt spänd i början men skötte sig exemplariskt! Han har aldrig hoppat varken grind, plank eller "mur" förut. Så är väldigt nöjd! Det kändes bättre än det ser ut! Sista 3 hinderna började poletten trilla ner "ahaaa", det är skoj även fast hinderna är läskiga! :love:

Hoppa kanon på hinder 2,6,7 & 8!

http://www.youtube.com/watch?v=HThvsrQ-OWM

Vad roligt med tävling! Duktig han är! Om jag ska ge dig lite kritik så tycker jag att du ska rida på bättre framåt så att han förstår att han ska hoppa :)

Idag har vi kikat på stall här i Luleå! :laugh:

Har hittat ett kanonstall som jag är välkommen till så fort jag vill, kommer att boka boxen för kallhyran nu under september för att kunna åka upp med henne i Oktober! :)
Dom har 2 supertrevliga stall med dusch och hovslagarspilta (varm & kallvatten :love:), bra utrymme för foder och alla prylar!
Luktade inte ens häst, bara rent strö! :bow:
Kök, toalett och nästan inga jourer. (Kanske var 3:e vecka typ + lite under helgen)
Ridhus, paddock och en anlagd ridslinga på ungefär 600m! :d
Trevliga hagar och blandat med hästar, man får själv välja om dom ska gå ensamma eller tillsammans, A får nog gå själv till att börja med.
2500kr i månaden och då ingår 10kg hö per dag och 5 spånbalar i månaden.
Kan eventuellt bli hösilage och då kommer jag köpa till ca 2kg varje dag = ca 100kr extra i månaden.

Tror att det blir kanon! :banana:

Tack för kritiken! & du har helt rätt! Måste börja rida mer framåt! Ska tänka på det nästa gång jag hoppar honom. :laugh:

Tror att jag bromsar omedvetet. Krashade in i ett hinder med en annan häst i mars & fick en lös benbit & kunde inte gå ordentligt på flera månader. & har nog blivit lite rädd sen dess. Känner jag mig osäker när det börjar bli lite högre så överlåter jag nog det till någon annan för ett tag. :cry:

*kl*

I onsdags blev det hoppträning för mig och Ariel. Fokus var vägarna före och efter hindren och vi höll oss mest till bomarbete. Ariel var supertaggad och jag fick (äntligen!) börja bromsa henne så hon kom till ro och arbetade lugnt.

Vi fick bland annat trava över upphöjda bommar där Ariel jobbade genom hela kroppen och fick värsta schvungen. :love:

Att vi dessutom lyckades svänga i galopp under uppvärmningen var ett stort bonus. Nu skall vi ut och rejsa på stubbåkrarna i helgen. :bump:

kl

Har strukit mig från kvalitéen :( kändes inte rätt mot hästen, då han inte tar skänkeln vidare bra. I alla fall inte om det inte står hinder framme. Hoppträningen i veckan gick han superbra, men jag har fortfarande ont efter avsittningen. Trist, men jag ska ju inte sälja så jag har inte bråttom.
Nu ska han få vila ett par veckor efter två intensiva månader och därefter väntar en soft höst med uteritter och hoppträningar.

Tycker att det är en trevlig liten häst du har! Fin galopp och fint språng:). Tänkte inte på att hon var så liten heller. Är det QE i henne?

Tack för kritiken! & du har helt rätt! Måste börja rida mer framåt! Ska tänka på det nästa gång jag hoppar honom. :laugh:

Tror att jag bromsar omedvetet. Krashade in i ett hinder med en annan häst i mars & fick en lös benbit & kunde inte gå ordentligt på flera månader. & har nog blivit lite rädd sen dess. Känner jag mig osäker när det börjar bli lite högre så överlåter jag nog det till någon annan för ett tag. :cry:

Fast om du tänker så borde du kanske inte hoppa en unghäst? Som det ser ut gör du hästen mer osäker nu. Mot ettan gav du inte ens hästen en chans att hoppa bra. Sen tycker inte jag om travhoppning av så unga hästar. Ge dom en chans att galoppera på så kan de få ett mycket bättre avsprång. För att hoppa unghäst måste man vara stark i sitt sätte-kunna ram in och våga trycka på när dom tittar till. Redan när du rider in på banan berättar du för hästen att detta är läskigt när du skrittar om kring-trava på och jobba hästen istället för att ge den alla chanser att titta på allt nytt. På så vis berättar du att detta är bara a different place-but same work.

Btw, var den som filmade full;).

I början av nästa vecka får jag också vara med i denna tråden:p. Då kommer en lite connemaratjej på fyra år flytta hit:). Målet är att matcha och träna henne inför femårschampionatet i dressyr nästa år. Ska bli riktigt roligt!

Hollywood Barbie e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan
317327_2173030377003_1584090900_2172777_4714411_n.jpg

Ps Kirre- var var du och tränade?
Jag som träffat din häst och dig tycker ni ser ut att passa varandra, tror absolut på att du ska ge det en chans.

Det du menar är alltså att jag inte borde ha unghäst överhuvudtaget? Du har ingen aning om hur han var för 1 år sedan. Jag köpte honom som 2,5 åring, helt ohanterad & livrädd för allt

Anledningen att jag travhoppar är för att han varit osäker när vi galopp-hoppat. Vi åkte på pay & jumpen för att han skulle bli en erfarenhet rikare. Därav den låga höjden!

Målet var att ta oss runt, vilket vi gjorde. & han hoppa som bäst de 3 sista hinderna. Så jag vet inte, hade jag gjort honom osäker hade han väl knappast hoppat med sådan bjudning som han gör på de sista 3 hinderna? :crazy:

Buke i ett nötskal. & nej, den som filma var spiknykter.

Fast jag tyckte också att det var lite veligt. Istället för att rida på framåt i ett friskt tempo mesar du och låter honom komma undan med att göra volter osv. Det hade räckt att stanna framför hindret och låta honom nosa/titta och sen framåt!
Inte ens när du ger en rätt rejäl smäll med spöt lyssnar han framåt, och jag som själv aldrig rider med spö (ibland när jag rider ut dock) tycker nog att den hästen är lite för grön för att tävla med, han förstår ju inte sin uppgift och ser inte inhoppad ut.

Tycker att det är en trevlig liten häst du har! Fin galopp och fint språng:). Tänkte inte på att hon var så liten heller. Är det QE i henne?

Tack! Vad glad jag blir. :)

Jag är nog van vid att det händer mer inunder mig och tycker det är lite lite turbo men det är nog eg mer positivt, både rent allmänt och för mig.

Ingen QE i henne (hon vet inte vad bocka under ryttare är heller ;) ) Hon är efter Hip Hop och sen med 25% arab från mammans sida.

smulan; Tack, kul att höra att du tycker att vi passar. :) Jag var uppe utanför Katrineholm på kurs.

Senast ändrad:

Hon är supersöt iaf och jättetrevlig intällning :)

Löslongerade min raggsocka i förrgår och han såg måttligt road ut efteråt :p
32691414.jpg

Idag fick han springa lös i paddocken och hoppa ett litet hinder och då såg han mer road ut men det fick jag ju inte med på bild!

Va sur han såg ut på den bilden :p:p, men söt är han! :laugh::laugh:

*kl*

När börjar alla täcka igen btw?

A får på sig ett täcke nu på söndag, det har varit pissväder hemma och bara 8 grader på nätterna, det är för lite utan täcke när det regnar anser jag!

Ett Bucas Smartex Rain! :love:

Sen flyttar vi förmodligen runt den 15-16:e till hennes uppfödare, där ska hon vara på hennes underbara lösdrift :love: fram tills Oktober någonstans när vi är redo att flytta upp till Luleå! :)

Min har inte haft täcke på sig tidigare vintrar, hon har haft bra med vinterpäls. I år önskar jag lite mindre päls (om hon nu blir kvar då men lutar väl åt det) så täcke är på vid ihållande regn och under 10 grader, typ 2 dgr hittills. Men som det varit det senaste med lite lättare skurar under dygnet men däremellan sol och 15-18 grader så är det alldeles för varmt att ha täcke på så då resonerar jag att de har lättare att reglera sin temperatur uppåt utan täcke än nedåt med täcke så då är det inget täcke på. Så under sep och okt brukar väderleksrapporterna styra med riktning mot så lite täcke som möjligt. Blir så mycket täcke ändå under vintern. :)

Lotta har flugtäcke under de dagar med mycket insektstryck, eftersom hon ÄR besvärad av mygg, broms, flugor och knott och dessutom går själv i hagen. (Varken täcke eller sällskapslös är något jag hade valt om jag hade kunnat ändra på omständigheterna.)

Under hösten och vintern varvar jag, de dagar det regnar, mellan inget täcke, regntäcke utan foder, regntäcke med fleecefoder och lättfodrat vintertäcke. Det sistnämnda används rätt sällan, de andra 3 alternativen efter behov. Lotta har björnpäls. (Vilket ibland blir till en nackdel nattetid...men än så länge har vi klarat oss från det problemet.)

Men vännen, läs vad jag skrev en gång till. Det står varken kritik om huruvida du ska ha/bör ha en unghäst, att du gör ett dåligt jobb eller att du hoppar lågt. Däremot syns din osakerhet i hoppningen på filmen. Är helt säker på att hästen hade hoppat utmärkt redan från början om du hade satt en bra galopp i den. Sen tycker jag att det är toppen att aka ut mkt så att hästen får se sig om.

Min kommentar om filmaren var för att filmen är så skakig och var menat som ett skämt, därav ;).

*kl*

I morgon åker jag med min kompis till kvalitén, vi har fått start olika dagar så jag rider på söndag. Hoppas bara att nån kan följa med mig sen. :crazy:

Idag tränade vi en sista gång, hon är mer igenom i kroppen nu, i morgon blir det promenad vid hand och sen får vi se hur det blir. Blir hon alltför spänd kommer det blir svårt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 571
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar