07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Tog fler bilder på hoppningen, men fotografen(jag) är inte van att fota hoppning så hon var ju redan över hindret när jag fotade.

Det är skit svårt (tycker jag) att fota hästar som hoppar. Och ekipage som travar där ryttaren rider lätt. Lyckas alltid ta fotot när ryttaren står i stigbyglarna :D

Har du ridit i den också? Prestige har ganska sköna hoppsadlar :)

Måste bara visa en bild på mina godingar!
32667557.jpg

Innan så stod dom och pussades men det hann jag ju naturligtvis inte få med på bild!

Åh, så söta!

KL

Jag har bestämt mig för att inte vara någon annan än den jag är. Gå efter magkänslan. Så jag och Melroose satsar på dressyren! :banana:

Jag har tidigare bara fått prestationsångest och lyssnat på andra och aldrig mig själv. Så detta är ett stort steg för oss :) Vi båda tycker det är roligast och känner oss bättre än någonsin!

Håll tummarna för att mitt självförtroende stannar kvar :o

You go GIRLS! :banana:

Det är som med mig och Amazing, alla tycker att jag borde satsa på terräng med henne eftersom att hon är så fruktansvärt modig och visst älskar jag att rida ut och spränga fram på fält! :love:

MEN det är bommarna på bana som är mig kärast! ;)

Nu har min tjej varit igång 1 månad utan några bekymmer. Tränade för deressyrtränaren för första gången sen i våras häromdagen, det gick jätte bra och jag fick massa nya saker att träna på :). Fick även för mej att mäta henne och hon har växt 2 cm senaste 3 månaderna, inte konstigt att hon varit knackig i sommar, stackaren har väl haft träningsvärk!

Härligt att ni är igång igen!

Idag har jag ridit över bommar och hoppat lite. Första gången efter sommarvilan. Plutten var väldigt pigg och det blev lite vingligt. Tar på mig det då jag måste lära mig att inte släppa iväg honom för tidigt. Men sista gången gav jag mig fn på att jag inte skulle släppa iväg honom utan sitta kvar och vänta tills vi var framme vid hindret och då hoppade han som en klocka och kom perfekt på båda hindren!

I morgon blir det att åka iväg och dressyrträna!

Idag känns det som att vi hoppade en mil i rätt riktning! :love:

Queenie har ju haft boxvila med midicinering, kuren var slut i måndags, så nu ska hon bara ha en vecka till på box/sjukhage och sedan sättas igång lite smått.

Idag tog jag och flickan en liten promenad på gården, först bara utanför stallet och provade låta henne gå i cirklar åt båda håll, det gick mycket bra! :laugh: I höger varv slänger hon fortfarande ut baken lite men inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara! I vänster spårar hon så fint så!!!
Så vi fortsatte en bit till och hälsade på stallägarna som fixade med ved. Där fick hon stå och beta en liten stund, för första gången på flera månader! Ojj vilket otroligt glad liten ponny jag hade i handen då! :love:
På vägen dit kråmade hon sig och småtravade, på vägen tillbaka till stallet drog hon iväg en sväng med mig efter i snöret! :D Hoppade till lite, travade, och skrittade på i en rasande fart! :bump:

Jag kan inte med ord beskriva hur otroligt lättad jag känner mig! Om hon i ren lycka skulle dra omkull mig, trampa på mig, bocka sig lös, springa iväg.... Jag skulle nog bli hur lycklig som helst! Bara hennes lilla glädjesprång idag fick mig att skratta högt!!!

Bild på lycklig ponny som äntligen får äta nåt annat än halm eller hö! ;)
32673479.jpg

:banana: :banana: :banana:

*kl*

Inte skrivit på ett tag. Tja, det händer väl inte så mycket. Är i en liten svacka generellt med hästeriet och har lite tränarstrul så inte fått tränat som jag önskat och ffa behöver. Sen velar jag huruvida mitt hjärta ska bli kvar eller om jag ska sälja henne, det av lite olika anledningar. Men det är svårt.

Vi ska iaf på terrängkurs lör-sön så vi får både åka bort, få tränat lite, få lite inputs och så får jag känna om jag känner det där med henne. :(

Underbart!! :bump:

Fashionistan: Tack! Massa pepp till er med, det är rätt man ska lyssna till sig själv. :bow:

Vad kul! håller tummarna för att det fortsätter i den riktningen!

--------------------------------

Här är det inte lika kul. Syria fick stå två veckor och förra veckan så såg jag ju en svag hälta ena bak på henne. Den är fortfarande kvar, samt att hon är lite tjock i hasen. Varit halt (svag etta eller ½ i trav på böjt spår) i minst 1 vecka.
Imorrn ringer jag kliniken. f*n! :cry: min älskade bäs.
Undrar vad det kan vara, men då hon är en arab så är -cystor- det första som dyker upp i min hjärna. Men hon friröntgades förra hösten...
Hoppas att man kan få en tid nästa vecka samt att det inte är nått allvarligt.

Usch, hoppas att det inte är nåt allvarligt! :crazy:

Vi har jobbat på som små illrar jag och Chatsi, och nu börjar det ge resultat! Hos dressyrtränaren i tisdags fick jag lära mig ta igenom min hjälper så att hon kommer i rätt form (man kan ju tycka att jag borde kunna det nu efter alla dessa år, men nejdå) och idag var vi hos hopptränaren och visade upp oss. Helt annan häst! :love:

Hoppningen gick också rätt bra, men efter en felbedömning där vi kom fel fick vi ett stopp på en stor oxer, och jag hängde framför sadeln en bit, medan hästen vände runt och satte full fart mot tränaren som fick hoppa undan... Sen stannade hon lite fult på nästa oxer också och jag föll av och slog min höft. Efter det red jag betydligt bättre, mer hand och skänkel!

Undrar hur jag ska få till den ridningen på kvalitén utan markkontakt?? :angel:

Det kommer gå kalasbra på kvaliten tror jag. Härligt att det går framåt i dressyren!
Det gör det här också :) jag är precis hemkommen från dressyrträningen. Nytt ställe och andra gången riden i ridhus. Jag satt bara och log stundtals då allt föll på plats och högergaloppen satt som ett smäck! När vi kom till vänster var han tyvärr lite trött och försökte springa iväg och när jag väl kom åt honom fick jag verkligen rida. Vi började även på lite skänkelvikningar.

Man kan väl säga att jag är riktigt nöjd med hästen och att han stundtals är en fröjd att rida. Nu gäller det bara att få styrka och kondition framförallt på mig kanske :p

Nu ska Amazing vila en vecka när jag åker upp till Luleå för att rodda, tror att det blir kalas för henne, det har varit ganska mycket blandat och lite halvhårt för henne några veckor nu med mycket klättring både uppför och nerför och ganska bra med tempo! :laugh:

Efter det får jag se om jag får tag i en sadel snabbt och hinner rida lite till innan det blir långvila på strax över en månad för A då jag ska upp igen och jobba in mig för att sen ta upp henne när jag fått ordning på mitt där uppe, blir mycket nog när vi ska byta lägenhet och för hennes skulle vill jag ha hennes del helt klar innan hon kommer upp! :laugh:

Och när hon landat där sätter jag igång henne igen och då kommer vi att komma igång på riktigt med tränare och hela köret på regelbunden basis!
Hoppas på att kunna hoppa banor runt 1m stadigt runt Jul där någonstans, låter det orealistiskt?

(Nu hoppar vi ca 70 i olika former (grind, mur ovs) men vi har inte hoppat hela banor ännu, snarare linjer med 2-3 skutt typ)

Senast ändrad:

*kl*

Har fått order från dressyrtränaren att ge mig ut och trycka på ordentligt i galoppen, gärna i uppförsbacke. Så snart det dyker upp stubbåkrar blir det även konditionsträning på dessa. Ingen ridning på banan överhuvudtaget...

Ikväll blev det därför intervallgalopp i backe, höll på i en kvart och varvade galopp uppför med skritt nedför. Ariel taggade till sig ordentligt och tyckte att det var superkul! Jag kunde ändå komma till drivning och det kändes bra, nu måste jag bara få till det där med skänklarna när jag står i fältsits. :p

Imorgon blir det långritt, så det är bäst jag kryper till kojs nu. :D

Jag och Lotta är inte och galopperar i backar än, men idag red jag faktiskt 250 meter, varav sista 50 utan ledare. :D

Jag är alldeles ny i denna tråd.

jag har en dame född -07 som inte gjort så mycket sen hon förbereddes till 3-års som inte blev av pga skada. så vi skyndar oerhört långsamt. Hon är en klippa på uteritter, går gärna i täten och är inte rädd för något alls. Men i ridhus/ridbana så är det en utmaning att styra henne. Vi har bara skrittat och travat (på uteritt galopperat) som det är just nu, då hennes hasarbete har ganska mycket övrigt att önska, vill inte befästa raka ben i galoppen :-D Hästen är världens mest samerbetsvilliga och underbara - det är en solklar 10a på temperamentet, så otroligt mån om att göra rätt.

Så stolt över min tjej nu! Igår red vi på långritt, första delen gick på grusväg och slingrande skogsstigar, uppför och nedför med ganska besvärlig terräng. Ariel tuffade på i tätet och hjälpte de äldre hästarna som var lite oroliga för vatten och konstiga saker här och där. :love: Efter 2 h 20 min var vi framme vid en äng där hästarna fick beta och vi fikade. Ariel stod lugnt och åt, fast hon undrade vad det var för konstiga figurer i fjärran (golfspelare).

Efter en knapp timme var det påsadlning igen och klumpiga matte fick Ariel att ställa sig i ett dike för att kunna sitta upp. :o Inga problem där heller och så gav vi oss iväg längs en trevlig grusväg. Ariel var ännu piggare än innan. :D Hemvägen var lättare, då det bara var plan mark och mest grusväg, men även lite asfalt. Vi var hemma igen efter 1 h 30 min och en nöjd Ariel fick sig en dusch.

Nu känns tävlingsstarten inte så långt borta! Har jag tur blir det redan i april. :D

Åh, vad mysigt det lät! Jag har inte ens ridit ut sen jag kom till det nya stallet, hittar inte ut i skogen för alla bostadsområden runt om. :crazy:

Hur hade ni dem under rasten, band ni dem eller höll i dem?

Jag filmade igår när jag trimmade på egen hand, ville verkligen veta hur det såg ut nu. Tror ni den jävla kameran hade filmat?? :mad::mad: Värdelöst att ha en kamera när man inte har nån som filmar. :(

Vi kunde ha buntit fast dem, men då skulle de inte nått gräset, så vi höll i dem istället. De andra hade grimma med till sina hästar, men jag har ett träns som jag bara knäpper av betthållarna på så blir det en grimma. :D

Kan inte annat än hålla med det där med kamera... Jag har en helt okej kamera, men det finns ju aldrig någon som kan filma. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka