07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Kl

Nu har vi varit på kvalitén. Hon var lite upprörd när vi åkte ditt, tog 3 timmar. Så en ganska svettig och lagom trött häst klev ur bussen. På plats var hon en pärla. Tittade inte på ngt och var suppercool.:laugh: Verkligen supernöjd med hur hon uppförde sig. Poängen blev inte superhöga, det ville ha mer nyans i gångarterna. Det finns där men hon är inte riktigt där ännu. Tyckte dock att hon borde haft högre på traven som är hennes bästa gångart.
Jättekul att ha gjort kvaliten. Nu blir det lite vila för pålle.
Poängen blev
8777777 och 7,08 som dressyr häst
76 och 6,83 som hopphäst. Hon var helt slut, och stannade för första gången i sitt liv när det låg på 120.

Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb1232978

KL

Måste lätta mitt hjärta.. Idag hade jag och M ett rent ut sagt skit-pass. Jag lägger helt och hållet allt på mig. Just nu är jag ur-deppig och som en total looser. Jag levat för hästarna, utan dem är jag ingenting..

Vill för allt i världen inte sälja M, men hon förtjänar så mycket bättre :cry:

Grattis!

Tråkigt att det inte riktigt gick som du ville men våra hästar är fortfarande så unga och med tanke på att hon var så trött redan när ni kom fram var det ju också en bra erfarenhet för henne, nu vet hon vad som gäller inför nästa år! :)
Hon är verkligen otroligt vacker!! :love:

Vill bara tillägga till mitt deppiga inlägg:

Har tänkt på det nu i efterhand och det går faktiskt riktigt bra! Jag och min prestationsångest som spökar bara :o

Har tänkt på det nu i efterhand och det går faktiskt riktigt bra! Jag och min prestationsångest som spökar bara :o

Jag vet precis hur det känns! Men vi har många år på oss, och hästarna mår inte dåligt av att de kanske aldrig kommer till de klasser som de skulle nått med en annan ryttare.

Charlotte1975: Fin hon är, trist att hon blev så trött bara.

Jag hoppade min idag, blev sista gången inför kvalitén nästa helg. Jäklar som hon hoppar! :eek:
Nu gäller det bara att jag inte freakar ut och lämnar banan bara... :crazy:

Härligt att hon skötte sig så bra! Men jag blev faktiskt förvånad när jag läste resultatet. Jag trodde verkligen att hon skulle ha fått högre poäng på gångarterna av det man har fått se av henne här. Men ändå, grattis till ett fint resultat även fast jag tycker att det var ite snålt.

kl
Idag har Plutten fått bli longerad och gisses vad pigg han var. Det fanns ingen hejd på hästen och han ville nog helst bara ha galopperat. Kan det bero på att han har vilat i två dagar :)

*kl*
Cero får vila denna vecka fram till lördag. Han känns trött och tjurig, troligen pga pälsbyte nu, han brukar bli lite gnällig då. Lördag ska vi köra en mil till tävlingen (har ingen som kan köra transporten, så då kör vi dit och hyr box istället!) och söndag tävla och sen hem igen, därefter en veckas vila till. Sen satsar vi på SM-kval i oktober och resten av hösten ska vi köra lugnt fram till vintervilan.

Cero är expert på att vila sig i form så det blir perfekt :)

Jag vill ha en tjock och välmusklad pålle! Jäkla skitfoder som knappt innehåller något alls.. Ska iväg och köpa Krafft Muskel och börja fodra med nu så han iaf får tillräckligt med protein!
27006_1314381137.jpg

Jag tror det där händer oss alla med jämna mellanrum. Ibland glömmer jag bort varför jag egentligen sysslar med hästar och planerar massor med tävlingar utan att tänka på var jag och hästen står idag. Sedan kommer prestationsångesten när jag kräver mer än jag (och hästen) klarar av. :p

Men när det gäller hästens önskemål, så brukar jag tänka att den har ingen aning om någonting annat än det som den är med om. Visst skulle de flesta hästar prestera bättre och snabbare med en überskicklig ryttare, men det är inte säkert att hästen skulle vara lyckligare... Jag vet att Ariel älskar mig, med mina fel och brister, oavsett vad jag väljer att göra med henne.

Nu efter vår långritt har jag ännu mer insett hur otroliga hästar är, Ariel var stigfinnare flera gånger och tog ledarrollen som den mest självklara saken i världen. Hon lyssnade på mig hela tiden, men kom med egna förslag som varje gång visade sig vara bra. Det tycker jag är värt så mycket mer än tävlingsrosetter och "berömmelse". :love:

Så ge hästen vila någon vecka och så gör ni någonting skoj! :D

Jag tänker precis som du, íbland är man så inne i vad man vill att hästen ska prestera när den är mellan 10-15 år att man glömmer av att njuta av den underbara utbildningstiden vi är i NU! :D

Vi har många många år på oss att träna våra godingar, det finns massor med hästar som inte har gjort speciellt mycket (om man jämför i den årskullen) för att sen blomma ut och bli ett ämne utav perfektion!

Amazing hade varit lycklig livet ut även om hon bara fick hoppa låga hinder och spränga fram i skogen, sålänge hon får vara med mig och känna min kärlek :love:
Och jag älskar henne oavsett om hon kommer att gå lätt klass eller svår klass, givetvis har jag sikte på så svår hoppning som möjligt, det är för mig en självklarhet att man ska sikta högt, sålänge man har roligt på vägen!

Senast ändrad:

KL

Hjälp nu har jag anmält mig och Plutten till vår första dressyrtävling! Visserligen är det en klubbtävling men ändå. så nu har jag skrivit ut programmet så nu är det bara att åka och öva!:o

*kl*

Jaha, då var vi på kurs i helgen. Det skulle blir hennes "domedagshelg". Jag har ju bearbetat beslutat att sälja mitt lilla hjärta en tid och hade väl i princip bestämt mig och börjat titta på ny häst. Jag VILL ju inte sälja egentligen men haft ett antal anledningar jag varit tveksam på om det ändå inte vore för det bättre.
Jag berättade allt detta för tränaren och bad honom efter kursen att vara ärlig och säga vad han tror och tycker. (han har tränat mig och hjärtats mamma så han vet var jag står och hur jag rider sedan tidigare)

Hans svar efter att ha funderat på det under kursen var att han tycker INTE jag ska sälja henne utan tror att hon kommer bli en kanonfin häst för mig framöver, med rätt coachning och utbildning. Han tyckte hon rör sig fint, hoppar med bra teknik och inställning, löser klurigheter snabbt och bra, är cool och tja, en väldigt, väldigt trevlig häst. :love:

Så nu snurrar det ännu mer i huvudet hur jag ska göra...

En liten film http://www.youtube.com/watch?v=oFoZWCrkLoI

Följ hjärtat! Vad är det som gör att du funderar på att sälja henne då?
Det kan ju vara så att även fast det är en supertrevlig häst så kanske ni inte matchar varandra och då gör du rätt i att sälja om ni inte trivs ihop.

kl

Det är någon som ger min häst speed tror jag :p Han är så fruktansvärt pigg nu. Igår när jag skulle rida funkade inte bromsen speciellt bra. Gasen däremot hade fastnat. Kändes sådär nu när jag tagit mod till mig att anmäla mig till en tävling. Men det ska nog gå bra!
Så idag fick han springa av sig i korallen. Jag tror han leker för lite i hagen så han skaffar sig överskottsenergi ;) Bushäst!

Mitt hjärta säger ha kvar, och har alltid gjort. Men hjärnan har sagt annat. Dels borde jag kanske egentligen inte ha en unghäst, hennes mamma har sänkt mitt självförtroende en hel del så vill inte överföra det på en ung som inte är hundra säker i sig själv än. Sen har jag inte riktigt känt att hon haft det där drivet jag gillar och lite andra smågrejer ffa i ridningen. Sen är hon ju inte så stor, idag 157 ca och inte växt ngt nämnvärt senaste året, jag borde ha en något större. Så det är väl en sammanlagd bild.

Men när han nu tyckte att flera av de grejer jag varit tveksam över i ridningen kommer att lösa sig och att det finns där och kommer att komma med styrka och smidighet så känner jag att jag kanske ändå ska vänta ut henne och hoppas att hon på köpet även växer. För självklart vill jag ju behålla henne, först och främst men jag ska samtidigt inte behålla av rent emotionella skäl och "förstöra" dels henne men även mig själv mer än jag redan är. Men när han tyckte "behåll" MED vetskapen om hur jag är och min bakgrund så ändrade ju det en del för det innebär att han ju ändå tror, både på mig och mitt arbete med henne och på henne som en framtida bra häst för mig. Tilläggas ska att i rekommendationen "behåll" så fanns även "lämna till erfaren unghästterrängryttare en kortare tid för en bra grund i terrängen" och det kommer jag i så fall självklart att göra.

Då håller jag med din tränare för du ser ju absolut inte för stor ut på henne och förstöra henne gör du knappast!
Ditt självförtroende kommer ju att växa med henne och med rätt tränare och hjälp kommer det bli bra. Man vet ju aldrig om nästa häst du skaffar kommer att vara bättre för dig och då kanske du ångrar att du sålde den du hade.

Det var väl ungefär så han sa också ang en annan häst. Man vet ju vad man har men inte vad man får och det inte minst när det gäller skador och annat. Och att köpa den häst som jag egentligen borde ha, enligt honom (trygg, stabil, framåt häst med erfarenhet från 100-klass till *), det kommer att kosta hjärtat plus rätt mycket emellan och då menade han att det är bättre att kanske lägga halva den summan som skulle blivit emellan, på utbildning på det jag har istället, för att få henne att bli som jag önskar. Och jag håller absolut med, när han nu tycker och tror att hon kan bli vad jag vill ha. Sen om det visar sig att det ändå kanske inte klickar till och lossnar helt, ja då är ju ändå de investerade pengarna ngt som jag åtminstone delvis kan få tillbaks.

Så, tja, det är en del att fundera på men någon annons denna veckan blir det inte iaf. ;)

Jobbigt dilemma.
Men jag tror på att det i de flesta utav fall är bäst att låta hjärtat gå något före (så länge det inte blir helt galet). Men i detta fall så tror jag inte hjärtat tycker fel så att säga.
Men det är verkligen inte lätt

KL
----------------------------
Igår åkte vi in till Mälarkliniken för att se vad som felades min älskade lilla Syria.
Hon var som en blyg liten ungmärr när vi lastade ur, gick nära matte och med sänkt huvud - som att vi båda inte trodde att det var nått bra med hasen.

Böjprov utförst, högt o lågt, markerar inte mkt alls. Ut och longerar och hältan syns tydligt i höger varv (höger has är den misstänkta sedan länge).

In och sedera för att röntga och ev. ultraljuda. Inget hittades på röntgen, fick ett par extra plåtar på knät för att utesluta ocd oxå (snäll vet.). Sen vidare till ultraljudet, han säger att han inte hittar nått allvarligt med vill be om en andra åsikt. Hon hittar en blodutgutelse i hälsenans infästning i hasen samt att man efter rakningen såg ett litet "snitt"sår precis på hasspettsen. Med tanke på placeringen så är det nästan bara en spark som kan ha skapat detta.
Så hon fick kortison och antiinflamatoriskt. Ska spruta kortison igen imorrn och nu blir det liten och lugn hage med metacam. Sen om 4 veckor så ska vi in igen för att se hur den har läkt. Så nu är alla tävlingar denna höst körda i stupet (första skulle vara om 4v och sista om 7v.) men jag är så grymt lättad. Hade ju målat upp cystor och lösa benbitar på väggen, så en skada från yttre trauma och en lätt sadan är SÅ skönt.
Det tråkiga är att jag i princip är helt Bombsäker på vem den eventuella sparken skulle kunna komma ifrån, och det är samma märr som sprakade av benet på vår älskade valack i våras :cry:
Kommer nog att vara så trångsynt att den hästen inte får komma tillbaka till vårat bete nästa år, men nu står Syria i tryggt frövar i en egen hage, tråkigt för henne men det bästa i dagsläget.

Kl
Har precis kommit hem från en grym dressyrträning! Nu är jag så peppad! Fick order om att börja anmäla till tävlingar nu :). Jag har verkligen världens mest samarbetsvilliga häst, det är ofta hon inte förstår nya saker men hon försöker verkligen göra rätt! Allt vi tränade på under förra träningen gjorde hjon busenkelt idag! Dagens problem var halvhalter och att lyckas med 10m volter i galopp så nu har jag något att träna på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 571
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar