07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

En sadel med alla tillbehör för mig kommer gå upp emot 20,000kr MINST och då pratar vi om en begagnad sadel (dock inte alls mycket använd, ganska gammal med nyskick så att säga) som jag får för ett riktigt bra pris!

Visst var det en Prestige Paris du vill ha? Dom går faktiskt att hitta till väldigt bra pris! En vän köpte just en för 2.500:-:eek:! Visserligen väl använd men mycket fin:). Men 20" ska du absolut inte betala för en beg Paris!

Svart? Det verkar finnas mest av dom bruna! ;)

9000kr har jag hittat, det kändes billigt om man ser dom andra som brukar ligga runt 16,000kr och uppåt!

Ja, det där med sadel ja... Jag har en syntetsadel som passar bra på Lotta (och i princip alla andra hästar jag provat den på också) och som jag sitter bra i. Den har jag FÅTT. :eek: Trodde verkligen inte att jag skulle få så bra användning av den för 3 år sen!
Men det lär ju inte bli lika enkelt när det är dags för en riktig dressyrsadel. Det lär bli svindyrt. Låg manke, rund och bred, kort rygg. Men den dagen den sorgen - tills dess är jag glad i min Thorowgood Griffin. :D

9000kr har jag hittat, det kändes billigt om man ser dom andra som brukar ligga runt 16,000kr och uppåt!

Nej, den var naturligtvis brun, som du säger verkar 95% vara bruna:p! Men just med sadel så sparar man pengar om man fixar att ha "fel" färg;). Själv vågar jag knappt lägga på min Prestige på ponnyn... Vill ju att den ska passa men kan i princip sätta pengar på att den inte gör det. Vill INTE in i sadelträsket:crazy:. Blir nog som Malumbub för min del också en syntet Thorowgood, har insett att jag faktiskt inte är såå himla känslig för vad jag sitter i nuförtiden.

Det finns lite bilder på bloggen. De flesta mobilbilder, av nån dum anledning. (Dags att ta med kameran snart igen.)

bild046_163878802.jpg

bild097_163999762.jpg

Ingen smickrande bild, men ett bildbevis på den dagen då mycket släppte hos mig:
bild052_163561050.jpg

En månad gammal bild:

Jag gillar min Thorowgood. Sitter bra i den, vilket jag inte gör i många andra sadlar. Har även testat en dressyrsadel från Thorpwgood som funkade helt okej, dock inte på L.

Har provlagt en Röösli på Lotta. Den satt jobbigt bra. Inte billiga sadlar direkt.

Oj vad hon har växt till sig! :eek::laugh:
Verkligen en vacker ung dam! :love:

(Inte för att hon inte var fin innan, men såg mycket barnsligare ut!)

Fanns flera Pariser för runt 7-8" på hästnet och en svart för 12". Men sen ska det vara rätt storlek också...

Jo det är ju det! :)

Ska ta o mäta den jag har nu hos en kvinna som är supergrym på sadlar, vet att den är 17 i sitsen men vet ej bomvidden!

(Lånar en brun av en stallkamrat som sätter igång sin häst från marken nu)

Hon har mognat massor det här året! Hon har alltid, som du säger, sett yngre ut, varit lite efter i utvecklingen. Men i år har hon verkligen blommat ut och börjat bli vuxen! :love:

Idag är jag ledsen över mitt nya stall, jag tycker inte att det fungerar alls. :cry: En av anledningarna att flytta var ju att jag var så låst med mycket schemalagda in- och utsläpp och fodringar vilket gav en del extra mil med bilen.

I nya stallet går det att köpa alla tjänster. På vardagarna. På helgerna är morgonfodring och kvällsfodring schemalagt, men inte in och utsläpp. :confused: Vilket gör att alla (24 hästar i stora stallet, 12 i lilla) åker dit och släpper in och ut sina hästar själva på helgerna. Jag har 1,5 mil enkel resa till stallet, jobbar mycket helger och nätter. De helger jag är ledig skulle jag gärna slippa stiga upp tidigt.

Har paniklöst det från dag till dag, men jag blir jättestressad. Och min häst blir stressad av att vissa hästar får gå ut i hagen på morgonen, men inte alla.

Jag ifrågasatte naturligtvis det här systemet när jag var och tittade på boxplats (och det är ju inte så att det dräller av stallplatser här, hade stått i kö i ett halvår redan) och stallägaren försäkrade mig om att det brukar lösa sig. Jag tycker inte alls att det har löst sig. :cry: Vissa har slagit sig ihop och tar varandras hästar och behöver då bara åka ut en gång per dag. Jag frågade några om jag fick vara med, men det blev tydligen väldigt förvirrat om man var mer än 2 som delade...

Har frågat boxgrannen om de kan hjälpa mig, och de har tagit in henne några gånger, men vill inte ha det fast så att säga. Jag har skrivit på tavlan att jag behöver hjälp men ingen som hört av sig.

Nu går ju min häst i egen hage för tillfället, men ska släppas ihop med 3 andra till helgen. Av 4 hästar i hagen är det bara 2 som ska ha lunchhö?? Den andra hästen som har det nu är ranghög och det finns ingen som tar hennes hö, men Chatsi kommer inte att försvara sitt, hon går undan. Sen undrar jag vad som händer om de andra kommer dit före mig på helgen och tar in sina hästar. Chatsi har inte klarat av bli själv i hagen tidigare, trots hästar i hagen bredvid.

GAH!

Ja, verkligen rörigt! :eek:
Vad tråkigt. :( Det låter som att stallet skulle behöva en fast hand med fasta regler och rutiner. "Alla hästar in kl 17" o s v.

Åh jag vet precis hur det känns med att det inte funkar i stallet!! Är så sjukt jobbigt att behöva gå och oroa sig för det:(. Nu bor jag så nära stallet (700 meter) och studerar på heltid (distans dessutom) så det är lätt för mig att gå bort till stallet och kolla läget. Utom på helgerna då jag jämt jobbar. Då är det naturligtvis helgjourer och det är f-n vad svårt det ska vara att läsa innantill om vilken hökasse och vilket täcke hästen ska ha på sig. Ibland får hästen ingen mat, ibland får den fel mat och då och då blir det rätt. Är lika spännande varje helg. Har dessutom varit tvungen att tacka nej till en stallplats där stallet är mkt finare och hagarna betydligt större bara för att jourerna är väldigt många och det fungerar inte alls där. Går förbi det stallet varje dag och ibland är inte hästarna utsläppta förrän långt in på förmiddagen(.

Jag har också stått i stall där det verkligen inte funkat! Bl a blev Lotta utan kvällshö en lördag för att den som var ansvarig skickade sin kompis som valde att inte ge Lotta något bara för att det inte stod kväll på påsen (men den hängde på kvällskroken). Varför de inte ringde och frågade eller valde att ge trots att det inte stod kväll på påsen, det har jag fortfarande inte fattat. Har inte heller fattat varför man skickar sin kompis att göra det när man själv bor 200 meter från stallet... (Tonåringar!!! :mad: )
Det var TUR att jag hade morgonfodringen dagen efter och såg att Lotta var svinhungrig. :crazy: Den ansvariga tjejen fick en tidig väckning och en rejäl utskällning... Hon gick som en skamsen hund med svansen mellan benen länge efter det...

Inte meningen!
Jag trivs bra i mitt nuvarande stall som jag valt att stå kvar i, trots brister, när jag under sommaren fått nys om lediga platser i bra stall med många fler fördelar och möjligheter. Får vi bara till en ridbana och framför allt sällskap till L så har jag inte så mkt mer att klaga på. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka