07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

I går flyttade Skuggi några mil, till Lingården i Kungslena. Han skoddes av efter helgkursen för två veckor sedan för vi tänkte att han skulle få vila ett par månader men vi ändrade oss och han skos på fredag och kommer ridas två månader innan han får höstvila. Om han inte skulle råka bli såld.
Innan vi hämtade Skuggi lämnade vi Rodi. Pojkarna trivs i varandras sällskap.

RS49.jpg

Vi har inte fått analysresultatet än, men min förhoppning är att det är något sämre värden än i fjol och med hjälp av munkorg hoppas jag minska Ariels intag med några kg. :angel:

Så förhoppningsvis blir foderstaten 12-15 kg hösilage...

Grattis allihopa till lyckade debuter och bedömningar! :laugh:

KL
Vår flicka står numera tre mil ifrån mig eftersom att jag och pojkvännen köpt hus. Det är ju syrrans ponny så hon står kvar i ridklubbens stall. Det syns numera inte alls att hon ens varit sjuk, pigg och glad och äter för allt vad hon är värd! Ska dit nånting i veckan och tömköra henne, syrran har promenerat med henne varje dag vilket har gått bra, så nu ska vi öka kraven lite successivt.

Ang foder för hösten så får Queenie gå med de tjocka små shettisarna och äta ca 1 kg till frukost, 1 till lunch, 1 till middag och 3 inne på natten, lite eller inget kraftfoder.
Förra vintern svällde hon ju som en ballong och efter sommarens oroligheter tar vi inga risker. Skulle det visa sig att hon faller ur och behöver mer mat så öker vi högivan inne nattetid. Hon är väldigt låg i rang och tydligen är det shettisarna som bestämmer, så det blir nog svårt att ge henne mer ute. Alla andra hästar där står med rundbal i hagen så hagbyte är det inte tal om.

Synd att hon blev så spänd, men det är sånt som händer. Hon såg jättetrevlig ut i hoppningen och vilka framsteg jämfört med tidigare filmer. :)

Tack fiorano, Kirre och AW!

Jag är nöjd med min pålla och min egen insats. Vi har förberett så gott vi har kunnat, kunde inte förutse att hon skulle bli så rädd inne på banan. Och det har verkligen hänt massor med oss bara de 3 senaste veckorna!

Fått ordning på formen och jag börjar lära mig hoppa! Nu får hon 3 välförtjänta viloveckor.

AW: Fina Luxus! Superbra poäng, grattis!

Jag fick tag på hösilage på småbal med PERFEKTA värden (överdriver inte), men med ett kg-pris som var alldeles för högt, speciellt för ett foder jag skulle behöva ge 14 kg av, varje dag, för att fylla energibehovet...så jag tackade nej till det.
Nu väntar jag på besked från grannen. Förhoppningsvis får hon bra värden på sina partier. Jag planerar att köpa hösilage från henne i lösvikt och åka dit 1-2 ggr/vecka för att fylla hökassarna.

Skulle gärna ge hö, men det saknas förvaringsplats och dessutom mår både jag och Lotta bättre av blött foder, så jag får satsa på det. Om grannen får dåliga värden vet jag faktiskt inte vad jag gör. Det tar jag den dagen jag vet mer.

Troligtvis och förhoppningsvis kommer jag inte behöver komplettera med så mycket annat. Kommer därför ge lusern hack, linfrö och/ellersoja, beroende på behov. Och Tokosel 1 gng/v.

Men vad kostar det kanonbra höet då?

Kostar det tex 3kr är det inte speciellt mycket, visst det kanske är mer än vanligt, men det är väl hästens bästa som går först?

3krx14kg/dag = 42kr/dag = 1260kr (räknat på 30 dagar)

Det är väl inte så speciellt mycket om det räcker som enda foder? :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge, det blir kanske stallbyte. Cero funkar inte i så stor flock som han går i, och om han ska gå på lösdrift vilket han gör nu, behöver han fri tillgång. Blir det stallbyte hoppas jag hitta ett vettigt hö och ge ca 10-12kg, och förhoppningsvis är det tillräckligt med lite skrammel i krubba. Vi får se helt enkelt!

3,50 per kg (då inkl rabatt) + 1500 i frakt. Behöver ge 14 kg per dag, vilket ger 49 kr per dag, 1470 kr i månaden.
Skulle jag inte studera skulle jag inte tveka.
Grannen hade bra värden förra året, så jag hoppas på att hon fått till det även i år. Jag ville verkligen inte tacka nej till det perfekta silaget, men jag har inte råd med det. :cry:

*KL*

Ojsan så länge det va jag skrev nu. har smygläst lite ibland när ja haft tid. Har ju fått barn som inte riktigt gick som ja ville (blev akutsnitt), ett barn med allergi (magknip som följd) och ett sår som gick upp :angel:
Så min plan att sätta igång Prince i slutet på Juli sket sig kraftigt.. Han har fått stå från maj - nu.

Velat väldigt fram och tillbaka med vad jag ska göra. har väldigt lite tid just nu märker jag. Slängde ut en annons mest för o se om nån va intresserad. Och tänk så bra det blev. En sista års elev på Bollerup ska låna honom fram till maj månad. Hon provred i söndags. Han har stått 4 månader men gjorde inte ett smack! Klockrena fattningar i båda varven och inget bus. Så glad ja blev. Hon red honom mycket bra så jag e supernöjd. När han kommer hem till våren är det bara o låta honom få några veckor o smälta allt där nere ifrån och sen dra igång allt. Känns toppen. Så nu ska det bara Bes, skos och vaccineras sen åker fisen till Bollerup :)

Det är väl inte så speciellt mycket om det räcker som enda foder? :)

Jag vill bara kommentera det här.

Absolut är det inte för mycket och ja, hästens bästa går före. Skulle jag kunna betala månadsvis så skulle det inte vara några problem. Det största problemet tror jag är att säljaren vill ha betalt för fodret vid leverans. Eftersom de nästan dubblat frakten vill jag inte betala flera gånger och dessutom vill jag ha hem allt mitt foder så att jag vet att jag har så det räcker, så att jag inte blir stående utan foder i mellandagarna, trots att jag bokat mer. (Hänt förr hos andra producenter.) 8 månaders foder i de mängderna och med det kg-priset blir en rätt stor summa att betala i klump. Tyvärr. :(

Åh jag förstår! Och du ska veta att jag absolut inte menade något illa! :o:o Jag tänkte som en månadskostnad (som jag själv alltid haft) men ska man ut med allt i en klump kan jag tänka mig att det blir många tusen... Tråkigt! :(

Jag själv fasar inför alla kostnader nu inför Luleå, bara transporten upp blir ca 4700kr kontant på en gång, inte heller en rolig summa!

Hoppas det löser sig med hö till lilla Lotta! :)

Jag vet inte vad min knubbis ska äta till vintern men just nu får han.
Morgon: 1 kg hösilage 1 näve havre och 5dl betfor
Lunch. GRÄS
Kväll: 3-4 kg hösilage 1 näve havre, 5dl betfor och 1dl mineraler.

Hittade 2 bilder till som jag kastar in:)
gonblicksbild22011-09-0420-34.png

gonblicksbild12011-09-0420-34.png

*kl*

Nu har jag hämtat hem Barbiehästen;). Hon var helt fantastisk på vägen! Gick i princip rakt in i släpet och stod sen som ett ljus, detta trots att det ösregnade hela vägen (Skara-Sundsvall) och vi blev omkörda av lastbilar hela tiden. Är verkligen imponerad över hennes lugn och tålamod! När vi kom fram gick jag lite med henne och ställde sen in henne i boxen. Hon tittade lite på boxgrannen och ställde sig sen och tuggade hö:love:.

Ikväll har jag badat henne och friserat manen. Hon har aldrig blivit duschad skulle jag tro och hon tyckte det var lite läskigt. Men det blir ändå ingen drama. Mycket trevlig häst att ha med att göra:). På fredag ska hon få skor fram och innan dess får hon nog mest gå i hagen och smälta omgivningen. Tänte ev longera lite i helgen beroende på hur hon verkat landa och så får jag se när jag kommer upp på henne. Hon är väldigt lite riden så tänkte börja om lite från början.

Äter för närvarande endast 7 kg hö. Hon behöver banta lite dessutom:p.

297138_2154975725851_1590181870_2032951_6025126_n.jpg

310440_2155493818803_1590181870_2033578_5956991_n.jpg

Jag tog inte illa upp, absolut inte! Blev bara lite ledsen igen över att jag inte har råd. =(

Tack!

Ja, flytt är inte billigt. Hoppas allt flyter på bra!

Jag vet att jag inte är alls i närheten av er utvecklingsnivå, men det är faktiskt VÄLDIGT kul att vara igång med ridningen på Lotta, ÄNTLIGEN! Det var skakigt och nervöst i början och jag är fortfarande så pass harig att jag vill ha med nån på marken som följer med på ridturerna "ifall att", men nu har jag en helt annan längtan till sadeln. Jag känner att det inte längre är flera mil mellan idag och de där ridlektionerna jag drömmer om. Nu är det bara några meter! :banana:

Idag hade vi planerat att hela stallet skulle rida ut tillsammans, så att de andra kunde valla mig och Lotta tryggt över bilvägen och till andra sidan sista sommarhagen. Men...självklart hade Lotta tappat ena skon. *suck* Bara att flytta ridturen till nästa vecka. Hovis är redan bokad till torsdag, så bara att vänta. Lite stallpyssel, mockning av hagen och bara allmänt kel är inte helt fel det heller. :love:

Tro mig, du är inte ensam om att inte ha råd med allt och jag är helt säker på att det löser sig kanon för dig, jesus det var verkligen inte meningen att skriva så tyket!!!! :(:)

En sadel med alla tillbehör för mig kommer gå upp emot 20,000kr MINST och då pratar vi om en begagnad sadel (dock inte alls mycket använd, ganska gammal med nyskick så att säga) som jag får för ett riktigt bra pris!

Precis vad man behöver när man också ska flytta till en ny stad, boka box, ha sina vanliga räkningar + hästen + inreda en helt ny lägenhet! :cool:;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka